wie heeft raad voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sopje

wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:14

Hallo,

Ik heb een verzorgpaard waar ik heel gelukkig mee ben en waar ik ook op mag rijden. Hij is super braaf en superverkeersmak. Alleen is er een probleem.
Als je wil opstappen blijft hij totaal niet stil staan. Verdrietig Er moet altijd een tweede persoon bij zijn om hem vast te houden. Anders kom je er niet op. Maar ik wil hem graag leren om stil te blijven staan als ik opstap. Want stel je voor dat ik bijvoorbeeld onderweg eraf zou vallen Ziek dan kom ik er niet alleen op. Stoom uit je oren
Dus mijn vraag is aan jullie hoe ik dat het best aan kan gaan pakken om hem toch stil te laten staan. We hebben al geprobeerd hem tegen de muur aan te zetten maar dan gaat hij omhoog. Dus dat is geen optie.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Vingers aflikken Dank je wel.

Liefs Sophietje.

I LOVE jOOP FOREVER

marianna

Re: wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:16

Moet dit niet bij RT?

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:24

ik heb hem daar al geplaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:44

probeer het eerst aan de hand.. als je met hem gaat wandeelen halt laten houden..geef hem daar een commando voor.. en zo steeds een stapje verder..

En uitbundig belonen wanneer hij braaf.. Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:47

heeft hij geen lichamelijke klachten? als hij bijvoorbeeld last heeft van zijn rug kan dat een oorzaak zijn...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:00

Mijn merrie kon in het begin ook nooit stilstaan bij het opstijgen.
Ik kreeg de tip om haar met haar neus in een hoek te zetten en dan op te stijgen. En wanneer ik er dan opzat iets lekkers te geven.
Het heeft een tijdje geduurd maar ze staat nu braaf stil bij het opstijgen (en het lekkers geven heb ik langzaam afgebouwd).

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 10:18

Ik denk dat het grootste probleem is dat hij heel enthousiast is om te gaan rijden want zodra je erop zit dan is het goed. Dan is hij braaf.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:24

trek er is een paar dagen voor uit om alleen maar in het zadel te komen en er weer uit. Net zolang tot hij stil staat.. Begin weer helemaal van voor of aan, alsof hij nog ingereden moet worden zeg maar. Plaats eerst je voet in de stijgbeugel en haal die er dan weer uit, net zolang tot hij stil blijft staan. Daarna zet je je gewicht er in, ook dit weer net zolang tot hij stil blijft staan. Geef hierbij ook een commando: halt oid... Laat in het begin iemand helpen door hem vast te houden. meestal lukt het na een paar keer wel. En als je dit niet wil doen voor het rijden, doe het er dan daarna.. Misschien is hij dan wat vermoeid en wil hij niet meer zo snel lopen. Beloon hem idd heel goed zodra hij ook maar een seconde stil blijft staan. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Kijk verder eens goed naar jezelf: hoe stap je op?? Steek je hem met d epunt an je schoen in zn buik?? Of klemt het zadel of steekt er iets van de singel in zn buik???

Suc6 ermee. Ik hoop dat er iets voor je tussen zit wat werkt!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:58

Mijn paard bleef vroeger ook niet stilstaan bij het opstappen. Vooruit lopen, draaien, keren, totdat ik er uiteindelijk toch op zat, en dan bleef ze wel heel braaf staan.

Ik heb van mijn instructrice toen de tip gekregen om eerst (met hulp) altijd op dezelfde plaats op te gaan stappen. Dus ik bracht mijn paard altijd naar de zelfde hoek, zeg "halt" en laat haar daar staan. Een tweede persoon houdt haar vanvoor tegen terwijl ik opstap. Zelf treuzel ik ook niet, gewoon teugels vastgrijpen, voet erin en zo snel mogelijk in het zadel(zonder erin te ploffen natuurlijk)
Vertrekt ze toch bij het opstappen, dadelijk voet terug uit de beugel, stilzetten, en omdraaien of achteruit totdat ze weer op precies dezelfde plek stond waar ze eerst stond. Meestal gaf ze het na een keer of drie op en bleef ze dan daar staan. Als ik in het zadel zat, bleef ik ook nog een seconde of tien gewoon staan voordat ik begon.

Ook tijdens het stapten we enkele keer terug af in die hoek, om vervolgens terug op te stappen en verder te rijden, gewoon voor de oefening.

Een weekje later bleef ze netjes staan als ik opstapte. En nu kan ik overal in de bak opstappen zonder dat ze een voet verzet Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:40