Hermesdeux schreef:Het is ten eerste erg onverstandig om een hooinet op te hangen in een stal als je er zelf niet direct bij bent. Maar goed, hooi is de basis voor het paard. Wist je dat paarden kunnen overlijden als ze geen hooi eten? Hooi bevordert op een of andere manier de werking van het maag- darmkanaal. (Heeft mijn oma ooit vertelt en is me altijd bijgebleven). Wij bezitten zelf een boerderij met voldoende land om hooi van te verkrijgen. het belangrijkste van hooi is de voedingswaarde. Hooi wat afkomstig is van "paardenweien" is vaak van mindere kwaliteit. Dit omdat het gras op deze weiden niet regelmatig begraast is en er dus verschillen in kwaliteit zitten. Ook hebben de meeste paardenhouders alleen maar stalmest op hun land en geen kunstmest. Regelmatig slepen van de wei is dus belangrijk. ik denk dat het inderdaad verstandig is om bij een boer hooi en stro te halen omdat dit vaak de beste kwaliteit is en als je een boer treft met goed onderhouden land (lees: geen onkruid, egale grasland) dan is dit mooi meegenomen. Ook kun je zelf kijken naar de kwaliteit: is het stoffig, zit er veel onkruid in en vraag van tevoren of het geen bermhooi betreft....maar boeren zijn op dit vele malen voor qua kennis dan menig persoon...puur omdat hun dieren er simpelweg van moeten leven zodat de boer erzelf van kan leven...!
Oké, bedankt.
Erg duidelijk uitgelegd ook...