Paard 4 uur in de trailer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemaan

Paard 4 uur in de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 20:35

ik zou mijn paard graag een keer mee nemen op vakantie. Vanaf mijn huis is de plaats waar ik naartoe wil 4 uur rijden.
Mijn paard blijft onderweg naar de club of het bos altijd heel netjes staan maar dat is meestal maar een kwartiertje.
kan ik mijn paard mee nemen en dan aan een stuk door rijden(met een hooinet in de trailer? Moet ik even een stop maken tussendoor.....Hoe zit dat allemaal precies.
Ik ga in mei op vakantie, mijn paard zweet meestal wel een beetje als hij in det trailer staat, welke deken moet ik dan op doen?? Nu heb ik gewoon m'n winter deken op en in het voorjaar meestal een dunnere.
en is het verstandig om het zeil achter de trailer dicht te doen?? Je hoort nml nog wel eens dat mensen op de snelweg iets in de trailer proberen te gooien......

ik hoop wat antwoorden te krijgen op mijn vraagjes........Groetjes!!

Chrissetje

Re: Paard 4 uur in de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:43

ik zou wel een paar tussenstops maken,wij mensen vinden het ook niet al te fijn om zolang in de auto te blijven zitten... Haha!
en dat zeil zo ik toch maar dicht doen jah voor de zekerheid...je weet maar nooit wat voor gekken er op de snelweg zijn Bloos

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:55

Als ik naar crossen ga waarbij ik dus een eind moet reizen (het langste is tot nu toe 3,5 uur rijden, dat wordt in Juni verhoogd naar 4 uur reizen) heb ik gewoon het zeiltje los, lekker beetje frisse lucht erdoor! Ik heb in al die keren dat ik ben weg geweest nog nooit mee gemaakt dat er iets in de trailer is gegooid, dus daar zou ik me niet zo druk om maken als ik jou was!

Ik maak overigens geen tussenstop onderweg. Als een van de paarden hun behoefte moet doen, kan dat tijdens het rijden.
Na zo'n tijd op de trailer haal ik ze al we over zijn wel vrijwel direkt even uit de trailer om wat te lopen.

Wat hooi voorin de trailer (en stro of krullen op de bodem) is fijn voor de paarden, dan hebben ze wat te eten en daardoor dus wat afleiding, alhoewel ik altijd het idee heb dat ze uit het raampje kijken ook erg interessant vinden!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:57

Er zijn laatst 2 paarden bij ons op stal gekomen die vanuit west-nerdeland moesten komen.. Ze hebben 3 1/2 uur in de trailer gestaan, met pauzes geloof ik.

Volgens mij is het dus wel te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:16

mocht je een pauze inlassen, iig niet het paard uitladen. Als ie om wat voor rede de trailer niet meer opwil, sta je

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:20

Ik ben laatst naar p&k geweest dat is ook zo een eind rijden. We hebben geen pauze gehad, en ze stond zonder deken op de trailer omdat ze zich anders rotzweette!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:00

We zijn onlangs van Rotterdam naar Enschede gereden in ruim 4 uur.. incl 1 stop om wat te eten en 1 stop om even te controleren ivm gewiebel.
Ik doe op lange ritten altijd het zeil dicht, muv een flap die ik terug sla, moct je regen krijgen onderweg regent het er niet in...
Vorig jaar ruim 4 uur gereden met jong paard ivm ruim 1 uur file Boos!
geen problemen mee gehad.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:50

Wij hebben het zeiltje nooit dicht, tenminste als het niet regent. Veelste warm me zeiltje dicht en weinig frisse lucht.

We kijken onderweg 1 of 2 keer bij een pomp of alles ok is. Uitladen onderweg zeker niet doen, stel je voor dat je paard bedenkt de trailer nu maar even niet meer in te gaan, dan heb je mooi een probleem.

Mijn paard gaat normaal gesproken 1 keer in de maand mee naar Delfgauw (als ze straks bevallen is weer *LOL* en dat is bijna 3,5 uur rijden. Gaat prima Lachen

Succes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:26

Op zich kan een paard best vier uur op de trailer staan, ook zonder pauze. Hooinet zou ik niet doen of niet erg vol doen, ze krijgen dorst van dat droge spul en dan is vier uur lang.
Zeiltje doe je naar beneden als het regent, voor de rest graag frisse lucht. Dekens of geen dekens moet je laten afhangen van wat je paard gewend is en de weersomstandigheden van het moment.
Mijn paard staat in principe "bloot" op de trailer, maar staat ook alleen met echt hondenweer met een dek op buiten. Als je paard normaal op stal staat met een deken, kun je er voor kiezen diezelfde of een lichtere deken op te doen. Lichtere als hij zich druk maakt op de wagen en er gewoonlijk bezweet vanaf komt.
Ter plaatse meteen eruit en wandelen, niet rennen of gekdoen, eerst wandelen. Daarna graag op de wei, niet op stal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:33

Ik zou juist niet te vaak stoppen onderweg. Lekker doorrijden (zeker op de snelweg) is voor de meeste paarden veel rustgevender dan om het uur stilstaan. Als je 4 uur moet reizen, zou ik halverwege even een stop inlassen om te kijken hoe je paard erbij staat en of hij wil drinken. Vaker lijkt me niet echt nodig.

Mijn paard heeft een keer (samen met een ander paard) 3.5 uur op de trailer gestaan op vakantie naar Belgie. We zijn toen onderweg niet gestopt en ze kwamen er superfris af. Binnenkort gaan we naar Duitsland, 4-5 uur rijden tot de plaats van bestemming. Ik denk dat we onderweg een keer (of hooguit twee keer) stoppen en dan zal het zijn omdat de chauffeur even zijn benen moet strekken, het paard zal het niet zoveel boeien. Tong uitsteken

Als je ervoor zorgt dat je paard een vol hooinet heeft bij vertrek, dan vermaakt hij zich onderweg wel. En zoals Stef al zegt: iig niet je paard onderweg uitladen. Dat hij er niet meer in zou willen is een mogelijkheid, maar ook uitladen en weer inladen geeft veel onrust onderweg. Kun je 'm beter lekker rustig laten staan en na aankomst even lekker met hem gaan wandelen. Lachen

Deken is afhankelijk van wat je paard gewend is. Op een trailer tocht het niet (althans niet als je het dakraampje EN het zeiltje niet tegelijkertijd open hebt) dus het lijkt me niet nodig om een dikkere deken op te leggen dan dat-ie normaal op heeft. Eerder een dunnere. Die van mij krijgt momenteel op de trailer een wollen zweetdeken op (ook als het vriest) terwijl hij op stal en buiten met een gevoerde Weather Beeta staat. Warm zat.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:08

Dit topic is ook zeker interessant voor mij!
Mijn paard moet over een aantal weken uit Frankrijk komen..
Zelf rijd ik daar minstens 8uur over, met een personenauto. We gaan met de vrachtwagen (waar 5paarden inpassen)
De trainers, en tevens mijn vrienden, waar het paard vandaan komt, brengen haar hierheen, ik reis wel mee.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe zij dat altijd doen. Zij hebben wel vaker paarden op en neer naar Nederland gereden.
Ik neem toch wel aan dat met zo'n lange reis de paarden er wel even uitmoeten onderweg...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:31

Dabo schreef:
Ik neem toch wel aan dat met
zo'n
lange reis de paarden er wel even uitmoeten onderweg...

Nee hoor, grote kans dat ze gewoon doorrijden met een enkele stop voor de inwendige mens en wat drinken voor het paard.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:43

Nope, ook op een reis van frankrijk naar nederland kunnen de paarden gewoon blijven staan.

Als je een vrachtwagen hebt waarbij je via de cabine/living naar de paarden kunt kun je onder het rijden zo even kijken hoe het met de paarden ervoor staat.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:47

mijn pony die ik nu hebt komt ook uit frankrijk dat ging ook prima .
en mijn vorige pony is verkocht aan een deen en de reis naar denemarken is ook goed afgelopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:35

Wij gaan nog wel eens met de trailer naar Ameland en incl. de boot doen we daar ook 4 uur over.
Ik heb de achterkant altijd gewoon lekker open voor de frisse lucht, zomer hebben ze geen deken op en als het in het voor of najaar nog echt fris is doe ik ze een wollen deken op die evt zweet transporteert (hoewel ik ze nog nooit zwetend op de trailer heb gehad).
Ik geef wel altijd een vol hooinet, zelfs als het maar een half uurtje rijden is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:43

Kan prima, lekker met hooinet en eventueel een keer stoppen om wat te drinken te geven.
Iig niet het zeiltje dichtdoen, dan wordt het superwarm daarbinnen, zeker is mei, dan is het weer al een stuk lekkerder.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:19

Een paard kan zeker 4 uur op de trailer staan maar zorg ervoor dat je onderweg even 10 min stopt en even controleert of ie nog rustig is, genoeg hooi heeft enz.
Je schrijft ook dat ie normaal gesproken maar een kwartier op de trailer staat dus het lijkt me slim dat je voor je die lange reis gaat maken zorgt dat ie een keer een wat langere reis van bijv. een uurtje heeft meegemaakt. Verder moet je je paard inderdaad niet uitladen want dat is natuurlijk behoorlijk gevaarlijk langs de snelweg. Als je je paard meeneemt in een 2 paardstrailer zorg dan dat ie aan de linkerkant staat, zo blijft de trailer bij op en af ritten stabiel. Als je meer wilt weten kun je me pb-en, ik doe paardenhouderij en heb net 10 weken lessen in transport gehad!
groetjes iris

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:45

Paard op de wagen en gassen met die hap. Gewoon rijden en als er geen hele goede reden is, niet stoppen. Al dat gestop dient geen enkel doel, paarden worden er onrustig van en de reis duurt alleen maar langer.
Zeker bij warm weer niks op of om je paard, gaat alleen maar zweten. Hoe constanter je door kunt rijden, rustig door de bochten en NIET remmen, des te comfortabeler is het voor je paard.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:31

Dabo schreef:
Dit topic is ook zeker interessant voor mij!
Mijn paard moet over een aantal weken uit Frankrijk komen..
Zelf rijd ik daar minstens 8uur over, met een personenauto. We gaan met de vrachtwagen (waar 5paarden inpassen)
De trainers, en tevens mijn vrienden, waar het paard vandaan komt, brengen haar hierheen, ik reis wel mee.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe zij dat altijd doen. Zij hebben wel vaker paarden op en neer naar Nederland gereden.
Ik neem toch wel aan dat met
zo'n
lange reis de paarden er wel even uitmoeten onderweg...

Wij hebben onze jaarling naar Frankrijk gebracht. Was ongeveer 9 uur rijden. Onderweg wel een paar keer gestopt( plaspauze Knipoog ) maar er niet uitgehaald. Ging prima. Overigens gingen we in het verleden wel een meer over de grens en hebben nooit onze paarden uitgeladen onderweg. Af en toe controleren en als ze willen wat water drinken en rijden maar... Haha!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:04

Toen wij onze merrie (toen net 1 jaar oud) ophaalden uit Groningen hebben we meer dan 5 uur gereden om haar in Zuid-limburg te krijgen. We zijn onderweg 1x gestopt voor onze eigen plaspauze en om haar wat te drinken aan te bieden en een snoepje te geven. Gaat prima hoor, uiteraard wel een hooinet ophangen en ca. om de 2 uur even een korte pauze, en natuurlijk niet van de trailer afhalen onderweg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:07

Ik zie nu pas dat je van plan bent in mei op vakantie te gaan. Dan heb je waarschijnlijk helemaal geen deken nodig, tenzij het toevallig een gure dag is. In dat geval zou ik een fleecedekentje gebruiken. Maar in mei is het meestal lekker weer, dan kan je paard IMO prima zonder deken op de trailer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:04

Denk ook een beetje dat het afhangt van je paardje. Ben met mijn paardje naar oostenrijk geweest en hebben onderweg wel gestopt voor water geven maar ook niet vaak. Dit was dus achteraf bekeken niet zo slim. Een paard staat wanneer hij in de trailer staat konstant met zijn spieren aangespannen om in balans te blijven. Voor een kwartier is dat geen probleem en grotendeels autobaan ook niet zo bij file speelt dat dus wel weer. Het ene paard kan er beter tegen dan het andere. Ik ga wanneer ik naar belgie ging of een andere grotere rit toch wel even langs de kant staan zodat hij zich even kan ontspannen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:19

Wij haalden/brachten altijd paarden uit/naar Oostenrijk: 18 uur op de trailer, geen zeiltjes of dekens, niets.

Citaat:
Ik neem toch wel aan dat met zo'n lange reis de paarden er wel even uitmoeten onderweg...

wij laadden nooit uit onderweg, we reden zoveel mogelijk door, alleen stoppen om te tanken en om zelf te plassen, verder niet.

Mijn ervaring is dat paarden niet willen drinken op zo'n rit, wel aanbieden,maar je zal zien dat ze niets willen.

We hebben ook wel eens een bijzonder slooplustige dekhensgst meegenomen 1en een jaar later moeten terugbrengen, dan ben je wel gemotiveerd om door te rijden, geloof mij maar.....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:28

Onderweg uit laden? Dan wel op een erf ofzo neem ik aan. Levensgevaarlijk op een parkeerplaats langs de snelweg. In het ergste geval gaat je paard aan de hobbel, knalt op een auto, 4 doden + dood paard en jij bent aansprakelijk.
Paarden kunnen op stal toch ook 4 uur zonder voer of water, dus een drenkstop is onzin.
Maar misschien wel sympathiek om de rest van de dag, eenmaal aangekomen, een beetje rust te gunnen (in de wei ofzo), aangezien hij het reizen niet gewoon is.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:43

Okay, okay, Ik ben nog maar vrij onwetend hoor Knipoog
Ik hoef mijn paard niet zelf te rijden, dat word voor me gedaan door kenners, en die zullen wel bepalen hoevaak we zullen stoppen, en hoe we dat met die paarden doen.. Komt goed!