pensionstal opzetten is dit nog realiseerbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaj

pensionstal opzetten is dit nog realiseerbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:16

Puur hypothetische vraag hoor Haha!

Ik zou het wel graag willen maar dan moet ik eerst de 20mln nog eens winnen. Cool

Toch zat ik een beetje te denken.

Is het in deze tijd nog haalbaar om een pensionstalletje op te zetten en hiervan rond te komen?

Ik zat zo'n beetje voor mezelf de kosten te berekenen en alleen aan voer en strooisel ben je per paard al een behoorlijk bedrag per maand kwijt.
Nu kun je dit gedeelte nog wel kostendekkend krijgen maar mi moet je daarnaast toch echt wel een betaalde baan hebben om een beetje rond te kunnen komen verder??

Zijn er mensen die zelf een kleinschalige pensionstal hebben en die dit als broodwinning doen?

En zoja: wat moet je per paard rekenen om een beetje redelijk rond te kunnen komen (met een beetje winst dus Haha! )

Misschien in de toekomst Tong uitsteken
Als ik ooit nog eens echt de 20mln win dan regel ik meteen een leuke boktkorting Haha!

monsera

Re: pensionstal opzetten is dit nog realiseerbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:19

Als je 20 mln wint hoef je geen winst te draaien want dan kun je alleen van de rente wel rond komen Haha! sorry hoor wilde ik even kwijt. Bloos

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:23

Ja, hier ben ik zelf ook erg benieuwd naar, aangezien ik dit als toekomstig beroep zou willen gaan doen. Ik ben er wel zelf al achter gekomen dat zo'n pensionstal wel uit misnstens twintig paarden moet bestaan, wil je de prijs voor de mensen nog een beetje redelijk houden en je er zelf genoeg aan kunt verdienen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:04

ik heb een pension in z.o. friesland. bij mij heb je er een overdekte rijhal bij en elke dag weidegang voor je paard. maar wil je er echt van rond kunnen komen moet je al minimaal €250.- in de maand vragen.
dat is haast niet te realiseren omdat in deze omgeving eigenlijk elke boer wel een paarden stalletje heeft waar je paard veel goedkoper kan staan dan bij mij.
dus het is erg afhankelijk van waar je woont. dan komt er nog bij dat je eigenlijk de hele dag aanwezig moet zijn om alles in goede banen te leiden, want de ene pensionklant is makkelijker dan de ander, en ook gemakkelijker als de ander.
daarmee wil ik zeggen de een ruimt zijn spullen altijd netjes op en een ander laat nog wel eens wat slingeren, iets wat op den duur irritatie's kan geven onderling en dat moet jij als pensionhouder dan weer sussen.
je moet vaak voor de paarden van de pensionklanten zorgen, dat ze buiten of weer binnenkomen, de dekkens wissellen, voeren mesten, toezicht houden of ze wel gezond zijn, niet vast komen te liggen, niet gaan vechten onderling in de boxen, en ga zo maar door.
eigenlijk heb je er een dag taak aan, dus met een volledige baan redt je het niet, maar dan moet je inkomen wel weg kunnen komen uit de stalling.
dus eind conclusie, het is mogelijk, maar je moet je er wel voor 100% voor willen inzetten, je vrije tijd er aan willen opofferen, en heel veel geduld, incasserings en overleg vermogen hebben.
maar als je een leuke club klanten heb is het ook wel weer leuk

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:34

Dit had mijn vader zo kunnen zeggen.. Bij wijze van spreken dan... Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:43

Je moet eerst goed je voordelen tegenover je nadelen afwegen. Doe gewoon een concurrentie-onderzoek. je stelt een vragenlijst op (bijv. Heeft u binnebak of buitenbak? Beschikt u over de volgende faciliteiten: wasplaats, prive-zadelkamer, ruime boxen e.d.) en wat de prijzen zijn. Daarna ga je een kostenplaatje maken. je investeringen en je opbrengsten als je uitgaat van het minimale aantal paarden. Als je het echt goed wil doen zou ik ook in de buurt even een marktonderzoekje doen...wie heeft er behoefte aan pensionstal? Zijn er mogelijkheden om een pensionstal op te zetten met betrekking tot de concurrentie (manege-boeren-pension) wanneer je hier een positief plan uit draait kun je pas gaan nadenken of je dit werkelijk wilt. Tel hierbij op dat je ook uit moet gaan van extra kosten m.b.t. hooiverwerking en opslag van bix e.d.

Veel succes ermee! (ja ja, dit neemt wel wat tijd in beslag maar dan heb je wel duidelijk een overzicht, enneh..ik volg opleiding int. handel en dan krijg je dit allemaal voor het opzetten van je eigen bedrijf...)

byrklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:11

Mochten mensen zich toch aangesproken voelen om een pensionstal te beginnen in Almere is er gewoon gebrek aan pensionstallen.. Alle stadsweide's manege's etc staan allemaal afgeladen. En het maakt ook niks uit wat je voor je stal huur vraagt mensen betalen het hier gewoon +- 315,- euro is hier heel normaal Knipoog Dit is nog zonder lessen, losgooien, molen, wei, trailerstalling, kasthuur etc.
Maar goed de grond is wel duur....

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:34

Hermesdeux schreef:
Je moet eerst goed je voordelen tegenover je nadelen afwegen. Doe gewoon een concurrentie-onderzoek. je stelt een vragenlijst op (bijv. Heeft u binnebak of buitenbak? Beschikt u over de volgende faciliteiten: wasplaats, prive-zadelkamer, ruime boxen e.d.) en wat de prijzen zijn. Daarna ga je een kostenplaatje maken. je investeringen en je opbrengsten als je uitgaat van het minimale aantal paarden. Als je het echt goed wil doen zou ik ook in de buurt even een marktonderzoekje doen...wie heeft er behoefte aan pensionstal? Zijn er mogelijkheden om een pensionstal op te zetten met betrekking tot de concurrentie (manege-boeren-pension) wanneer je hier een positief plan uit draait kun je pas gaan nadenken of je dit werkelijk wilt. Tel hierbij op dat je ook uit moet gaan van extra kosten m.b.t. hooiverwerking en opslag van bix e.d.

Veel succes ermee! (ja ja, dit neemt wel wat tijd in beslag maar dan heb je wel duidelijk een overzicht, enneh..ik volg opleiding int. handel en dan krijg je dit allemaal voor het opzetten van je eigen bedrijf...)

Bedankt voor de info maar ik heb zelf ook een opleiding handel gedaan (oa) en daarbij AOV gehaald.

Dus qua marketingplan, vestigingsplaatsonderzoek en dergelijke kom ik er wel Haha!

Het ging mij meer om het kostenplaatje.
Ik zat zo voor mezelf een beetje te berekenen hoe en wat en ik kan me niet voorstellen dat je met een kleinschalige pensionstal voldoende winst kunt maken om ervan te kunnen leven.
Vandaar mijn vraag Lachen

Ik heb op zich geen plannen hoor.
Maar als ik ooit eens tegen een berg geld aanloop dan zal ik er nog eens over nadenken Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:46

byrklint schreef:
Mochten mensen zich toch aangesproken voelen om een pensionstal te beginnen in Almere is er gewoon gebrek aan pensionstallen.. Alle stadsweide's manege's etc staan allemaal afgeladen. En het maakt ook niks uit wat je voor je stal huur vraagt mensen betalen het hier gewoon +- 315,- euro is hier heel normaal Knipoog Dit is nog zonder lessen, losgooien, molen, wei, trailerstalling, kasthuur etc.
Maar goed de grond is wel duur....

Wow.. zo erg is het hier in Leiden nog niet eens!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:16

even off topic maar vorige week was het nog op tv dat de huisen etc in Almere niet zo duur waren als in overige plaatsen, dus sta er van te kijken dat er zo weinig stallingsaanbod is.

on topic; ja denk het wel mits je maar de extra zekerheid van een vast inkomen hebt (partner) en voldoende back up, rekeing houden met wat te doen bij ziekte, maar dan ook rekeing houden dat als je iemand gaat betalen om te helpen, deze ook ziek kunnen worden etc etc.

als ik zoiets zou doen dan zou ik max 10 stallen doen. wij zijn er al mee bezig geweest, incl businessplan voor de bank, maar ik zie er ivm mijn ziekte en hele kleine kinderen even van af, wie weet ooit!!!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:39

Grappig, dit topic !

Mijn vriendin heeft na heel lang wikken en wegen (ong. 1,5 jaar!) afgelopen maandag een bestaande manege gekocht.
Ze heeft het er natuurlijk ook uitgebreid met anderen (o.a. met mij Clown ) over gehad en de argumenten waren eigenlijk nagenoeg alle die piggeljay hier ook al aan haalt.

Op dit moment staan wij nog op een kleine zelfverzorger stal. Mijn vriendin heeft afgelopen december een opleiding voor therapeutisch rijden afgesloten en sinds een half jaar heeft ze al een hele hoop therapie klanten. Daarbuiten gaf ze al een paar jaar zgn. "Schnupper Kurse" voor kinderen. In deze mini-clinics (5 x een ochtend/middag) leren kinderen op een veilige manier met paarden/ponys omgaan en kunnen ze rustig uitproberen of ze "paardrijden" toch echt wel leuk vinden Knipoog . Ze heeft altijd max. 6 kinderen in een groepje en verlangt per kind/per halve dag 5 €. Dat is niet veel (ca 10 € per uur), maar het verhaal doet hier zeer positief de ronde en bijna altijd heeft ze wel meer als 1 kursus per week.

Nu ze die manege heeft gekocht, wil ze vanaf de zomer ook kindervakanties organiseren. Dat is toch een goede bron van onkomsten. Ze is verzekerd van een goede instructrice, die de kinderen (max. 8) les geeft.

Verder heeft ze nog plek voor ca. 15 pensionspaarden.

Zij heeft er op deze manier dus voor gezorgd, dat ze meer "standbenen" heeft om geld te verdienen. (pensionsstalling, therapie klanten, Schnupper kursussen en vakantie kinderen).
Zij heeft wel het grote geluk dat ze een man heeft die hier volledig achter staat en die buiten zijn baan om, ook altijd daadwerkelijk mee aanpakt.

Ook gaat 1 van onze stalgenootjes met haar mee. Die heeft 4 paarden, die bij mijn vriendin in een openstal komen.
Zij zocht er nog dringend een bijbaantje bij, is absoluut betrouwbaar en is bereid om de helft van de stallen per dag te mesten en als mijn vriendin eens een weekend weg is, ook alle stallen.

Tot slot: mijn vriendin gaat dit in Dld. realiseren, maar het totale kostenplaatje verschilt niet veel van wat het in Nederland kost.
Ze heeft de manege voor 175.00 € gekocht (binnenbak 20 x 40, kantine, zadel-/voerkamer, keuken, 2 toiletten, kantoorruimte en een logeerkamer voor vakantie kinderen. Verder zit er ong. 1 HA land bij + 1 HA pachtland, een buitenbak en een roud-pen). Helaas is het komplex behoorlijk verwaarloosd Verdrietig en moeten ze er zeker voor 125 á 150.00 € aan verbouwen om het succesvol te kunnen krijgen! (er zitten bijv. geen -verwarmde- drinkbakken in, er is nergens verwarming, op de paddocks staan de paarden nu diep in de prut, er is nergens een bevestigde weg om het complex, er moet een gehandicapten wc komen, er moeten douches aangelegd worden, ze hebben een traktor nodig en een hooiopslag enz. enz.).
Daarnaast moeten ze er nog een huis op bouwen, want als je zo´n project begint, moet je ook ter plekke zijn.
Ze moeten nu dus minstens een half miljoen euries investeren, voordat ze aan de gang kan gaan.

Ik denk dat je (als je je serieus met dit plan bezig gaat houden) veel van te voren al "zeker" kan stellen. Probeer iig dingen aan te bieden die mensen elders niet krijgen Knipoog .

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:11

Om er de kost in te verdienen gaat niet meevallen.
Misschien wel als je er nevenactiviteiten bij doet, zoals handel.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:55

Leuk verhaal Sterre!

Ik had inderdaad ook al bedacht dat je zulke dingen erbij zou kunnen doen.

Niet dat ik er op dit moment serieus mee bezig ben of zo hoor. Ik zat gewoon een beetje te denken.

Bedankt voor alle reacties!