pulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

pulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 12:43

ik heb heel vaak van pulp gehoort maar waarvoor gebruiken ze dat eigelijk? en maakt het de paarden ook dikker?

Anoniem

Re: pulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:07

haha, je antwoordt zelf al op je eigen vraag! Bietenpulp is om paarden dikker te laten worden... Slim

[edit] afgelopen zomer werkte ik in de VS op een kamp, daar hadden we veel magere paarden. Omdat alle paarden toch minstens 3 uur per dag moesten lopen (het blijft een kamp he Stoom uit je oren ) en we die knollen toch dikker moesten krijgen kregen ze 3 keer per dag bietenpulp. En dat hielp! Ze zagen er aanzienlijk beter en dikker uit (tuurlijk ook in betere conditie door al dat werken) na de 8 weken kamp!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:21

ok. dus bietenpulp geven ze normaal alleen als paarden iets dikker moeten worden. zou het wat uitmaken als je zo gewoon eens een beetje pulp geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:29

Poeh, dat zou ik niet weten. Wij gaven het echt alleen aan paarden waarbij je de ribben kon tellen. Ik denk niet dat het heel erg is maar je paard krijgt er gewoon meer energie door, want tenslotte wordt een paard dikker als je meer energie geeft.
In bietenpulp zitten zoveel voedingsstoffen dat de paarden die wij hadden zelfs na zoveel lopen nog stoffen overhadden om vet op te slaan.

Maar ja, waarom zou je je paard eigenlijk pulp geven als zijn gewone voer ook bevalt??

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:37

gewoon zo een keertje na een buitenrit ofzo...mun vriedin heeft zelf pulp voor haar pony. maar die weet der niet veel vanaf. en ze zegt zelf dat ze er dikker van worden en mun andere vriedin zegt dat ze er niet dikker van worden maar dat er wel veel energie inzit.
maar van energie worden ze weer dikker.

maar mun vriendin zei dat het miss wel goed was om eens zo gewoon te geven. meer voor de afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:49

Doe maar niet want je moet geen dingen proberen waar je geen verstand van hebt!!

En MOCHT je het proberen vergeet dan niet veel water toe te voegen aan de pulp. Het beste is het spul 24 uur van te voren al klaar te maken, dan kan het water er goed in trekken. Anders is het spul nog te droog om te eten!!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:52

Esperanto krijgt 2x maal per dag eten en daar is 2x per dag bietenpulp bij en dat krijgt hij al een jaar. Hij krijgt bietenpulp, wortelen, onderhoudskorrel, sportmengeling en nog een halve biet. En dan nog voordroog. Ik geef bietenpulp eigenlijk als buikvulling. Hij doet het er goed mee,en is absoluut niet mager. Ik maak de pulp wel een dag voordien klaar en met heel veel water.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:54

Omdat Memuska moet bijkomen wil ik het ook gaan bijvoeren. Kan je het gewoon bij de boerenbond oid halen? Of weet iemand waar je er in België aan kan komen?
Ik hou dit topic iig in de gaten!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:59

ik zal eens vrage aan mun vriedin waar die het haalt. maar ik zou nergens weten in belgie. denk dat ze het ook wel bij de boerenbond hebben(waar ik vaak kom geloof ik wel)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:13

Als ik volgende week voer ga halen zal ik het iig eens navragen, ik denk niet dat ze het hebben maar mss kunnen ze het wel bestellen voor me Clown

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:22

Ik ga het halen waar ik mijn voer haal. Het zou kunnen dat ze het ook bij de boerenbond hebben. Ik denk niet dat het moeilijk is om te vinden.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:47

Als je pulp niet goed nat hebt gemaakt (inderdaad liefst 24 uur van te voren) dat het dan koliek dan veroorzaken omdat het in de darmen van het paard alsnog uitzet!