Shetlander erbij kopen... wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Shetlander erbij kopen... wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:31

Zoals sommigen hebben gelezen staan er sinds vorige week een shetlander en haar 1 jaar oude veulen bij ons op stal. Ze zijn van de schapenboer die zn schapen altijd bij ons heeft staan.
De shetlander, Hester, heeft vaker bij ons gestaan. Toen ik nog geen eigen pony had en zij bij mn vriendin op stal stond was zij 'mijn' pony, ik deed alles met haar, kocht spulletjes voor dr, heb dr beleerd, reed erop, wandelde er mee etc etc.
In die tijd hebben we er al eens over gedacht haar te kopen, ik was toen een jaar of 13/14.
Als ik dat jaar niet op ponykamp ging mocht ik haar van mn oma kopen ( ik kreeg altijd ponykamp van mn oma )
Toch is dit niet doorgegaan, we kwamen er toen achter dat een eigen pony onderhouden best duur is, we hadden toen dat geld niet.
Nu staat ze weer bij ons en ik schrok er van hoe ze eruit zag, korte manen, ingevallen bij de flanken, afgekauwde staart door het veulen dat er veel te lang heeft bijgestaan, veel te lange hoeven... echt zonde
2 jaar geleden toen ze bij ons stond was ze zo mooi, lange manen en glimmende vacht, in nette conditie...
De man wan wie ze is heeft haar voor zn dochtertje, die er net zo min naar omkijkt als hij zelf. Eigenlijk staan ze hem maar in de weg en hij geeft er geen klap om. Alles wat geld kost an ze geeft hij er niet aan uit ( wormkuur, hoefsmid e.d )

Nou heb ik dus zitten te denken dat ik haar alsnog wil kopen, ik heb altijd al een zwak gehad voor deze pony, ook omdat het 'mijn' eerste pony was. Het is zo'n lieve brave merrie, de ideale knuffelpony. Ze past supergoed bij Bas, zijn helemaal vriendjes geworden die 2 deze week.

Aan de ene kant denk ik : Ja, ik doe het gewoon, ik doe die man een bod en ze is van mij! Leuk voor Bas, beter voor haar, en misschien kunnen ze ooit samen in het tweespan...

Aan de andere kant denk ik : Wat moet ik met nog een shetlander ?
Daarbij de kosten, in tegenstelling tot sommige mensen weet ik dat een shet in onderhoud ongeveer evenveel kost als een paard van formaat, alleen de aanschaf ligt lager.
Ik heb geen breed inkomen, leef van een stufi, een bijbaantje heb ik helaas niet, en er is ook moeilijk aan te komen.
Daarbij heb ik geen eigen stal dus moeten de ouders van mn vriendin het er ook mee eens zijn.
Die riepen van de week wel dat ze ze houden wilden, maar of dat ook zo is als het voor het eggie komt ?
Ik betaal niks aan stalling, stro of hooi, dat krijg ik allemaal van hun.

Hmz.. dilemma, ik weet niet of ik nu helder bezig ben of allen maar denk : Die arme pony, ze staat nu zo slecht...

Dennis

Re: Shetlander erbij kopen... wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:38

Moeilijk he.

Ik zou zeggen, zet alle plus en min punten op een rijtje. Zet de kosten ook op een rijtje. Als het echt is wat je wil en het is mogelijk, waarom dan niet?

Ik las al in een ander topic dat ze veel spullen van Bas ook past. Dus een 2e zadel hoef je niet perce er bij te kopen. 2e hoofdstel is wel handig, maar een kost 2e hands niet de hele wereld.
Ik merk het nu ook. Voor Dennis heb ik kwa spullen alles. Nu ik meer pony's in zijn maat heb, heb ik er bijna niets bij hoeven kopen.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:09

Tja, je staat dan nu wel gratis, maar stel je oor dat je om de een of andere reden er weg zou moeten, dan kan je misschien een pony wel betalen maar twee is aanzienelijk meer. Susses met je keuze maken.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:34

Maar die pony staat nou toch al bij jullie? Dan kun je er toch ook wel een beetje voor zorgen ook al is ze dan niet van jou. Het enige probleem wat je dan nog hebt is dat de eigenaar het misschien een keer in de kop krijgt haar weer te verkopen, maar dan zou je haar altijd nog kunnen kopen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:42

catootje schreef:
Maar die pony staat nou toch al bij jullie? Dan kun je er toch ook wel een beetje voor zorgen ook al is ze dan niet van jou. Het enige probleem wat je dan nog hebt is dat de eigenaar het misschien een keer in de kop krijgt haar weer te verkopen, maar dan zou je haar altijd nog kunnen kopen.

Ja ze staat nu bij ons. Het is ook niet de bedoeling haar nu te kopen. We kunnen nu nog zolang ze bij ons staat de kosten op hem verhalen, de rekeningen krijgt hij gewoon toegestuurd Knipoog
Het gaat me er meer om als ze einde van dit jaar ( rond die tijd zal het wel ongeveer worden ) weer opgehaald wordt.
Lijkt me vreselijk dat ze dan weer zo achteruit gaat, net als wij haar opgeknapt hebben. En heb dan het idee dan een bod te doen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:57

Tja als je voor de stalling verder niets hoeft te betalen zou ik het gewoon doen!

(Ik betaal zelf ook niets voor de stalling (wei plus stal) en ik zou er dolgraag een paardje bijzetten. Echter degene waarvan het land is vind dit helaas een minder goed idee.)

Als je de kosten van een wormkuur en bekappen etc kunt betalen dan zie ik geen belemmeringen.
En de kosten voor 2 shets hoeven in principe toch niet zo heel hoog te liggen? Mijn grootste kostenpost op dit moment is het hooi en voer. Als jij het hooi krijgt is dat al een hele kostenpost minder en qua voer gaat er niet zoveel in een shet toch?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:08

SANEX schreef:
Ja ze staat nu bij ons. Het is ook niet de bedoeling haar nu te kopen. We kunnen nu nog zolang ze bij ons staat de kosten op hem verhalen, de rekeningen krijgt hij gewoon toegestuurd Knipoog
Het gaat me er meer om als ze einde van dit jaar ( rond die tijd zal het wel ongeveer worden ) weer opgehaald wordt.
Lijkt me vreselijk dat ze dan weer zo achteruit gaat, net als wij haar opgeknapt hebben. En heb dan het idee dan een bod te doen.

Dan kan je misschien beter nu een bod doen? Als die boer haar weer ziet als ze eenmaal opgeknapt is...

Verder veel succes met je beslissing, wel super voor bas als hij een maatje van eigen maat heeft Haha! En we willen wel snel foto's!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:33

Melissa schreef:

Dan kan je misschien beter nu een bod doen? Als die boer haar weer ziet als ze eenmaal opgeknapt is...

Verder veel succes met je beslissing, wel super voor bas als hij een maatje van eigen maat heeft Haha! En we willen wel snel foto's!

Foto's staan al in intp Knipoog

Die man zie het verschil niet tussen een gezonde en ongezonde knol, en heeft helemaal geen verstand van koop of verkoop.
En hij is nog wel zo eerlijk dat als ze opgeknapt is de eer aan ons is en daar wel over te handelen valt. Ik ga haar natuurlijk niet duurder kopen omdat ik haar zelf opgeknapt heb, zo toek ben ik nog wel Knipoog

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:54

Voor dezelfde keuze als jou stond ik enkele maandjes geleden ook...
Ik heb er 2, super zou je zeggen, maar ineens hoorde ik dat mijn vroegere verzorgpony Marjon (Pink's moeder) en haar kroost verkocht moest worden.
Eerst dacht ik "nee, 3 is teveel".
Daarna kon ik het niet over mij hart verkrijgen dat ze de vrije verkoop in zou gaan, dus besloot ik ze te kopen om door te verkopen aan een super goed gezin.
Hoe langer ik dacht, hoe zekerder ik was dat ze bleef Tong uitsteken. En ja, 3 of 5 maakt dan ook geen verschil meer Clown Dus het kroost (Senna en Kaya) kwamen ook Haha!

Sinds kort heb ik een fulltime baan. en betaal dan ook alles zelf. Dat is het enige grote verschil tussen ons.
Als je ouders het er werkelijk mee eens zijn dat ze voorlopig alles betalen dan zou ik het doen, iig als jij hetzelfde geld er later zelf voorover hebt zodra je werkt.

Succes met de beslissing!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:00

Pinky_girl schreef:
Als je ouders het er werkelijk mee eens zijn dat ze voorlopig alles betalen dan zou ik het doen, iig als jij hetzelfde geld er later zelf voorover hebt zodra je werkt.

Dat laatste heb je een beetje verkeerd opgevat Knipoog
De ouders van mn vriendin waar de pony's staan riepen voor de gein : "We willen ze hier wel houden "
Met hun zou ik dus moeten overleggen of ze er daadwerkelijk nog een pony bij willen hebben staan voorgoed ( nu is het maar tijdelijk, en zij krijgen weer een gedeelte gratis hooi van die schapenboer )

Mijn ouders hebben er niks mee uit te staan.
Mijn moeder kan het niet betalen, die zit noodgedwongen in de bijstand. Die zou met alle liefde Hester willen kopen en onderhouden, maar kan dat gewoonweg niet. Mijn vader... tsja die laat ik er maar buiten ( mijn ouders zijn gescheiden, contact met pa is slecht )

Dus mocht ik haar kopen komen alle kosten voor mijzelf. Bij grote onverwachtse kosten kan ik altijd wel iets regelen, maar over het algemeen is het mijn pakkie-an

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:46

ik vind het wel erg goed dat je er zo goed over nadenkt. niet alleen de kosten nu, maar ook die van later. Misschien kun je op die pony af en toe wat kinderen les geven? je zegt dat ze de ideale kinderpony is, en ikzelf doe het ook, en het verdiend erg goed, je pony vind het waarschijnlijk geweldig al die aandacht en beweging, en zelf leer je er ook een heleboel van ( maar hier zitten wel 'maren"aan natuurlijk qua veiligheid en of je het risico aandurft)
Is er ooit een plan om een (bij) baantje te nemen voor een paar uurtjes per week? denk dat als je dat doet, en het gewoon op gaat sparen ipv het uit te geven aan dingen zoals extra dekjes ofzo (stel je bent daar fan van Clown ) dan heb je toch een reserve bedrag als er een keer iets ziek gaat worden of wat raars aan de hand is. Ik ga je niet zeggen wat je moet doen, want die keuze is en blijft voor jezelf, je weet zelf het beste wat je mogelijkheden zijn, en wat niet. Heel veel succes!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 22:58

Ik ben druk bezig een bijbaantje te vinden, helaas vlot het voor geen meter, ik wil best, zoek alles af en stuur continu brieven.

Maar een 20 jarige is nou eenmaal duurder dan een 16-jarige en in de tijd van tegenwoordig hebben ze dan liever die van 16 Knipoog

Lesgeven zou eventueel kunnen, maar daar kan ik moeilijk vanuit gaan als kostendragende manier. Ik weet niet of er animo voor is, en of er uberhaupt kinderen in de buurt wonen ( ja weet wel een paar, maar het is niet dichtbevolkt om zo maar te zeggen )

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:39

Hey Sanex,

Ik zou het wel doen. Ik zou haar dan inderdaad opknappen en proberen te houden en als het nou zou gebeuren dat het echt niet meer lukt dan zou ik een hele fijne nieuwe plek voor haar zoeken. Alles beter dan terug bij iemand die niks om haar geeft en haar verwaarloosd. Ik heb pas geleden mijn oude veulen weer teruggekocht omdat ze niet goed verzorgd werd maar ik heb helaas ook niet genoeg ruimte en heb nu een super fijne plek gevonden bij een lief meisje, daar breng ik haar dinsdag heen. Leuk is het niet om ze weer te moeten verkopen maar ze is in elk geval uit de slechte situatie weg, zo denk ik maar. Succes met je beslissing !

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 07:24

Mee eens met wat hier boven staat. Misschien kan je haar tijdelijk terugkopen, goed verzorgen zodat ze opknapt. En dan een goede thuis voor haar zoeken. Zo weet je tenslotte bij wie ze terecht komt (hopelijk). Als je haar voor weinig kunt kopen, dan zijn de kosten toch enigszins beperkt. Aangezien je bij de verkoop toch een wat hogere prijs kan vragen (mooie , brave+ geleerde kinderpony).

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 07:25

oeps, bedoel beleerde ipv. geleerde. Domme fout van me.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:11

SANEX schreef:
Ik ben druk bezig een bijbaantje te vinden, helaas vlot het voor geen meter, ik wil best, zoek alles af en stuur continu brieven.

Maar een 20 jarige is nou eenmaal duurder dan een 16-jarige en in de tijd van tegenwoordig hebben ze dan liever die van 16 Knipoog

Lesgeven zou eventueel kunnen, maar daar kan ik moeilijk vanuit gaan als kostendragende manier. Ik weet niet of er animo voor is, en of er uberhaupt kinderen in de buurt wonen ( ja weet wel een paar, maar het is niet dichtbevolkt om zo maar te zeggen )

Ik geef zelf les op Fly en ik moet zeggen het loopt storm! Vorige week kreeg ik weer een aanmelding. Ik heb nu 6 meisjes die ik les geef dat lijkt veel maar niet iedereen rijd elke week, alleen zondag geef ik 2 uur les achterelkaar en het verdient niet zoveel dat je er echt wat aan hebt, maar ik vraag ook niet veel, heb geen diploma's ofzo, maar voor mij gaat het erom dat de pony is onder zadel is (ik ben te groot) kinderen hebben plezier en ze heeft afwisselnde arbeid en beweging. Daarnaast is het ook leuk om te doen, ik geef ook les aan een meisje met down en het is echt prachtig om te zien hoe dat gaat. Het risico dat ze ervanaf vallen is er altijd maar ja dan moet je maar niet gaan paardrijden Knipoog

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:37

ik zal je vertellen hoe de situatie bij ons is.
de thuissituatie is precies hetezelfde alleen heb ik nog een zusje die voor veel problemen.
ik zal bij het begin beginnen.
mijn vriend heeft de faciliteiten op paarden te houden.
hij heeft er ook dan ong. 3 jaar terug een aangeschaft.
maar deze stond alleen kreeg wel alle aandacht natuurlijk en dat vindt hij prachtig maar goed.
mijn vriend is niet rijk de grond is van zijn ouders.
ikzelf kreeg 2 jaar terug verkering met hem en ben toen zijn paard gaan verzorgen en rijden elke dag.
toen kwam mijn oma op het idee dat als ik een goedkoop paardje zou kunnen vinden,ik had er natuurlijk al lang aan zitten denken Bloos , zij heb zou betalen.
zo gezegd zo gedaan lieve onbeleerde merrie gevonden voor 425 euro is weinig maar als je zag hoe ze er aan toe was was die prijs eigenlijk nog te hoog.
mijn oma heeft ook toegezegd dat zemij elke maand geld zou geven om luna mijn paardje te onderhouden dit deed ze trouw totdat ze ruzie kreeg met haar vriend nu heeft ze natuurlijk een inkomen minder ik heb zelf tot die tijd niet echt veel betaalt maar nu moet ik wel.
zijkan er niks an doe hoor. ze geeft nog wel met regelmaat geld dat niet maar ik ga niet elke maand met hangende pootjes op geld vragen ik wilde een paard en dan moet ik er ook zelf voor zorgen heel simpel.
mijn moeder helpt ook totzover ze kan.
toen kregen wij een mooi stuk weiland aangeboden onze paarden zouden daar mooi kunnen dienen als grasmaaier.
nu was er een prbleem mijn pony heeft een zonneallergie ,ze is bont,
en heeft dus elke dag van de zomer en speciale behandeling nodig niet erg maar wel als je knol dan ong. 20 kilometer verderop staat is geen doen sochtends en savonds op de fiets heen en weer .
dus zo kwam ik op het idee, ik vind het zelf een behoorlijk domme keuze heb gemaakt maar ja das nu moeilijk terug te draaien, om een klein paardje aan te schaffen om daar op het weiland neer te zetten zo gezegd en zo gedaan alleen werd het er niet 1 maar 2.
hebben daar de hele zomer gestaan maar in de winter is het te nat en dus moesten ze terug naar ons plek zat.
toen kwam ik mijn oude verzorgpony tegen ook een shet ondertussen 26 jaar oud en er even erg aan toe als het paardje wat jij opgevangen hebt alleen zonder veulen.
heb ook gedaan wat jij nu doet op gevangen beter gemaakt enz.
nu kreeg ik een aanbieding in mei een gratis dekking heb ik ook gedaan .
tot slot heb nu 5 paarden nr.6 is onderweg en ik moet de shetlanders wegdoen kan het niet meer aan en daarnaast is de grond van mijn schoonouders verkocht over 2 jaar moeten we weg.
en dan verkoop ik ze liever nu ,die shetlanders als dan.
maar goed bedenk dus waar je aan begint.
ik schijf dit verhaal niet om je bang te maken of dat ik medelijden wil helemaal niet ik heb er zelf voor gekozen en moet het nu ook zelf weer "opruimen'.
ik ben niet zielig of wat dan ook dat dat even duidelijk is maar ik vertel je gewoon hoe mijn situatie is.
hoop dat het helpt bij je keuze.

mvg gemma

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:42

SANEX schreef:

Je kunt idd proberen het zo lang mogelijk uit te zingen, scheelt weer in de kosten. Intussen er toch voor zorgen dat ze aandacht krijgt, naar de smid gaat, wormenkuurtje etc.

En ik zou het zelf wel doen. Helemaal omdat er zoveel emotionele waarde aan hangt. Maar goed, ik heb goed praten, ik heb werk en zou het kunnen betalen.

Kunnen je ouders niet bijspringen?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:07

Ik ga het iid eerst gewoon uitzingen tot het punt komt dat ze weer weggaat, alle gemaakt kosten krijgt de eigenaar nu nog op een blaadje, en wij kunnen er nog wel plezier van hebben en de pony opknappen zonder dat het ons iets kost.

Ouders kunnen helaas echt niet bijspringen, al zou mn ma het met alle liefde doen, en geeft ze me vaak al meer dan ze kan, een 2e pony kan zij niet aan mee betalen.
Mn pa zou ik eventueel mee kunnen overleggen, die heeft geld zat, maar die geeft nu al geen cent uit aan Bas, terwijl hij mn pony onderhouden zou eigenlijk toen hij mn eerste pony kocht ( dat was zijn belofte, ik kreeg een pony van hem en hij zou haar onderhouden, helaas is hij zn afspraken niet nagekomen )