Hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:28

Waarschijnlijk zijn hier al veel topics over(geweest) maar de zoek functie doet het niet.

Ik heb het idee dat mijn paard zich erg aan het vervelen is op stal> ze loopt elke dag zeker een uur en daarnaast staat ze zeker een uur los. Helaas heb ik in de winter niet de mogelijkheid haar de hele dag op het land te kunnen houden.
Nou lijkt het mij een goed idee haar elke dag wat hooi te geven -hang het op en paard is weer even bezig- alleen vraag ik me af waar ik hooi kan krijgen?
Moet ik nog ergens op letten Verward als ik het koop enz enz?
Op de stal waar mijn paardje staat geven ze geen hooi alleen s'avonds kuil.
Echt alle info is welkom, zelf weet ik van hooi weinig tot niets Bloos Bloos

ellepel

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:37

misschien rare vraag van me hoor, maar waat krijgt jouw paard overdag voor voer dan?

en echt alleen sávonds kuil en overdag niet?

hooi of kuil is namelijk het basis voer van een paard.

om extra vitamines aan te vullen en voor hun beweging ( rijden etc..) geef je brok of muesli bij..

wat jij kunt doen is bij een plaatselijke boer langsgaan en vragen of ze hooi hebben, laat je dan door hun het een en ander uitleggen en vertel dat het voor je paard is.

alle boeren weten wat voor hooi het beste is voor een paard.
zij kunnen je het denk ik ook beter uitleggen, ik kan dat via deze weg namelijk niet.

succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:45

Het is ten eerste erg onverstandig om een hooinet op te hangen in een stal als je er zelf niet direct bij bent. Maar goed, hooi is de basis voor het paard. Wist je dat paarden kunnen overlijden als ze geen hooi eten? Hooi bevordert op een of andere manier de werking van het maag- darmkanaal. (Heeft mijn oma ooit vertelt en is me altijd bijgebleven). Wij bezitten zelf een boerderij met voldoende land om hooi van te verkrijgen. het belangrijkste van hooi is de voedingswaarde. Hooi wat afkomstig is van "paardenweien" is vaak van mindere kwaliteit. Dit omdat het gras op deze weiden niet regelmatig begraast is en er dus verschillen in kwaliteit zitten. Ook hebben de meeste paardenhouders alleen maar stalmest op hun land en geen kunstmest. Regelmatig slepen van de wei is dus belangrijk. ik denk dat het inderdaad verstandig is om bij een boer hooi en stro te halen omdat dit vaak de beste kwaliteit is en als je een boer treft met goed onderhouden land (lees: geen onkruid, egale grasland) dan is dit mooi meegenomen. Ook kun je zelf kijken naar de kwaliteit: is het stoffig, zit er veel onkruid in en vraag van tevoren of het geen bermhooi betreft....maar boeren zijn op dit vele malen voor qua kennis dan menig persoon...puur omdat hun dieren er simpelweg van moeten leven zodat de boer erzelf van kan leven...!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:50

Ben het helemaal met je eens...
Maar helaas is het inderdaad zo dat ze s'ochtens bix krijgen s'avonds 18:00 uur weer bix en dan om 23:00 uur kuil.
Ben het hier ook niet mee eens maar helaas is het zo dat deze stalling een van de weinige is die nog bestaat in de buurt waar ik woon.
Sta wel ergens anders op de wachtlijst maar die lijkt eindeloos....
Gelukkig nog een paar maandjes en dan weer naar het land *o/*
Ik ken wel een boer waar ik het kan proberen, ga ik vandaag meteen even doen.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:52

Hermesdeux schreef:
Het is ten eerste erg onverstandig om een hooinet op te hangen in een stal als je er zelf niet direct bij bent. Maar goed, hooi is de basis voor het paard. Wist je dat paarden kunnen overlijden als ze geen hooi eten? Hooi bevordert op een of andere manier de werking van het maag- darmkanaal. (Heeft mijn oma ooit vertelt en is me altijd bijgebleven). Wij bezitten zelf een boerderij met voldoende land om hooi van te verkrijgen. het belangrijkste van hooi is de voedingswaarde. Hooi wat afkomstig is van "paardenweien" is vaak van mindere kwaliteit. Dit omdat het gras op deze weiden niet regelmatig begraast is en er dus verschillen in kwaliteit zitten. Ook hebben de meeste paardenhouders alleen maar stalmest op hun land en geen kunstmest. Regelmatig slepen van de wei is dus belangrijk. ik denk dat het inderdaad verstandig is om bij een boer hooi en stro te halen omdat dit vaak de beste kwaliteit is en als je een boer treft met goed onderhouden land (lees: geen onkruid, egale grasland) dan is dit mooi meegenomen. Ook kun je zelf kijken naar de kwaliteit: is het stoffig, zit er veel onkruid in en vraag van tevoren of het geen bermhooi betreft....maar boeren zijn op dit vele malen voor qua kennis dan menig persoon...puur omdat hun dieren er simpelweg van moeten leven zodat de boer erzelf van kan leven...!

Oké, bedankt.
Erg duidelijk uitgelegd ook... OK dan!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:54

Ja ja, ik zit er 's zomers letterlijk met mijn neus bovenop als er ong. 750 pakken hooi op een kar getilt moeten worden en dan nog op de zolder en dan ook nog opgevoerd moeten worden.... Ach gut

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:30

Hooi is ook nog héél goed voor de tanden!
(Net als droge brokjes bij katten, zeg maar)
Ik val achterover van verbazing als ik dit lees.... Nagelbijten / Gniffelen
Hebben niet heel veel paarden daar stalondeugden?
Ik hoop voor je dat je niet al teveel problemen krijgt met de opslag, want er gaan wel wat baaltjes per maand doorheen...

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:08

Hermesdeux schreef:
Ja ja, ik zit er 's zomers letterlijk met mijn neus bovenop als er ong. 750 pakken hooi op een kar getilt moeten worden en dan nog op de zolder en dan ook nog opgevoerd moeten worden.... Ach gut

haha mijn pa en ik hebben vorig jaar 120 pakken hooi van het land gehaald. 11 per vracht. in de schuur, op stapelen, en dan de volgende dag alles netje opharken... daar wordt je pas moe van!!! Dromen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 18:12

Hermesdeux schreef:

Daar kan ik alleen maar van dromen....

Ben inmiddels wel even bij de boer geweest en heb een baal hooi kunnen kopen... gelukkig.
Paardje was door het dolle heen... doet me altijd weer erg goed Bloos

Toch nog even een blond vraagje waarschijnlijk.
Wat is er toch tegen een hooi netje?
De meeste gebruiken dat...
Nou heb ik het wel eens vaker gehoord en het dit keer dan ook niet gebruikt maar vraag het me gewoon af.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:21

het hooi netje: je paardje zou niet de eerste zijn die er in verstrikt raakt.
er zijn ook rubberen bollen op de markt die je op kan hangen om je paard langer bezig te houden en die zijn wat veiliger,zelf hou ik er niet zo van want het moet wat hoger op gehangen worden en dat is zeker niet alles voor de gewrichten en de luchtwegen.
als je wat hooi in huis haalt van wat mindere kwaliteit [wel goed maar wat minder rijk] kan je ook wat meer voeren en ze langer bezig houden.
een paard alleen kuil voeren vind ik niet zo geweldig Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:02

om je paard bezig te houden het hooi gewoon normaal als plak voeren en niet uit elkaar schudden, zo zijn ze er zelf ook langer mee bezig voor ze t op hebben.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:15

Een paard is er niet op gebouwd om lang zonder voedsel te zijn. Al etend (hapje stapje) leggen ze Km's af, uit onderzoek naar in het wild levende paarden is gebleken dat die paarden gemiddeld maar 4 uur per dag (verdeeld over de dag) NIET aten. Een paard dat op stal (stil) staat VERbruikt het voedsel dat het binnenkrijgt eigenlijk al niet, dus is het belangrijk dat het inderdaad niet al te "rijk" gevoerd wordt. Verder is de natuurlijke eethouding van een paard met zijn hoofd aan de grond, dus is een hooinet/ruif niet nodig, er kan zelfs eerder stof enz. in de ogen en 't ademhalingsstelsel komen. Het wordt meer gebruikt om tegen te gaan dat er niet gerommeld wordt met het hooi (mesten of urineren >>verkwisting).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:10

sas00 schreef:
Hermesdeux schreef:

Daar kan ik alleen maar van dromen....

Ben inmiddels wel even bij de boer geweest en heb een baal hooi kunnen kopen... gelukkig.
Paardje was door het dolle heen... doet me altijd weer erg goed Bloos

Toch nog even een blond vraagje waarschijnlijk.
Wat is er toch tegen een hooi netje?
De meeste gebruiken dat...
Nou heb ik het wel eens vaker gehoord en het dit keer dan ook niet gebruikt maar vraag het me gewoon af.

Mag ik even heel aso zijn en vragen wat je ervoor betaalt hebt? Je kunt beter met je trailer 2 pakken hooi halen elke week en voor je stal leggen en zo hoef je ook geen opslag te regelen...ja dromen kan, als je ermee opgegroeid bent en hartje zomer al die pakken dubbel moet versjouwen dan praat je wel anders...ook al is het voor je paard...het is zzoooo zwaar werk...maar gelukkig doet de hele familie met elkaar mee dus een middag/avond en het is klaar!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 12:49

Hermesdeux schreef:
Mag ik even heel aso zijn en vragen wat je ervoor betaalt hebt? Je kunt beter met je trailer 2 pakken hooi halen elke week en voor je stal leggen en zo hoef je ook geen opslag te regelen...ja dromen kan, als je ermee opgegroeid bent en hartje zomer al die pakken dubbel moet versjouwen dan praat je wel anders...ook al is het voor je paard...het is zzoooo zwaar werk...maar gelukkig doet de hele familie met elkaar mee dus een middag/avond en het is klaar!

Ja hoor Haha!
Ik heb voor 1 baal hooi 2,50 betaald.
Helaas kan ik met moeite net 1 baal ergens kwijt en voor me stal leggen zou ik graag willen doen maar
dan krijg ik erg veel gezeik met de eigenaar van stal Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:30

Dus je bent ong. 5 euro in de week kwijt aan hooi...nou dat valt dan nog weer erg mee...dit ben jij in 1 maaltijd bij de MAC kwijt haha...nee dat is een goede prijs hoor. En had die boer je goed kunnen adviseren? Kortom: had ik een beetje gelijk met mijn tip of vond je het uiteindelijk niets?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:10

Je tip's waren ontzettend goed OK dan!
De boer bij wie ik het haalde was ook ontzettend aardig, hij wilde meteen weten waarvoor ik het wilde hebben om zo meer advies te kunnen geven.

Maar nou heb ik toch nog even een vraagje Blond
Wat is het verschil nou precies met hooi en kuil?
Wat is tussen deze twee nou beter?
En in welke zat nou ook al weer meer eiwitten?
Kort om, alle info is weer welkom Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:11

sas00 schreef:
Je tip's waren ontzettend goed OK dan!
De boer bij wie ik het haalde was ook ontzettend aardig, hij wilde meteen weten waarvoor ik het wilde hebben om zo meer advies te kunnen geven.

Maar nou heb ik toch nog even een vraagje Blond
Wat is het verschil nou precies met hooi en kuil?
Wat is tussen deze twee nou beter?
En in welke zat nou ook al weer meer eiwitten?
Kort om, alle info is weer welkom Haha!

Ik dacht dat er meer eiwitten in kuil zaten. Kuil heeft dus meer voedingswaarde. Als je het een beetje afwisseld hooi-kuil en mais dan heb je een goede voedingswaarde voor je paard. Dit bespaart ook veel in krachtvoer omdat kuil en mais zorgen voor energie en goede gezondheid...dit kan je ook bij de boer halen...had hij niet een stalletje vrij?? haha Knipoog

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:31

Bij ons smikkelen ze in de winter de hele dag hooi Clown Aangezien het gras in deze periode onbestaand is (maar de nieuwe stal is bijna af, dan mogen ze op de andere weiden en kunnen ze weer grazen!) gooien we 's ochtends een berg hooi in beide stallen en een deel in de wei, en tussen het rondwandelen door gaan ze daar van staan eten.
Een hooinet gebruik ik alleen op de trailer, ik heb van die angstvisioenen van paardenbenen verstrikt in hooinetten en dat wil ik echt niét meemaken. Bovendien is Memuska nogal zuinig op haar hooi en eet ze zowat elk sprietje op, dus qua verkwisting valt het nogal mee - jaja ze is goed opgevoed!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:33

Memuska schreef:
Bij ons smikkelen ze in de winter de hele dag hooi Clown Aangezien het gras in deze periode onbestaand is (maar de nieuwe stal is bijna af, dan mogen ze op de andere weiden en kunnen ze weer grazen!) gooien we 's ochtends een berg hooi in beide stallen en een deel in de wei, en tussen het rondwandelen door gaan ze daar van staan eten.
Een hooinet gebruik ik alleen op de trailer, ik heb van die angstvisioenen van paardenbenen verstrikt in hooinetten en dat wil ik echt niét meemaken. Bovendien is Memuska nogal zuinig op haar hooi en eet ze zowat elk sprietje op, dus qua verkwisting valt het nogal mee - jaja ze is goed opgevoed!

Als je in de winter gras wil voeren moet je het inkuilen...kuilgras...handig!