Wat kan ik mijn paard voeren??!?!?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silco

Wat kan ik mijn paard voeren??!?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:06

Hoi hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het voeren van mijn paard.
Ik heb een 6-jarige ruin, die nogal gevoelig is en speels.
Hij krijgt nu:
*4-4,5 kg sportbrok
* 2 x daags flink wat voordroog
*dagelijks weidegang

Maar toch is hij te vlug voor mij en te speels.

Ik wil hem nu terug zetten op 2-2,5 kg sportbrok, gewoon voordroog en iets als buikvulling.

Maar wat kan ik hem als buikvulling voeren? Waar geen?weinig energiewaarde in zit??
Slobber? Zemelen? ????? Of iets anders??

Groetjes Inge

sandr0

Re: Wat kan ik mijn paard voeren??!?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:22

als je m terug zet op basis biks inplaats van prestatie scheelt vaak al wat. Mijn paard werd stukken minder heet als ie op basis biks stond. Als buikvulling kunje bijv.peen voeren. Slobber e.d is toch krachtvoer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:22

In wortelen zit niet zoveel voedingswaarde. Ik zou mais bijvoeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:23

ik zou teruggaan naar 2x anderhalf kilo gewoon normaal brok. en extra gewoon normaal hooi bijvoeren.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:13

ik zou ook gaan voor 2-2,5 kg basisbrok, dat scheelt heel veel, of je nou prestatie of basisbrok geeft!!

Voederbieten(geen suikerbieten!!) kan ik je ook echt aanbevelen, mijn paard wil niet anders meer!! Het is buikvulling, en er zit niet veel in!!!
We hebben een bietenmolen, maar je kan een biet ook gewoon zo geven(wel de kop eraf halen Haha! ) en dan gooi ik het bix erbij!

Mss is pulp ook een optie, moet je laten wellen! Mais zou ik mee uitkijken , daar wordt je paardje al vlug te dik van!

silco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 08:08

Hoi hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Er zijn een aantal dingen die ik niet zo graag wil voeren, omdat het toch een sportpaard is.

Dus nu heb ik horse food gebeld (Willy van Doornik) en die komt DInsdag langs. EN hij komt kijken wat voor paard ik heb en dergelijke en vanuit daar krijg ik dan een voer advies.

Nu is het zo opgelost!!

Groetjes Inge en SIlco

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:19

En waarom zou je die dan niet graag willen voeren? Ook een sportpaard moet veelzijdige voeding hebben, en zoals je zelf al aangeeft, als je hem als een sportpaard voert wordt ie te heftig. Onze sportpony's (50 wedstrijden/half jaar, vaak >250km weg enkele reis) krijgen naast sportbrok ook gewoon bieten, mais, wortelen....en die moeten over het algemeen een veel zwaardere prestatie leveren als menig spring/dressuurpaard op landelijk nivo.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:36

Ik ga helemaal mee met wat hierboven staat.
Een sportpaard hoeft echt niet alleen maar sportbrok te krijgen.
Goede gevarieerde uitgebalanceerde voeding is er ook zonder dat er sport-brok op staat.
En hij is duidelijk te heftig door het voer.
Veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:18

ik ken nogal wat sportpaarden die wel degelijk goed presteren op gewoon normaal voer.

kennissen van me hebben springpaarden en gaan er mee op wedstrijd, en die voeren zo:
4x per dag paardekuil( van die hele droge kuil, lange stengels)
3x per dag 3/4onderhoudsbrok.

en die zijn eigenlijk best wel rond, maar absoluut niet vervelend...

silco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:57

Ik zeg ook zeker niet dat hij alleen sportbrok moet hebben. Maar ik ben zelf niet zo voor bieten en dergelijken. Verdrietig
Ook wortelen is niet al te best( krijgt ie opgezette kaken, spieren die overbelast zijn)

Ik zoek meer iets in erkend paardenvoer.
Niet iets wat ik ergens bij een boer kan halen, snappie.
Je kunt wel vanalles voeren, maar je moet ook weten wat erin zit. En voer is voor een paard wel heel belangrijk.

Maar ik ben benieuwd wat die man dinsdag te vertellen heeft.

Groetjes Inge

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:11

Ik snap je beredeneering wel een beetje dat je wil weten wat je in je paard stopt maar kijkt dat echt zo nauw??
ik weet natuurlijk niet wat je onder een sportpaard verstaat maar mijn paard loopt gemiddeld 1 uur per dag (dressuur m2). Hij krijgt 2,5 kilo basis brok verdeeld over 3 maaltijden (zit wat waarden betreft wel ongeveer op sportbrok niveau)
daarnaast krijgen ze 2 maal daags een flinke portie voordroog en 2 maal een voederbiet.

Het paard ziet er super uit (misschien een beetje 'vol' maar hij hoeft ook geen os te lopen) en bruist van de energie.
Dat de spiern everbelast raken met het eten van peeen lijkt me een tijdelijk probleem. Die spieren passen zich wel aan.