Brandmerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:06

Hebben alleen merries brandmerken of ruinen ook.?

laulau85

Re: Brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:11

ruinen en hengsten ook. Het is meestal niet geslacht gericht maar meer rasgericht. Mijn BWP-ruin heeft namelijk ook een brandmerk en onze lipizzaner hengst heeft er zelfs een paar.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:58

Brandmerken is inmiddels verboden. Wel jammer, ik vond di altijd erg mooi.

Verder kregen zowel merries als ruinen vroeger een brandmerk. Mijn vorige paard had een kwpn brandmerk.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:27

Mijn ruintje heeft ook een brandmerk en mijn merrie ook.

Staat altijd wel mooi. Ik ben er bij geweest dat ie zijn brandmerk kreeg en ik had nou niet echt de indruk dat het hem wat scheelde, hij bleef gewoon staan.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:43

mijn 3 jarige ruin heeft een brandmerk. (holsteiner)

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:58

bij de friezen kregen de merries hengsten en ruinen allemaal brandmerken toen het nog mocht.

Ro heeft een brandmerk FS (F voor friese paarden stamboek S voor ster verklaring...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 07:49

KWPN-ers ook?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:39

Mijn ene paard heeft er vier: 2 voor en 2 achter. van ong. 10/15 cm groot. Beetje 'overdone' vind ik, maar als je als eigenaar 200 paarden hebt rondlopen is dit herkenningssysteem wel handig.
's Winters zie je ze (haast) niet. 's zomers des te beter, ik word er dan wel eens negatief op aangesproken. Alsof ik ze er zelf op gezet heb Bloos

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:29

Sugarmiss schreef:
ik word er dan wel eens negatief op aangesproken. Alsof ik ze er zelf op gezet heb Bloos

Haha, bij mij vragen ze altijd over mijn fjord op litteken op der bil heeft Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:50

laulau85 schreef:
ruinen en hengsten ook. Het is meestal niet geslacht gericht maar meer rasgericht

Nog eerder landgericht. In Duitsland is brandmerken nog vrij normaal. Ik ben afgelopen zomer met mijn buurman mee geweest naar een keuring van het Weser-Ems-stamboek (in Duitsland heeft elk Bundesland een eigen stamboek Lips are sealed) met zijn Haflingerveulens. Van de drie mepte er aan flink achteruit bij het eerste contact met het brandijzer maar deze had d'r achterbeentjes sowieso wat losjes zitten Knipoog Bij de 2e poging (brandmerk was nog niet helemaal goed) gaf ze geen kik meer. Die andere twee merrieveulens ondergingen het allemaal gelaten. Branden gaat zo snel dat de meeste paarden het pas door hebben als het al voorbij is.

Die van mij zijn overigens niet gebrandmerkt.