Paardje Kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Paardje Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:14

Hoi,

Ik zit nou in de 5e van het vwo en ben bijna 18. Ik wordt alleen een beetje gek van al die verzorgpaarden en wil eigenlijk heel graag een eigen paardje kopen in de nabije toekomst. Voor die tijd moet er nog had gespaard worden en ik zal waarschijnlijk een verzorgster erbij moeten vragen, dat vind ik niet zo'n probleem. Maar nou is mijn vraag aan jullie (waarschijnlijk velen van jullie doorgewinterde paardenhouders Knipoog) waar kan ik nou het beste gaan kijken voor een paardje?

Ik heb namelijk geen bergen met geld dus is misschien een fokker een beetje te ver gezocht, maar ik heb wel voldoende ervaring dat ik graag juist een jonger paardje wil dat ik zelf alles bij kan brengen (maar die wel graag al zadelmak is; het liefst dus een 'groen' paardje, of die een B proefje kan lopen).

Hebben jullie tips voor mij voor het houden van een paard?
Misschien zelf info over rassen die jullie helemaal geweldig vinden?

brand maar los;

ik ben benieuwd!!
Ja

Lenneke_

Re: Paardje Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:22

Ik denk dat je het beste advertenties kan kijken. En dan een aantal keren bij het paard kan gaan kijken en neem verschillende mensen mee, zoals instructrice enzo. Dan weet je hoe hij in de omgang is, hoe hij rijd, en wat voor mensen de verkopers zijn. Vraag ook altijd waarom ze het paard verkopen en neem geen genoegen met een vaag antwoord.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:38

Hmm juist als je niet een groot budget hebt kun je bij fokkers gaan kijken hoor, het hoeven dan ook niet meteen 'bekende' fokkers te zijn. Misschien op een nrps fokkerij? Hangt er natuurlijk ook af van wat voor een paard je wilt.

Het is meestal ook voordeliger om een 2 jarige te kopen, dan kan je voor hetzelfde budget een 'beter' paard kopen (papieren) als je een stamboek paard wilt.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:41

Leuk! Dat je een paard wilt gaan kopen, natuurlijk erg leuk. Meschien even op marktplaats.nl kijken daar staan goede en mooie paarden. Je moet alleen wel erg goed sparen, zo'n paard is niet goedkoop. Ik dacht ook ahjoh, een makkie. Maar we kwamen snel in de schulden (die nu over zijn)

Moet je maar kijken hoeveel deze dingen ongeveer kosten:

Chip: 22
Inenting: 21
Wormenkuur: 20
Spullen: (zadel,poetspullen,hoofdstel,dekens,medische spullen) Kunnen al oplopen tot 750,-
Wei: rond de 60,-
Stalling: rond de 160,-

Dat is erg veel, houd er rekening mee!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:42

Op marktplaats staan ook hele leuke beestjes bij die niet al te duur zijn.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:46

Brechtje schreef:
Leuk! Dat je een paard wilt gaan kopen, natuurlijk erg leuk. Meschien even op marktplaats.nl kijken daar staan goede en mooie paarden. Je moet alleen wel erg goed sparen, zo'n paard is niet goedkoop. Ik dacht ook ahjoh, een makkie. Maar we kwamen snel in de schulden (die nu over zijn)

Moet je maar kijken hoeveel deze dingen ongeveer kosten:

Chip: 22
Inenting: 21
Wormenkuur: 20
Spullen: (zadel,poetspullen,hoofdstel,dekens,medische spullen) Kunnen al oplopen tot 750,-
Wei: rond de 60,-
Stalling: rond de 160,-

Dat is erg veel, houd er rekening mee!

Idd de stalling is erg duur. Ik ben alleen bekend met een stal waar ik vroeger ook gereden heb. Daar is de stalling erg 'goedkoop' omdat iedereen alles zelf doet. Het werkt volgens het ponyclub-systeem; allemaal eigen paarden dus maar die in de les worden gebruikt (een oplopend tot 3x inde week) maar daar staat goedkope stalling tegen over.
Paarden kunnen niet in de les worden gebruikt maar dan profiteer je nog steeds van een goedkope stalling; zo'n 400 euries per KWARTAAL

das dus niet zo duur. Daar zit alleen geen voer etc bij inbegrepen

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:50

Zilly schreef:
Hmm juist als je niet een groot budget hebt kun je bij fokkers gaan kijken hoor, het hoeven dan ook niet meteen 'bekende' fokkers te zijn. Misschien op een nrps fokkerij? Hangt er natuurlijk ook af van wat voor een paard je wilt.

Het is meestal ook voordeliger om een 2 jarige te kopen, dan kan je voor hetzelfde budget een 'beter' paard kopen (papieren) als je een stamboek paard wilt.

Hoezo zijn juist die 2jarige zo goedkoop dan?
Ik wil me vooral gaan focussen op dressuur; daar ben ik nou eenmaal het beste in en vind ik het leukst om te doen! Daarom is inderdaad een nrps'er het geschikst!
Maar aan de andere kant lijkt me juist een haffie of een fries ook erg leuk....maar das gelijk weer zo duur (vooral een fries). Weet je misschien een goede nrps fokker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:12

Chrisssy, wil je ajb even wat doen aan die kleur van je berichten? Het is echt geen lezen zo.

Verder kan ik je alleen maar adviseren om voor een wat ouder en beleerd paard te gaan, helemaal als het je eerste eigen paard is. Ervaring leert dat er - mocht je net op de grens van het haalbare gaan zitten, er geen geld meer is om professionele hulp in te schakelen bij het beleren van het paard als je wel tegen problemen aanloopt bij het zelf beleren. Natuurlijk zul je altijd moeten blijven lessen, maar bij een ouder paard hoeft de frequentie niet zo hoog te zijn als bij een jong paard. Er zijn veel leuke en betaalbare oudere dieren te koop, waar je zelf nog heel veel van kunt leren. Staar je niet blind op de aankoopprijs van een tweejarige, voordat die een beetje wat kan ben je een paar jaar verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:15

Citaat:
en ik zal waarschijnlijk een verzorgster erbij moeten vragen

Voor de tijd is dat oke
Maar voor het geld niet zo'n geweldig plan.
Imo moet je het zo ook kunnen betalen, heb je dan een verzorger erbij, is dat lekker meegenomen.

Maar niet een verzorger omdat je het anders niet kunt betalen, want dan heb je een flink probleem als de verzorger gaat en je kunt niet direct een ander leuk persoon vinden.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:54

runningkawa schreef:
Citaat:
en ik zal waarschijnlijk een verzorgster erbij moeten vragen

Voor de tijd is dat oke
Maar voor het geld niet zo'n geweldig plan.
Imo moet je het zo ook kunnen betalen, heb je dan een verzorger erbij, is dat lekker meegenomen.

Maar niet een verzorger omdat je het anders niet kunt betalen, want dan heb je een flink probleem als de verzorger gaat en je kunt niet direct een ander leuk persoon vinden.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Je moet geen paardje nemen als je het dier alleen kan onderhouden met een (betalende ) verzorgster erbij.
Wat nou als zij er opeens mee stopt? En je niet snel genoeg een andere kan vinden ? Dan kan jij je paardje niet meer onderhouden.

Verder zou je op marktplaats alvast wat rond kunnen snuffelen..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:02

Hoezo betalende verzorger?? Mogen blij zijn dat ze een paard mogen verzorgen denk ik Haha! . maar even on topic: Ik zou als ik jou was een betrouwbaar en gemiddelde leeftijd paard nemen. Jonge paarden (2jr) zijn goedkoper omdat ze niet beleerd zijn. Je moet dit alsnog zelf doen en dit kost je ook tijd en geld...Het is even afwegen. Aan een ouder paard heb je minder omkijken als je geluk hebt omdat deze alles al kent en nog wel consequent gereden kan worden maar meer kan hebben. Je moet goed overwegen dat je met een jong paard consequent en niet meteen jan-en-alleman erop kan zetten...afwegen dus!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:36

Idd ik bedoelde niet een Verzorgster in acht nemen voor het geld maar voor de tijd!
Ik ben er zelf ook mee eens dat als je een verzorgster neemt je al zo blij moet zijn dat dat je een paard dagen zou schelen...
Ik hoefde ook zelf nooit geld te betalen en verwacht dat ook niet!

Ik heb zelf erg goede ervaringen gehad met het verzorgster zijn; dat wil ik een ander persoon ook bieden. Helaas hoor (en heb ik zelf ook meegemaakt) ik vaak over baasjes die gewoon helemaal niet aardig zijn!

Het zou mij dus gaan puur om de beweging die het paard krijgt; en de meer vrijheid ik eraan over hou.

Dr zijn genoeg lieve meisjes (of jongens!) die hartstikke lief voor je paard zijn; dat is zoveel meer waard dan het bedrag dat je ervoor zou krijgen per maand!!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:40

Citaat:
Aan een ouder paard heb je minder omkijken als je geluk hebt omdat deze alles al kent en nog wel consequent gereden kan worden maar meer kan hebben. Je moet goed overwegen dat je met een jong paard consequent en niet meteen jan-en-alleman erop kan zetten...afwegen dus!

Daar ben ik het heel erg mee eens! Goede opmerking Knipoog

Bedankt....

Wat zou dan volgens jullie een goede leeftijd zijn van een paard om um te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:39

ik vind het bijbetalen voor een paard te rijden ook raar.Als de eigenaar dat graag wil om zelf een dagje vrij te zijn.
Maar blijkt toch heel normaal te zijn als ik bokt zo regelmatig lees.

iig veel succes bij het kopen van je paard Ja

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:06

Ik denk dat je goed moet nadenken over wat je precies wilt doen met je paard, en wat je er voor wilt uitgeven. En ik zou toch voor een wat rustiger ingesteld paard gaan, is voor jou wel zo prettig. Niet dat je dadelijk teleurgesteld wordt omdat het paard de bak doorvliegd. Als je er nog niet helemaal uit bent wat voor ras je wilt, moet je eens op een paar verschillende paarden gaan rijden en je wat verdiepen in de rassen die je aanstaan (ook qua prijs). Veel succes en ik ben benieuwd wat het gaat worden!

groetjes Marieke

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 08:50

vivanes schreef:
Ik denk dat je goed moet nadenken over wat je precies wilt doen met je paard, en wat je er voor wilt uitgeven. En ik zou toch voor een wat rustiger ingesteld paard gaan, is voor jou wel zo prettig. Niet dat je dadelijk teleurgesteld wordt omdat het paard de bak doorvliegd. Als je er nog niet helemaal uit bent wat voor ras je wilt, moet je eens op een paar verschillende paarden gaan rijden en je wat verdiepen in de rassen die je aanstaan (ook qua prijs). Veel succes en ik ben benieuwd wat het gaat worden!

groetjes Marieke

Dankjewel Haha!
Ik wil er mee gaan dressuren, ook wedstrijden etc. Ik heb even rondgekeken en zag ook dat heel wat leuke wat oudere (12 +) Z2 paarden te koop staan, dat is ook leuk Ja . Maarja ik vraag me dan af of de uitdaging er niet 'af' is. Ik heb zelf aardig wat ervaring, maar ben met jullie eens dat voor je eerste paard je misschien juist een wat rustiger beesie moet nemen. Het gaat maar al te vaak mis.

Omdat ik bijna 18 ben is het misschien wel het verstandigdst om toch voor een paard te gaan.

Weten jullie ong. hoeveel je kwijt bent per maand aan stalling en alles?

enne, nog bedankt iedereen Haha! voor jullie lieve en hulpvolle berichtjes Ja

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:22

..denk helemaal niet dat de uitdaging er dan vanaf is...dat het paardje z kan lopen wil nog niet zeggen dat ie dat bij jou loopt!...tuurlijk het paardje zal het allemaal wel doen..maar nooit goed genoeg..daar gaan jaren van training vooraf...zelf rij ik op een Z1 paard (ik rij het bij lange na niet!)...als ik erop gaat zitten, ziet er harstikke netjes uit hoor!..maar gaat zijn vrouwtje erop zitten(die hem al 11 jaar heeft)..knallen de vonken er van af!..en dat is rijden!....de perfectie, de eenheid!...en ondertussen leer ik heerlijk van hem...wisselt als ik niet de juiste houding heb, neem me in de maling als ik niet oplet...nee hoor!..heerlijk..ben er echt heel blij mee dat ik het zo heb getroffen en zoveel kan leren..ben nog lang niet klaar!..

succes met zoeken

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:25

....en als je zit te twijfelen tussen paard en pony..de maandlasten van een paard zijn hoger!...en de aanschaf van een paard is aanzienlijk hoger...

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 10:29

Hoi Dimitri,

ja dat is wel waar...maar als ik zou willen starten (en dat wil ik!) dan is het toch veel handiger om te zoeken naar een paard lijkt me... Zelf heb ik altijd ergens de voorkeur voor een pony, maar ik ben ook best lang (1.78). Wat vind jij een mooie leeftijd om een paard aan te schaffen dan?

iig bedankt Haha!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:51

Als je echt wedstrijden wilt gaan starten denk ik dat je beter voor een paard kan kiezen. (Ook gezien je lengte) Je kan met een pony natuurlijk ook wedstrijden rijden, ook als je de 18 al bent gepasseerd.

Zelf heb ik ervoor gekozen een pony te kopen (haflinger) omdat dat ras mij het meest aanspreekt. Ik ben daarnaast altijd meer een ponyruiter geweest dan een paardenruiter. Vind paarden persoonlijk minder leuk in de omgang.

Alvast veel plezier en succes met je zoektocht naar het perfecte paard.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:53

Mijn paard was 7 toen ik hem kocht en hij was mijn 1e paard. Ik heb hem nu bijna 3 jaar en ben blij dat ik geen jong en onbeleerd paard heb gekocht. Ik zou als Omar er ooit niet meer zou zijn toch liever een jong en onbeleerd paard willen kopen maar ben bij dat ik dat nu niet had gedaan omdat er bij een eigen paard toch veel meer komt kijken dan je denkt.

Als ik jou was zou ik toch een paard nemen i.v.m. je lengte e.d. zo'n 1.65 m ofzo en dan kwpn of nrps is denk ik het makkelijkst voor wat betreft je dressuur ambities Knipoog

De maandlasten van een paard is ook afhankelijk van de eisen die jij stelt (binnenbak etc.) en de omgeving waar je woont.

Ik betaal zelf 270 euro voor volpension maar daar komen natuurlijk nog veel meer kosten bij zoals de hoefsmid (1x in de 8 wkn) en wormenkuren, entingen (2x per jaar). Mijn paard is nu verkouden en ik heb de da laten komen, medicijnen gehad voor Omar.. tjsa dat zal me ook wel weer ong. 80 euro gaan kosten.

Succes ermee

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:25

Hartsikke bedankt jullie allemaal Haha!

Jullie geven me echt nuttige informatie! Haffies zijn zeker ook leuk! Ik heb zelf ook een haffie verzorgt van een vriendin; heb dr ook wedstrijden mee gereden, ze kon zelf Z1. Echt heel stoer! maar ik wil voor mn eerste paardje geen haflinger, misschien later!

Hoe voeg je een foto in? dan zet ik m er ff op!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:31

****Hoi Dimitri,

ja dat is wel waar...maar als ik zou willen starten (en dat wil ik!) dan is het toch veel handiger om te zoeken naar een paard lijkt me... Zelf heb ik altijd ergens de voorkeur voor een pony, maar ik ben ook best lang (1.78). Wat vind jij een mooie leeftijd om een paard aan te schaffen dan?

iig bedankt ***

Je hebt in ieder geval een mooie lengte!(ben net zo groot Bloos )...uuhhm, tja wat is een mooie leeftijd, ik ben zelf 28 jaar en als ik een paard zou kopen wordt het een fjord! Haha! ...ik denk niet dat leefdtijd zoveel zegt..starten met een pony kan je ook..dus zou je kunnen kijken naar een E pony..heb je nog steeds de voordelen van een pony(minder in aanschaf... bladiebla)..voor je gevoel rij je een paard..

maar aan de andere kant, wil je serieus wedstrijd gaan rijden, zou ik zelf ook kiezen voor een paard..en dan zou ik gaan voor een paard van zo rond de 10/12 jaar...die lekker al wat kan en waar je zelf nog genoeg tijd voor heb om mee te groeien...maar dit is mijn mening!

succes hoor!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:46

Hihi Bedankt Dimitri!

Ja idd, het is even afwegen. Ik denk dat ook het paardje zelf ermee te maken heeft. Tis maar waar je 'verliefd' op wordt. Maar waar akn ik nou het beste gaan kijken?

Zijn er goede handelsstallen of fokkerijen bij jullie bekend?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:49

Kijk eens op marktplaats. Ik heb een arabier van 1.60 hoog. Net een paard en qua hoogte past hij perfect bij mij (ik ben 1.65) Ik vind arabieren hele leuke paarden, ze hebben een heel mooi karakter en zijn goudeerlijk.