Waarmee slepen jullie de bak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Waarmee slepen jullie de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:40

Ik vroeg me dus af wat jullie achter de tractor hangen om de bak vlak te slepen?

Lenneke_

Re: Waarmee slepen jullie de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:40

Bij ons hangen ze een groot rooster achter de trekker. Met van die vierkante gaten van 10 bij 10 cm. Maar ik vind het niet echt een handig ding. Het zand hoopt zich heel erg op en dan valt het eraf en heb je een bult zand in de bak liggen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:44

bij ons word het gedaan met een pallet achter de auto.. werkt perfect. En voor de mensen die met hun paard aangespannen rijden, werkt diezelfde pallet maar dan met een auto band er op, TOPPIE!!!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:02

Niks, vaak rij ik alleen met de trekker op en neer. Sleep ik hem wel doe ik dat of met de voorladerbak van de trekker. Of ik hang een zogenaamd 'bakje' achter de trekker.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 07:28

Een originele zelfgemaakte eg!! Bas heeft hem zelf ontworpen in elkaar gemaakt, ik ben er heel blij mee.
Het is een frame dat in hoogte verstelbaar is, daartussen hangt en net met van die eg-punten ertussen.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:54

Ik sta bij This_is_me op stal, die hier al reageerde...
En tis idd makkelijk om je paard voor de pallet te zetten met een band erop Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:09

Binnenkort ben ik van plan een manegevlakker te kopen. Dit apparaat woelt het bovenste laagje om en vlakt het dan gelijk uit.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:20

magriet schreef:
Binnenkort ben ik van plan een manegevlakker te kopen. Dit apparaat woelt het bovenste laagje om en vlakt het dan gelijk uit.

zo dat zal best wel prijzig zijn, of valt dat wel mee?

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:08

Wij hebben ook een manegebodemvlakker. Die trekt het bovenste laagje los en sleept dan idd de rest glad.
Het nadeel is alleen dat die van ons niet onafhankelijk geveerd is, dat ligt geloof ik aan de hef van de tractor.
Daardoor kunnen echt grote kuilen er niet mee glad getrokken worden. De tractor duikt dan eerst de kuil in en de vlakker gaat dan de lucht in. Dit is gewoon simpel op te lossen door grote gaten dicht te maken met een hark.
Met een hark haal ik ook al het zand/houtstippers onder de bakrand vandaan.

De bodemvlakker koste toen iets van rond de 1500,- gulden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:13

Wij slepen de bak met de weidesleep.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:29

Anouar15 schreef:
Bij ons hangen ze een groot rooster achter de trekker. Met van die vierkante gaten van 10 bij 10 cm. Maar ik vind het niet echt een handig ding. Het zand hoopt zich heel erg op en dan valt het eraf en heb je een bult zand in de bak liggen.

Dan moet die iets hoger afgesteld worden want dan grijpt die teveel grond...beter paar keer heen en weer rijden. Wij hebben voor de bak een sleep, rol om glad te rollen en als het voor het onkruid is een wieteg...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:06

Met mijn fjord en de weide sleep!! meteen een goede oefening voor haar, en een leuke afwisseling van het werk. (onze bak is vrij zwaar, dus ze moet dan écht werken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:12

Bij ons wordt de bak gesleepd met een grote shoffel met een bak eraan.
Die drukt het altijd erg netjes vlak.
Zelfs als het gevroren heeft kan je hierna vaalk weer goed rijden omdat de shoffel behoorlijk zwaar.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:16

Ik sleep altijd...met de sleep Knipoog
De bodem ligt er nog niet zo lang in, 3/4 jaar denk ik. Als ie te hard gaat worden dan hangen we er wel ff wat anders aan om het echt los te maken. Maar dat hoeft tot nu toe iig nog niet!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:19

Ik sleep de bak met mijn Noriker met 2 trekkerbanden erachter aan elkaar geknoopt. Ik sleep hem alsof ik aan het ploegen ben: met rechte banen, naderhand longeer ik hem met de sleep erachter in draf en dan wordt het supervlak!

In de bak wordt amper gereden, wel gelongeerd en losgegooid, ik doe het 1 x per week

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:57

Met een quad en een pallet erachter. En met wat gewicht erop.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:33

op school doen we het gewoon met de weidesleep.
bij evenementen gaan we er dan nog een keer met de wals overheen.

Op stal bij ons thuis hebben we een cultivator die er eens per week doorheen gaat, voor de rest met de weidesleep.

Op stage hadden we er 2, een met eggen eraan en een met alleen een plaat. Als de bodem dan net gelegd was gingen we er met de plaat overheen, om hem alleen glad te maken. Lag het al wat langer dan gingen we er met de eg doorheen, daarachter zat dan ook weer een plaat om te vlakken.

Je hebt tegenwoordig hele mooie kleine machines om je bak mee op te knappen van bjj geloof ik. hierachter hangen verschillende werktuigen zoals een rubbere mat of een eg. voor meer info kijk op http://www.bjj.info/nl/index_nl.htm

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:39

Op de manege werd eerst gebruik gemaakt van een of ander sleerek, een soort net van ringen met punten eronder.
Sinds vorige week zijn alle 3 de bakken (2 binnen en van de week ook de buitenbak) voorzien van all-weather tuft en nu harken we de hoefslag dicht met een hark of riek en de manege-eigenaar is bezig met het aanschaffen van een zgn rotorkop-eg. Met gewone sleephekken stroopt al het spul nl voor je hek op en heb je dus aan het eind van je bak een berg tuft liggen en in je bak niks meer.
Bij het aanleggen van de nieuwe bodems heeft het loonbedrijf de bakken een paar keer gedaan met zo'n rotorkop-eg en de manege-eigenaar wil er nu zelf ook een hebben, zodat hij zelf de bak aan kan trekken.
Maar de hoefslag is met een hark ook zo dicht, je krijgt zowieso een veel minder diepe hoefslag dan met zand, het onderhoud is makkelijker, met dat all-weather tuft, volgens mij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:41

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:44

Wij slepen hem met een oud landbouw hek met mazen, die tip gaf een vriendin mij.

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:04

Wij hebben een sulky,daar een net achter (zo'n beton-ijzer met gaten van tien cm op tien) en daar Illusion(pony) voor gespannen Haha!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:19

This_is_me schreef:
magriet schreef:

zo dat zal best wel prijzig zijn, of valt dat wel mee?

Iets van 500-600 euro. Daar hebben we geen trekker voor maar een unimog.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:59

wil je het echt weten niet lachen he Haha! .
we doen het gewoon met de auto, 4 keer 4, en dan een schutting er achter.
klinkt heel raar maar het werkt wel.
maarja alleen onze paarden staan er over dag in en voor de rest rijden we er maar ong. 4 keer per week in dus das niet zoveel.
maar het werkt super en het is goedkoop Haha!