Waar of niet waar???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Waar of niet waar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:15

Volgens enkele personen zijn de kontjes van wortels giftig. Deze personen halen elke dag de kontjes en andere vieze plekjes van de wortels af en voeren ze dan pas aan de paarden. Overigens zijn dit dezelfde personen die vervolgens de afgekeurde wortels zelf naar binnen staan te werken, dus ergens klopt er al iets niet in de logica. Haha!

Ik geloof er geen bal van. Ik voer al jaren wortels aan de paarden, en er is er nog nooit 1 ziek geworden, laat staan dat er 1 bij neergevallen is. Verward

Wie heeft het juiste antwoord?

StalDiefdijk

Re: Waar of niet waar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:17

Volgens mij is het geven van alleen die kontjes Vork in grote hoeveelheden niet goed.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:26

eh, mijn paarden hebben zojuist de laatste weken kilo's wortels gesmuld(we hadden een heel grote zak gekregen)heel de wortel, ook rotte stukken, als er eentje tussenzat die ècht zwart was werd hij er wel tussenuit gehaald.

Als ze morgen met de benen omhoog liggen zal ik het even laten weten Clown

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:29

de kontjes haalde ik er altijd af toen ik zlf moest voeren en dergelijke...
nu doen die mensen dat niet meer...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:32

Als dat echt waar geweest zou zijn, dan zouden mijn paarden al met vier benen in de lucht liggen.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:51

nou ehmm de kontjes van de wortels zijn egt niet giftig voor een paard hoor, maar egt gezond zijn ze ook niet, je kan ze wel gewoon geven hoor, maar ik zou ze er niet te veel van geven, want zo geweldig zijn ze niet(zelf znij ik ze er wel vanaf, maar heel soms laat ik ze er gewoon aanzitten) Pling Haha!

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:53

O jee, alweer iets waaruit blijkt dat ik mijn pony's toch echt niet goed verzorg. Ze staan 24/7 buiten in de modder (droge gedeelte vinden ze niet interessant en de inloopstal ook niet Clown ), ze zien maar 4 keer per jaar de hoefsmid (als ik hem vaker laat komen, weet hij niet wat hij eraf moet halen }> )
En nu als klap op de vuurpijl, blijkt ook nog eens dat ze geen wortelkontjes mogen hebben Verdrietig Verdrietig

De DB zal deze week wel op de stoep staan Haha!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 22:05

Ik wist wel dat ik gelijk had. Cool

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:06

Geen idee Haha!

Uit eigen onderzoek blijkt dat mijn paarden nog steeds leven na het eten van wortelkontjes en heel veel brood Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:10

Lijkt me ook een sterk verhaal....

We heb ik gehoord dat veel wortels voeren niet goed is vanwege de eiwitten...... Maar ja ik denk dat ze het dan hebben over kilo's per dag..... ipv een paar worteltjes....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:19

ik hoorde laatst ook een verhaal dat de combinatie appel/wortel tot koliek zou leiden....spooky

natuurlijk is grote hoeveelheden nooit goed voor je paard maar al mijn paarden zijn er nog nooit ziek van geworden!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:24

té is nooit goed van iets......... Haha!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:37

Ik weet wel dat groenten en fruit worden bespoten en dat dit gif als een soort druppel kan blijven hangen aan het uiteinde van de peen (en ook bij andere groenten). Daardoor is dit puntje giftiger dan de rest van de peen, maar mensen en dieren gaan hiervan echt niet dood, maar gezond is natuurlijk anders...... Je kan de peen ook even afwassen, bespaart weer heel wat peen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:46

weet wel dat het loof niet goed is
nou zit er aan het kontje natuurlijk soms een mini stukje loof

maar geloof niet dat dat zo erg veel fout kan doen
(laat ik het zo zeggen dan had ik al een paar op de rug liggende paardjes moeten hebben )
zeker niet met een paar peentjes per dag , zou niet de hele zak in een keer voeren Haha! maar denk ook niet dat je dat van plan was Clown

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:53

appel met peen koliek? Mmm dan zou Ian vrijwel 4x per week koliek moeten hebben Bloos
Maar goed ik weet wel dat het loof van een peen slecht is maar dat zit er sowieso nooit aan. die kontjes tja... Ian leeft nog dus zou allemaal wel meevallen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:01

Ik geloof dat het loof van een wortel wel giftig is. of was dat bij andere groente? Bloos (edit niet door gif, maar van nature)
Dus zou dat kleine stukje bij het kontje dat ook zijn.
Maar dat is zo minimaal, dat je wel heel veel wortels zou moeten voeren voordat het fout gaat.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:17

Nou me pony leeft nog steeds en die eet flink wortelen Haha!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:14

Evenaar schreef:
Ik weet wel dat groenten en fruit worden bespoten en dat dit gif als een soort druppel kan blijven hangen aan het uiteinde van de peen (en ook bij andere groenten). Daardoor is dit puntje giftiger dan de rest van de peen, maar mensen en dieren gaan hiervan echt niet dood, maar gezond is natuurlijk anders...... Je kan de peen ook even afwassen, bespaart weer heel wat peen!

Dat zou alleen zo zijn als de wortels na het oogsten nog bespoten worden, en verticaal bewaard worden, wat volgens mij niet zo is. Overigens gebeurt dat spuiten-na-het-oogsten wel met sinaasappels en volgens mij ook met appels. Daar kunnen dus nog wat resten opzitten. Als je bang bent voor gifstoffen: het meeste gif bij de wortel zit in de schil, dus schillen is een goede optie. Met wassen haal je er ook al heel wat uit. Het ALLERbeste is natuurlijk om biologische wortele en appels te kopen; wel wat duurder maar VEEL minder gif.

Overigens zal een paard niet zo snel doodgaan van resten bestrijdingsmiddelen of ander gif, zolang de groente/het fruit aan de nederlandse normen voldoet (dan zouden mensen nog meer gevaar lopen!). Maar niemand weet precies wat kleine hoeveelheden gif na lange tijd tot gevolg kan hebben; en dat kan heel wat subtieler zijn dan "dood" (bijv. een slechte afweer tegen ziektes). Oftewel, mijn idee: als je zelf je wortels schilt/wast/biologisch koopt, doe dat dan ook voor je paard! Als je voor jezelf geen risico neemt, waarom wel voor je paard?

Overigens kan ik me ook herinneren dat wortelloof niet gezond is, maar zeker weten doe ik het niet.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:39

broodje aap Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:04

LoveRico schreef:
broodje aap Haha!

Lijkt mij ook niet zo gezond !!! Haha!