vraag voor wie "nat hooi" voert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe lang laten jullie het in het water liggen?

ik sproei het alleen nat
15 (23%)
ik leg het er minder dan 15 minuten in
12 (18%)
ik leg het er tussen de 15 minuten en een uur in
7 (10%)
ik leg het er langer dan een uur in
30 (46%)

Totaal aantal stemmen: 64

KozieZ

vraag voor wie "nat hooi" voert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:11

Sinds 2 weken voeren we mijn paard nat hooi. Ze heeft bronchitus en mag dus eigenlijk geen hooi eten. Ze reageert alleen alergisch op kuilgras, dus dat gaat ook niet. Op aanraden van de da voeren we nu dus nat hooi.

Ik hoor alleen van verschillende mensen verschillende dingen over hou lang het in het water moet blijven. De een zegt 15 minuten is lang genoeg, dan is het stof eraf en als je het langer laat liggen gaat het schiften. Een ander zegt juist weer dat het er een paar uur in moet liggen, omdat het hooi echt helemaal vol moet zuigen.

Hoe doen jullie dit nou? graag ook hieronder een berichtje waarom dan zo lang...

Kaja

Re: vraag voor wie "nat hooi" voert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:18

Mijn paard heeft jaren geleden eens slokdarmverstopping gehad en moest toen nat hooi!
Ik lag het hooi in een grote teil, zo'n specie-kuip, en voerde het de keer erop. Dus als ik 's morgens ging voeren deed ik nieuw water en hooi in de teil en voerde dat 's avonds.... Dat was het handigst en zo kon het lang "trekken" zeg maar, net als thee.... Dat water is echt ranzig wat daarvan over blijft!
Jaren gedaan en nooit problemen mee gehad...
Of dat het op aanraden was van de DA weet ik niet meer!
Vraag anders wat je DA het beste vind... dat zou ik ook doen....

Inmiddels voeren we kuilgras....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:23

De DA had geadviseerd aan mij om het hooi de hele dag in een speciekuip te laten weken. Ik voerde het altijd savonds en gooide er savonds ook weer nieuw hooi in. ik liet het dus altijd 24 uur weken.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:38

Wij op de manege voeren sommige paarden ook nat hooi door medische redenen. Dit laten we ook altijd zo lang mogelijk in het water, omdat dan echt alle stof eruit is.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:58

ik dompel het helemaal onder en laat het 10 minuutjes liggen
daarna laat ik het een halve dag uitdruppelen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:13

Mijn paard heeft astmatische bronchitus (COPD) en dus ivm afgestorven lonblaasjes een verminderde longinhoud. Gewoon hooi is dus geen optie. Op kuil reageert haar maag niet goed (slechte slijmlaag) en dunne mest.

Ik moet dus ALTIJD mijn hooi nat maken.

Ook ik heb in het begin het hooi uren laten weken: vieze bende en het hooi werd er niet smakelijker op.

Nu maak ik het hooi los en doe het in een kruiwagen. Hierna maak ik het goed nat met een gieter met broes (winter) of gewoon met een tuinslang met broes (als het niet vriest).
Hierna voer ik het hooi direkt. Dus niets intrekken, laten staan oid.
Dit gaat nu al JAREN goed.

Een paard is nl gevoelig voor de hele kleine rondvliegende stofdeeltjes (=schimmel) die in het hooi zitten. Door het hooi nat te maken slaat dit stof vast op het hooi. Hierdoor kan het paard deze deeltjes niet meer inademen.
De meeste paarden zijn nl niet gevoelig voor deze deeltjes in de maag, maar WEL als ze in de longen komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:35

Een veearts heeft mij eens verteld dat de vitaminen eruit weken als je het erg lang in water laat staan. Verward Ik weet niet of het zo is maar toch...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:10

Ik zet het hooi de ene voerbeurt klaar voor de volgende. Dus 's ochtend doe ik het hooi in een grote kuip en doe er water bij. 'S avonds voer ik dit hooi op, dus ik laat het wel een aantal uren liggen.
Dit op aanraden van de dierenarts.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:14

Lang geleden Haha! , in mijn B-pony tijd, had dat beestje ook chronische bronchitus.
Wij vulde een hooinet met hooi, dit werd in de speciekuip gedaan. dit werd s'avonds rond 5 uur gedaan met het voeren, en dan ging et er met de laatste voerronde, rond 11 uur het er weer uit. Dit was voor de ochtend er op, dan hing het tot 7 uur gewoon uit te lekken. Dan ging de volgende lichting er in, die ging er rond 12 uur weer uit, voor s'avonds.

Tussendoor, om 12 uur en om 11 uur s'avonds kreeg ie lucerne.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:46

Als je het te lang laat weken, dan spoel je alle voedingsstoffen eruit. In principe is 15 minuten laten liggen al genoeg, dan is het stof opgenomen in het water en kun je het een aantal uren uit laten lekken.

Ik had mandje van de Edah waar ik het hooi inlegde, een speciekuip met water waar ik het mandje in liet zakken en dan liet ik het op een plank op de kuip (dus plank over kuip heen als de mand eruit ging) uitlekken. Werkt prima en je verspilt ook niet zoveel water.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:09

ik hielp vroeger wel eens bij astrid van leeuwen,en zij maakte het hooi al nat tegen de middag...
maar dit is mss wel heel overdreven....
ik denk dat een uurtje liggen ook goed zat is Vork

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:26

weetje.... mijn paard sopt zijn hooi zelf in zijn drinkbak mooi makkelijk

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:34

janne8 schreef:

mijn paard met haar zemelen Vork Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 08:38

Vorige winter hoestte mijn pony flink.
Toen deed ik het de avond erin voor de ochtend, en de ochtend voor de avond. Dus zeker meer als een uur weken.
Nu dit jaar week ik het niet meer. Hij loopt veel buiten, en het gaat nu heel goed.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:17

Ik voerde mijn pony eerder ook nat hooi (nu voordroog en hoef ik het niet meer nat te maken)

Niet te lang in het water laten liggen!!

Gewoon in een hooinet doen, even in de speciekuip onderdompelen (steen erop dat het onder water blijft) en binnen 10 minuten eruit halen en een tijd goed uit laten druppelen Vork

Het stof is dan echt wel nat / eruit hoor.

Als je het te lang in het water laat liggen wordt het er niet smakelijker van en volgens mij blijft er niet veel voedingswaarde meer over.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:25

xxappiexx schreef:
De DA had geadviseerd aan mij om het hooi de hele dag in een speciekuip te laten weken. Ik voerde het altijd savonds en gooide er savonds ook weer nieuw hooi in. ik liet het dus altijd 24 uur weken.

Bij mij hetzelfde. Het advies was om het hooi een dag van tevoren alvast in de speciekuip te laten weken en het dan de volgende dag te voeren.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:42

ik wist het ook nooit.
heb het aan mijn da gevraagd en ik moet het even in een kuip onderdompelen.
sproeien komt niet genoeg in de kern.
als het tegen het stof is is even genoeg.
hij beweerd dat je het pas 12 uur hoeft te weken als je paard ook nog eens last heeft van schimmelsporen.
hoe langer je het weekt hoe minder voeding er over blijft.
bij stof allergie is even dus genoeg.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:55

beautylover schreef:
janne8 schreef:

mijn paard met haar zemelen Vork Haha!

Zemelen MOET je nat voeren. Ze nemen zoveel vocht op, dat als je ze droog voert dat de kans op (slok)darmverstopping heel erg groot is. Of bedoelde je geen zemelen, maar iets anders?

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:49

nu voer ik mijn pony kuilgras maar daarvoor hebben we hem dus ook nat hooi gevoert.
dat sproeiden we eerst nat, en dn nog kwartiertje ofsobeetje dompelen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:04

Een pensionpaard die bij mij staat moet nat hooi hebben. Ik doe een plak in een hooinet, dat hooinet doe ik in een specikuip. Water er overdoen zodat alles onder water staat. Er zit een gat in de specikuip, dus hij loopt lang zaam leeg. Na een tijdje hang ik het net op en als ik hooi ga voeren is het hooi lekker uit gelekt en schut ik de handel uit in de stal.
Je heb zo minder troep en nu in de winter is die kouwe plens water ook niet zo bevordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:31

Ik doe het bijna het zelfde, pak een plak, schud dat al vast goed uit en doe het in een hooizak. Dan een speciekuip, de hooizak erin onderste helft is ondergedompeld in het water de bovendste helft met de waterslang, dan duw ik even totdat de zak onder water is geweest en trek hem eruit, laat hem aan een haak uitdruppelen. Het hooi heeft niet geweekt en alleen door en door nat geworden, het zand spoelt eraf en het stof wordt door het water gebonden. Na een paar minuten is de zak uitgedrupt en gooi ik het hooi uit de zak in de hoek van zijn stal. Zo voel ik ook of al het hooi nat is geworden.

Het hooi is nog knapperig maar stoft niet meer en dat is de bedoeling. Weken hoeft niet en dan wordt het hooi een slijmerige kwak wat mijn paard oervies vind. Ik denk ook niet dat er dan nog wel genoeg voeding in zit.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:07

ik laat het ook 24 uur weken!!! Haha!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:39

...hier zegt de DA, niet korter dan 4 uur, want het gaat niet om de stof die er in zit..maar de schimmels enzovoorts en die zijn er dan pas uit....en niet langer als 8 uur want dan zijn al de vitamientjes er uit..

succes hoor, wij hebben hier ook een rits paarden staan op nat hooi...en het is niet altijd even leuk! (een plak pakken is toch altijd sneller en schoner)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:08

Russel, dat klopt ja. Bij mijn paard moet ik stofvrij voer geven omdat hij bronchitis heeft en daarom niet het stof mag inademen. Niet omdat er schimmels oid in zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:31

"Stof" wat in het hooi zit is opgedroogd schimmel. Alleen bovenop een baal kan écht stof komen te liggen.
Afhankelijk of een paard gevoelig op de maag is voor schimmel kan dit kwaad. Is een paard gevoelig op de longen dan is binden met water genoeg.

Zoals eerder gezegd is voor mijn paard de "Russel'methode Knipoog dus ook voldoende.