Wat zijn mijn rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 15:06

Zoals somige van jullie weten heb ik een 13 jarige KWPN ruin die "iets" mankeert.
Na onderzoek van de DA is er vandaag uit gekomen dat Jukebox hoogstwaarschijnlijk darmkanker heeft!
Ik heb het paard morgen, op 03-02-2005 precies 4 maanden in mijn bezit, Althans staat hij bij Fresco van bokt, in Akersloot.
Er moet nog uit verschillende testen voortkomen of, A) het daadwerkelijk darm kanker is, en B) hoe gevorderd het is.

Maar... wat zijn nu mijn rechten als uit onderzoek blijkt dat hij dit al enige tijd heeft?
Ik bedoel, de testen die gedaan zijn en nog gedaan worden zijn niet goedkoop.

Heb ik het recht om hem terug te geven en mijn geld terug te krijgen en hoe zit het met de gemaakte kosten?

(Het is nog niet 100% zeker dat hij dit heeft, maar de DA vermoed het wel na een test die gisteren gedaan is.)

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Caesar

Re: Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:42

Volgens mij is er inderdaad een wet dat je bij verborgen gebreken je kosten terug kan vorderen...waar je dit precies terug kunt vinden weet ik niet. Kun je niet even bellen naar een verzekeringsmaatschappij o.i.d. die vaker paarden verzekeren of een jurist?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:48

Je hebt advocaten die je dit precies kunnen vertellen.

Ik denk:

Dat je het paard wel kan terug brengen als idd vast staat dat het paard de darm kanker al langer als 4 maanden heeft. Maar dan moet het wel bewezen kunnen worden.

De gemaakte kosten lijken mij wat moeilijker. Het je je paard verzekerd tegen ziektekosten ?? Of had de vorige eigenaar het paard verzekerd tegen ziektekosten ?? Zo niet denk ik dat het een moeilijk verhaal wordt. Als de eigenaar al niet wil, zal het zeker niet vrijwillig jou kosten gaan betalen, jij wilde het dier laten onderzoeken, en hij/zij zal mss het dier al lang hebben laten af maken. Maar goed dit is een DOOM-senario, als de vorige eigenaar een beetje menselijk is kan hij/zij kijken hoe jullie er samen uit kunnen komen.....

Ik kijk hierbij alleen even naar mijzelf hoor. Als ik er achter zou komen dat mijn in april verkocht merrie iets zou mankeren wat ze al had voordat ik haar verkocht zou ik zeker met de nieuwe eigenaresse om tafel gaan zitten om te kijken wat onze mogelijkheden samen zijn. Maar ja ik ben een particulier die met heel veel pijn in haar hart een paard heeft moeten verkopen. Zakelijk gezien zou ik een andere houding hebben......

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:49

Ligt er wel aan waar je hem hebt gekocht.. Bij een particulier of een handelaar.. Bij een handelaar lukt het allemaal makkelijker, omdat die zwakker staan..

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:52

rechtsbijstand inschakkelen
op paardenadvokaat.nl staat ook het een en ander
zoals ik begrepen heb heb je 6 maanden om het paard terug te geven als de handelaar niet vermeld heeft dat hij ziek is of wat mankeerd of als jij hem als sportpaard gekocht hebt en hij daar niet aan kan voldoen
Dit alles heeft dan wel weer te maken met heb je hem particulier gekocht of iemand die beroepsmatig in paarden handeld
Van een particulier ligt het iets moeilijker

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 15:53

Ik heb Jukebox bij een opfok/handelsstal gekocht.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:57

goldwing schreef:
rechtsbijstand inschakkelen
op paardenadvokaat.nl staat ook het een en ander
zoals ik begrepen heb heb je 6 maanden om het paard terug te geven als de handelaar niet vermeld heeft dat hij ziek is of wat mankeerd of als jij hem als sportpaard gekocht hebt en hij daar niet aan kan voldoen
Dit alles heeft dan wel weer te maken met heb je hem particulier gekocht of iemand die beroepsmatig in paarden handeld
Van een particulier ligt het iets moeilijker

Ik wist de termijn ook niet meer zeker, maar als blijkt dat je paard dit al had maar de verkoper er niets van wist is het een verborgen gebrek. Het zal nog een heel getouwtrek worden denk ik. Maar win eerst goed informatie in en je hoeft niet verzekerd te zijn bij een paardenverzekering, het verbergen van gebreken is wettelijk vastgelegd dat dit strafbaar is.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:59

Ylana schreef:
Ik heb Jukebox bij een opfok/handelsstal gekocht.

Dan sta je zowiezo al sterker.. Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:46

Is aan jou door de verkopende partij medegedeeld dat het paard "iets" mankeerde? Wist jij bij de koop dat het paard iets had?

Wanneer de verkopende partij wist dat jouw paard een of andere aandoening had dan hadden ze dat bij de koop (liefst daar voor.. Knipoog ) aan jou mee moeten delen. Wisten ze dat het paard iets had en hebben ze dit niet aan jou gezegd dat is het pas een verborgen gebrek en heb je zeker rechten. Met name wanneer je te maken hebt gehad met een professionele verkopende partij, zoals een handelsstal of fokkerij.

edit: Goldwing heeft gelijk met de termijn van 6 maanden. Heb het net nagezocht, artikel 7: 18 lid 2 BW.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:16

femskie schreef:
Is aan jou door de verkopende partij medegedeeld dat het paard "iets" mankeerde? Wist jij bij de koop dat het paard iets had?

Wanneer de verkopende partij wist dat jouw paard een of andere aandoening had dan hadden ze dat bij de koop (liefst daar voor.. Knipoog ) aan jou mee moeten delen. Wisten ze dat het paard iets had en hebben ze dit niet aan jou gezegd dat is het pas een verborgen gebrek en heb je zeker rechten. Met name wanneer je te maken hebt gehad met een professionele verkopende partij, zoals een handelsstal of fokkerij.

edit: Goldwing heeft gelijk met de termijn van 6 maanden. Heb het net nagezocht, artikel 7: 18 lid 2 BW.

Word kanker eigenlijk wel geconstateerd bij een eventuele keuring? Volgens mij zijn buigproeven en rontgenolische foto's van de benen hetgeen wat gekeurd wordt of niet?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:16

femskie schreef:
femskie schreef:

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:14

Ik heb vanochtend de man gesproken waar ik Jukebox van gekocht hebt.
Ik vertelde hem dat we maandag naar Utrecht moeten en dat de DA sterke vermoedens heeft dat hij darmkanker had.
Hij sprong eerst gelijk in de verdediging.
Dat hij dat niet kon weten en dat Juke bij hem nooit wat gemankeerd had.
Ik heb hem toen gezegt dat ik er ook niet van uit ga dat hij ervan wist.
Toen vroeg hij me of Juke verzekerd was. Nee. Daar zag ik het nut niet van in omdat ik hem alleen voor recreatief gebruik wilde gebruiken.
Ik zei hem dat, mocht maandag blijken dat het echt darmkanker is en als het voor Jukebox een aflopende zaak is, dat ik hem dan terplekke in laat slapen.
Daar was hij het met me eens. We moesten hem niet onnodig laten lijden.
Ook zei ik hem dat wanneer ik dat moest doen dat we dan om de tafel moesten gaan zitten om te kijken of we er samen uit kunnen komen.
Ik heb dan geen geld én geen paard zei ik hem. Daar komen ook nog eens de kosten van alle onderzoeken bij.
Ook daar was hij het mee eens.
Al met al is zijn reactie me erg meegevallen.
Nou is het maandag afwachten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:08

Even buiten de gevoelens van het slechtste geval om...

Wel heel erg correct dat die man zich zo netjes opsteld. Het is dan nog even afwachten, maar het klinkt niet slecht.....

Heel veel sterkte maandag Ach gut