Dominant gedrag tijdens verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dame

Dominant gedrag tijdens verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 23:37

Hoi,

Ik heb mijn paard sinds een paar maanden. Het is een ruin van vijf jaar. Het is een erg lief en vrolijk paard en hij vindt het heerlijk om gewoon een beetje te dollen met je. Ik weet helaas niets van zijn verleden.

Een geweldig dier, maar: Tijdens de verzorging vertoont hij erg dominant gedrag. Vooral met hoevenkrabben achter en bij het aandoen van zijn peesbeschermers (dan ook voor). Hij probeert dan gericht te trappen. Ik kan hem niet een duwtje geven zodat hij 'om' gaat, omdat hij dan ook probeert te trappen, me in een hoek te duwen of te pletten. Ook met opzadelen vertoont hij dit gedrag en probeert hij te bijten. Hij is dan behoorlijk aggressief.

Hij is moelijk te corrigeren, omdat hij geen correcties accepteert. Hij wordt eigenlijk alleen maar bozer. Pas als ik hem echt (letterlijk) een schop o.i.d. verkoop, bindt hij in. Ik heb sterk het idee dat hij nooit 'opgevoed' is en dat dit gedrag altijd getolereerd is.

Wie herkent dit gedrag en belangrijker: Hoe voed ik hem op?

Waratje

Re: Dominant gedrag tijdens verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:49

Klinkt inderdaad als dominantie in combinatie met een matige opvoeding.
Hoe voed je op, tja, in principe kun je uitgaan van de volgorde "subtiele waarschuwing", "duidelijke waarschuwing", "klap". Zo doen paarden het onder elkaar ook, dat is begrijpelijk voor ze. Zonder waarschuwing een klap geven, levert (terecht) protest. En wees bij die klap ook niet te benauwd, een tikje maakt in zo'n geval echt geen indruk.
Voor je eigen veiligheid zou ik trouwens niet in de stal dit soort dingen regelen, veel te veel risico voor jezelf met zo weinig ruimte.

Anders wat, weet je zeker dat hij geen lichamelijke problemen heeft en dat je zadel past? Wellicht is hij met het werken ondertussen ook in het stadium "duidelijke waarschuwing/klap" aangeland. Bedenk dat je bij een jong paard lichamelijke veranderingen hebt, waardoor een zadel dat vier maanden geleden goed lag, nu misschien niet meer past.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 23:56

Ik heb twee verschillende 'deskundigen' laten kijken naar de ligging van het zadel. Volgens hen zit hier niet het probleem. Daarnaast vertoont hij het gedrag ook als ik bijvoorbeeld even hele lichte druk uitoefen in zijn zij (als ik ernaast sta dan, niet als ik erop zit) en ook bij zijn benen. Ik denk dus niet dat er iets somatisch aan de hand is, maar dat meneer denkt míj op te voeden..

Ik let er inderdaad wel op dat ik voldoende ruimte heb. Bij mijn vorige paard liep ik achter haar langs om haar vervolgens even om te duwen. Híj wordt hier erg geirriteerd van en probeert mij te straffen (daar lijkt het wel op), heel brutaal dus.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:11

Ja wat ik zeg is tegen alle bokt regels in maar als mijn paard mij dreigt te strappen heeft ie tech echt wel meteen een rotschop te pakken, bijten idem. Als hij me wil pletten krijgt ie helemaal een knal plus flinke stemverheffing.
En dan geen ik hem liever één keer een trap die hij 100 jaar niet vergeet dan 100 kleine correcties..

(komt u maar met het commentaar Bloos)

Ik wil er wel bij vermelden dat ik dus niet een paard in de buik zal trappen op op het hoofd zal slaan want daarmee krijg ik eerder een bang paard dan een gehoorzaam paard. Maar een schop onder zijn kont kan een paard zeker verwachten als hij naar me uithaalt. Als me bekend is dat een paard me knel wil zetten tegen de muur neem ik een zweepje mee, vaak is dreigen dan al genoed zo niet heeft ie toch een klets te pakken.

Ik vind joligheid prima, enthousiasme ook, maar ik laat me niet bijten slaan op pletten.
Als dit gedrag niet door pijn angst of fysyke klachten wordt veroorzaakt zou ik gewon gelijk die schop geven en niet meer 10 keer waarschuwen waar hij alleen bozer van word. Dan ben je er waarschijnlijk binnen 2 weken vanaf.

Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:28

Riant schreef:
Ja wat ik zeg is tegen alle bokt regels in maar als mijn paard mij dreigt te strappen heeft ie tech echt wel meteen een rotschop te pakken, bijten idem. Als hij me wil pletten krijgt ie helemaal een knal plus flinke stemverheffing.
En dan geen ik hem liever één keer een trap die hij 100 jaar niet vergeet dan 100 kleine correcties..

(komt u maar met het commentaar Bloos)

Mijn commentaar hierop?? Gelukkig zijn er meer mensen die duidelijk durven zijn Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:33

Ik ben het geheel met Riant eens, dreigen is een schop onder de kont, een krammetje als hij begint te pletten is ook een "wonder middel"

Dominant is hij mi niet... dat is een geheel ander gedrag dat hij continue zal laten zien en niet nav een bepaalde handeling....
denk eerder dat hij of een nare ervaring heeft met aansingel/opzadelen of zeer gevoelig is (beetje richting niet tegen kietelen kunnen)
idem voor de benen... of hij de beschermers niet of ze passen niet of hij accepteerd ze niet...
uit jouw woorden eerder een reactie op een actie dan dominatie tenzij het altijd vertoond zonder dat jij het opmerkt...
Ooit gezien hoe paarden onderling een dominatie-vete oplossen? niet met praten en aaien... (en het eerste paard moet nog geboren worden dat het onderscheid niet kan maken tussen mens en soortgenoot....)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:51

Haha! Lang leve de stalschoenen met stalen neuzen in zo'n geval. Een flinke schop voor de borst of onder de kont doet wonderen. Meestal hebben ze bij mij in 1x de boodschap begrepen en hoef ik nooit weer de voet aan te halen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:08

Riant, ben het helemaal met je eens.. Haha!

Ik heb er ook zo een staan, alleen was het wel iets minder erg dan dat ik bij jou lees.. Partout (7 jarige ruin) trapte naar alles wat kribbelde onder zijn buik.. Bij het aansingelen vloog er ook een hoef om je hoofd.. En als hij geen zin had om te rijden bij het opstappen ook maar.. Bijten omdat hij een snoepje wilde.. En aan de hand moest je ook uitkijken dat hij je niet omver liep.. Met het hoofdstel om doen ook gewoon naar voren, dwars door je heen, weglopen..
Een gewone tik hielp niet, vond hij nl wel lekker.. Dus toen was het heel consequent: Bij elk voetje wat de lucht in ging (al was het maar 10cm) een rotschop en een gil.. Later had je aan alleen een gil al genoeg.. En geen snoepjes meer uit de hand, maar in de voerbak en echt maar heel heel soms.. Het door je heen lopen veel oefenen.. Gaan wandelen en ineens stil gaan staan.. Liep hij door dan even flink boos worden, als het nodig was een tik en hem achteruit zetten tot hij op de plek stond waar hij hoorde stil te staan..
En nu heb ik een heel fijn braaf paard.. Tuurlijk was het in het begin zo dat hij geen vin durfde te veroeren, bang voor een schop, maar hij kreeg die alleen wanneer dat nodig was en dat heeft hij nu ook echt wel door..
De grote regel voor hem en ieder ander paard: Pootjes op de vloer houden als er een mens naast staat..!!

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:48

Hoi, Bedankt voor alle reakties!

Ook ík beantwoord een gerichte trap met een schop terug. Wel vervelend, omdat hij voortdurend correcties vraagt en de verzorging er voor ons allebei niet gezelliger op wordt. Ik probeer het wel altijd direct te vergeten en niet meer na te mokken. Maar soms heb ik helemaal geen zin om hard op te treden, ik zie het echt als een machtstrijd.

Ik zie nog steeds niet echt verbetering, vandaar mijn twijfels over mijn aanpak. De staleigenaar geniet normaal gesproken heel wat ontzag bij de paarden, aangezien hij wat minder geduld heeft dan wij.. Maar zelfs voor hem deinst hij niet weg.

Het gedrag van het paard van Liesjuh klinkt heel bekend. Gebrek aan opvoeding? Hoe lang duurde het bij jullie voor er verbetering optrad?

Moeilijk...

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:54

Nog een vraag: Als ik bijvoorbeeld met zijn peesbeschermers bezig ben, waarschuw ik hem dat al bij voorbaat? En moet ik zijn gedrag uit de weg gaan, door hem niet om te willen duwen, of zoek ik het juist op?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:18

Dame.. Het heeft echt een tijd geduurd en ik had toen ook dagen dat ik zoiets had van: Ik ga je terug brengen!! Volgens mij heeft hij weinig opvoeding gehad..
Ik heb hem nu 5 maanden en de afgelopen maand is eigenlijk met weinig corrigeren gegaan.. Let wel, je zal altijd consequent moeten blijven.. Geef hem je vingertopje en hij neemt je hele arm.. Partout moet ik dus ook elke dag weer voor elke stap die hij ongevraagt zet terug zetten.. Heel vermoeiend, maar als er dan eindelijk resultaat is ben je toch wel heel erg blij.. Mijn zusje is door dit alles met hem gestopt.. Zij kon gewoon niet consequent en hard genoeg voor hem zijn.. Ze had op den duur echt zoiets van: Ik heb geen eigen paard om hem elke dag weer verrot te slaan.. En zo voelt het ook, maar het is de enige manier om het hem duidelijk te maken..
Wat betreft de peeskappen.. Niet eerst waarschuwen dat je ze omgaat doen.. Gewoon omdoen en goed uitkijken voor een trap..
Je moet hem trouwens niet alleen een trap verkopen als hij gericht trapt, maar gewoon elke keer weer als hij zijn voet maar voor 10cm op durft te tillen.. Zo ben je erg duidelijk voor hem en zal hij bij het omdoen van je beschermers ook steeds braver worden..

Het is even een harde weg om door te gaan, maar daarna heb je ook wat.. Bij mij is hij nu braaf en bij andere probeert hij ook nog wel maar niet meer zo erg als hij toen deed..

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:24

Mijn paard is ook wel s vervelend. Ik doe altijd als hij voor zich uit bijt een waarschuwing en als ie naar mij bijt ook. Als hij het nog een keer doet geef ik em een tik. Je moet wel zorgen dat je echt streng klinkt in je stem.. verder weet ik t ook niet. suc6 ermee

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:13

Dame schreef:
Nog een vraag: Als ik bijvoorbeeld met zijn peesbeschermers bezig ben, waarschuw ik hem dat al bij voorbaat? En moet ik zijn gedrag uit de weg gaan, door hem niet om te willen duwen, of zoek ik het juist op?

Je moet proberen gewoon normaal te doen zoals bij ieder paard, jij bent baas.
Het is inderdaad vervelend dat je nu veel moet corrigeren maar beter nu even concequent blijven dan dat je paard dit blijft doen. Hij is niet alleen ongehoorzaam maar het kan voor jou gevaarlijk zijn.
Ik zou ook niet te veel bij voorbaat waarschuwen want dan maak je hem alert even en stemverheffing zou wel kunnen maar porbeer zo veel mogelijk met hem om te gaan als je met een ander paard ook doet.

Ik zeg altijd zo, ik heb respect voor mijn paard dus mijn paard moet ook respect voor mij hebben. Ook tijdens poetsen en aan de hand.