TE kleine pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EkmiC

TE kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:27

ik had eens ff een vraagje, ik ga binnenkort misschien een welshpony rijden van 1,37m hoog. Ik zelf ben bijna 1,75m. Eigenlijk dus een beetje een TE kleine pony zoals sommigen dat zeggen. maar ik ga erop rijden omdat hij van een meisje van 7 is en dat ponytje zelf M loopt, (schijnt). Het is dus de bedoeling dat ponytje een beetje op dit niveau te houden, maar daar is dat meisje dus iets te klein voor en kan ze nog niet goed genoeg voor rijden. ik heb nog geen foto en heb hem nog niet gezien, ga er zaterdag voor het eerst naar toe en even op rijden.

Je krijgt commentaar van allle kanten dat je te groot bent, maar naar mijn mening gaat het meer om het gewicht dan om de groootte van jezelf.
Maar hoe denken jullie hierover en wie rijdt er nog meer een kleine pony?

juudjuh

Re: TE kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:49

ik denk altijd maar: lengte maakt niet uit alleen gewicht.
ik heb zelf ook een tijdje op een te kleine pony gereden maar hij kon me makkelijk houden.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:51

Ik vind dat je lengte er totaal NIET toe doet! Tenzij je benen over de grond heen slepen. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Als jij makkelijk op die pony kan rijden, waarom niet? Het gaat voornamelijk om je gewicht. Als je nou te zwaar zou zijn. Zou ik het niet doen. Of zeker niet te lang en intensief gaan rijden. Ikzelf rijd ook een een redelijk kleine pony, maar ikzelf ben (gelukkig) ook niet al te groot. Bobby is een B pony van ik denk 1.25 (kan er ook gigantisch langs zitten trouwens!) en ik zelf ben 1.57 en weeg 50 kilo.
Kan makkelijk dus. Ik rijd er zelfs NFRS wedstrijdjes mee, en val altijd en de 1è tot 4è plek. En het gaat super goed. Verder heeft hebben we er alletwee plezier in. Dus waarom niet? Lachen

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:15

Als je de pony niet in de weg zit met je benen (dus tegen de knieën aan, e.d.).
Kan het volgens mij wel...

Het ligt natuurlijk ook aan de bouw van de pony en het ras Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:57

de lengte doet er alleen aan toe bij dressuurwedstrijden..verder niet....het gewicht doet er wel aan toe....iki heb een steviga welshA van 1,16 en ben zelf ± 1,65 en ± 48 kilo...die cominatie gaat opzich nog goed maar ik rijd haar niet meer zo vaak als vorigjaar Lachen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:01

Ik denk dat het wel kan...als je je pony maar niet in de weg zit maar dat is vast nog niet zo...

1,37 m. is toch niet zo heel klein??? Kan vast wel...zolang je niet te zwaar bent Ja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:03

Nee inderdaad...als het voor het bijhouden van dressuurniveau is en je benen niet over de grond slepen...maar wordt wel passen en meten als je gaat springen...beetje banketstaaf als jij de strafpunten veroorzaakt omdat je benen de balk uit de lepels vissen Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:53

Ik vind dat lengte er niet toe doet, maar niet ieder paard is even blij me mensen die te lang zijn. Ik ben zelf 1.78 en weeg maar 52 kilo. Wat gewicht betreft kan een shet me zelf nog dragen, maar ik merk dat sommige paarden moeilijk reageren op alleen kuithulpen. Dan is het verleidelijk om je hakken te gaan optrekken en sluipen er fouten in het rijden.
Andere paarden zijn wel aan lange benen gewend en reageren prima... Dus wat dat betreft maken lange benen niet uit.

Extreme combi's juig ik ook niet toe (combi's zoals ik op een pony van 1.30 of kleiner). Of in elk geval niet voor altijd. Dan is die pony beter af met iemand van zijn eigen lengte. Als je met een bepaald doel (op niveau houden/brengen/inrijden/heropvoeden) op een wat te kleine pony zit vind ik het weer een heel ander verhaal. Voor kleine pony's zijn goede ruiters nou eenmaal moeilijk te vinden en dan kan je in mijn ogen er beter een wat groter iemand die wel goed rijdt en niet zwaar is opzetten.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 22:07

Hermesdeux schreef:
Nee inderdaad...als het voor het bijhouden van dressuurniveau is en je benen niet over de grond slepen...maar wordt wel passen en meten als je gaat springen...beetje banketstaaf als jij de strafpunten veroorzaakt omdat je benen de balk uit de lepels vissen Haha!

ja dat is inderdaad wel behoorlijk l*llig als je gaat springen jah, maar zoals ik al zei, ik heb hem nog niet gezien, en een vriendin van mij rijdt ook een welshje van 1,34m ofzow, en ze is iets kleiner dan ik, en ze heeft er mee gesprongen, maar dan is het ook gelijk wel weer een stuk zwaarder voor die pony. Want dan is het natuurlijk wel een gewicht dat op die pootjes terecht komt, of je licht of zwaar bent maakt dan niet uit. In verhouding is het voor een pony wel zwaar met springen. Heb op de manege ook ong 4 jaar op een welshje gereden, maar zou eigenlijk niet weten hoe groot die was. maar daar mocht ik toen niet meer op van mijn instructrice omdat ik toch wel wat te groot werd, haha, ze ziet me al aan komen met zo'n kleine pony in de les Tong uitsteken
Maar het is idd ook voor mezelf, ik denk dat ik er zelf een hoop van kan leren omdat ik natuurlijk alleen manegepony'g gewend ben en op niveau L1/L2 rijdt. je komt oook neit veel verder op een manegepony, en een pony die al M loopt, daar kan ik veel van leren denk ik. Ik weeg trouwens 55kg, dus op zich niet zwaar. zelfs shetlanders houden dat Tong uitsteken
Bedankt voor de reacties iig

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:12

Ik vind gewicht ook belangrijker dan lengte, maar als je de pony erg gaat hinderen in de beweging is het natuurlijk niet goed. Ik ben behoorlijk groot (1.83) en pas echt niet op een pony van 1.37, het zadel is dan ook veel te klein. En als jij die pony op M niveau moet zien te houden, is het natuurlijk wel balngrijk dat je er lekker op zit en fijne hulpen kunt geven.

Als ik jou was zou ik er gewoon heen gaan, en het een keertje proberen. Als jij het niet fijn vindt, of je merkt dat de pony moeite heeft, kun je dat toch aan die mensen uitleggen. Dan kunnen zij op zoek naar een goede ruiter met een iets kortere benen Haha!

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 22:14

PattyOosten schreef:
Ik vind gewicht ook belangrijker dan lengte, maar als je de pony erg gaat hinderen in de beweging is het natuurlijk niet goed. Ik ben behoorlijk groot (1.83) en pas echt niet op een pony van 1.37, het zadel is dan ook veel te klein. En als jij die pony op M niveau moet zien te houden, is het natuurlijk wel balngrijk dat je er lekker op zit en fijne hulpen kunt geven.

Als ik jou was zou ik er gewoon heen gaan, en het een keertje proberen. Als jij het niet fijn vindt, of je merkt dat de pony moeite heeft, kun je dat toch aan die mensen uitleggen. Dan kunnen zij op zoek naar een goede ruiter met een iets kortere benen Haha!

Ja, ik ben ook zeker van plan om er naartoe te gaan. Ik vinnd het idd ook belangrijk dat die pony er niet rot door gaat lopen. Ben het helemaal met je eens. Als ik zaterdag geweest ben zal ik proberen een foto te maken en hier te zetten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:20

ik(1.80 en 64 kilo) heb nu alweer 2x op een D-pony gereden(arabiertje, wel redelijk breed, is nog hengst wrsch daardoor wat breder? en is 1.47....) van 1,55 breed gebouwd met veel lijf en korte beentjes kom ik amper onderuit, mn smalle paard met weinig body en lange benen, van 1.70 kom ik ietsjes onderuit....

gewoon lekker gaan rijden, als de pony wat breder is dan kan het zeker nog wel, is t een hele smalle pony moet je denk ik oppassen dat je niet tegen de benen aankomt Knipoog

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:47

OZlang je niet te zwar bent en het zelf niet hinderlijk vind dat je benen er wat onderuit zullen steken zie ik het probleem niet. Zelf stap ik ook gerust nog wel op mijn Shetlander voor een flinke buitenrit van in de zomer soms wel een paar uur. Ik ben 1,70 m lang, weeg 55kg en hij is een stevige Shet van 1,05 m hoog. Ik heb hem nog niet horen klagen!
Ik zou dus gewoon maar kijken hoe je het zelf vindt rijden en hoe de pony reageert. Enne, als je hem bijrijden gaat; veel plezier en plaats je eens fotoos? Wel gaaf zeg dat hij M liep!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:02

lengte maakt niet zoveel uit (tenzij je gaat springen, want dan blijven je benen achter de hindernis hangen Clown ). Ik ben zelf 1.76m en heb een ijslander van ongeveer 1.36m.. gaat prima.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:43

als je niet te zwaar ben maakt het toch niks uit?

je moet schijt hebben aan commetaar, dat doen ze altijd geven....

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:48

Ik ga ook op een kleine welsh van rond de 1.20m rijden en ik ben zelf 1.60 Vork
Maar qua gewicht kan hij mij goed houden, en dat veel belangrijker, en als je inderdaad geen wedstrijden er mee rijd, is het geen probleem.
Gewoon lekker rijden en als je in de knoop komt met je pony, als je tegen zn benen aankomt, dan kan je er wel beter mee stoppen want dan rijd het ook niet meer lekker.

Veel succes en plezier! Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:08

zolang je niet te zwaar bent, en hem niet belemerd in zijn bewegingen..

en over het 'plaatjes' gezeur..moet je je niets van aantrekken !!!!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:00

hoe vaak ga je hem/haar rijden... als je 2 of 3 keer in de week gaat denk ik dat het niks uitmaakt... zolang de pony geen last heeft van jou lange benen kun je veel plezier hebben Ja

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:17

ik weet niet hoe zwaar jij bent? (of ik heb er over heen gelezen )

ik ben 1.69 en 50 kilo en rijd op een stevige pony van 1.37.

soms rijd ik ook heeeeeeeeel even op mijn vrienidin haar shet van 1 meter. eigenlijk is ie te klein, maar voor heeel even kan het wel. verder gewoon proberen, als jullie allebei maar plezier hebben!! succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:20

Mijn pony is 136,5 en ik 1,70. Ik pas er nog goed op, ze heeft ook totaal geen last van mij. Bokt en raced er nog volop met mij. Ik denk dat je snel genoeg merkt of het kan. Als je zorgt dat je naar je pony kijkt en stopt als ze het zwaar krijgt, kun je nog lekker klungelen en rijden hoor Ja

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:11

cijsalover schreef:
ik weet niet hoe zwaar jij bent? (of ik heb er over heen gelezen )

ik ben 1.69 en 50 kilo en rijd op een stevige pony van 1.37.

soms rijd ik ook heeeeeeeeel even op mijn vrienidin haar shet van 1 meter. eigenlijk is ie te klein, maar voor heeel even kan het wel. verder gewoon proberen, als jullie allebei maar plezier hebben!! succes!

ik zit tegen de 1,75m en weeg 55 kg

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:15

de lengte doet er niet toe, maar je moet wel heel erg voorzichtig zijn dat je niet met jouw benen tegen zijn benen aankomt want dat doet erg pijn voor die pony, maarjah het is meer het gewicht als het een wat slankere minder sterke pony is moet je egt niey zwaar zijn, maar als het een wat forsere pony is gaat het makkelijk, ik heb zelf vroeger heel vaak op een shetlander gereden en het ging prima als je maar op je benen let.