Onderhals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:22

Hoe komt een paard aan een onderhals?

Naar mijn idee door verkeerd rijden, te weinig de achterhand activeren en teveel druk op de teugels.
Maar toch niet als je weinig rijd met je paard en verder staat hij 24/7 met z'n neus in het gras??? Of mis ik iets?

Muizje

Re: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:27

Bij ons staat een paard waar niks mee gedaan wordt (alleen buiten gezet enzo) en heeft een onderhals, terwijl het hooi gewoon op de grond ligt en bix op goed hoogte. Dus jouw idee is ook niet helemaal goed. Het ene paard heeft er gewoon meer aanleg voor dan het andere.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:28

soms rijtechnisch, maar soms ook door de bouw.. ik ken ook paarden die niet bereden worden/nog geen 3 zijn met een onderhals.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:48

Rijtechnisch helpt zeker wel mee.

Ik kocht mn pony met zo een extreme onderhals, dat het halsstrekken niet eens normaal wilde lukken. Ook in de wei liep ze nooit met haar hoofd naar beneden, altijd eten en weer hoofd omhoog.

Het is al een stuk minder geworden zag ik gisteren toevallig, nadat ik foto's had gezien van 3 maanden terug en daarvoor van 6 maanden terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:59

Naar mijn idee is toch het ´rijden´de oorzaak. Ik kan vaak aan de paarden herkennen welke ruiter erbij hoort Verdrietig

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:55

Mijn bijrijdhafje heeft het ook Boos! Voor mij heeft er een tijdje een jonger ruitertje op gereden, verder weet ik ook niet hoe dat allemaal is gegaan. Ze viel vaak, liet de pony eerst heel hard draven en dan de pony uit zichzelf in galop laten aanspringen etc.

Ik denk dat de oorzaak hier een gedeelte rijtechnisch en een gedeelte aanleg is.

Bij mij liep ze in het begin ook steeds met haar hoofd omhoog tijdens het rijden. Het gaat nu wel wat beter, met wat hulp van een vriendin.
Alleen wat kan ik nog meer doen om die onderhals langzamerhand weg te krijgen?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 19:37

Muizje schreef:
Bij ons staat een paard waar niks mee gedaan wordt (alleen buiten gezet enzo) en heeft een onderhals, terwijl het hooi gewoon op de grond ligt en bix op goed hoogte. Dus jouw idee is ook niet helemaal goed. Het ene paard heeft er gewoon meer aanleg voor dan het andere.

Dan ben ik misschien blonT hoor, maar hoe kan een paard aanleg hebben voor spierontwikkeling, want dat bedoel ik met onderhals, terwijl hij niks doet?? Ik bouw toch ook echt geen spieren op door alleen maar op de bank te zitten en niet te sporten.

Ik geloof best dat door verschillende bouw het ene paard meer of minder hals heeft, maar spieren opbouwen terwijl je niks doet.....

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 19:40

Famke_a4pje schreef:
Mijn bijrijdhafje heeft het ook Boos! Voor mij heeft er een tijdje een jonger ruitertje op gereden, verder weet ik ook niet hoe dat allemaal is gegaan. Ze viel vaak, liet de pony eerst heel hard draven en dan de pony uit zichzelf in galop laten aanspringen etc.

Ik denk dat de oorzaak hier een gedeelte rijtechnisch en een gedeelte aanleg is.

Bij mij liep ze in het begin ook steeds met haar hoofd omhoog tijdens het rijden. Het gaat nu wel wat beter, met wat hulp van een vriendin.
Alleen wat kan ik nog meer doen om die onderhals langzamerhand weg te krijgen?

Hoe lang heeftíe nu al onderhals? Het kan aardig wat rijd kosten voordat het weer weg is, spieren moeten weer verdwijnen en de juiste spieren moeten worden opgebouwd. Niet teveel druk op teugels, aktief laten lopen. Als hij achter er goed onder heeft en rug e.d onstpant dan gaat hij straks steeds meer vanzelf je hand opzoeken. Houd een rustig contact en friemel eens wat met je ringvinger aan de teugels om hem wat te vragen, maar zonder trekwerk zeg maar. Rustig Lachen en veel geduld.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:05

toen ik mijn paard kocht was ie nog nooit bereden en hij had een gigantische onderhals, nu, 2 jaar later is ie grotendeels weg, alleen als ie zich sterk maakt, zet ie hem op....

Ik rijd niet dressuurmatig en maar heel weinig, alleen recreatief, dus ik heb het er niet uitgetraind ofzo

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:13

Muizje schreef:
Het ene paard heeft er gewoon meer aanleg voor dan het andere.

Poohbeer schreef:
hoe kan een paard aanleg hebben voor
spierontwikkeling

, want dat bedoel ik met onderhals, terwijl hij niks doet??

Ik denk wel dat het gedeeltelijk aanleg is. Het ene paard heeft nou eenmaal van nature meer (hals)bespiering dan de andere en dat kan aan de bovenkant van de hals zijn, maar natuurlijk ook aan de onderkant. Kijk maar eens naar veulentjes, keihard, gespierde halsjes... En die hebben toch ook niet hard gewerkt???

Door laag in te stellen en de hals op lengte te rijden train je de spieren boven in de hals, waardoor een onderhals kan verminderen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 22:47

Heb je het dan over veulentjes die al veel op stal staan? of wel veulentjes die op het weiland staan?
Spieren bouw je op, die komen niet zomaar??

Stel;
Je hebt les, je rijd daardoor nu vaker en je paard krijgt nu een onderhals. Het commentaar van de instructie....."je rijd te weinig, daarom heeft hij nu onderhals" Terwijl hij voor de lessen toch echt geen onderhals had. (paard staat 24/7 op het land en eet altijd met de neus op de grond).

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:56

Poohbeer schreef:

die spieren worden wel altijd gebruikt, anders zouden ze hun hoofdjes niet rechtop houden Knipoog en natuurlijk bij het rennen, spelen enz.

in het geval wat jij noemt lijkt het me duidelijk iets rijtechnisch!

met de bouw bedoel ik dat sommige paarden hun hoofd hoog dragen/een meer verticale hals hebben (friezen, tuigers) en ik denk dat ze daarom meer aanleg hebben om een onderhals te ontwikkelen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:07

Poohbeer schreef:
Hoe lang heeftíe nu al onderhals? Het kan aardig wat rijd kosten voordat het weer weg is, spieren moeten weer verdwijnen en de juiste spieren moeten worden opgebouwd. Niet teveel druk op teugels, aktief laten lopen. Als hij achter er goed onder heeft en rug e.d onstpant dan gaat hij straks steeds meer vanzelf je hand opzoeken. Houd een rustig contact en friemel eens wat met je ringvinger aan de teugels om hem wat te vragen, maar zonder trekwerk zeg maar. Rustig Lachen en veel geduld.

Ik denk dat ze die onderhals al best wel een tijdje heeft, misschien een klein jaartje. Het gaat ook wel steeds beter, ze komt wel meer naar beneden maar af en toe als ze echt aan het werk moet protesteert ze nog wel eens en zet ze die nek op. En dan is ze echt sterk.
Maar bedankt voor de tips! Gelukkig is er al iemand die me helpt, en binnenkort ga ik ook met haar lessen.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:22

Poohbeer schreef:

Stel;
Je hebt les, je rijd daardoor nu vaker en je paard krijgt nu een onderhals. Het commentaar van de instructie....."je rijd te weinig, daarom heeft hij nu onderhals" Terwijl hij voor de lessen toch echt geen onderhals had. (paard staat 24/7 op het land en eet altijd met de neus op de grond).

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Hihi, tuurlijk wel, spieren heb je bij je geboorte al en zitten echt overal.... natuurlijk niet superontwikkeld, maar ze zitten er echt!!!

En als je door rijden een onderhals ontwikkelt rij je verkeerd, niet mooi voorwaarts neerwaarts...

En te weinig rijden.... Mijn paard liep Z voordat hij ziek werd. Bijna twee jaar lang heeft ie bar weinig gedaan.... maar hij heeft echt geen onderhals gekregen... dus die opmerking kan echt naar het rijk der fabelen....

Ik denk dat je instructrice of instructeur bedoelt: Je rijd te weinig rond en neerwaarts, want paarden met onderhalzen lopen heel graag bovenin met het neusje ver voor de loodlijn...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:36

In principe zou een paard een onderhals kunnen kweken met vrije beweging. Een paard dat erg kijkerig is en altijd met het hoofd hoog loopt bij het gekdoen, wat je nogal eens ziet bij arabieren, zal die spieren ontwikkelen.
Ik denk trouwens niet dat dat voor veel paarden zal gelden, over het algemeen komt een onderhals voort uit omgang met mensen Haha!
En een onderhals weer wegwerken kost heeeeel veeeel tijd en lukt alleen als de ruiter goed weet hoe het wel moet. Goede begeleiding is hier zeer gewenst. Als je onderhals juist ontwikkelt als je les hebt en je krijgt te horen dat dat komt doordat je te weinig rijdt, zou ik heel snel andere instructie zoeken.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:38

Mijn paard had ook een aardige onderhals toen ik hem kocht (6 maanden terug). Hij stond toen lekker de hel dag in de wei, verder werd hij niet gereden.
Nu is zijn onderhals als stukken minder, gelukkig. Ik heb he nu 3 maanden onder het zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:04

Mijn nu driejarige merrie heeft ook een lichte onderhals, terwijl ze nog niet onder het zadel is geweest. De bouw is daar zeer zeker debet aan...

Afbeelding

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:18

bouw speelt een rol, maar rijden is nog belangrijker.

Bij mij op stal staat een meisje dat bijna altijd met slof rijdt en haar paard er dan net tegenaan laat hangen. Wow! Dat dier heeft een onderhals waar je u tegen zegt. Het is één dikke harde kabel.

WestBestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:12

Als paarden veel met andere paarden staan en SPELEN, dan wordt daar al een begin gemaakt van een onderhals. Kijk maar eens goed als ze 'halstertje-trekken': daar gebruiken ze echt de bovenlijn niet, maar de onderhals des te meer. Paarden die van zichzelf al wat onderhals hebben ontwikkelen die spieren dan nog meer! Ga daar maar eens een uurtje per dag tegen aan trainen! Ik ben nu even verder en nu begint mijn paard pas een ronde hals te krijgen....van boven!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:02

En te weinig rijden.... Mijn paard liep Z voordat hij ziek werd. Bijna twee jaar lang heeft ie bar weinig gedaan.... maar hij heeft echt geen onderhals gekregen... dus die opmerking kan echt naar het rijk der fabelen....

Ik denk dat je instructrice of instructeur bedoelt: Je rijd te weinig rond en neerwaarts, want paarden met onderhalzen lopen heel graag bovenin met het neusje ver voor de loodlijn...

Dat bedoel ik idd.

Tuurlijk heeft een paar spieren nodig om te kunnen blijven staan, spelen e.d. Ik bedoelde nu meer het trainen ervan.

Gelukkig heb ik hier zelf niet mee te maken nu, ander iemand op stal. Les van Orun gediplomeerde instructrice en aan de hand daarvan kwam die opmerking. Hij heeft die onderhals pas sinds ze meer les/ rijd.

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:12

Van veel voor de kar lopen krijgen ze ook een onderhals.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:26

Bij de meeste komt het al door de bouw, maar met een goed training kun je hier veel aan doen.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:45

Mijn merrie heeft een onderhals. Ze staat 10 uur per dag op de weide. Gras of hooi te eten. Vervolgens krijgt ze op stal nog een aantal keer een gigantische berg hooi van de grond. En toch heeft het dier een onderhals.
Evenals het veulen wat we dit jaar uit deze merrie gefokt hebben.
Sommige dieren hebben van nature een dusdanige bouw dat deze onderhals spieren gewoon makkelijker ontwikkeld worden.

Vervolgens als ik die zelfde merrie rond diep en laag instel, wordt die onderhals alleen maar erger. Waarom??
Ze gaat zo liggen vechten dat ze continu haar onderhals spieren gebruikt om er onderuit te komen. Waarschijnlijk dat ze dit door de bouw van haar hals gewoon niet af kan.

Rijd ik haar gewoon ontspannen met de neus op de loodlijn, is de onderhals binnen een paar maanden behoorlijk gereduceerd.(daar ben ik nu naar een stop van een paar maanden dan ook weer mee bezig)

Dus verkeerd rijden, daar kan het inderdaad aan liggen. Maar wat is verkeerd rijden? Voor dit paard is dat dus het omstreden laag diep en rond. Voor een ander paard is het het rijden op de loodlijn.
Wat ook belangrijk is aan het hele rijtechnische aspect is ontspanning. Het niet vechten tegen "de houding" waar ze dienen te lopen.

En dan kun je bij veel paarden de onderhals wel reduceren, maar dus niet altijd helemaal weg krijgen.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:08

Poohbeer schreef:

Dat bedoel ik idd.

Tuurlijk heeft een paar spieren nodig om te kunnen blijven staan, spelen e.d. Ik bedoelde nu meer het trainen ervan.

Gelukkig heb ik hier zelf niet mee te maken nu, ander iemand op stal. Les van Orun gediplomeerde instructrice en aan de hand daarvan kwam die opmerking. Hij heeft die onderhals pas sinds ze meer les/ rijd.

hoi schat ik denk dat je het een beetje verkeert begrepen hebt
mijn instructrice dacht dat niet ik dacht dat zelf
en wat mijn instructrice bedoelde dat ik meer moest rijden
voorwaarts /neerwaarts waar ik dus al mee bezich was maar kwam er eigelijk pas uit aan het eind van de les
ik denk ook niet dat het door de les komt want ik heb maar
2 a 3 keer les van der gehad deze winter
en ik dacht dat hij het had gekregen van de tijd dat hij stil stond
dus had ik het fout ben alleen niet blond haha
en ik hoop dat ik weer snel kan lessen om het eruit te rijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:22

smurf schreef:
Ik rijd niet dressuurmatig en maar heel weinig, alleen recreatief, dus ik heb het er niet uitgetraind ofzo

Niet bewust, maar wel onbewust Lachen