Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Voor mij heeft er een tijdje een jonger ruitertje op gereden, verder weet ik ook niet hoe dat allemaal is gegaan. Ze viel vaak, liet de pony eerst heel hard draven en dan de pony uit zichzelf in galop laten aanspringen etc.Muizje schreef:Bij ons staat een paard waar niks mee gedaan wordt (alleen buiten gezet enzo) en heeft een onderhals, terwijl het hooi gewoon op de grond ligt en bix op goed hoogte. Dus jouw idee is ook niet helemaal goed. Het ene paard heeft er gewoon meer aanleg voor dan het andere.
Famke_a4pje schreef:Mijn bijrijdhafje heeft het ookVoor mij heeft er een tijdje een jonger ruitertje op gereden, verder weet ik ook niet hoe dat allemaal is gegaan. Ze viel vaak, liet de pony eerst heel hard draven en dan de pony uit zichzelf in galop laten aanspringen etc.
Ik denk dat de oorzaak hier een gedeelte rijtechnisch en een gedeelte aanleg is.
Bij mij liep ze in het begin ook steeds met haar hoofd omhoog tijdens het rijden. Het gaat nu wel wat beter, met wat hulp van een vriendin.
Alleen wat kan ik nog meer doen om die onderhals langzamerhand weg te krijgen?
en veel geduld. Muizje schreef:Het ene paard heeft er gewoon meer aanleg voor dan het andere.
Poohbeer schreef:hoe kan een paard aanleg hebben voor
spierontwikkeling
, want dat bedoel ik met onderhals, terwijl hij niks doet??
Poohbeer schreef:Spieren bouw je op, die komen niet zomaar??
en natuurlijk bij het rennen, spelen enz.Poohbeer schreef:Hoe lang heeftíe nu al onderhals? Het kan aardig wat rijd kosten voordat het weer weg is, spieren moeten weer verdwijnen en de juiste spieren moeten worden opgebouwd. Niet teveel druk op teugels, aktief laten lopen. Als hij achter er goed onder heeft en rug e.d onstpant dan gaat hij straks steeds meer vanzelf je hand opzoeken. Houd een rustig contact en friemel eens wat met je ringvinger aan de teugels om hem wat te vragen, maar zonder trekwerk zeg maar. Rustigen veel geduld.
Poohbeer schreef:Spieren bouw je op, die komen niet zomaar??
Stel;
Je hebt les, je rijd daardoor nu vaker en je paard krijgt nu een onderhals. Het commentaar van de instructie....."je rijd te weinig, daarom heeft hij nu onderhals" Terwijl hij voor de lessen toch echt geen onderhals had. (paard staat 24/7 op het land en eet altijd met de neus op de grond).
Wat zijn jullie gedachten hierover?

Poohbeer schreef:
En te weinig rijden.... Mijn paard liep Z voordat hij ziek werd. Bijna twee jaar lang heeft ie bar weinig gedaan.... maar hij heeft echt geen onderhals gekregen... dus die opmerking kan echt naar het rijk der fabelen....
Ik denk dat je instructrice of instructeur bedoelt: Je rijd te weinig rond en neerwaarts, want paarden met onderhalzen lopen heel graag bovenin met het neusje ver voor de loodlijn...
Dat bedoel ik idd.
Tuurlijk heeft een paar spieren nodig om te kunnen blijven staan, spelen e.d. Ik bedoelde nu meer het trainen ervan.
Gelukkig heb ik hier zelf niet mee te maken nu, ander iemand op stal. Les van Orun gediplomeerde instructrice en aan de hand daarvan kwam die opmerking. Hij heeft die onderhals pas sinds ze meer les/ rijd.
smurf schreef:Ik rijd niet dressuurmatig en maar heel weinig, alleen recreatief, dus ik heb het er niet uitgetraind ofzo