Paard aanpakken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Paard aanpakken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:31

Hoi,

De titel zegt het al: Hoe pak ik mijn paard aan? Want ik heb gewoon het idee dat ie beter kan dan ik vraag. Hij is bijna 5 jaar en ik heb hem nu ruim 1 jaar. Mijn band is wel gegroeid met hem, dat is wel fijn want die rondjes in de bak rijden vind ik niet zo heel belangrijk en ook niet zo leuk. Toch zou ik het wel leuker vinden als het rijden beter zou gaan.

Hij is ook best sloom in de bak en dan loopt ie gewoon niet lekker door. Dan sukkelt ie maar wat. Ik tik hem dan wel eens bij, maar nooit echt hard. Mijn instructrice zegt dat ik hem maar gewoon een mep moet geven, maar voor mijn gevoel loopt ie dan op dat moment dan wel lekker. En als ik hem dan een tik geeft loopt ie weer even goed, beloon ik hem en daarna valt ie weer terug.

Weet iemand hoe ik dit probleem en mijn paard aan moet pakken?

Groetjes Jenny

sandr0

Re: Paard aanpakken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:17

consequent zijn en blijven. zodat je paard weet waar hij aan toe is. Misschien kan je iemand zoeken die goed dressuurmatig kan rijden en die je paard verder door kan rijden en kan verbeteren zodat de basis voor jou beter gevormd is en jij samen met je paard verder kan groeien.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:21

Ben het met SandrO eens.. Ja

Wat betrefd de zweep: Geef hem 1 keer een goede mep ipv van 80 tikjes..
Bedenk zelf eens hoe dat voelt: Je krijgt telkens een tikkie omdat je iets niet mag.. Dan denk jij: "Ah joh dat tikkie doet geen zeer.. Ik ga gewoon verder.." Maar wat als je 1 keer een goede mep krijgt!? Dan doe je dat niet snel een 2de keer meer..
Ook zijn alle die kleine tikjes erg irritant.. Knipoog

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:33

Been geven, niet reageren een flinke schop/beuk met je been.
Dus eerst vragen, daarna corrigeren.
Reageerd hij niet dat geef je been en een flinke mep met de zweep op zijn kont.
Vlugger voor het been maken, heet dat.
Is het paard voor het been, beloon hem dan ook en blijf eraf met je benen.
Wel consequent zijn..............
Dit kan snel gaan.

Laat dus wel weten aan je paard als hij het goed doet

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:55

Je schrijft dat je het rondjes lopen in de bak zelf niet zo belangrijk en fijn vindt (of lees ik dat verkeerd?). Dat is dan waarschijnlijk ook waar het aan schort. Als je er zelf plezier in hebt, breng je dat ook over op je paard.
Bij het dressuur rijden moet je heel consequent zijn naar je paard, maar vooral ook naar jezelf. Denk dus niet, ach, hij wil de hoek niet in, dan doen we het niet, maar zet hem die hoek in! Als jij been geeft en hij reageert niet voldoende, geef dan die tik achter je kuit. Maar hou dat dan dus wel vol, iedere hoek, en iedere keer dat je been geeft.
Dan ben je duidelijk naar je paard, en gaat hij ook fijner aan je hulpen staan, je zult dan merken dat hij lekkerder gaat, en dan krijg je zelf ook meer plezier in het rijden.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:01

Ben het met de adnere eens, maar hoe is hij verder op en rond stal?? Is hij dan wel drukker of vrolijker?? Misschien moet je het voer eens aanpassen??

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:04

Jennyzz schreef:
Hoi,

De titel zegt het al: Hoe pak ik mijn paard aan? Want ik heb gewoon het idee dat ie beter kan dan ik vraag. Hij is bijna 5 jaar en ik heb hem nu ruim 1 jaar. Mijn band is wel gegroeid met hem, dat is wel fijn want die rondjes in de bak rijden vind ik niet zo heel belangrijk en ook niet zo leuk. Toch zou ik het wel leuker vinden als het rijden beter zou gaan.

Hij is ook best sloom in de bak en dan loopt ie gewoon niet lekker door. Dan sukkelt ie maar wat. Ik tik hem dan wel eens bij, maar nooit echt hard. Mijn instructrice zegt dat ik hem maar gewoon een mep moet geven, maar voor mijn gevoel loopt ie dan op dat moment dan wel lekker. En als ik hem dan een tik geeft loopt ie weer even goed, beloon ik hem en daarna valt ie weer terug.

Weet iemand hoe ik dit probleem en mijn paard aan moet pakken?

Groetjes Jenny

Duidelijker te zijn in wat jij werkelijk wilt!!

Wil je alleen een goed band en het rijden, ach dat is maar bijzaak?

Kijk eerst eens naar jezelf, en bedenk dan dat wat jij uitzendt ook zo bij je paard aankomt!

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:45

Okay, bedankt voor de tips.

Maar ik had in een ander topic gelezen dat als je paard niet goed reageert op je been hem een tik achter je eigen been moet geven. Verward Ik geeft hem altijd gewoon een tik op zijn kont en daar reageert ie ook goed op. Wat is het handigst?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:23

Achter je been!

En ga eens na of je je paard wel voldoende afwisseling biedt. Misschien schort er iets anders aan. Is je paard altijd zo geweest?