Dilemma wie weet raad ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Dilemma wie weet raad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 17:59

Ik heb ieder jaar wat paarden van een manege hier zomers op het land lopen. Meestal mankeren ze iets en moeten ze even aansterken.
1 van de paardjes die ik hier altijd krijg is al 2 jaar met wat problemen. Ze is steeds kreupel en komt dan hier om aan te sterken. Dat lukt me iedere keer zo goed dat ze hier weer normaal kan lopen en dat we haar zelfs soms meenemen op een ritje in het bos.
Nu werd ik vandaag gebeld, de manege heeft alles geprobeerd (zelfs speciaal beslag) maar voor het manege werk gaat het niet meer.
Ik heb zelf ooit aangegeven dat als het niet meer ging ik haar wel wilde hebben. Ik heb een speciale band met het diertje. En toen kwam dus vandaag de dag.........
Ik heb geen stal vrij, werk sinds 2 weken fulltime en dan krijg je dit.
Als ik het niet wil dan wordt ze naar de slacht gebracht dat komt er dan ook nog even bij. Want dat maakt de beslissing voor mij nog moeilijker.
Een stalletje is eventueel wel in elkaar te zetten, maar wat voor toekomst heeft het diertje nog. Ik kan haar weer zover krijgen dat ze in iedergeval voor licht recreatief werk te gebruiken is zolang ze overdag zoveel mogelijk buiten kan zijn. Maar zo heb ik nog 3 andere kneusjes staan ! ( ik rijd niet graag paard dus dat maakt me niks uit)
En mocht ik haar niet meer kunnen betalen, weet ik dus niet of er iemand is die op een paardje zit te wachten dat niet 100% is.

missnynke

Re: Dilemma wie weet raad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:13

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:17

Misschien kan je het altijd proberen. Als een paard al op wei kan staan zijn ze vaak al gelukkig vooral als hij begreep dat ie anders naar de slager moest. Maar ja geld is vaak jammergenoeg een groot probleem. Ik zou het een maand proberen, en anders kan ze altijd nog naar de slachter (wat ik niet hoop, maar neem het jou niet kwalijk) Ach gut

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:21

Persoonlijk zou ik nooit een paard met gebreken kopen.
Als je dan toch hart hebt voor het dier, kun je dan niet een ander leuke eigenaar zien te vinden? Ik weet niet of hij gewend is binnen te staan, anders kun je hem eventueel ook tijdelijk bij jou op het land zetten tot je iemand gevonden hebt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:32

Ik zal paardenopvang in iedergeval een mailtje sturen.
Het probleem is denk ik grotendeels dat dit paardje 90% opknapt als ze dagelijks de wei in kan. Dit kan helaas op de manege niet.
Ik weet ook dat als ik haar dit weekend ophaal ze behoorlijk kreupel zal zijn, en dat ik daar erg intensief mee moet omgaan om haar weer wat beter te krijgen.
Ik ga morgen even naar mijn buurvrouw, die is koeienboer en die zocht een recreatie paardje voor af en toe, ze hebben al een shetlander dus wellicht kan ze daarbij.
Gaat het niet en heeft het diertje pijn dan breng ik haar alsnog naar de slacht maar heb ik haar in iedergeval wel nog even de vrijheid kunnen geven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:54

Weet jij hoe het kan dat het paard elke keer zo kreupel is en met rust weer opknapt? Als ik jou was zou ik de DA eerst even laten kijken, dan weet je in ieder geval al of dit nog te behandelen is en of je er dus zelf nog een leuk paard aan over kunt houden.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:58

Max schreef:
Ik zal paardenopvang in iedergeval een mailtje sturen.
Het probleem is denk ik grotendeels dat dit paardje 90% opknapt als ze dagelijks de wei in kan. Dit kan helaas op de manege niet.
Ik weet ook dat als ik haar dit weekend ophaal ze behoorlijk kreupel zal zijn, en dat ik daar erg intensief mee moet omgaan om haar weer wat beter te krijgen.
Ik ga morgen even naar mijn buurvrouw, die is koeienboer en die zocht een recreatie paardje voor af en toe, ze hebben al een shetlander dus wellicht kan ze daarbij.
Gaat het niet en heeft het diertje pijn dan breng ik haar alsnog naar de slacht maar heb ik haar in iedergeval wel nog even de vrijheid kunnen geven.

Idd goed idee

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 22:06

Super ! paardenopvang kreeg ik vanavond al een mailtje van.
Ik ga nu eerst bekijken of ze pijn heeft en of het rieel is dat ze normaal leventje kan lijden. Dan gaan we verder kijken hoe of wat.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:18

Is de slager dan zo verschrikkelijk? Dit beestje is versleten en heeft zo te horen chronisch pijn. Aan elk leven komt een keer een eind en eindeloos rekken onder het mom van 'een goede oude dag'......
Ik word ook altijd een beetje triest van de paardenrusthuizen, beestjes die stijf van de arthrose metertje voor metertje vooruit strompelen. En 'hij eet nog' of 'hij kijkt nog zo vrolijk' gaan niet op, dat doen paarden met hoefbevangenheid vaak ook, en die creperen van de pijn....
Maar goed, weet dat ik hier vrij extreem in ben.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 23:33

Nee hoor je bent niet extreem.
Ik heb hier ook een paardje staan van andere mensen die is 28 en die had ik al 2 jaar terug naar de slager gebracht. Die loopt idd ook krom van de artrose. Mensen komen eens in de 3 maanden kijken en vinden het dan wel best. Ik mag er niks aan doen, het is de keuze van de eigenaar.

Het paardje waar het om gaat heeft veel baat bij vrije beweging die ze niet kan krijgen waar ze nu is. Zoals ik al zei ik weet niet in hoeverre ze op het moment kreupel is en hoe erg het is. Ik heb haar hier wel eens gehad dat ik op het punt stond de manege te bellen om haar in te laten slapen. Maar door de juiste begeleiding kan ze een normaal leven lijden. Wij hadden haar de vorige keer weer lopen op rustige buitenritjes in het bos.
Kortom, heeft ze pijn ben ik rieel genoeg om haar van haar pijn te verlossen, maar kan ik haar nog een aantal jaren plezier bezorgen dan ben ik rieel genoeg om dit voor haar te doen.
Als ze wel naar de slager gaat dan breng ik haar wel weg, weet ik in iedergeval zeker dat ze geen pijn meer heeft.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:24

Okee! Knipoog

Bij jou durf ik m'n gepensioneerde knollie wel te stallen!