Wat te doen bij rode wormpjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Wat te doen bij rode wormpjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 19:35

Mijn pony heeft 4 maanden terug wormen gehad, daarvan was hij behoorlijk ingevallen. Ik doe hem altijd om de 8 weken ontwormen. Afgelope week gaf ik hem weer een wormenkuur (Een Eraquell ) En zaten er een aantal rode wormpjes in zijn mest, wat kan ik hier tegen doen? En wat houd het precies in..? Ik had deDA al gebelt, en moet volgende maand een Equest geven. Dat doe ik dan ook. Maar ik vraag me af is er nog iets te doen verder aan wormen? Hij krijgt van wormenkuur altijd Eqvalan of Eraquell...

Auke07

Re: Wat te doen bij rode wormpjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:58

sweet_angel schreef:
Mijn pony heeft 4 maanden terug wormen gehad, daarvan was hij behoorlijk ingevallen. Ik doe hem altijd om de 8 weken ontwormen. Afgelope week gaf ik hem weer een wormenkuur (Een Eraquell ) En zaten er een aantal rode wormpjes in zijn mest, wat kan ik hier tegen doen? En wat houd het precies in..? Ik had deDA al gebelt, en moet volgende maand een Equest geven. Dat doe ik dan ook. Maar ik vraag me af is er nog iets te doen verder aan wormen? Hij krijgt van wormenkuur altijd Eqvalan of Eraquell...

Ik denk dat de wormenkuur niet meer zo een goede functie heeft omdat je altijd dezelfde soorten gebruikt, neem eens een totaal andere!! Want ze worden er immuun voor, als je steeds dezelfde soort neemt.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 20:06

Ik heb hem nu een jaar... Hij heeft 2x eqvalan gehad.. 2x erqauell... en 2x Equi P... Volgende die hij krijgt is equest.. daarna wil ik eens een hypermec proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:14

Je kan ook eens equimax geven.
Deze is iets duurder maar haalt ook de lintwormen eruit.
Afwisseling in je wormenspuiten doe ik ook altijd.
Dat kan je ook eens proberen.
Veel succes ermee.
Beterschap voor je paardje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:49

Wat voor paard heb je? Geef je wel voldoende? De meesten onderschatten het gewicht van hun paard schromelijk, bovendien KUN je bijna niet overdoseren. Onderdoseren is daarintegen HEEL slecht: dat zorgt voor resistentie, niet het constante gebruik van een bepaalt middel! Het is niet zo belangrijk welk merk je geeft, de enige goede werkzame stof in NL is Ivermectine. Van Pyrantel Pamoaat is resistentie bekend, kijk daar dus mee uit. Equest heeft daarnaast nog een goede werkzame stof tegen o.a. lintworm.
Daarnaast zijn sommige paarden gevoeliger op wormbesmetting dan anderen. Hier op stal staat een Haf die er heel gevoelig op is. De eigenaar ontwormt heel consequent om de zes weken en nu heeft ze nergens meer last van.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 20:54

Ik heb een welsh cob van bijna 2 jaar... ik geef hem over 3 weken een equest... daarna geef ik hem over 6 weken een equimax denk ik.. en dan even kijken hoe hij daarop reageerd.. Anders vraag de dierenarts voor een wormenkuurtje... krijgt hij er 3 achter een, en dan schijnt het wel weg te zijn

edit: en geef hem altijd een halve spuit... (dus voor 300kg)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:44

sweet_angel schreef:
Ik heb een welsh cob van bijna 2 jaar... ik geef hem over 3 weken een equest... daarna geef ik hem over 6 weken een equimax denk ik.. en dan even kijken hoe hij daarop reageerd.. Anders vraag de dierenarts voor een wormenkuurtje... krijgt hij er 3 achter een, en dan schijnt het wel weg te zijn

Geef hem om te beginnen gewoon een hele spuit (voor 600kg dus) Een Welsh-Cob van twee weegt zeker wel 400kg, als ie niet meer weegt. Aangezien 100% overdosering geen probleem mag zijn (is een wet!) kun je er rustig een hele spuit indoen. Mijn Morrisje (ook Welsh Cob, twee jaar) heeft er ook niks van gekregen.
Ik zou overigens wel minstens zes weken wachten tussen twee spuiten, zeker Equest en Equimax, tenzij je dierenarts anders zegt.
Volgens mij zit er qua werkzame stoffen geen verschil tussen Equest en Equimax en maakt het dus niks uit welke van de twee je geeft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:47

sweet_angel schreef:

dat is dus naar alle waarschijnlijkheid te weinig

ik geef mijn shet ook een halve spuit
de pony een hele en mijn paard 1,5

beter iets te veel dan net te weinig want dan krijg je dus problemen
(door resistentie)

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:51

ikke schreef:
sweet_angel schreef:

Geef hem om te beginnen gewoon een hele spuit (voor 600kg dus) Een Welsh-Cob van twee weegt zeker wel 400kg, als ie niet meer weegt. Aangezien 100% overdosering geen probleem mag zijn (is een wet!) kun je er rustig een hele spuit indoen. Mijn Morrisje (ook Welsh Cob, twee jaar) heeft er ook niks van gekregen.
Ik zou overigens wel minstens zes weken wachten tussen twee spuiten, zeker Equest en Equimax, tenzij je dierenarts anders zegt.
Volgens mij zit er qua werkzame stoffen geen verschil tussen Equest en Equimax en maakt het dus niks uit welke van de twee je geeft.

Ik wist dat jij ook een cobje had Tong uitsteken Gekocht bij Ida.. Net als ik... Hihihi... Maar ik moet over 3 weekjes een Equest geven van de DA... dan geef ik een hele spuit..! Hopen dat het dan over gaat... Want dit vind ik niet leuk iedere x...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:40

je ziet wormen.............dan heeft het wormmiddel zijn werk gedaan.
equest is niet tegen lintwormen, equimax wel.
eqvalan en eraquell zijn hetzelfde.
tegen ivermectine en moxidectine bestaat nog geen resistentie.

Je kan beter veel te veel geven dan te weinig.
5 x overdoseren gaf bij div testen geen bijwerkingen.

Ik denk dat dit topic naar medisch moet, daar draait er al weer een over wormen.
ZIE : Help wormen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:15

Mijn trekpaardmerrie is ook heel erg gevoelig voor wormen....nu 20 maanden verder heb ik het eindelijk onder controle, maar er hoeft maar 1 paard slecht(er) ontwormd te worden en samen in de paddock of wei te staan en we beginnen weer van voor af aan. Overdoseren is (zoals vaker gezegd) niet schadelijk, onderdoseren juist weer wel, omdat je nooit alle wormen dood.
Als ik geen wormen heb bij een ontworming (en ik weet dat er eitjes in de mest zitten) dan maak ik me pas echt zorgen. Ze krijgt overigens altijd 2 volle spuiten per keer. Sommige middelen moeten juist dubbele dosis gegeven worden om de lintwormen op te ruimen. Ik doe dat zelf niet zo vaak, omdat ik dan 3,5 -4 spuiten naar binnen moet werken.... Lees daarom ook altijd goed de bijsluiters!
halfje voor jouw pony is veels te weinig, want mijn shetlander krijgt al een half!
Te vaak ontwormen moet je ook voorkomen, er zijn nog een aantal die dus nog geen resistentie hebben.....maar de rest maakt een enorm kans op resistentie. Ik gebruik meestal ontwormingspasta met ivermectine, dan zit je gewoon veilig!
Heb je al wel eens een mestonderzoek laten doen? *ik heb dat zelf bij mijn paarden gedaan, bij een eigen mestonderzoek wat ik voor mijn opleiding moest doen*> Dan weet je in hoeverre je pony last heeft van wormen én van welke wormen precies...alle wormen die jij zichtbaar hebt in de mest zijn al helemaal geen probleem meer, die zijn namelijk al ''vermoord'' door je ontwormingspasta!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:25

Die kleine, rode wormpjes zijn (waarschijnlijk) bloedwormen. Deze zijn schadelijker dan de 'gewone' witte wormen die je normaal gesproken in de mest van je paard terug vindt na een wormenkuur. Maar er is hier helemaal niks overboord. Zolang je maar over een week of 3 je paard een herhaling geeft van de wormenkuur. Na 3 weken komen de nl. de eitjes uit die de wormen hebben gelegd dus als je er op tijd bij bent zul je ook deze jonge wormpjes te pakken hebben.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:04

Bij mestonderzoek komt niet elke worminfectie naar boven.
Met een ELISA bloedtest wel. Het bloed wordt opgestuurd naar Engeland en daar wordt het dan getest. Met name voor lintworm.

Je vind dan antistoffen in het bloed.
( heb net gister een lezing bijgewoond van Proudman)

Die pasta van de dubbele dosering ( pyrantel van Hippotwin) werkt maar tegen 1 soort lintworm en dit is de minst schadelijke. ook bij dubbel doseren !
Er is resistentie van bekend.

Een paard 100 % wormvrij houden is niet mogelijk, controle houden over de wormpopulatie wel.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 09:39

Oke, ben al weer een stuk wijzer.. Het eerste wat ik deed was de DA bellen... schrok me rot..!! Maar moest van hem over 3 weken een equest geven.. en daarna weer om de 8 weken ontwormen. Maar ik denkals hij over8 weken weer wormen heeft, dat ik en een kuur vraag en zijn mest laat onderzoeken. En/of misschien zijn bloed ook..

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:44