SPOED: zoek een foto van gedroogd Jacob kruid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

SPOED: zoek een foto van gedroogd Jacob kruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:06

Hoi

Ik zoek een foto van jacobskruid wat droog is, dus in het hooi zit. Hoe zien de stengels eruit als het gedroogd in het hooi zit?
Ik zoek een duidelijke foto ervan, kan het alleen niet vinden. Dus wie kan me helpen?

Mijn stalgenote kreeg gister nl zowat een hartverzakking toen ze een paarse stengel in haar hooi aantrof. De stengel is hard, wanneer je deze doorbreekt, komt er korrelig wit "poeder" uit, het lijkt een soort suiker. Stengel is glad glanzend paars, beetje groenig.
Het kan ook iets anders zijn, maar graag zekere voor het onzekere nemen. Volgens de hooileveraar is het hooi Jaco vrij...

Bedankt!

shana

Re: SPOED: zoek een foto van gedroogd Jacob kruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 03:35

ik heb het ook eens in mijn hooi gehad en ik heb toen een stengel met bloem aan naar de da gebracht en hij heeft het opgezocht en het was j kr kruid !

ik had dit gelukkig op tijd ontdekt dus mijn paarden hebben er maar weinig van gegeten !

probeer een plant te vinden die zo intakt mogenlijk is en laat hem onderzoeken door je da !

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 03:36

oh ik vergeet nog iets , ik dacht dat de stengel hoekig was van structuur dus geen ronde stengel

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:15

Gedroogd Jacobs kruid is donkerrood van kleur en vrij kreukelig. Je moet het alleen niet verwisselen met bijvoorbeeld zuring, want die lijkt er ook wel een beetje op. Verder zijn ze ontzettend taai, en vrij lang.

Misschien dat je het blad herkent van de droge Jacobskruid wanneer je er een plaatje bij zoekt van bijvoorbeeld bloeiend Jacobskruid.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:30

er zit geen blad aan, heb enkel een stengel.
De tak kun je strippen als het ware, moeilijk door te breken. Maar in de lengte kun je makkelijk een vezel eraf trekken als het ware. Net als bij een kokosnoot. Kan het moeilijk uitleggen, hoop dat het zo duidelijk is.
Er zitten ook noestjes op de stengel, zal straks even foto proberen te nemen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:04

it gaan wij volgende week in de les bahandelen, mocht in een plaatje krijgen zal ik hem hier wel neerzetten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:18

Volgens mij heeft Josefien vorig jaar een foto gemaakt, stuur haar eens een PBtje!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:31

wat jij beschrijft lijkt meer op zuring dan st jacobs kruid

voor de zekerheid kan je het er uit halen

maar st jacobs kruid word niet zo hard en toen ik het zelf heb gedroogd ook niet rood , kleurde net als hooi , muv de bloemetjes die bleven
geel

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 10:44

Antheman schreef:
Volgens mij heeft Josefien vorig jaar een foto gemaakt, stuur haar eens een PBtje!

Dank je, zal het eens doen.

Hoop dat het zuring is!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:10

marianna schreef:
Gedroogd Jacobs kruid is donkerrood van kleur en vrij kreukelig. Je moet het alleen niet verwisselen met bijvoorbeeld zuring, want die lijkt er ook wel een beetje op. Verder zijn ze ontzettend taai, en vrij lang.

Maar zo ziet gedroogt fluitekruid er ook uit. Dus het hoeft niet perse jacobskruid te zijn. Lachen

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:49

Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn het beste herkenbaar! Dubbelklik op de foto voor een vergroting. Duidelijk RONDE stengels!!!!!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 12:14

bij mij is de stengel nog paarser, ik heb geen bloemen, enkel een stengel.
Ik ga vanmiddag een foto ervan maken!

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:22

Jacobskruiskruid

komt vooral voor op droge zandgronden. De plant dankt haar naam aan het feit dat ze bloeit in de tweede helft van juli, voor het feest van Sint-Jacob. Deze meerjarige plant is vrij gevaarlijk in een paardenweide en moet absoluut bestreden worden. Ook in gedroogde toestand in het hooi blijft de plant zijn giftige werking behouden.

Bij vergiftiging kunnen volgende verschijnselen optreden : coördinatiestoornissen, gebrek aan eetlust, onrustige bewegingen, krachteloosheid en onomkeerbare levercirrose.

http://www.kruiskruid.nl/

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:44

Ik heb ook iets van stengels in het hooi.
Vandaag 1 gevonden maar de paarden eten het op...
Dit zit vaker in het hooi maar ik weet niet wat het is. Ik heb er 1 op stal liggen. Ik ga er zo heen en dan maak ik een foto Lachen

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:37

Als het tussen het hooi zit, verkleurd het mee en is het ook geel, dan zijn het stukken stengel en verdroogde bladeren die heel moeilijk zijn te herkennen hoe het blad ooit was.

Dat maakt het zo moeilijk.