Deeltijds leasen van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

Deeltijds leasen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:00

Vandaag kreeg ik een voorstel van een vriendin. Ze vroeg of ik zin had om een paard te leasen("Dan kunnen we samen gaan rijden!!"). Het paard is van een vrouw(+ man en 2 jonge kinderen). Door de jonge kinderen heeft ze minder tijd en geld voor het paard waardoor ze, of het paard moet verkopen, of het paard deeltijds moet laten leasen door iemand(want ze wil zelf ook nog wel rijden).

Het paard zelf is een 'brave' draver van 1.60 m. Verder weet ik er NOG niet van.
Het paard staat vlak naast de stallen van mijn schoonzus gestald, namelijk op een privé-stalling(4 eigen paarden + 2 eigenaarspaarden). De eigenares van de stal is tevens de lesgeefster van mijn vriendin. Dat zijn dus al wel voordelen.
De eigenaresse van het paard heb ik NOG niet gesproken, maar zondag ga ik toch al eens kijken. Van prijzen weet ik ook nog niets.

Voordeel van leasen is natuurlijk: ik kan me concentreren op één paard: rijden, knuffelen, in de watten leggen (waar ik enorm naar uitzie). Ik kan wekelijks zeker zijn dat ik kan gaan rijden. Ik kan gemakkelijk met mijn vrienden gaan rijden in de piste en gaan buitenritten. Er is een piste en een vriendelijke instructrice.

Maar ook heb ik al enkele dingen die me dwarszitten.
Zo zal ik maandelijks voor een paard moeten betalen dat nooit van mij zal zijn (zoals huren van een appartement).
Uiteindelijk zal de eigenaresse de beslissingen nemen en zal ze ook voorrang hebben.
Stel dat op een dag (na jaren betalen) ze het paard verkoopt en je kunt het zelf niet kopen (anders had je er al lang zelf één gekocht), dan sta je daar ...Of ze wil plots hoefijzers voor haar paard: dan kun je weer bijbetalen.

Kijken jullie bij een lease-paard naar leeftijd(liever oud/jong), wat hij allemaal kan (geen, karrepony, wel dressuren en springen), waar hij gestald is (belangrijk?), hoeveel keer zouden jullie willen kunnen rijden per week (wat is normaal?) etc.

Wat vinden jullie dus belangrijk bij het leasen, waarom zouden jullie het wel/niet doen?

Ik heb altijd al een eigen paard gewild, maar vanwege op kot zitten en dus nog niet echt tijd en geld te hebben, kocht ik er geen. Maar nu ik werk heb en geld verdien, kriebelt het wel. En een paard leasen is eigenlijk niet al je geld besteden aan het paard, zodat je ook nog kunt sparen voor een huis en auto. Ik zit dus vol tegenstrijdigheden (en ik weet sowieso dat mijn ouders er niet met gaan lachen, maar tja, ik beslis).

Barbara88

Re: Deeltijds leasen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:13

Als je nu werkt en het toch een beetje begint te kriebelen kun je denk ik beter het geld wat je aan het lease paard zou moeten betalen iedere maand op een rekening zetten en zo gaan sparen voor een eigen paard.....En verder ik heb ook een paard geleast, dat paard heb ik eerst een jaar verzorgd (met een ander meisje) maar de eigenaar zat wat krap bij kas en vroeg mij of ik heb wilde leasen aangezien ik er het eerst was en zij pas later kwam vroeg hij het mij dat heb ik toen gedaan ik mocht alle dagen rijden en moest de helft van de stalling betalen , de hele hoefsmid kosten en gedeeltelijke dierenarts kosten. Wat voor jou een nadeel is als je dat paard gaat leasen dan doe je dat in totaal met drie personen, je vriendin de eigenaresse en jij dan kun je dus maar 2 of 3 keer per week rijden. Nou ja ga eerst maar eens kijken of het uberhaupt wel een leuk paardje is....Veel suc6!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:41

Ik zou het zelf niet doen, ik vind het een beetje oneerlijk dat je er allebei voor betaald, maar zei toch de touwtjes in handen heeft. Je zou maar eens ruzie of een meningsverschil krijgen. En of je altijd kan rijden wanneer je wil weet ik ook niet, want ze wil zelf ook rijden. Ik zelf heb een verzorgpaard. Ik betaal niks aan zijn stalkosten. Ik kan rijden wanneer ik wil, want er rijd niemand op, en de eigenaren komen eens in de twee weken even kijken hoe het met haar gaat. Ik vind haar een geweldig paardje, super lief karakter ook. En snel is ze ook. zoef zoef. Ik heb het heel erg goed getroffen op het pension waar ik haar doe berijden. Ik ben er 3 tot 4 keer per week en dan ga ik ook rijden of met haar in de bak wat spelen. Natuurlijk help ik daarvoor ook eens mee met stallen uitmesten, maar dat vind ik niet erg, want ik vind het er heel gezellig.

Wat voor paard het was maakte me toen nog niet uit. Ik wist niks anders dan op een manege te rijden, dus was allang blij dat ik kon gaan rijden wanneer ik zelf wou. Wat meer zelfstandig omgaan met een paard. En daar was ze dan. Again ze is 17 jaar en super lief. Ik hoop dat de eigenaren haar nooit weg doen uit het pension, maar de eigenaresse van het pension heeft gezegd dat dat niet snel zou gebeuren, en dat de eigenaren haar niet zouden verkopen.

Ik heb wel zelf spullen voor haar gekocht, maar dat hoefde niet. De eigenaren hadden niks bij haar achter gelaten. Ik vind het nou eenmaal zo leuk om haar extra te verwennen.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:17

Ik zou in ieder geval eerst maar eens gaan kijken of je het wel een leuk paardje vind en of het wel klikt met de eigenaresse. En als dat zo is kun je het er eens over gaan hebben wat voor bedrag ze in haar hoofd heeft en wat daar tegenover staat. Leasen is natuurlijk altijd goedkoper dan een eigen paard, daar staat dan weer tegenover dat je niet elke dag kan rijden (maar wil je dat ook?) Verder kun je door een paard te leasen vast een beetje "proeven" hoe het is als je een eigen paard hebt.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 15:27

catootje schreef:
Ik zou in ieder geval eerst maar eens gaan kijken of je het wel een leuk paardje vind en of het wel klikt met de eigenaresse. En als dat zo is kun je het er eens over gaan hebben wat voor bedrag ze in haar hoofd heeft en wat daar tegenover staat. Leasen is natuurlijk altijd goedkoper dan een eigen paard, daar staat dan weer tegenover dat je niet elke dag kan rijden (maar wil je dat ook?) Verder kun je door een paard te leasen vast een beetje "proeven" hoe het is als je een eigen paard hebt.

Volledig mijn bedoeling!
Je draait dan ook niet direct op voor alle kosten. En ik kan ook niet zeer dikwijls gaan rijden, daarom vind ik een eigen paard NU nog een te grote stap. Ik sta er namelijk volledig alleen voor met een eigen paard. Financieel zou gaan, maar de tijd heb ik er niet voor (ik zou ze nl. niet op een manege zetten dus zal dagelijks zelf moeten voeren).
En als ik het niets vind, dan weet ik ook waar ik sta.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:02

haai,

Ik heb mijn paard een jaar geleasd van de manege. Toen Wouter te koop kwam te staan hebben ze mij 2 week de tijd gegeven om te beslissen of ik hem wou kopen.

Ik zou het gewoon proberen, maak goede afspraken. Zo kan je er wel achter komen hoe het zou zijn als je een eigen paard zou hebben. Misschien kan je de kosten dan niet betalen enz.

veel suc- 6

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:32

Ik heb 6 jaar lang mijn pony geleasd van de manege waar ik reed en het was toen ook echt mijn pony, hij werd niet verkocht, ik ging wedstrijden met m rijden, mocht alleen naar buiten/strand ect.
We betaalde toen 395 gulden en daar zat voer en hoefsmid bijin en er werd weekelijks uitgemest. Kreeg er zadel een hoofdstel bij maar dat heb ik snel vervangen en eigen spullen gekocht. Heb mn pony het eerste jaar dat ik m had ook nog met en ander meisje geleasd (leasgeld was dan ongeveer de helft) maar die was al snel jaloers dat ik het op wedstrijden beter deed dan zij en toen is ze ermee gestopt Haha!

Let wel: dit was de prijs van een pony (die eet minder, minder strooisel)

Hopelijk geeft dit een indicatie qua prijs en als ik jouw was zou ik als je besluit te gaan leasen, een soort contract opstellen met die eigenaresse zodat er op papier staat wie wat betaald als er iets gebeurd tijdens dat jij aan het rijden was, opzegtermijn vastleggen ect.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:53

pff das veel geld ik leasde, maar wouter werd wel in de lessen gebruikt (vergelijkt met jou rijd die vrouw er dan op) Ik betaalde 60 eruo per maand!

Irmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:38

Ik heb goede ervaringen met het leasen van paarden, zowel als leaser als als eigenaresse. Mijn huidige paard heb ik eerst geleased, toen de eigenaresse zwanger werd en er geen tijd meer voor had, heeft ze 'm aan mij verkocht. Voordeel van leasen was dat ik een vast bedrag in de maand betaalde en dus altijd wist waar ik aan toe was. Nadeel is dat je leasepaardje inderdaad verkocht kan worden, in mijn geval pakte dat goed uit, omdat ik 'm zelf kon kopen. Ik heb zelf ook nog een tijdje een bijrijdster gehad die 'm voor twee/drie dagen per week leasde, dat ging ook super. Het is wel heel belangrijk dat het goed klikt met degene van wie je een paard least!! En maak goede en duidelijke afspraken. Zorg dat je een vast bedrag per maand afspreekt, dus niet de helft van de kosten van de dierenarts bijvoorbeeld, want dat kan wel eens flink oplopen bij een blessure. Bovendien lijkt me dat de verantwoordelijkheid van een eigenaar/eigenaresse. Spreek ook iets af over een opzegtermijn, voor als een van beiden wil stoppen met het leasen of wanneer het paard langdurig niet bereden kan worden. Met goede afspraken en een eigenaresse waar het mee klikt, kan leasen een prima alternatief zijn, als een eigen paard te duur is.
Ik hoop dat het een leuk paardje is en dat het klikt, vooral ook met de eigenaresse! Dan kan het echt heel leuk zijn!