welke bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

welke bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:28

hallo mede-bokkers!

Ik heb een vraagje, ik heb dus een echte western fjord en ik heb hier ook les mee op de swra. Vroeger was Laukje een les-paard maar is inmiddels een eigenpaard geworden. eigenlijk gaat alles goed met haar alleen tijdens het buitenrijden heb ik een groot probleem!
Laukje wil namelijk als ik alleen op buitenrit wil de oprit niet af! als ik haar er uiteindelijk wel af heb draait ze zich zo om en kan ik haar gewoon echt niet tegenhouden. ze houd het bit vast en laat gewoon niet los tot ze weer op de oprit staat! nu wou de eigenaar mij met een stang laten rijden alleen ben ik er niet echt voor, ik ben namelijk veel te bang dat ik laukje`s mond nog harder maak. hebben jullie een idee? en wat zouden jullie doen?? ik heb van mijn instructrice een paard keer hulp gehad maar dat truukje werkt ook niet meer.
groetjes lotte

Evenaar

Re: welke bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:37

Krijg je Laukje wel van het erf af als je gewoon gaat wandelen? Ik hoefde in het begin namelijk ook niet te proberen om al rijdend het erf af te gaan (heb ik dus ook niet gedaan *LOL*. Fenna en ik doen aan Natural Horsemanship en hebben op die manier en door veel te wandelen veel vertrouwen opgebouwd. Nu kunnen we samen uit rijden, ze is nog wel wat onzeker, maar ze luisterd perfekt en is heel lief buiten.
Ik denk ook dat Laukje niet gewend is om alleen naar buiten te gaan, lesponies zijn het vaak niet gewend om alleen iets te doen. Vroeger had ik een huurpony die nog niet eens alleen in de bak wilde rijden, gewoon omdat ze gewend was met 13 andere ponies te lopen.......

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:39

En ik ben het met je eens over die stang, niet doen!!! Als je grove hulpmiddelen nodig hebt om je paard mee te kirijgen is er ook geen lol aan voor het dier
Probeer om met zadel en hoofdstel te gaan wandelen, als het halverwege goed gaat kan je er altijd nog opstappen

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:47

ze wil er dus wel af als ik er naast loop! en op de stal waar we vroeger stonden wou ze het erf ook al niet af! ik wet het gewoon echt niet meer maar asl ik haar er zo niet afkrijg wil de eigenaar gewoon dat ik met stang ga rijden! ik baal hier gewoon van omdta ik zeker weet dta ze nergens bang voor is bij de oprit! kan het niet zijn dat ze mij gewoon aan het pesten is? want de trug weg loopt ze overal langs heen! dan ziet ze niks meer ook niet als ik dan eerst nog ergens anders heen ga. en met andere mensen vertikt ze het helmaal dan wil ze niet eens de bak in wat ze bij mij verder wel allemaal doet.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:53

pesten doen paarden niet echt, maar ze laat je wel merken op deze manier dat ze het niet zo leuk vind om alleen weg te gaan. Maak het dus leuk voor haar, wat bij mij heel goed werkte was dat Fenna halverwege even mocht grazen. En dan deden we soms ook wat spelletjes (NH spelletjes). Zo werd het voor haar ook een leuk uitje.
Maar probeer eerst gewoon lopend van het erf af te gaan en er na de oprit op te gaan zitten. Doe ik meestal ook, gewoon omdat Fenna het nog moeilijk vind om bij haar vriendjes weg te gaan (en ik moet het eerste stuk over de weg en dan loop ik liever)

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:58

maar het gekke vind ik dat als ik eenmaal onderweg ben ze helemaal niet meer zulk gedrag toont! ze heeft constant dr oren naar vooren helemaal niet meer `vervelend`

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:08

Dan zou ik gewoon na de oprit opstijgen. Je kan ook proberen om haar op een vast punt na de oprit te belonen met iets lekkers, misschien dat ze dan graag naar dat punt gaat....... Ik verzin ook maar iets, maar wie weet helpt het Lachen

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 13:36

goed idee