Welke maat tuig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Welke maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:24

Hoe weet je welke maat tuig je nodig hebt voor je pony?
want ik wil eentuigje kopen voor mijn NAS merrie van bijna 3 jaar.
Ze is nu +/- 92cm hoog, maar ik weet niet zo goed welke maat ik moet kopen.

Wat voor bit heb je nodig? moet je persee zo'n stang hebben? of kan het ook met een normaal trensje waar je ook mee rijd zeg maar?

Is het een idee om van iemand van internet een tuig te kopen?
En wat zouden jullie maximaal voor een 2e hands tuig uitgeven? en hoe weet je of het tuig goed pas?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben nog een 'beginner' in het mennen en weet het dus allemaal niet.
Misschien dat er mensen zijn die mij nog meer dingen over het begin van het mennen kunnen vertellen?

TIPS ZIJN WELKOM!!

Alytje

Re: Welke maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:38

volgens mij hoort dit bij UZ, maar als je paardje nu 92 cm is denk ik dat je een tuigje moet hebben in maat shetland, of mini shetland.

Ik zou zelf niet snel een tuigje via internet kopen, omdat ik vaak tuigen zie van zadelmarkt, die dan ook nog duurder worden verkocht. Maar dat hoeft natuurlijk niet Knipoog
op www.wagenmakerij.nl staat een tuigje voor 126 euro. Dat is wel handig om mee te beginnen.

En je hoeft niet per se een stang te gebruiken, als je pony goed luistert met een gewoon bitje, dan gewoon zo laten. Maar met een stang heb je wel net iets meer te zeggen Haha!
ik hoop dat je er iets aan hebt Lachen

Liselot

Re: Welke maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:55

de tuigen van zadelmarkt zijn wel van redelijke kwaliteit hoor, gewoon even heel goed vetten de eerste paar weken.

ik denk dat je maatje mini nodig hebt. bitje zou ik 9.5cm van nemen