Ruin met merrie in de wei, iemand ervaring hiermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kkkaren

Ruin met merrie in de wei, iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 22:26

Mijn ruin van zes jaar (tot vier jaar als dekhengst ´gewerkt´) heeft altijd in de wei gestaan met andere ruinen. Hij staat nu op een pensionstalling waar ze twee aan twee de wei in gaan. Tot voor kort stond hij in de wei met een wat oudere ruin, die zich makkelijk door hem liet domineren. Ze waren erg aan elkaar gehecht, maar helaas hebben we dit paard moeten laten afmaken wegens ernstige artrose. Sindsdien staat hij alleen. We hebben twee keer geprobeerd om hem bij een andere ruin te zetten, maar die sloeg hij elke keer na 10 minuten de wei uit. Een paard rende zelfs dwars door het schrikdraad heen, zo bang was hij voor hem. Mijn paard is erg speels en dominant, maar ik heb het idee dat hij ook zijn oude maatje mist. Hij wordt er in zijn eentje niet vrolijker op en ook met rijden wordt hij steeds recalcitranter. Nu is er een nieuwe merrie gekomen, waarbij het met een buitenritje wel scheen te klikken. Zij is gewend om met een andere, ook dominante merrie te staan en heeft volgens haar oude eigenaresse een hoog tolerantiegehalte. We willen nu gaan proberen om ze bij elkaar te zetten, misschien dat hij bij een merrie wat liever is (niet te lief natuurlijk....).

Wie heeft hier ervaring mee (ook met ex/dekhengsten?)

joyce B

Re: Ruin met merrie in de wei, iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:10

Mijn ruin met dominante ruinen is een ramp. Ze stoeien zo ruig dat ik mijn hart vasthoud. Steeds van die stoeipartijen om te kijken wie sterker is. Mijn dekken gingen naar de knoppen (die van het andere paard ook hoor Knipoog) en regelmatig kale plekken van het bijten.

Mijn ruin met merrie's gaat juist heel goed! Hij heeft een tijdje zijn eigen kudde gehad met 4 merrie's, waaronder 1 heel dominante. Maar hij was de baas. Hij is wel vriendelijk, maar als ze echt vervelend doen, dan wil hij wel dreigen en eventueel een keer raak happen of hun kant uit bokken... Maar dan maken ze het gewoon erg bont.

Hij mist alleen soms wel dat ze niet zo stoeierig zijn. Dus als hij erg dominant en vervelend wordt, dan laat ik hem soms even in de bak met 1 van de ruinen, en dan kan hij zich even uitleven....
Als het me te ruig gaat, vis ik hem er weer uit Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:20

Mijn ruintje vind het geweldig om samen met mijn merrie buiten te staan, hij is totaal verliefd op haar dan Haha! Maar niet tot vervelends toe gelukkig.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:35

Wij hebben er ook eentje die altijd andere ruinen te grazen probeert te nemen.
Is tot zijn 3e hengst geweest en heeft ook gedekt.
Met merries gaat het echter fantastisch! Hoe meer hoe liever Haha!
Ik zou ze laten wennen door ze wel in het zelfde land te zetten, maar met 2 linten er tussen, zodat ze elkaar net niet kunnen aanraken.
Die lintjes zet je steeds dichter bij elkaar, tot je nog maar 1 lintje hebt staan.
Dat haal je een keertje we op het moment dat beide lekker gereden zijn en op hun gemakje staan te grazen / hooi eten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:12

Op dit moment hebben wij een ruin (ex-dekhengst, op 10de gecastreerd) tussen 4 merries en een jaarling hengst staan. Absoluut geen probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:05

De 2 ruinen bij ons op stal staan ook gewoon tussen 3 merrie's. En dat gaat zonder problemen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:49

Mijn ruin heeft een tijdje bij een merrie gestaan, die juist in de groep (merries) de laagste was, maar ze was mooi de baas over mijn ruin!
Respect voor de lady's!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:06

ik denk dat het niet veel problemem om zal leveren.
ik heb een ruin die met een merrie staat (5 jaar hengst geweest, niet dekkende)
is wel een andere vergelijking maar ik zou het gewoon wagen.
gr esther

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:18

Zeker met maar 1 ruin bij een merrie (of merries) gaat het vaak wel goed.
Problemen krijg je sneller als er meerdere ruinen bij merries lopen.

Ik heb hier 1 ruin lopen die overal bij kan, behalve bij de dekhengst, dat geeft teveel concurentie en de hengst wordt daar erg fel op.

De hengst mag bij alles in de wei wat hij mag dekken.
Hij loopt dus het hele jaar door met een klein groepje merries en hij is daar veel rustiger van geworden.
Overigens heeft hij de eerste keer wel even wat klappen gehad.
De merries lieten wel merken dat zij de baas zijn Whoosh!
Nu doet hij wel regelmatig heel stoer maar als een merrie 1 oor naar achteren draait, weet ie niet hoe snel hij weg moet zijn Haha!
Maar hij staat het liefst de hele dag te kroelen met 'zijn' merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:28

Ustinov is ook vrij laat gecastreerd en was erg dominant (altijd de baas geweest in de opfok Haha! ) 2 maanden na zijn castratie heb ik hem bij 2 drachtige merrie's in het land gegooid en hij heeft echt gigantisch op zijn donder gehad.
Binnen een half uurtje wist het wat zijn plaats was en hij blijft nu altijd op eerbiedige afstand van de dames, er hoeft er maar 1 een oor naar achteren te doen en meneer is weg Haha!

Wil je ze gewoon bij elkaar gooien moet je wel voldoende ruimte hebben zodat ze goed weg kunnen komen zonder zich vast te lopen.

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:51

Die van mij (haf van bijna 4) heeft ook een tijdje met een merrie gestaan en vond het helemaal gezellig, Maar toen ze hengstig was was het wel een drama had heeft er heel de dag op gezeten dus toen moesten ze weer ff uit elkaar.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:13

Mijn ruin heeft de afgelopen zomer met zeven merries gelopen! Hij vond het geweldig, maar ik moet wel zeggen dat ie vooral de eerste paar dagen wel wat klappen opliep hoor, hij leerde heel snel wegdraaien en zich er niet mee bemoeien.

Maar....mijn paard is een beetje een sul van karakter en dat is nogal een verschil met een ex dekhengst....

Ik zou zeggen: voorzichtig proberen en blijf er de eerste paar keer gewoon bij!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:17

Mijn ruin loopt ook bij een merrie. Hij heeft ook bij een ruin gestaan en dat ging wel iets minder. Maar met de merrie is hij net een hengst. Constant opletten, zorgzaam maar niet de baas willen zijn hoor. Maar als je haar weg haalt wordt die helemaal gek...en als ze hengstig is dan heeft hij verder geen hengstengedrag maar dan is de merrie alleen maar closer dat ze hem overal achterna loopt... Haha!

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:07

Mijn paard (merrie) stond ook altijd met een ruin in de wei. Die ruin was heel makkelijk.
Nu stond mijn vorige pony(Roxy) met een merrie(Nirona) in de wei. Toen mijn pony wegging kwam mijn paard met Nirona in de wei te lopen.
Maar Nirona miste mijn paard zo erg dat ze dwars door het schrikdraad heen liep. Ze was gewoon heel erg van slag dat Roxy weg was.

Dus het zou best kunnen dat jouw paard die oude ruin erg mist en geen ander paard wil accepteren.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:15

Wat MarijeR hierboven zegt, daar ben ik het mee eens..

Uit ervaring weet ik dat 1 ruin bij 1 of meerdere merries over het algemeen erg goed gaat. (wij hebben er eigenlijk nooit problemen mee gehad)

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:37

Mijn merrie kan alleen met ruinen naar buiten. Bij ons op stal hebben we verschillende koppels merries en ruinen. Mijn merrie gaat achter alle andere merries aanjagen en drijft ze de hoek in. Met ruinen gaat het prima, ze heeft inmiddels haar eigen kudde ruinen (4 of 5). Als ze te opdringerig worden laat ze dat wel merken, en ze heeft zelf geen neiging om achter ze aan te jagen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:49

Mijn ruin kan beter met merries naar buiten dan met ruinen. Ik kan me niet herinneren dat het ooit anders is geweest. Met merries erbij is er tenminste rust in de tent. Met andere ruinen is het rennen, steigeren, slaan, knokken en soms uiteindelijk zelfs de omheining slopen (ook al staat er stroom op). Over het draad heen gaan ze aan elkaars halsters hangen, dat zie ik mijn ruin nog niet doen met een merrie en ook bij merries onderling niet.

Nu scheelt het wel dat ik geen dominante ruin heb. Het is er meer eentje van 'hier hoor ik niet bij': als er eentje het draad sloopt, gaat hij er niet achteraan, maar dan blijft hij braaf in een hoekje staan. Haha!

Mijn vroegere pony was wel vrij dominant naar andere paarden, vooral naar ruinen, maar die ging ook prima samen met merries. Had alleen soms wat dekneigingen - ons huidige paard weet volgens mij niet eens dat-ie ooit hengst is geweest Haha! - maar een merrie die daar echt niet van gediend was, wist hem dat altijd wel duidelijk te maken.

Ik zou aanraden het gewoon eens te proberen. Je merkt vanzelf wel of het gaat of niet. En als ze elkaar de hersens in dreigen te slaan, kun je altijd nog je conclusies trekken. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 01-02-05 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:52

Mijn 4-jarige merrie staat altijd in de wei met een 13-jarige ruin...gaat al 4 maanden goed Pling

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:11

ik zou het gewoon proberen vooral als jij zegt dat de merrie ook behoorlijk dominant is dan zal ze zich vast niet het land uitlaten schoppen! mijn merrie staat ook regelmatig bij een ruin in en het zijn dikke maatjes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:56

mijn haflinger ruin en mijn welsh merrie stonden ook bij elkaar in de wei..dat ging allemaal heel goed...niets aan de hand....maar met z´n 2e in een grote stal(half uur ofzo om stal uit te mesten) dat won de ruin van de merrie...nu staan ze binnen omdat me welsh moet afvallen

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:11

Hier heb ik het toevallig pas nog over gehad. Het is juist goed als je merries en ruinen bij elkaar zet, alleen dan wel in ongeveer gelijke hoeveelheden, anders kunnen ze wel eens gaan vechten. Again staat alleen bij merries (toevallig) in de wei. Vandaag was ze weer eens hengstig, en om de bak waar ik met haar aan het rijden was stonden een paar ruintjes in de wei. Ze wou er wel de hele tijd heen haha. Jammer dat ze niet eens kan spelen dan Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:15

Mijn verzorgpony's (ruin en merrie) staan ook samen op de wei, gaat heel goed samen Lachen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:51

bij mij ook ruin en merrie samen in de wei. Gaat erg goed! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:02

Mijn ruintje staat ook altijd met mijn merrietje in de paddock en in de wei. Hij is zeker wel de dominantste, erg speels met andere ponies en soms vrij 'druk'. Hij heeft eerst nog een week met mijn andere (inmiddels verkochtte) merrietje gestaan en dat klikte totaal niet, het waren beide twee dominate ponies en ze liepen elkaar alleen maar uit te dagen, en wisten niet wanneer ze moesten stoppen. Mijn merrietje (die ik nu nog heb) staat vrij laag in rang, ze heeft ook een vrij hoog tolerantiegehalte, maar toen ze in het voorjaar uit logeren was om beleerd te worden heb ik begrepen dat ze een jaarling daar wel alle hoeken van de wei heeft laten zien. De eerste dagen dat mijn merrietje en ruintje samen stonden, gingen vrij goed omdat mijn merrietje zich bij hem heel onderdanig opsteld. Dus hier heb ik alleen met mijn verkochte merrie 'problemen' gehad, met de merrie die ik nu heb gaat alles oke.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:08

mijn zeer dominante ruin die niet met andere ruinen samen kan staat nu afentoe waneer mogelijk met een merrie in de bak .. nou en een plezier dat ze hebben .. ze zitte vaak een beetje te spelen met elkaar .. 1 nadeel is dat mijn ruin ook wel eens de liefde bedrijft met die merrie Tong uitsteken:P maar ach een paard heeft ook zijn behoeftes
alleen afentoe vraag ik me af of het toch geen klophengst is