wanneer veulen bij moeder weg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

wanneer veulen bij moeder weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:41

ik wou eigenlijk dit jaar wel weer met Pim op ponykamp... Maar ik heb m'n twijfels of ik haar wel mee kan nemen.. ze is drachtig en uitgerekend in begin april. En dan zou ik de laatste week van de zomer vakantie op (eind augustus??) ponykamp gaan..

kan het veulen dan al bij de moeder weg??

Arzil

Re: wanneer veulen bij moeder weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:12

Als het veulen inderdaad in de eerste week van april komt, en jij gaat in de laatste week van augustus op ponykamp, is dat zo'n 4 maanden en dat zou dan net kunnen.
Maarrr.. dat betekent wel dat jij je veulen op het moment dat je op ponykamp gaat, afspeent... Je zit dan waarschijnlijk met een vervelend paard, want die mist haar kind. Plus de merrie heeft ook nog eens een gigantische uier! Niet echt aan te raden dus.
Je zou ze ook eerder uit elkaar kunnen halen, maar dat is dan wel erg kort.
Als ik jou was, zou ik ponykamp een jaartje overslaan.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:35

Het beste is je veulen met zo`n 6-7 maanden af te spenen. Tenzij je merrie het heel zwaar heeft dan kan het eerder. Maar het is niet aan te raden, zeker als je een veulen heeft wat nog niet snel op eigen benen staan (dwz bijdehand en al zwaar op onderzoek uit).
Mijn veulen is met 5 maanden al afgespeend, maar had hem liever iets langer bij de moeder gehad, helaas door omstandigheden kon dit toen niet.
En je merrie heeft geen conditie voor een ponykamp.. een veulen hebben kost veel energie.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:01

Torfi schreef:
Het beste is je veulen met zo`n 6-7 maanden af te spenen. Tenzij je merrie het heel zwaar heeft dan kan het eerder. Maar het is niet aan te raden, zeker als je een veulen heeft wat nog niet snel op eigen benen staan (dwz bijdehand en al zwaar op onderzoek uit).
Mijn veulen is met 5 maanden al afgespeend, maar had hem liever iets langer bij de moeder gehad, helaas door omstandigheden kon dit toen niet.
En je merrie heeft geen conditie voor een ponykamp.. een veulen hebben kost veel energie.

Ik laat het veulen geen 6 a 7 maanden bij zijn moeder. Ik speen af met 4 maanden

Al zou je veulen afgespeend zijn dan zit de moeder nog met de dikke uier en ze heeft geen bespiering en conditie.... Ik zou het dan niet doen dus.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:23

De veulens bij ons op stal worden met zo'n 5-7 maanden afgespeend. Het ligt er een beetje aan hoe goed moeder en veulen met elkaar op kunnen schieten (m.a.w hengstveulen die op de moeder springt en meer van dat soort grappen). Dan komt er ook nog eens bij dat de merrie meestal weer drachtig is dus daarom nukkig kan reageren op een veulen die dag en nacht op haar lip zit.

Meestal komen de veulens aan het begin van de weideperiode wel nog samen met moeder op het land. Dan hebben ze even wat meer vrijheid en kunnen ze hun energie beter kwijt dan op stal.

Ik zou het dus niet aanraden om zo vroeg al een veulen af te spenen (alhoewel 4 maanden de minimale leeftijd is waarop veulens afgespeend worden) om vervolgens met de merrie op kamp te gaan. Ik ga mee met de bovengenoemde redenen.

MissF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:41

Ik heb jaren fokmerrie verzorgd en daar deden ze het veulen met 5/6 mnd bij moeder weg.

Groetjes

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:59

ik vind 4 maanden ook echt te vroeg, 5 of 6 maanden is tog vroeg zat.
maarja je moet het zelf weten...

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:05

M.i. is het totaal afhankelijk van de situatie. Sommige veulens zuigen hun moeder compleet leeg en zijn vroeg zelfstandig. Andere blijven lang moederskind en hebben haar hard nodig.

Normaal is (tegenwoordig) zo'n 6 tot 7 maanden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:06

Ik zou niet op ponykamp gaan, je merrie heeft dan totaal geen conditie, zo'n veulen vreet energie!

Mocht je toch op kamp willen zijn er ook genoeg mogelijkheden dat je een paard van daar neemt, toch?
Op veel kampen hoef je namelijk geen eigen pony te hebben.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:21

skaay schreef:
ik vind 4 maanden ook echt te vroeg, 5 of 6 maanden is tog vroeg zat.
maarja je moet het zelf weten...

mijn merrie word totaal leeggezogen en daardoor laat ik ze niet 6 maanden bij de moeder staan. Ze is met ruim 4 maanden afgespeend heeft er niks aan overgehouden hoor.