Waarom cross-helm niet als standaard bij dressuur ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Waarom cross-helm niet als standaard bij dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 00:15

Omdat de SGW mutsen mijn vraag niet kunnen beantwoorden, stel ik hem maar hier Clown

Voor eventing is er een speciale helm, namelijk een zonder klepje voorop. Als deze cross-helm nu zoveel veiliger is als de gewone veiligheids-helm, waarom is die dan niet standaard (dus ook bij dressuur en springen)? Daar gaat het toch ook om de veiligheid?

(ik zie men binnenkort al in de ZZGP met cross-helm rijden Haha! )

Wie heeft hier een antwoord op? Slim

Kyona

Re: Waarom cross-helm niet als standaard bij dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:39

Zou je vraag eens bij de KNHS stellen. Ben ook benieuwd naar het antwoord.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:32

Ben ook wel erg benieuwd ja wat het antwoord is!
Ze moeten het dan wel erg goed kunnen onderbouwen, want anders kan de verplichting cap ipv hoedje in de dressuur ook weer worden afgeschaft!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 10:10

missmuts schreef:
(ik zie men binnenkort al in de ZZGP met cross-helm rijden)

Ik vraag de KNHS nog even niets. Voor je het weet heb ik ze op ideeën gebracht (en kan ik me op bokt en wedstrijden niet meer vertonen)

Haha!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:20

Ik weet het ook niet missmuts, eigenlijk is het wel raar ja.
Bij de dressuur van de SGW zie ik altijd 1 iemand rijden met een crosshelm met zwarte capcover erover. Met een zwarte capcover eroverheen zie je eigenlijk nauwelijks het verschil tussen een gewone cap en een crosshelm.
Eigenlijk zijn de SGW mensen gewoon idioot bezig dat ze ook nog is een 'gewone' cap kopen, je kunt netzo goed met je crosshelm de dressuur of springring in gaan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:16

Weten jullie misschien dan wel waarom een crosshelm geen klep heeft en een "gewone" wel? Vroeg ik me af.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:51

missmuts schreef:
Omdat de SGW mutsen mijn vraag niet kunnen beantwoorden, stel ik hem maar hier Clown

Voor eventing is er een speciale helm, namelijk een zonder klepje voorop. Als deze cross-helm nu zoveel veiliger is als de gewone veiligheids-helm, waarom is die dan niet standaard (dus ook bij dressuur en springen)? Daar gaat het toch ook om de veiligheid?

(ik zie men binnenkort al in de ZZGP met cross-helm rijden Haha! )

Wie heeft hier een antwoord op? Slim

Het aspect veiligheid is helemaal niet aan de orde bij dressuurwedstrijden op Z- niveau...

De rede volgens mij, dat er geen klepje op de crosshelm zit is om de ruiter, als ie op zijn bolletje valt de gelegenheid te geven door te kunnen rollen?

KLinkt aannemelijk niet Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:56

Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij heeft het klepje al menig gebroken neus opgeleverd, vandaar dat die er niet op zit bij een cross-helm.

Citaat:
Het aspect veiligheid is helemaal niet aan de orde bij dressuurwedstrijden op Z- niveau...

Nee, maar als ze wel doen alsof, dan moeten ze consequent zijn en de meest veilige helm verplichten. Maar nogmaals, ik wil niemand op ideeën brengen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:09

Citaat:
Maar nogmaals, ik wil niemand op ideeën brengen...

Nee idd doe dat maar niet want ik ben echt niet van plan om weer een nieuwe cap te gaan kopen, en al helemaal geen cross helm Clown sorry maar ik vind die dinge echt afschuwlijk en zou het echt stom vinden als die ook verplicht werden met dresuur een spring wedstrijde.

Ben te verliefd op mijn eigen capje Lovers

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:19

wij mogen nog altijd crossen met een helm met klepje.
er doen het er eigenlijk best nog veel bij ons op de crosswedstrijden.

vind het mss ook wel veiliger zonder maar ik rij ook nog met een helm met een klepje omdat ik die voor dressuur,springen en cross kan gebruiken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:57

Gerrie schreef:
et aspect veiligheid is helemaal niet aan de orde bij dressuurwedstrijden op Z- niveau...

Hoezo is veiligheid bij Z-dressuur niet aan de orde? Als je Z rijdt, kan je toch nog steeds afvallen?

Dat het wat minder aan de orde is dan bij een croos of een b-dressuur/spring wedstrijd oke, maar helemaal weg is het natuurlijk niet. Het blijft een paard met een eigen wil en schrikreacties.

Verder het waarm... geen flauw idee. Misschien omdat ze niet van het klassieke geheel af willen. Die klep hoort er wat dat betrefd gewoon bij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:06

Stond ook een keer een stuk over in de P&S. Niet over de helpm, maar over het wedstrijdtenue. Waarom wielrenners, hardlopers etc. in een felgekleurd pakkie vol tekst rondlopen en ruiters in een zwart jasje, witte rijbroek enzo. Is eigelijk ook wel een beetje het zelfde als de veiligheidshelm en de oude cap.
Paardrijden was vroeger iets van de cavallerie enzo, en toen is dat pakkie ontstaan. En nu houden we dat eigelijk in ere.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:08

Omdat je bij dressuur niet over balkjes, boomstammen, sloten en heggen hoeft te springen Pling

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:10

VValar schreef:
Omdat je bij dressuur niet over balkjes, boomstammen, sloten en heggen hoeft te springen Pling

_/-o_

Amen

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:16

Een vaste klep op een cap (ha, dat rijmt!) kan behalve een gebroken neus ook een gebroken nek opleveren.
Dit doordat je nek naar achteren kan klappen als de klep de grond eerder raakt dan je gezicht.

Maarre, met de dressuur lijkt het me wel iets overdreven!
Denk trouwens dat het belangrijker is dat iedereen tijdens buitenritten en op straat een fatsoenlijke cap op heeft, volgens mij vallen daar nog steeds de meeste gewonden, niet tijdens een wedstrijd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:24

Helemaal mee eens. Ik vind dat een cap gewoon verplicht moet zijn op de openbare weg (sorry als ik nu veel mensen tegen me krijg) Net als een helm op de brommer en gordel in de auto.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:42

VValar schreef:

Maar het wil niet zeggen dat je als je over die dingen heenspringt je dan gelijk valt. Als je dressuur rijdt kan je er ook afvallen.

(volgens mij gaat dit weer een discussietopic worden Clown )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:48

andrea16 schreef:
Maar het wil niet zeggen dat je als je over die dingen heenspringt je dan gelijk valt. Als je dressuur rijdt kan je er ook afvallen.

(volgens mij gaat dit weer een discussietopic worden Clown )

Nee maar de risicofactor in SGW ligt wel verdomd veel hoger dan in de dresuur. Discusseren is toch niet erg Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:52

Ik spring elke week en doe elk jaar mee aan de derby en onderlinge cross, er gebeurd nooit wat. En ik ga even buiten uitstappen...boem...ik op de grond Bloos

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:55

Nee, daar heb je ook gelijk in. Dat is gewoon zo. Maar dat neemt niet weg dat je bij alle takken van paardensport (dus ook dressuur) een risico hebt op een val en dus hoofdletsel.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:09

Ik reed eerst nooit met cap, niet met springen en niet met buitenrijden, maar met mijn jonge paard nu wel, altijd en overal, uit eigen keus.....

Jammer vindt ik wel dat we vanaf 1 april champigons op ons hoofd moeten !!!

Maar een cap is voor je eigen veiligheid en ook al verplicht niemand mij thuis een cap op te doen doe ik het toch...

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:11

Het gaan niet alleen om de crosshelm in de dressuur maar ook in het springen!

Ik weet wel dat de kans op vallen van de ruiter in de dressuur minder groot is dan bij het springen of cross, maar het is gewoon zo dat een harde klep die vast zit aan de cap een gebroken neus of erger een gebroken nek kan opleveren.

En even over dat een crosshelm zo lelijk zou zijn.. een crosshelm kun je er hetzelfde uitlaten zien als een 'gewone' cap hoor! Even een capcover kopen met een kartonnen klepje ervoor aan en je ziet nauwelijks verschil tussen een 'gewone' cap en een crosshelm.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:15

Helemaal mee eens Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:18

Ik heb een cap met klep en zo'n caphoesje, geen gezicht, twee kleppen Clown Maar ja, ik zag dat hoesje liggen en MOEST hem gewoon hebben.