hoevaak gaat jouw paard naar de smid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak gaat jouw paard gemiddeld naar de smid?

een keer per 6 weken
16 (21%)
een keer per 8 weken
39 (52%)
een keer per 10 weken
20 (26%)

Totaal aantal stemmen: 75

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

hoevaak gaat jouw paard naar de smid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:29

Ben daar wel benieuwd naar Haha!

Venetia

Re: hoevaak gaat jouw paard naar de smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:33

Eéns in de drie maanden.. Is erg lang, maar zijn hoeven groeien niet zo snel. Aan het einde van drie maanden staat hij op zijn hoeven zoals andere paarden na anderhalve maand al staan.. De hoefsmid is er ook altijd redelijk verbaasd over.
De IJslanders hebben ook maar ééns in de drie maanden nieuwe ijzers nodig, hun hoeven groeien ook langzaam en dat schijnt normaal te zijn voor dat ras.
We hebben echter ook een merrie gehad die erg toontredend stond en platvoeten had. Zij moet iedere maand nieuwe ijzers.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:53

om de 6 a 7 weken,...
beauty staat snel naar achteren...dus moet ze sneller bekapt worden..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:16

Ik geloof 1x per 8 weken.
Maar ik weet het niet helemaal zeker. Mijn hoefsmid pland altijd meteen de nieuwe afspraak, dus ik hou het zelf niet zo bij.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:17

Nou...zelf heb ik dus geen eigen paard. maar van de eigenaar van mijn verzorgpony's weet ik dat ze er naar toe gaat wanneer het nodig is...als ze moeten worden bekapt of er is een hoefijzer slecht gaat ze er naartoe...wel wat onregelmatig dus...

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:19

Mijn paardje komt denk ik om de 7 weken bij de hoefsmid. Zijn hoeven groeien niet heel erg snel, maar de stand wordt snel verkeerd, daarom zitten de ijzers bij hem er nooit zo heel lang onder.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:19

Meestal in de 7 à 8 weken. Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:21

Ik mis ook de optie 12 weken Knipoog.

Pinky mag niet eerder terug komen van de smid Clown
Hij heeft ijzertjes en zijn hoeven groeien niet hard.

Fellow gaat automatisch mee in die 12 weken ronde. 10 zou iets beter zijn voor hem maar de hs komt niet voor 1 pony Knipoog.
Ook de 3 meiden laat ik 1 keer per 3 maanden bekappen. Hoewel dat volgende week zaterdag de eerste keer wordt voor hun bij mij (zou me niet verbazen als het uberhaupt de eerste keer is voor de 2 kleintjes. Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden! Sigaar )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:22

Standaard iedere 6 weken, dit luistert bij die van mij erg nauw. Ik maak als ik er ben al een afspraak voor 12 weken later.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:04

ik heb geen idee Haha!
ik bekijk de hoeven gewoon elke keer even als ik er ben. als ik vind dat het weer nodig is bel ik mijn smid en kan ze met een paar dagen geholpen worden

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:09

Iedere 4 tot 6 weken laten we haar bekappen. In het begin iedere 4 weken omdat de vorige eigenaars met de verkoop hadden verzaakt haar hoefen te laten doen, en ze daar enorme scheur aan had over gehouden. Inmiddels hoeft het iets minder snel...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:12

Wanneer ik zie dat het nodig is. Haar hoeven groeien niet zo snel, dus dat duurt meestal vrij lang.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:14

Ongeveer 1x in de 3 maanden, soms zelfs richting 4 maanden.
Groeien en slijten op de harde weg is aardig in balans geloof ik. Daarbij heb ik de mazzel dat ze goede hoeven heeft die ook geen enkele correctie nodig hebben. Eigenlijk was het de laatste ook niet eens echt nodig, maar aangezien ik me niet eens meer het gezicht van de smid voor de geest kon halen heb ik 'r toch maar even langs gestuurd Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:42

In de winter om de acht weken en in de zomer om de zeven weken. En dat gaat prima.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:51

1x in de 8 weken.

Ze heeft van die dikke ijzers anders moet ze om de 6 weken als ze dunnere ijzers heeft. De ijzers slijten dus nogal hard Bloos

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 00:03

Uhm, meestal 5 à 6 maanden Bloos Ushi staat altijd op de wei en ik wandel zoizo een paar stukjes op verharde weg als ik ga rijden, waardoor de hoeven genoeg slijten, en ze heeft fantastisch goede hoeven die geen correctie nodig hebben en ook niet scheuren of brokkelen... Lekker handig Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:27

Elke week want ik doe het zelf namelijk Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:35

Ik heb twee paarden, de oudere gaat vaker dan de jongere. In de zomer moeten ze wat vaker dan in de winter, maar gemiddeld kom ik wel uit op 6 a 7 weken. De smid komt eens in de week standaard op stal, en ik zet haar dan op het lijstje, kan hij altijd nog beslissen of het nodig is of niet.
De oudere merrie heeft een verandering in het straalbeen LV waar ze niet kreupel op loopt, maar dat wil ik wel zo houden. Ik ben dus een pietlut wat smid betreft.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:38

Zo vaak als nodig is, in de winter hoeft ze niet zo vaak. Ik denk dat ze dan 1 keer in de 3 maanden gaat en in de zomer een paar weken eerder.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:30

Ik vond het moeilijk om te stemmen, omdat het bij mijn paard per seizoen verschillend is! Knipoog
Mijn paard staat op ijzers en gaat in de zomer om de 8 weken naar de smit, maar in de winter groeien haar hoeven duidelijk minder hard (ze heeft zowiezo niet zulke lange hoeven), dus dan plannen we de afspraken bij de smit om de 9 a 10 weken! En dan kan het nog voorkomen dat ik op de geplande afspraak kom en weer naar huis gestuurd wordt door de smit, omdat het dan nog niet genoeg gegroeid is! Bloos
Wanneer dadelijk het gras en de planten in het voorjaar weer beginnen te groeien , beginnen de hoeven van mijn paard ook weer te groeien! Haha!

Mijn A-welsh (gezelschaps)pony-tje (zonder ijzers) neem ik om de andere keer met mijn paard mee naar de smit om z'n hoeven te laten te bekappen! Dat is dus om de 16 tot 18 weken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:50

ligt er aan we hebben er 4
de een elke 4 weken de ander 8 eentje weten we nog niet precies en de ander elke 12 ongeveer

gewoon wanneer t nodig is , ligt ook aan het jaargetijde (snelheid vd groei en zwaarte vh gebruik al dan niet buiten etc )

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:50

Mijn paard gaat 's winters iedere 9 a 10 weken en zomers rond de 8 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:03

Wij doen ook gewoon wanneer het nodig is.. Lucky is volgens mij Oktober voor het laast gedaan en het is nu nog steeds niet nodig.. Terwijl ze zomers wel heel snel groeien.. Ik heb het laatst nog gevraagd aan de smid toen hij langskwam voor andere paarden maar het was niet nodig.. Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:11

Ik heb niet gestemd. Mijn paard gaat 1 keer in de 8 maanden ongeveer. Ik kap de hoeven zelf en houd ze zelf bij, en 1 keer in de 8 maanden laat ik het voor de zekerheid door de hoefsmid doen, meer om zeker te weten dat ik het goed heb gedaan. (Gelukkig tot nu toe geen bemerkingen gehad!)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:11

Zo vaak als nodig, nu ze weer op blote voeten loopt en zeker in de winter is dit minder vaak. Ik schat eens om de 10 weken ofzo.