opnieuw beginnen met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

opnieuw beginnen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 21:08

ik wil een paard van iemand opnieuw gaan trainen. hoe kan ik hier het best mee beginnen. ik begin in ieder geval met longeren, want hij is echt heel erg stijf. ik heb laatst geprobeerd erop te rijden, maar dat gaat haast niet, het is echt 1 blok hout. Boos! hij heeft namelijk een hele tijd stil gestaan, er word niet veel mee gedaan, en het is zo'n vreselijk lief paard. Haha!
heeft iemand tips om hem lekker los te krijgen, en hem weer fijn te laten lopen. ik heb wel maar 3 dagen in de week tijd, maar het is toch weer wat. Knipoog

lachmar

Re: opnieuw beginnen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:13

Laat hem met z'n neus over de grond lopen en lekker los alle kanten in buigen.
Alleen het klinkt niet echt gezond als een paard zo stijf is ook al heeft ie een lange tijd niks gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:01

Buig oefeningen doen, gewoon staand aan de hand, losmasseren voordat je het paard gaat laten lopen. Bij het lopen paard aanmoedigen het hoofd lekker omlaag te doen, maar ook dan rustig aan wat buiging vragen en weer loslaten. Dit dus niet aan de longe, maar gewoon aan de hand. Geen enge dingen er aanknopen als bijzetten, pessoatuigen, etc. Als je dat persé wilt, wacht je er maar mee tot later als het paard in een redelijke conditie is.
Als je twijfelt of je dit zelf kunt doen, bel een fysio om je deze dingen te leren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:39

ik heb ook een renovatie project staan...
Ze is hier nu ruim 4 weken en heeft de eerste 2 weken alleen de ruimte gekregen. Ze is nu meerdere keren onder het zadel geweest en gelongeerd ze loopt echt compleet op de kop...incl. compleet stuurloos remloos enz....
en nu gaat ze voor de kar (aangespannen) leren lopen, en dan letterlijk.
Met longeren loopt ze stukken beter dan onder het zadel (ja ander zadel nagekeken past goed, geen rugproblemen eerder in d'r hoofd...)
Zat had ook de beentjes loszitten, geheel verdwenen.
Bij het begin beginnen maar dan wel een spoed cursus.
En een echt houtblok lijkt mij ook geen gezond paard.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 15:07

hij heeft idd veel dingen gehad zoals spat en hij heeft bronchitis. het is echt zielig voor hem, maar zodra hij weer op conditie is loopt hij super. Haha!
het gaat prima, en hij vind het super leuk om te werken. Pling

ik vroeg alleen om wat tips, dus bedankt voor de tips!!! Haha!