Draver trainen op openbare weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Draver trainen op openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 19:11

Wil eens weten hoe jullie hier tegenover staan....

Bij ons in de biesbosch zit een meisje/vrouw die kennelijk een draver traint. Harstikke leuk, zei het niet dat ze dus met een bloedgang over de openbare weg komt (paard voor de sulky). Langs de manege, waardoor zelfs het doodste paard het op zijn heupen krijgt. Ze weet dat er een manege zit, ze heeft er nl zelf gereden.
De bak ligt langs de weg, alleen gescheiden door een dijkje met wat bomen. De paarden in de bak zien hem dus wel.
Ook als je haar tegen komt, of je nou loopt, fietst, in de auto zit, of OP je paard zit, ze blaast langs je heen. Dit houdt mij dus tegen om naar buiten te gaan, want Jamaica flipt, dat weet ik zeker..

Wat denken jullie hiervan en hou zouden jullie reageren?

WendyBZ

Re: Draver trainen op openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:22

Op de straat Verward Lijkt me sowieso niet slim.. Maar ik vind het geen stijl als je mensen passeert in een hoog tempo. Rijdt ze altijd zo hard? Vind ik een beete vreemd, aangezien dravers meestal op een rustig tempo getraind worden, en maar af en toe snel worden gereden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:33

volgens mij is er al vaker een topic geweest over deze vrouw met draver

denk idd niet dat ze aan het trainen is ,...

eerder aan het zieken of gewoon het vertikt om rekening te houden met anderen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 20:07

Ik heb het wel een keer aangekaart in een topic over associale mede ruiters, maar een apart topic heb ik niet gezien.

heb verder geen verstand van de drafsport, dus of ze traint weet ik niet, weet alleen dat je er niet goed van wordt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:59

Ik weet dat schoppen eigenlijk niet mag, maar ik had eerlijk gezegt wel wat meer reacties verwacht.
Niemand een advies? Mening? Tip?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:08

Ik denk dat het feit of ze hem traint of zo niet echt iets uitmaakt,al leert ze hem de handstand,als ik er elke keer last van zou hebben Vork !Zeker als er met mij nog meer mensen last van hebben!Ik zou er gewoon een keer over praten,of aan de gemeente vragen of ze zo'n lekker drempeltje plaatsen }>

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:14

Jammer dat het ten koste van het paard zou gaan als je een keer er voor zorgt dat ze uit de bocht vliegt oid.
Hoewel het niet jouw verantwoordelijkheid is zou ik als ik jou was er toch een keer iets van gaan zeggen. Ze heeft gewoon rekening te houden met het andere verkeer en iemand met een beetje gezond verstand weet dat dit niet kan.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:17

Zwaar irritant als mensen geen rekening houden met andere.

Alleen dat ze zo hard langs de buitenbak van de manege komt scheuren dat vind ik nu weer niet zo'n groot probleem. Er zullen wel vaker rare dingen over de weg komen (vrachtwagens met klapperende zijlen, rare tractors, motors die langsscheuren enz.), dat vind ik meer de keuze van de manege.

Vraag me af of het wel zo goed is voor de benen van die draven om elke keer zo over het asvalt te scheuren.

Kom je haar weleens tegen?
Dan kan je uitleggen dat jouw paard daar absoluut niet tegen kan, en waarschijnlijk vele andere paarden ook niet, en of ze daar geen rekening mee kan houden. Als je dat gewoon rustig uitlegd, zal ze daar vast wel begrip voor hebben. (dat lijkt mij een normale reactie van iemand die zelf ook een paard heeft). Misschien is ze gewoon niet zo slim dat ze zelf had kunnen bedenken dat andere paarden daarvan op tilt raken.

ps: ik zou voor haar niet binnen blijven. zonder haar in de omgeving heb je ook kans om dingen tegen te komen waar je paard niet tegen kan, dat risico loop je nou eenmaal altijd als je naar buiten gaat, dus ik zou niet vanwege haar alleen binnen blijven.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:41

ik zou haar echt eens opzoeken en even goed met haar praten over dit gedrag.

Een paard passeer je in stap, dus ook als dat paard in de bak van de manege loopt. Het is tenslotte een vreemd paard wat langs komt, dat is wel wat anders dan de ruiters onderling in de bak.
Als ik met Eli langs de manege loop (waar ik dus niet sta) probeer ik hem ook rustig te houden.

Dat het een keer gebeurd dat je je paard wat drukker is dan je zou willen kan ik begrijpen, maar als het steeds gebeurd en ze ook niet probeert rekening te houden met anderen vind ik dat niet kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 22:03

De manegepony's hebben absoluut geen last van trekkers, vrachtwagens of weet ik veel, maar dit ding komt wel met zo;n bloedgang langs!

Natuurlijk kan mijn eigen paard ook van een vrachtwagen schrikken o.i.d. maar daar heeft ze allemaal geen problemen mee.
Met paarden heeft ze juist problemen, ook bijv als ik langs een wei kom en de paarden komen naar het hek gerent, dat vind ze dood eng (alleen opgegroeit)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:09

Ach, ze rijdt toch buiten en jullie in de bak op eigen terrein? Ik zou zeggen: mn paard went dr maar aan, k ben op eigen terrein en heb dus liever dat ze dan leert dat er iemand in een rotgang langs kan komen dan dat ze dat helemaal buiten leert.

Zie 't als een mooie training. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:27

training best, maar een training om te verongelukken nee dank je.
Heb je weleens dravers op de baan gezien? Ik heb het niet over een sukkeldrafje of hand galopje

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:08

Je zou die vrouw kunnen vragen of ze je wil helpen je paard draver-proof te maken... Heeft zij haar plezier en jij een mak paard.

Aan het feit dat jouw paard bang is voor andere paarden of die draver is niet de schuld van die vrouw en ook niet aan haar om hetop te lossen door in stap rond te hobbelen vanwege jouw paard.

Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is maar het is een openbare weg.
Als je paard al verstijft/bang wordt van aanstormende paarden in de weide, wil je dan die eigenaar ook vragen of hij de paarden op stal wil houden omdat ze net langs een weg staan waar jij langs wil rijden???

Schijf de tijden op dat die vrouw langs komt stormen en lijk of er een patroon in zit, kun je mischien jouw tijden aan passen aan de hare en zou haar vragen of ze wil helpen om je paard sulkyproof te maken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:37

paarden in de wei die naar je toe galopperen of iemand die met een noodgang langs je heen gaat vind ik toch wel 2 verschillende dingen

er zijn al meerdere hele grote ongelukken gebeurd op die manier

de regel bestaat NIET VOOR NIETS

PASSEREN DOE JE IN STAP

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:02

ik trainde mijn draver ook langs de openbare weg.
Maar dan wel op een 5 km lange weg waar geen verkeer was en geen dieren in de weilanden waren die er van schrokken.

Wat betreft het asfalt en de benen, je draaft niet op het asfalt maar in de berm.
dus ene wiel ver in de berm, paard in de berm en andere wiel op de weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:35

Alane schreef:
Je zou die vrouw kunnen vragen of ze je wil helpen je paard draver-proof te maken... Heeft zij haar plezier en jij een mak paard.

Aan het feit dat jouw paard bang is voor andere paarden of die draver is niet de schuld van die vrouw en ook niet aan haar om hetop te lossen door in stap rond te hobbelen vanwege jouw paard.

Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is maar het is een openbare weg.
Als je paard al verstijft/bang wordt van aanstormende paarden in de weide, wil je dan die eigenaar ook vragen of hij de paarden op stal wil houden omdat ze net langs een weg staan waar jij langs wil rijden???

Schijf de tijden op dat die vrouw langs komt stormen en lijk of er een patroon in zit, kun je mischien jouw tijden aan passen aan de hare en zou haar vragen of ze wil helpen om je paard sulkyproof te maken...

Er zit geen patroon in, dat is juist de pest.
En het is niet zo dat mijn paard over de rooie gaat als er paarden naar het hek komen, maar ze vind het absoluut niet prettig.
Maar die kunnen niet bij haar komen.
Wat als mijn paard begint te springen bij die draver, en ze tegen de sulke komt?? Dan zijn de rapen gaar, en dat risico mijd ik dus liever.

Het is me nu iig duidelijk dat de vrouw in kwestie ergens iets niet begrepen heeft. Vandaag kwam ze nl langs met een halfinger voor de sulky, met ijzers, in volle galop op de straat Verward

Alane, hoe moet ik haar iets vragen? Ze stuift in 5 seconde voorbij

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:11

Als je iets wilt bereiken.. zal je hetzelf moeten doen... die vrouw zal niet bij jouw komen om te vragen of er ergens een probleem zou kunnen zijn ...
Bedenk hoe je tot een oplossing zou kunnen komen,...
dat is door haar te bereiken:
door andere pensionstallingen te vragen, andere paardemensen te vragen enz...
Je vertelt al dat ze en een draver(paard) en een haflinger (beslagen) voor de sulky heeft gehad..
vraag mensen op je mange waneer ze voorbij komt... houd een dagboekje bij...

Als ik weet dat mijn paard angst heeft voor de vuilniswagen weet ik al zeer snel wanneer die rondrijdt hierzo... oud er rekening mee en pas mijn rijgedrag erop aan...

Dat je bang bent dat je paard op de sulky zou kunnen springen.... paarden springen weg van het gevaar.. zou dan banger zijn voor alles rond de weg behalve de sulky....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 23:21

een vuilniswagen rijdt op tijden, deze vrouw niet, klein verschil.

Je komt over alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Over het op de sulky springen: Dat is natuurlijk bij wijze van spreke, maar ik ga ongelukken niet opzoeken.

Waar het om gaat is dat ik het gewoon associaal gedrag vind om met een bloedgang langs medeweg gebruikers te stuiven (of je nu op een paard zit of niet)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:28

Ik vind het absoluut niet kunnen. Ik vind het ook niet te vergelijken met andere enge dingen, het is een een paard die hard gaat, paarden zijn kudde dieren en die denken "dat dier vlucht ergens voor, ik moet mee vluchten"!

Ik rij ook regelmatig met Jeddah langs een buitenbak waar mensen vaak aan het rijden zijn, ik passeer in stap en blijf zelfs nog een stuk door stappen zodat de mensen (vaak kinderen) veilig blijven en ik het niet op mijn geweten heb dat er een kind van een paard valt omdat dat paard achter de mijne aan wilde, wat imo alleen maar natuurlijk gedrag is, zeker wanneer een paard echt hard voorbij komt.

Als jij in het centrum loopt en er rent iemand met een rot vaart lang je heen schrik je ook en draai je je waarschijnlijk ook gelijk om om te zien waarom diegene op de "vlucht" is. Niet meer dan normaal dat een kuddedier ook zo reageert.

Wat je aan het probleem kan doen? Zoals Alane al zegt, je zal toch echt zelf contact met die vrouw moeten gaan zoeken, ze zal niet naar jou toekomen.

Wel lekker buiten gaan rijden, je ogen goed open houden an als je haar aan ziet komen, paard in haar richting draaien en op haar af draven, dan heb je de meeste kans je paardje onder controle te houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:51

stef schreef:
een vuilniswagen rijdt op tijden, deze vrouw niet, klein verschil.

Je komt over alsof het de normaalste zaak van de wereld is.p
Zo bedoel ik het absoluut niet..... Ik kan alleen jouw niet begrijpen.... het omngeluk niet willen opzoeken??? dan moet je niets met paarden doen... het meest makke paard liet mij op de straat belanden, het meest lieve paard zorgde ervoor dat ik mijn kaak brak... en op dat moment was er niets in de buurt dat daar voor zorgde... alleen een harde bodem en een mollegang... zover ongeluk.

Iedereen heeft een patroon, de een een dagelijks een ander een wekelijks of een maandelijks patroon... iedere woensdag komt de vuiliswagen maar nooit om dezelfde tijd... lijkt het. Ik heb het opgeschreven en toch zat er een patroon in.. postbode idem. noteer het en je ult het patroon zien.. maar dat is niet het belangrijkste... het belangrijkste is jouw angst.. jouw angst zorgt ervoor fat je paard schrikt, wijkt ed... een instruceur vertelde eens: "gooi je hart voorbij hetgeen je vreest en je paard zal volgen..."