Wie kent Pieter Baalbergen / Terra Natura?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Wie kent Pieter Baalbergen / Terra Natura?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 17:22

Hoi,

Ben van plan om t.z.t. een cursus daar te gaan volgen en was
benieuwd naar jullie ervaringen.
Was van plan om de cursus "Natuurlijk en bewust paardrijden" te
gaan doen. Bloos

PaysBas

Re: Wie kent Pieter Baalbergen / Terra Natura?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 17:24

Oeps bij het verkeerde topic gezet.
Sorry modje...

Misschien kun je 'em verplaatsen naar "Vraag maar Raak???"
Thx. Haha!

lefroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:51

Hallo,

Ik ken Pieter Baalbergen niet persoonlijk maar ik heb een tijd geleden eens een clinic van hem gezien waar hij met "moelijke"paarden omging.
Was erg onder de indruk van zijn kunnen. Iemand die a la Monty Robberts paarden weet te dresseren. Als je van die man een cursus zou kunnen krijgen zou ik dat zeker doen.

groetjes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:49

heb een keer een clinic gezien dus ik beetje thuis ermee prutsen, en het is een aardige "methode" misschien wil ik ook wel een cursus volgen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:53

Ik heb eens een 2 daagse cursus bij hem gedaan....over communiceren met paarden jaren geleden ....
Hij is in mijn ogen aardig door de mand gevallen, maar sprak je hem aan op zijn "dubbele" uitspraken, dan ging die daar absoluut niet op in ! Hij banketstaaf zichzelf volkomen klem....

Nee....als die cursus 3 dagen had geduurd dan had 1 van ons het niet overleefd Haha!

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:36

ik ben pas bij een clinic van hem geweest hier in friesland en ik heb zeker iets geleerd:namelijk dat ik hier nooit meer heen hoef Clown
De man heeft een theater achtergrond en dat is duidelijk te merken, hij is welbespraakt, charmant en vermakelijk maar daarvoor ga ik niet naar een clinic over paardengedrag. Hij banketstaaf zich inderdaad vaak helemaal klem en waar ik me kapot aan ergerde was dat als het paard niet meewerkte omdat het maling had aan zijn gedoe, hij ging roepen dat het paard asociaal/niet op mensen gericht was (kortom, hij verklooit het en het paard krijgt de schuld)
Ik vond het een aanfluiting , ik had er veel meer van verwacht. Maar ja, smaken verschillen (te zien aan ongeveer 100 man publiek a 12 euro per persoon Knipoog.Hij pakt het slim aan,ik moet het hem nageven.)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:18

Mmmh mening zijn meer negatief dan positief.
Vond z'n folder wel aardig maar wilde wel graag wat meer back-
ground information. Zo'n cursus "Communiceren met paarden" kost
wel €185 uur voor 12uur info d'r over... thja ik ga wel voor kwaliteit
en niet voor bullashito's Haha!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:27

ik heb hem ooit eens bezig gezien op een open dag. Ik was toen wel onder de indruk. Ik weet ook dat hij zeker niet vergeleken wil worden met monty roberts, want die is in zijn ogen " gemeen " voor paarden. Ik vroeg hem nal hoe hij over monty dacht Lachen.

verder kan ik er weinig over zeggen. Inderdaad charmant is ie en ook welbespraakt. Maar ik heb ook wel gezien dat ie echt wat kan met paarden. Ik weet alleen niet of ik er zo veel geld vooor over zou hebben

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:01

PB Roos eens!

Zij doet cursussen bij hem!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:56

Ik heb ook comm. met paarden bij hem gedaan. Vrij prijzig inderdaad, maar op zich wel aardig, het meeste weet je eigenlijk zo ook wel. Hij was wel de enige die mijn toenmalige hengst niet richting DA voor castratie stuurde... Dat deden emiel voest enzo wel... En het was ook niet nodig, 1 cursus en 1x begeleiding aan huis en ik heb nooit meer problemen met hem gehad...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:50

Ik heb een keertje een demonstratieavond op stal Mansour in Arnhem met hem gezien. De theaterachtergrond is me eigenlijk niet zo opgevallen, alleen wel dat hij absoluut niet onder woorden kan brengen waar hij mee bezig is, en waarom hij dingen doet zoals hij ze doet. Verder is me toen al een beetje opgevallen dat hij bijzonder slecht om kan gaan met mensen, wat ook later door anderen is bevestigd. Wil je bij iemand die zo opvliegend is naar mensen en verder niet uit kan leggen waarom hij dingen doet zoals hij ze doet echt een cursus gaan volgen?

Er zijn andere, makkelijker toegankelijke manieren om NH te leren, gegeven door mensen die wel uit kunnen leggen. Neem bij voorbeeld methode Pat Parelli, of Emiel Voest. Maar Pieter Baalbergen of Klaus Ferdinand Hempfling zijn personen waar je beter maar niet aan kunt beginnen.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 22:42

Had al een btje door dat het me behoorlijk werd afgeraden om hier
een cursus te volgen. Bloos

Heb inmiddels het boek "Beter paardrijden kun je leren" van
Ulrike Thiel-Boon besteld. Lekker gezelli met een koekie, thee en
de lease-kat op schoot Knipoog

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:00

Zou het niet doen, ik heb ook een 2 daagse cursus gevolgd en het is jammer genoeg weggegooid geld geweest.
De gehele cursus was erg ongestruktureerd en erg van de hak op de tak, ook met de cursusinhoud praatte hij zich regelmatig in de knel.
Ook hier de opmerking van P.Baalbergen dat als het paard niet helemaal meewerkte dat het dier asociaal en gevaarlijk was.
Natuurlijk was daar wel wat aan te doen (lees: als je mij flink betaalt dan zal ik je wel even "helpen")
Dus nee, ik zou het niet doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:28

VvdD --> VMR

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:26

Een hele tijd geleden hebben wij vanuit school een clinic moeten volgen.
Het was idd zoals hier boven beschreven wordt.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:13

En een cursus van Marijke de Jong hoe is dat? Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:06

Ik ken Marijke de Jong niet....

Ik heb zelf het boek van Ulrike Thiel en dat vind ik zelf een aanrader.

En als je toch aan een cursus wilt beginnen, wat is er mis met Pat Parelli?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:00

Ik heb vanuit de endurancewereld ook een aantal negatieve verhalen gehoord. Zowieso geloof ik niet zo in goeroes, helemaal niet als ze gouden bergen beloven. Als je een cursus wilt zou ik zeker kijken of je een keer ergens een uurtje mee mag kijken voordat je honderden euro's uit gaat geven aan een cursus bij een showfiguur.

Iemand die niets te verbergen heeft kan ook fouten/gebrekken in zichzelf/zijn methode toegeven, en vind het ook niet erg als je een kijkje achter de schermen wilt nemen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:48

Het is een poosje mijn buurman geweest Haha! ´K heb wel gelachen om die man Clown

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 07:28

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift. Bij Dreamstables is het zowel mogelijk om een cursus te volgen op onze locatie als om een cursus te volgen op je eigen locatie. Voor dit laatste heb je minimaal 8 mensen nodig en de prijs word ook een stuk leuker.

Deze cursus geven wij bij u op uw eigen locatie, dit kan een manege, pensionstal, rijvereniging of op uw privé terrein zijn. De cursus bestaat uit twee dagdelen van ongeveer 5 uur verspreid over twee dagen waarbij er ministens één week tussen beide keren moet zitten. Het eerste dagdeel leren wij u de basis van onze training de Join Up van Monty Roberts. Het tweede dag deel wordt gevuld met halsterwerk, grondwerk en hindernisbaan.
Tijdens deze cursus gaat u leren om uw paard beter te begrijpen. De join up helpt u om het vertrouwen van uw paard te winnen en de band te verstevigen. Met halsterwerk gaan we bevestigen dat het paard ons kan vertrouwen als wij met hem gaan lopen. Hij zal keurig volgen, u niet meer overlopen en minder schrikken doordat hij naar u kijkt om te “vragen” of het zo spannend is dat hij “moet” schrikken. Het paard begrijpt nu dat u zijn leider kan zijn en hem beschermt. Het afsluitende onderdeel is het lopen van een hindernisbaan met uw paard en hem te laten zien dat u hem vertrouwd kunt maken met enge objecten.
Bent u met een groep mensen van 8 personen of meer dan kunnen wij voor u ook trainingen op maat verzorgen, dit kan zowel op uw locatie als op onze locatie, voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dream Stables.

Natuurlijk is er ook altijd een mogelijkheid om te komen kijken: elke woensdagavond hebben we een open clinic avond, waarin we onze methode laten zien en waarin vragen kunnen worden gesteld.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 07:55

Zoals met alles heb je overal voor- en tegenstanders van. De een zweert bv bij Pat Parelli, de ander bij Monty Roberts. Iemand kan dan ook gebaat zijn bij de ene werkwijze, terwijl de ander veel meer met een andere werkwijze kan.

Ikzelf heb meerdere cursussen gevolgd bij Pieter Baalbergen en ben daar heel erg bij gebaat geweest. Over slechte communicatie of zichzelf vastpraten met tegenstrijdige zaken heb ik niks gemerkt. Misschien kwam dit omdat ik niet sceptisch tegenover zijn werkwijze sta en stond en me dus in de eerste instantie open stelde voor hetgeen er verteld werd en pas later met vragen kwam. Die werden dan ook netjes behandeld. Ik heb in totaal 9 cursusdagen van Pieter en daarna van een trainster van terra natura gehad. geheel naar wens.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:44

ik heb de cursussen loswerken,gorndwerk en schrik en obstakeltraining van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl gevolgd.
en ik vind haar geweldig met paarden en mensen omgaan.
ze heeft ook mijn pony met een trailertrauma weer op de trailer gekregen.
ik wil nu binnenkort de cursus rechtrichten bij mij op locatie volgen.
helaas zit ze bij mij te ver uit de buurt,anders had ik zeker prive les van haar gewild.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:59

Die gozer is absoluut niet te vertrouwen.

Heb 10 dagen helaas met hem, Tirza zijn vrouw en Yvonne Bijleveld opgetrokken in de Pyreneeen.
Hij kan inderdaad niet met mensen, en al helemaal niet met kritische vrouwen omgaan.
Zijn werkwijze is twijfelachtig en echt leerzaam is het niet.

Het is in mijn ogen een beetje in de samenleving mislukt figuur, die inderdaad vroeger poppenspeler is geweest. Al kan ik me daar ook al niets bij voorstellen.
Wij hebben een ongelofelijke ruzie gehad, omdat mijn vrouw hem aansprak op zijn houding tegenover andere mensen. Had bijna een mes tussen z'n ribben gezet.

Ik wordt intussen al weer ongelofelijk pissig Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Goed dit is mijn menig over dat stuk verdriet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:08

PaysBas schreef:
En een cursus van Marijke de Jong hoe is dat? Bloos

Marijke is wel een prettige meid om mee samen te werken. Ik heb enkele clinics van haar gezien en ze doet dat erg netjes.
Ze is ook lid van de NVVR, dus tja..... Haha! Schijnheilig

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:43

Huh?

Ik ben echt heel erg verbaasd over al deze negatieve racties. Ik heb 2,5 jaar geleden communiceren 1 gevolgd en vond het helemaal geweldig! Ik heb er ontzettend veel van geleerd en mijn haffie en ik hebben veel baat bij deze werkwijze.

In april ga ik communiceren 2 volgen en in mei natuurlijk en bewust paardrijden 1. Pieter zou eigenlijk deze reacties eens moeten lezen, want ik denk dat ie er zelf ook wel van zal schrikken. Ik ben het met een aantal van jullie eens: Pieter is niet mijn type en kan aardig bot uit de hoek komen. Maar ik kom daar voor mezelf en voor Lente en niet om vrienden te worden met Pieter.

PaysBas, ik zou zeggen: doen! Ik weet niet of jij het goed met hem kan vinden of niet, maar zijn werkwijze is echt geweldig! Ga anders eerst eens naar een clinic dan kun je zien of het je aanspreekt. Sommige mensen vinden Parelli beter anderen Voest of Roberts enz. Kies gewoon wat jou en je paard zal liggen.

Als je wat wil weten over de cursussen kun je me PBen. Succes met je keuze!