Beenbescherming wei en stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Beenbescherming wei en stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 20:09

Even jullie meningen graag:
vraag 1

Nemed doet altijd gek als die los is, en vandaag ging die wel heel ver, met galoperen en zo, en dan stopt ie in een keer, ben echt bang dat hij tegen zijn voorbenen aanknalt ofzo :/ Mijn vraag, wat is hiervoor goede beenbescherming? Peesbeschermers voor kan wel opzich..maar achter? Ik heb echt geen idee, aan strijklappen heb ik denk ik niets..

vraag 2
Nemed heeft in en keer een hekel aan Nero, dus dat wordt ook altijd knallen op stal. Tegen de muur, de deur, voerbak, alleen als Nero langs loopt. Nu heeft hij zijn RA kogel/onderbeen dik Verdrietig dus dat wordt deze week veel met hem stappen en weinig tot geen rijden. Mijn routine hiervoor is afspuiten (10 min koud water) cooling gel (dit is toch niet schadelijk voor dit soort dingen?) stappen over harde weg (15 +-) dan weer afspoelen, en cooling gel.
Dit toch een goede genezing routine..? Bloos Of maak ik het alleen maar erger..
Nou ja, iig Nero op een stal zetten waar hij niet langs Nemed moet, kan pas in April, dus nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik ben er niet altijd bij om hem te waarschuwen ('Denk erom!!!' ) als iemand met Nero langs gaat. Nu vraag ik me af of dikke en hoge onderlappn met stalbandages evt kan voorkomen. Stage begleidster heeft hele fijne onderlappen, erg lang kun je paar keer om been wikkelen en vrij hoog. Merk is die met de 3 paarden hoofdje in wit rood en groen (hoe heet die ook alweer?)

Nou ja, jullie mening hierover graag, of ja gewoon adviezen, ideeen etc allemaal welkom!!

RoOws

Re: Beenbescherming wei en stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:23

dat siw ele en lastige situatie,, maar ik zou toch maar peesjes om doen,, en achter ook het klinkt raar maar je kan peesbeschermers ook voor achter gebruiken! ( presies de zelfde als voor ) en mischoen springschoenen,, dat zou dnek ik ook geen kwaad kunnen verder blijf idd stappen met hem/haar en goed afspuiten,, vool suc6!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:25

Ingewikkeld! Maar als Nero steeds langs Nemed moet kun je ze toch van stal ruilen. Dus Nemo in die van Nemed en andersom. Dan moet Nemed langs Nemo. ben niet zo van bescherming op stal. Gewoon omdat dit naar mijn mening niet echt goed is voor het beenwerk. Mijn paard is altijd druk en ik heb daarom zwarte rubber matten tegen de wand aan. Gewoon tot een meter. Misschien een ideetje? Ik heb trouwens alleen bescherming in bak, wei niet omdat die ruimte genoeg heeft om tekeer te gaan en toch lekker snel gaat grazen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:38

Bescherming geeft je eerder meer ellende dan dat het iets voorkomt.
De situatie in je stal zul je structureel op moeten lossen, beenbescherming zal hier weinig aan helpen. EIS die oplossing, stalbaas heeft hier verantwoording voor!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 22:08

Hermesdeux schreef:
Ingewikkeld! Maar als Nero steeds langs Nemed moet kun je ze toch van stal ruilen. Mijn paard is altijd druk en ik heb daarom zwarte rubber matten tegen de wand aan. Gewoon tot een meter. Misschien een ideetje? Ik heb trouwens alleen bescherming in bak, wei niet omdat die ruimte genoeg heeft om tekeer te gaan en toch lekker snel gaat grazen.

Van stal ruilen is geen optie. Nero staat namelijk in een pony stal, als hij veel ruimte heeft gaat hij weven, nu doet hij het iets minder. Nemedje met zijn grote lijf van 1.80 zou er niet in passen. Ja rubber,atten op de muur zou idd een oplossing kunnen zijn, maar ik kan het nu nog niet. Onze wei is ook niet zo heel groot, tenminte het is geen meters en meters, het is gewoon een fatsoenlijk wei, maar als ze zo gek doen komen ze ineens een draad tegen, moeten ze keihard op de remmen.
Pas in April komen er andere stallen vrij, daar kan Nero dan in, tegen die tijd moet ik het dan maar even aankijken denk ik...maar wat voor bescherming kan ik in de wei doen? Voor-peesjes vind ik wel goed, maar achter weet ik nog niks. Springschoenen heb ik ook.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:15

ikke schreef:
De situatie in je stal zul je structureel op moeten lossen, beenbescherming zal hier weinig aan helpen. EIS die oplossing, stalbaas heeft hier verantwoording voor!

Hier ben ik het volledig mee eens! Ik heb niet echt goede ervaringen met beenbeschermers. Zonder is altijd beter.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:21

Citaat:
achter ook het klinkt raar maar je kan peesbeschermers ook voor achter gebruiken! ( presies de zelfde als voor )

Je moet geen peesjes die om de voorbeen horen om de achter benen doen, ze zien er inderdaad bijna het zelfde uit. Maar ze zijn speciaal voor de achterbenen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:34

Met springen heb ik altijd voor 3-in-1 beschermers en springschoenen en achter pijpkousen. Dat kan je natuurlijk ook in de wei omdoen. Gewoon pijpkousen die je normaal voor doet heb ikk achter.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:19

Wil je perse bescherming in de wei? Als je paard gewoon rustig graast dan is er toch niets aan de hand? Zowiezo...als een paard al met bescherming op stal en in de wei moet is het wel erg triest gesteld. Nou is het bij jou een probleem dat je paarden nie overweg kunnen maar zo kun je je paard constante beenbescherming aanbieden. Vraag is: waar blijft de helm voor als die zijn hoofd stoot? Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 11:19

Ik heb het liefst dat hij gewoon vierkant in de bescherming in de wei komt te staan. Met rijden bandageer ik altijd en verder heb ik zelf alleen wit BR peesjees voor voor en leren voor en stijklappen. Biede doe ik niet aan voor in de wei, die leren set heeft me te veel geld gekost Bloos en de witte BRtjes wil ik graag wit houden Bloos Dus dat wordt iets erbij kopen. Het liefst heb ik gewoon van de 3-in-1 dingen, maar zijn die redelijk dik? Als in kunen ze een klap van de achterbenen opvangen? Wij hebben van dit soort beschermers van BR maar die zijn niet zo heel geweldig, blijven nooit goed zitten. Nou ja ik zoek wel voor iets op marktplaats. maar wat zou ik zoeken, gewoon voor peesbeschermers en achter iets of vierkant van die 3-in-1 dingen?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 11:31

Hermesdeux schreef:
Wil je perse bescherming in de wei? Als je paard gewoon rustig graast dan is er toch niets aan de hand?

Nu moet hij nog maar rustig grazen in de wei. Bloos
Als je
gelezen

hebt, heb ik al gezegd, hij blijft rennen en bokken en steigeren op de plaats. Dan graast hij even en dan gaat ie weer. Sorry dat ik geen risico wil nemen. Maar ik hou mijn paardje liver heel, en niet om de week/maand/jaar een kneuzing of peesblessure...jij wel?
Verward
Hermesdeux schreef:
Zowiezo...als een paard al met bescherming op stal en in de wei moet is het wel erg triest gesteld. Nou is het bij jou een probleem dat je paarden nie overweg kunnen maar zo kun je je paard constante beenbescherming aanbieden. Vraag is: waar blijft de helm voor als die zijn hoofd stoot? Knipoog

Triest? Jezus, iets aardiger mag ook, sorry dat het triest is dat ik mijn paard heel wil houden. hij staat nu al een week op rust omdat hij last heeft van zijn kogel, van het tegen deur trappen, omdat Nero erlangs liep. Dan zou Ellen Bontje etc ook allemaal triest zijn, want die beesten staan ook constant vierkant in de bandages op stal..Ik vroeg alleen jullie adviezen hiervoor, dus als jou paard helemaal gek wordt als een paard even langs moet, en dus constant tegen de deur en muur zit te trappen (erg goed voor hem natuurlijk! OK dan! ) doe jij helemaal niks? Ja dat wordt moeilijk om wat te doen als je er niet ben. Ik vroeg alleen of dit evt zou kunnen voorkomen tot April, wanneer Nero ergens anders kan. Nou hoef ik niet te horen hoe triest ik ben.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:59

Als ruilen echt niet kan dan zou ik toch iets in de stal ophangen zodat hij zo'n benen niet kapot trapt. Liever dan 24/7 z'n benen in de bandages o.i.d., dat zou ik echt onacceptabel vinden.

Wat betreft de weide vraag ik me af hoelang je paard daar staat. Kan me niet voorstellen dat ie na een uurtje of 8 nog zo doet. Daarbij kunnen paarden veel meer hebben dan je denkt, het zijn geen kasplantjes. Als een paard bv een tijd op rust heeft gestaan en voor het eerst de wei in gaat heb je er meer aan hem eerst warm te stappen en dan los te laten dan koud met beschermers los te gooien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:32

ellenlouise schreef:
Als ruilen echt niet kan dan zou ik toch iets in de stal ophangen zodat hij zo'n benen niet kapot trapt. Liever dan 24/7 z'n benen in de bandages o.i.d., dat zou ik echt onacceptabel vinden.

Wat betreft de weide vraag ik me af hoelang je paard daar staat. Kan me niet voorstellen dat ie na een uurtje of 8 nog zo doet. Daarbij kunnen paarden veel meer hebben dan je denkt, het zijn geen kasplantjes. Als een paard bv een tijd op rust heeft gestaan en voor het eerst de wei in gaat heb je er meer aan hem eerst warm te stappen en dan los te laten dan koud met beschermers los te gooien.

OK dan! OK dan!
Wat ik me ook af begin te vragen: Wat doe je met je paard en hoeveel voer stop je erin? Ik krijg meer de indruk dat we hier te maken hebben met veel te grote hoeveelheden energie, in verhouding tot de te verrichten arbeid.
Paarden inpakken blijft een ongewenste en gevaarlijke vorm van symptoombestrijding, die uiteindelijk alleen maar meer ellende op een ander vlak aanrichten.
Beenbescherming tijdens SGW en springen, daar kan ik inkomen, bij endurance kan ik me er ook nog iets bij voorstellen. Bij dressuur is het domweg verboden en in overige situaties is het vrijwel altijd nutteloos.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:04

ikke schreef:
OK dan! OK dan!
Wat ik me ook af begin te vragen: Wat doe je met je paard en hoeveel voer stop je erin? Ik krijg meer de indruk dat we hier te maken hebben met veel te grote hoeveelheden energie, in verhouding tot de te verrichten arbeid.

Hij doet altijd zo. Hij komt niet vaak in de wei, maar hij wordt normaal elke dag gereden. Dus hij komt zowiezo elke dag los. In de bak doet hij netzo gek hoor. Hij krijgt nu op het moment 2 kg basisbrok per dag. Misschine iets muslie erbij. niet veel, voor 1.80 zou hij eigenlij wel meer moeten krijgen. Als ik hem rij (en dan bijna elke dag 45 min. +-) krijgt hij 3 kg basisbrok perdag en 1 kg muslie. Dus extreem veel is het niet. Ook al gooi ik hem los in de bak gaat hij rennen en bokken, hij geniet gewoon van los zijn.
Over hoe lang hij dan in de wei staat, normaal niet langer als een uur of drie. Het kan niet anders, want we zitten met 6 paarden (3 van ons) die in de wei moeten, en tja 3 zijn merries +shetlander hengst veulen die bij onze merrie in de wei gaat en 2 zijn hengsten.
You do the math.... Bloos

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:40

Skitter schreef:
Van stal ruilen is geen optie. Nero staat namelijk in een pony stal, als hij veel ruimte heeft gaat hij weven, nu doet hij het iets minder.

Ik zou hier denk ik eerst iets aan doen.. een paard dat niet happy is zal eerder gaan meppen en happen naar andere paarden. Weet niet of je ook echt een pony hebt, maar een paard in een ponybox lijkt me niet prettig.

Is hij geblesseerd omdat hij met zijn kogel tegen de box kwam? Logischer lijkt me nml dat hij een klap gaf met zijn hoef en dat doorklapte in zijn kogel. Dan helpt bescherming iig niet omdat het niet van buitenaf, maar vanuit zijn hoef komt. Rubbermatten zouden dan wel een optie zijn.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:26

batje schreef:
Skitter schreef:
Van stal ruilen is geen optie. Nero staat namelijk in een pony stal, als hij veel ruimte heeft gaat hij weven, nu doet hij het iets minder.

Ik zou hier denk ik eerst iets aan doen.. een paard dat niet happy is zal eerder gaan meppen en happen naar andere paarden. Weet niet of je ook echt een pony hebt, maar een paard in een ponybox lijkt me niet prettig.

Is hij geblesseerd omdat hij met zijn kogel tegen de box kwam? Logischer lijkt me nml dat hij een klap gaf met zijn hoef en dat doorklapte in zijn kogel. Dan helpt bescherming iig niet omdat het niet van buitenaf, maar vanuit zijn hoef komt. Rubbermatten zouden dan wel een optie zijn.

Nero is nog geen 1.60 en ook een erg compacte paard. Hij past in de stal, maar er is geen extra ruimte. Hij heeft nu ook geen tralies. Hij kan zich omdraaien hoor, als je dit bedoeld, maar dit is nu echt beter voor hem, hij weefde zich helemaal kapot. Nero is niet degene die gek doet op zijn box, maar Nemed.
Ja je hebt gelijk over het doorklappen naar zijn kogel, en daar zou idd geen bescherming bijhelpen, hier dacht ik zelf ook overna, maar ik was gewoon niet zeker, en wou gewoon opinies van andere mensen...Rubbermatten zal ik eens even gaan kijken, en serious over nadenken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:38

Ik blijf bij de 3-in1 beschermers. Ik heb ze van eskadron en die zijn ook niet zo dik en ze beschermen het been rondom. En voor achter zijn er ook 3-in1 beschermers, die zijn langer. En je kan er springschoenen bij doen om de ballen van de hoef en de kroonrand te beschermen. In de wei vind ik het niet raar hoor om iets om te doen. In de stal zou ik het niet doen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:18

Ja das lastig. Maar is het niet slecht als die paardenbenen altijd maar ingepakt zijn straks kunnen ze helemaal nergens meer tegen. En wat dacht je hoe warm het is onder bandages en peesbeschermers das toch hartstikke slecht?? Dat heb ik tenminste ergens gelezen. En als je er toch aan begint moet je ook maar precies weten wat je doet want als je bandages te los doet omdat ze anders te warme benen krijgt zakken ze misschien af heb je dat weer. Ik zou er niet aan beginnen bij ons is er ook wel eens een vechtpartij in de wei en mogen ze elkaar ookniet het lost zich vanzelf op daar horen harde klappen bij. Ik heb alle ervaring met weide ruzies. Tong uitsteken Knipoog

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:27

Peesbechermers in stal is absoluut geen goed idee.. Ik ben ze is vergeten af te doen, en toen kwam ik de volgende ochtend, en zag ik dat mijn pony ze nog omhad. Het was warm, en opgezwollen. We spoten het met water goed even af, en na een maand ofzo, kreeg die witte plekjes op zijn voorbenen...

Dus dat moet je niet doen. In de wei kan je ze wel omdoen. Evt, in stal bandages los omdoen.. En ervoor zorgen dat je paard sowieso niet naast zijn vijand staat, alhouwel ik vind dat paarden tegenwoordig veel te veel verwend worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:52

Peesbeschermers moet je nooit langer als een paar uur aandoen.
dat word veels te heet.
En dat is zowel in de stal als in de wei.

In de wei kun je ze wel aandoen voor een paar uurtjes, met evt hoefschoen.
In de stal zou ik eerder aan iets tegen de muur maken.

Ook niks te los omdoen, dat is helemaal vragen om ongelukken zoals bandages die los raken en om een ander been slaan of af gaat knellen omdat hij erzelf op trekt.

Maar nog beter afvragen waarom hij het doet en dat oplossen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:38

bij stalbandages doe ik er altijd wollen lappen onder (gewoon uit een oude wollen (bed) deken knippen. Kan je zo groot maken als je zelf wilt en is niewt duur (tenminste, als je aan een oude deken kan komen Knipoog)

Dat kan voorlopig, tot je paard in een andere stal staat een oplossing zijn.

en met losgooien: mijn paard (die erg goed is in het slopen van zichzelf) gaat los en aan de longe met voor springschoenen en gewone peeskappen en achter springschoenen en eskadron hoge pijpkousen (niet die 3 in 1) maar wel hoog, zodat zn hele pijp rondom beschermd is. Dan laat hij zichzelf wel heel Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:54

Skitter schreef:
Hermesdeux schreef:
Wil je perse bescherming in de wei? Als je paard gewoon rustig graast dan is er toch niets aan de hand?

Nu moet hij nog maar rustig grazen in de wei. Bloos
Als je
gelezen

hebt, heb ik al gezegd, hij blijft rennen en bokken en steigeren op de plaats. Dan graast hij even en dan gaat ie weer. Sorry dat ik geen risico wil nemen. Maar ik hou mijn paardje liver heel, en niet om de week/maand/jaar een kneuzing of peesblessure...jij wel?
Verward
Hermesdeux schreef:
Zowiezo...als een paard al met bescherming op stal en in de wei moet is het wel erg triest gesteld. Nou is het bij jou een probleem dat je paarden nie overweg kunnen maar zo kun je je paard constante beenbescherming aanbieden. Vraag is: waar blijft de helm voor als die zijn hoofd stoot? Knipoog

Triest? Jezus, iets aardiger mag ook, sorry dat het triest is dat ik mijn paard heel wil houden. hij staat nu al een week op rust omdat hij last heeft van zijn kogel, van het tegen deur trappen, omdat Nero erlangs liep. Dan zou Ellen Bontje etc ook allemaal triest zijn, want die beesten staan ook constant vierkant in de bandages op stal..Ik vroeg alleen jullie adviezen hiervoor, dus als jou paard helemaal gek wordt als een paard even langs moet, en dus constant tegen de deur en muur zit te trappen (erg goed voor hem natuurlijk! OK dan! ) doe jij helemaal niks? Ja dat wordt moeilijk om wat te doen als je er niet ben. Ik vroeg alleen of dit evt zou kunnen voorkomen tot April, wanneer Nero ergens anders kan. Nou hoef ik niet te horen hoe triest ik ben.

Als je nou even leest zeg ik duidelijk dat er bij jou een probleem is en het dus een ander verhaal is omdat hij zich verwond. Maar als ik een paard vierkant in bescherm\ing vind staan vind ik dat triest gesteld als het NIET NODIG is. En zoals ik al eerder zei is het beste het gebruik van rubber matten...maar ja...daar hoor je dan niets over... Clown

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:00

ikke schreef:

Precies, het is ook beetje hetzelfde als hoe meer bescherming hoe zachter ze worden. Dus zwakkere benen, altijd maar die dingen om. Zn bene zulle ook wamer worden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:14

Ik zou inderdaad gewoon peesbeschermers en strijklappen omdoen of anders 3 in 1 beschermers voor de achterbenen.

Op stal zou je als de rubbermatten niet helpen ook stalbandages om kunnen doen maar daar moeten wel goede onderlappen onder.

Ik gebruik zelf de eskadron onderlappen en die werken prima. Dit is wel een tijdelijke oplossing tot de andere stal beschikbaar is. Daarna wordt het ook wel erg warm om op stal te staan met bandages. Haha!

Ik heb mijn paard buiten altijd met springschoenen, peesbeschermers en strijklappen staan. Veel mensen vinden dat overdreven maar ik heb liever geen ijzers die in de rondte vliegen en hij maakt zulke achterlijke sprongen dat ik veel te bang ben voor blessures.

Hij staat alleen wel voor korte tijd buiten. Meestal een half uur omdat hij dan gaat staan graven bij de uitgang. Haha!