Zeoliet , stalbodembedekking.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Omegamedo

Zeoliet , stalbodembedekking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 14:11

Wie is er bekend met Zeoliet als bodembedekking op stal ?
Ik heb namelijk gehoord dat dit een enorm goede vochtopnemer is, de geur van urine wegneemt en heel lang kan blijven liggen voordat je het moet vervangen.
Wie heeft er hier ervaring mee ?
Wat vind je ervan en hoe lang kan je het gemiddeld laten liggen ?
Alvast bedankt ! OK dan!

Annem84

Re: Zeoliet , stalbodembedekking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:05

Sorry, ik ken alleen de hengst zeoliet, maar ik neem aan dat ze die niet als bodem bedekking zullen gaan gebruiken Knipoog

Maar ik hou je topic in de gaten, heb er namelijk nog nooit van gehoord.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:31

bedoel je dat kokos spul ?? want daar heb ik wel ervaring mee

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:43

Haha, ja ik dacht zelf ook al aan het paard Zeoliet Haha!

Ehm...waarschijnlijk gaan een kennisje en ik over een paar maanden verhuizen naar een andere stal, en daar mag je zelf bepalen wat je op de bodem gebruikt, je huurt een lege box daar.

Nu had dat kennisje zich wat georienteerd op internet en zag dit soort bedekking.
Het zou gemaakt zijn van een soort lavagesteente , en het lijkt op kattebakgrind.
Het moet wel zo 80% vocht opnemen, en je zou het wel een maand (!) moeten kunnen laten liggen (alleen drollen scheppen).
Een zak zou 20 liter zijn (10 euro), en je hebt er 25 liter van nodig voor een stal van 3x3, dus je zou goedkoop uit kunnen zijn.
Het klinkt mij wel super in de oren, en nu ben ik dus benieuwd naar eventuele ervaringen !!
Wij gaan het sowieso zelf ook wel testen, maar dat kan niet op onze huidige stal, maar pas op de nieuwe stal, en dat is pas in Mei....

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:45

nickyu schreef:
bedoel je dat kokos spul ?? want daar heb ik wel ervaring mee

Wat is dat voor spul ?
Ik sta voor allerlei ideeen open, dus laat maar horen ! Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:50

Heb er eens een advertentie van gezien en opgeslagen. Het heet zeolite (dus net niet zoals die hengst Haha! ). Ik heb er geen ervaring mee, maar hier komt de informatie. Op de website vind je uitgebreide informatie.

Aangeboden: Grootverbruikers Opgelet!
Prijs: Sterke reductie!
Beschrijving: Natural Zeolite is een Zeolife NL produkt van het meest zuivere natuurlijk zeoliet.
Het is de revolutionaire bodemdekker voor een geurvrije en gezonde stal.
Meng Natural Zeolite door uw bestaande bodemdekker en uw stal blijft langer droog en am-moniakvrij.
Natural Zeolite voorkomt bacterie- en schimmelgroei en bindt het ammoniak.
Getest als voedingssupplement op dieren is alleen Zeolife’s Natural Zeolite geschikt als toe-voeging op uw bestaande bodemdekker voor uw paard.

Voordelen Samengevat:

• Weg ammoniak lucht en stof
• Rem de schimmel en bacteriegroei
• Langer droog
• Minder onderhoud (tijd/kosten)
• Aanzienlijke mesthoop reductie
• Kosten reductie (tijd, stro, vezel, mesthoop e.d.)

Uitgebreide info:

Natural Zeolite blijkt in aanvulling met stro of vezelsoorten de ideale stofvrije en ammoniak-vrije omgeving te geven. Doordat Natural Zeolite goedkoop is, maar tegelijk het gebruik van stro of vezel ingrijpend vermindert, gaat de kostprijs per stalbox ruimschoots omlaag.
De combinatie Natural Zeolite & vezel, zorgt voor een kosten reductie en een aanzienlijke gezondheidsverbetering.

Hennepvezel of Koolzaadvezel is in tegenstelling tot houtkrul en stro nagenoeg stofvrij en werkt vochtregulerend. Natural Zeolite heeft een zeer groot vocht absorberend vermogen. U strooit het Natural Zeolite door uw stro of hennepvezel alsof het houtzaagsel of houtkrul is. Het zuigt zo bijzonder veel vocht op dat het de levensduur van uw bodemmateriaal enorm imponerend verhoogt. Maar nog belangrijker: Natural Zeolite is heeft een negatieve ion-lading. Hierdoor bindt het Ammoniak als een magneet. Dit is ideaal voor de luchtwegen van uw dier. Wat te denken van de invloed op gezondheid en conditie!
Bestaande bodemdekkers in combinatie met Natural Zeolite levert de ideale oplossing.

Een van de resultaten uit onderzoeken is dat Natural Zeolite een sterke
neiging heeft tot het absorberen van aflatoxinen, waarbij een beschermend effect
wordt bereikt tegen deze vorm van vergiftiging bij boerderijdieren.
Natural Zeolite verbetert dus niet alleen uw stalklimaat, maar levert zelfs een positief effect bij consumptie door het paard.

Bel voor uw dichtst bijzijnde dealer!

Zeolife NL
Tillewei 21
9289 HB Drogeham
Tel. 0512 – 330290
Fax 0512 - 330486

Website: http://www.naturalzeolite.com

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 19:34

Bedankt voor je uitgebreide info !
Ik had er zelf ook een site van www.zeoline.nl , hier hebben ze het wel over zeoliet (misschien is zeolite de engelse benaming ?).
Heel uitgebreid allemaal, maar ik zou graag gewoon van iemand willen horen die het daadwerkelijk (heeft) gebruikt....en daar dus de ervaringen van horen.
Maar evengoed bedankt voor jullie hulp en reacties !!
Nog iemand....?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:49

nee geen ervaring met dit spul

als het niet uitmaakt wat je neemt dan raad ik persoonlijk
rapsodi aan , net als met bv vlas alleen de drollen rapen
maar blijft van boven VEEEEEL droger , rapsodi trekt het vocht naar beneden , maar dan moet je wel een onderlaag kweken

als mijn paard 24/7 op stal stond gebruikte ik 1 pak per week
en had een 1/2 tot 1/4 krui per dag (ligt er aan hoeveel je paardje poept Knipoog de ergste vochtbult haalde ik het kopje af 1 x per week
(had ik dus bijna volle krui)

en ik haalde 2x perjaar alles uit de stal , (ook omdat anders de stal te laag werd , ik bleef potten Bloos

voordeel van vlas het composteerd sneller maar als dat geen probleem is ,.. de opslag / mesthoop Knipoog

met vlas gebruik ik iets meer ook omdat het sneller vochtig word en
rapsodi heeft ook een groter vollume

dat kokos is heerlijk als je dicht bij mensen / bewoonde wereld zit
je ruikt het absoluut niet , maar mijn shet bv vond het te hard om op te liggen en bv met rapsodi hou je de minimale temperatuur in de stal wat hoger dat heb je met kokos niet , bevriest t water nogsteeds dus
met kokos (wat trouwens ook duurder is ,.. ) haal je ook alleen de drollen er uit en heb je een dunnere laag in de stal
zolang je geen schraper oid hebt leuk

de kleine shetten drollen kon ik er niet in terug vinden en als het droog is buiten kun je de kokos drogen en hergebruiken

(ze noemen het geloof ik stable karpet , zeggen goedkoopste te zijn maar ondervond zelf dat het duurder was dan alle andere strooisels )

vind het kokos wel erg handig in een loopstal net als vlas word het vochtig en krijgen de hoeven niet zo'n opdonder met buiten/binnen lopen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:50

maar hoe zit het dan met een paard dat veel van zijn stro eet? is dit niet schadelijk voor je paard?

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 20:08

Dat rapsodie zal ik ook eens even opzoeken op google !!

Dat zeoliet is waar die kennis op internet 'tegenaan liep", en wij dachten dat als je er een maand meedoet, en je dan iets meer dan een zak nodig hebt, kost het een stuk minder dan stro, en is het ook schoner. Mijn paard is zelf al erg schoon op stal (wel al een voordeel natuurlijk).

Voor mijn paard maakt het op zich niet uit waar ze op staat, ik wil wel het beste voor haar natuurlijk.
Stro is prima hoor ! Maar ja, ben wel erg nieuwsgierig naar dat zeoliet geworden. En nu dus ook naar dat rapsodie Haha!

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:21

ik heb ook rapsodie nu in mijn ene stal liggen en ik ben er ook heel goed over te spreken het blijft echt heel lang droog en het is heel makkelijk on de drollen er uit te halen. uitmesten is echt zo klaar

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:22

Zeoliet lijkt op een soort kattegrind, en het heeft geen geur, dus opeten doen ze het niet.
Ze eten toch ook geen vezel als dat in de stal ligt ? Ze zien/ ruiken het verschil toch en Zeoliet is biologisch.