Tinker & Irish cob hetzelfde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyandMiej

Tinker & Irish cob hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:01

Ik dacht ze niet hetzelfde waren, de tinker en de irish cob.. Maar iemand zei van wel! Dus ik weet het niet meer Gestoord Weten jullie het? Of tinker en Irisch cob andere rassen zijn of hetzelfde?

Tibamar

Re: Tinker & Irish cob hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:02

Ja...dat zijn dezelfde rassen ja...

Irish Cob=Tinker Knipoog

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:06

Okee.. Iemand had mij vertelt dat het niet hetzelfde was, maar daarvoor dacht ik het wel. en nou zei iemand het weer wel was Tong uitsteken Dus ik wist het niet meer,

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:23

de stamboeken hebben een beetje ruzie, en vertellen dus iedereen minachtend over het andere stamboek,

maar in het algemeen gaat het om hetzelfde:

breedgebouwde paardjes met veel behang tussen de 1.35 en 1.70, die eigenlijk kruisingen zijn van vele engelse paarden/pony's

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:27

De een zegt van wel en de ander zegt van niet. Jammer dat de zoekfunctie het niet doet, anders kon je het opzoeken. Er zijn al veel topics en discussies over geweest. Voor mij zijn ze gewoon hetzelfde. De een wat mooier als de ander! Spetter is zowel tinker als Irish Cob. Staat bij beide stamboeken ingeschreven. Er zijn 2 stamboeken die ruzie met elkaar hebben. Vandaar dat men soms zegt dat het 2 verschillende paarden zijn. Nou Spetter is toch echt maar 1 paard! Haha!
groetjes Cindy

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:34

in engeland en ierland heten ze Irish Cobs. nederlanders noemen ze tinkers,maar de engelsen/ieren zijn het daar niet zo mee eens omdat het eigenlijk een scheldwoord is (heeft iets met ketellappers te maken, Tinkers waren vroeger van de zigeuners, en dat waren vaak dus ketel lappers)

En tjah, het Nederlands Tinkerstamboek noemen het gewoon tinkers, maar ICS noemt het een irish cob omdat ze samenwerken met de ierse/engelse stamboek. (staat een beetje banketstaaf.lig om dan Tinker te zeggen he) zoiets was het geloof ik

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:59

lowara schreef:
in engeland en ierland heten ze Irish Cobs. nederlanders noemen ze tinkers,maar de engelsen/ieren zijn het daar niet zo mee eens omdat het eigenlijk een scheldwoord is (heeft iets met ketellappers te maken, Tinkers waren vroeger van de zigeuners, en dat waren vaak dus ketel lappers)

En tjah, het Nederlands Tinkerstamboek noemen het gewoon tinkers, maar ICS noemt het een irish cob omdat ze samenwerken met de ierse/engelse stamboek. (staat een beetje banketstaaf.lig om dan Tinker te zeggen he) zoiets was het geloof ik

Om het misschien wat ingewikkelder (of duidelijker) te maken.
Theoretisch gezien is de (Ierse/Engelse) Cob een Tinker maar niet iedere Tinker is een Cob Haha!
In principe bestaat de Tinker uit 4 verschillende types: de Cob, de Vanner, de Grai en de Scudder.
Het Irish Cob Society mag alleen de Cobs en (ik dacht) de Vanners in hun stamboek opnemen. Het Nederlandse Stamboek voor Tinker mag alle 4 de types opnemen omdat zij dus een Tinkerstamboek zijn en het ICS dus een Irish Cobstamboek.
Dus iemand met een Cob kan kiezen uit 2 stamboeken, iemand met een Grai (zoals ik Haha!) of een Scudder kunnen beter naar het NSvT gaan.

Maar om er even op je vraag terug te komen: de Irish Cob is wel een Tinker Ja