paar vragen over stamboeken en op naam laten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cadmaddie

paar vragen over stamboeken en op naam laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 16:09

Ik heb onlangs een paard aangeschaft. Het viel mij op dat ik hier een nrps papier bij kreeg terwijl bijna al zijn voorouders kwpn zijn? Zijn vader is http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&search_bar=horse&h=CLIMAX9&g=5&inbred=Standard&pedloggedin=0]climax en zijn moeder is mistery, over die moeder kan ik niks vinden maar de vader van de moeder is http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&search_bar=horse&h=BELMONDO6&g=5&inbred=Standard&pedloggedin=0]belmondo Ik vraag me daarom af waarom die van mij bij de nrps is ingeschreven en niet bij kwpn stamboek?

Daarnaast heb ik wel eens iets gehoord van op naam laten zetten? Is dat verplicht? Zijn daar kosten aan verbonden en wat zijn de voordelen daarvan? Chippen is naar wat ik heb begrepen verplicht als je wedstrijden gaat rijden, kan je dat gewoon door je eigen da laten doen?

Alane

Re: paar vragen over stamboeken en op naam laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:27

op www.nl-paardenpaspoort.nl staat precies hoe het een en ander werkt tac chippen/dna en paspoort

Als je op naam wilt laten zetten bij het stmboek moet je eerst lid worden van dat stamboek, dus ja dan kost het op naam zetten geld

Laat je je paard registreren voor paspoort en chip/dna dan kost dat ook geld (vanaf 35 euro voor chip + paspoort en registratie tot ??? wel paspoort en geen chip/dna is vanaf 20 euro)

Waarom iemand een (gedeeltelijke) KWPN-er laat registreren bij het NRPS kan verschilldende redenen hebben.... en zou je eigenlijk de fokker zelf moeten vragen.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:08

en zolang ik geen wedstrijden rijd? heb ik er dan voordeel bij op naam laten zetten, chippen en paspoorten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:22

Paspoort is dus verplicht, naast het paspoort moet je ook een identificatie methode hebben, dus chip of DNA laten bepalen.Er gelden nog overgangsregelingen voor het chippen maar als je toch een paspoort aan moet vragen kun je het net zo goed in 1 keer laten doen, scheelt weer geld Haha!

In principe zou je elk paard dat in jouw eigendom komt op naam moeten laten zetten.
Echter staat in geen enkel paspoort van een niet door mij gefokte pony nergens mij naam vermeld en wel op het stamboekpapier. Dat is op zich een beetje krom geregeld.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:29

Citaat:
Als je op naam wilt laten zetten bij het stmboek moet je eerst lid worden van dat stamboek, dus ja dan kost het op naam zetten geld

dat klopt niet helemaal: ik heb mijn paard door het Fjordenpaardenstambok op naam laten zetten, gelijk met de stickers van het DNA onderzoek in het boekje plakken, ik ben geen lid van dit stamboek, maar het kostte me alleen "maar" rond de 30 euro.

Ik heb dit bij het Fjordenpaardenstamboek gedaan omdat het Norikerstamboek nog steeds geen afdeling in Nederland heeft en ik geen geld/tijd heb om naar oostenrijk te gaan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:43

smurf schreef:
Citaat:

dat klopt niet helemaal: ik heb mijn paard door het Fjordenpaardenstambok op naam laten zetten, gelijk met de stickers van het DNA onderzoek in het boekje plakken, ik ben geen lid van dit stamboek, maar het kostte me alleen "maar" rond de 30 euro.

Ik heb dit bij het Fjordenpaardenstamboek gedaan omdat het Norikerstamboek nog steeds geen afdeling in Nederland heeft en ik geen geld/tijd heb om naar oostenrijk te gaan

Was dat incl. paspoort? als dat excl. was had je even verder moeten informeren... registratie chip in bezit van paspoort bij de meeste 20 en dat is dan incl. chip en aan huis. ik neem dat DNA registratie dan niet veel duurder is. KWPN stelt je zelfs verplicht om lid te worden als je via hun wilt registreren (= paspoort + chip/dna registratie) .

Registratie na het chippen/DNA is wat anders dan op naam laten zetten... (en ik ging ervan uit dat ze bedoelde op naam zetten bij het stamboek)
En inprincipe is het op naam zetten bij een stamboek gratis maar dan moet je wel lid worden van dat stamboek/fokvereniging.
In de paspoorten hier staat nergens mijn naam, behalve bij de eigen gefokte en bij die waar ik zelf een paspoort eb aangevraagd en die geen stamboekpapieren hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:47

in een Oostenrijkse Pferdenpass staat de naam van de fokker en alle namen van de eigenaren, ik kon aantonen dat Morrie van mij was omdat ik een koopcontract heb van het stamboek waarvan ik Morrie gekocht heb. Nu staat dus netjes op mijn naam en adres en niet op naam van het Norikerzuchverband Salzburg, met dan aan meneer van Bon!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:00

smurf schreef:
in een Oostenrijkse Pferdenpass staat de naam van de fokker en alle namen van de eigenaren, ik kon aantonen dat Morrie van mij was omdat ik een koopcontract heb van het stamboek waarvan ik Morrie gekocht heb. Nu staat dus netjes op mijn naam en adres en niet op naam van het Norikerzuchverband Salzburg, met dan aan meneer van Bon!

Dat is dus in NL krom geregeld, er staat dus echt nergens mijn naam in de paspoorten van de pony's (die niet door mij gefokt zijn) Ook niet in het paspoort van een import merrie. Wel op het stamboekbewijs.
Terwijl in het NL paardenpaspoort wel de ruimte ervoor is.

Zou het eigenlijk wel eens kunnen uittesten hoe het zit als een paard geen papier heeft. Mijn vader heeft een renovatieproject Clown wel paspoort geen papier, zal de KNHS eens bellen hoe ik dat paard op naam kan laten zetten ... mischien dat de stamboeken het doen via het stamboekpapier? Dat papier sleep ik n iet mee als ik met een pony onderweg ben, en in het paspoort staat mijn naam niet. krom eigenlijk.
maar we dwalen af Haha!