Tanden wisselen, hoelang voordat ze uitvallen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Tanden wisselen, hoelang voordat ze uitvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 11:37

Mijn ca. 2 1/2 jarige merrie begint nu de voortanden te wisselen, tenminste, ik zie bij de voorste 2 tanden aan de bovenkant dat het wat "rommelig" word. Het tandvlees lijkt wat los te laten en er zit een hard stukje onder, ik neem aan de nieuwe tand. Echter ik zie dit al vanaf begin januari en er lijkt niet echt schot in te zitten. Ze heeft er totaal geen last van, eet normaal, is niet extra knagerig ofzo. Het tandvlees is gewoon mooi roze.

Is het normaal dat het zo langzaam gaat, gewoon laten gaan of toch al een tandarts erbij roepen ?

Peachy

Re: Tanden wisselen, hoelang voordat ze uitvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:18

Ney dat is gewoon normaal hoor. Lekker de natuur zijn gang laten gaan en die valt er dan vanzelf wel uit. Evt kan je appels geven of voederbieten dat hij sneller los laat, maar als ze er nog geen last van heeft niet teveel aan zitten dan. Succes! en het komt goed Haha!

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:28

hihi, bij de mijne heeft het ook een aantal weken geduurd. Ik maakte mij ook al ongerust, maar alles komt in orde hoor. Wel een raar zicht want de 'echte' tanden zijn breder en hebben niet zo een witte kleur als zijn melktandjes.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:39

Jewel is ook aan het wisselen vanaf november. Eén keer per maand laat ik het even nakijken door de DA c.q. tandarts. Voor mij ook wel makkelijk, hij zit hier vlakbij en het kost me niks.
Ik hou het zelf ook goed in de gaten, kijk het iedere dag even na.
Als ik me niet vergis, heeft ze nu in 3 maanden tijd 4 voorste tanden gewisseld, twee boven en twee onder.

Tijdje terug had ik hier ook een topic over, werd mij toen geadviseerd om het wél na te laten kijken, omdat er "doppen" o.i.d. kunnen achterblijven. Weet niet precies wat ik me daarbij voor moet stellen, maar voor mij een reden om het goed in de gaten te houden Bloos

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:17

Doppen zitten vaak op de kiezen.
Als een paard wisselt komt de nieuwe kies de oude verdrukken, er blijft niet superveel meer van over en meestal valt het er vanaf, maar soms blijft de bovenkant van de oude kies op de nieuwe kies zitten.

Mijn vorige paard heeft dit ook gehad, hij was al een poosje stierlijk vervelend, en schudde veel met zn hoofd.
Op een gegeven moment schrok hij ergens van en stootte hij met de zijkant van zn hoofd tegen de stalwand aan, daardoor kwam de dop los en viel die uit z'n mond ( ligt nu in mn vitrinekast Knipoog )
Meteen was het geklooi over, heb nog na laten kijken of er meer zat maar dat was niet het geval

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:17

Bedankt voor jullie antwoorden, het stelt me gerust. Ik heb het vanmiddag ook nog even nagevraagt bij mijn dierenarts en die zei ook, zolang ze nog niet echt los zitten, kan er een behoorlijke tijd overheen gaan, als ze los gaan zitten, vallen ze meestal vrij snel uit. Maar voorlopig gewoon niets doen. En dat van die doppen, is inderdaad van de kiezen, maar zover is ze nog lang niet Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:15

Lekker harde winterwortelen is ook lekker voor ze. Als ze wat tandpijn hebben willen ze graag ergens op knagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:14

Toevallig is er eentje bij ons nu ook flink aan het wisselen, en zondag zag het er helemaal niet uit! Maandag lag de bewuste tand eruit. Wij merkte het half december voor het eerst, en nu zijn er vrijwel tegelijk 4 tanden gewisseld. Gelukkig had ie er niet veel last van, vond het zelf een beetje veel ineens. Maar ongeveer 1,5 maand duurde het bij ons dus.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:24

die van mij is nu 4,5 en wisselt nu pas maar tegelijkertijd krijgt hij ook zijn ruinentanden door dus die loopt helemaal te kwijlen en met zijn tong door de gaten te wroeten
Voor het wisselen is het erg laat maar zal wel een laatbloeier zijn
Hij heeft er wel veel last van heb een week geen bit in kunnen doen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:04

tis wel normaal. alleen mijne gaat dan in alles bijten (ook in mij) Clown

ik heb al 2 kiezen gevonden!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:46

Bij Roger zie ik ook de laatste paar dagen dat het wat "rommelig" wordt boven zijn tandjes, ben benieuwd of die ook al gaat wissellen. Misschien hadden zijn vorige eigenaren dan toch gelijk en is hij al 2,5 jaar in plaats van 1,5 hoe de DA en ik hem geschat hadden.

Bij Eli ging het wissellen heel snel, dag 1 tand losjes, dag 2 tand eruit, dag 3 nieuwe tand al bijna op zijn plaats. Maar ik hoef me dus geen zorgen te maken als het bij Roger wat langzamer gaat.

Weet trouwens iemand met welke leeftijd de kiezen gaan wissellen? Ik denk dat Roger daar ook wat last van heeft aangezien hij de laatse paar dagen wat moeite heeft met wortels.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:18

ik denk op 2 en een half .. mijne is bijna 4 en wisselt nog dus..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:10

Mijn pony had in ieder geval geen zin om te wachten totdat ze er vanzelf uit zouden vallen. Hij is nu 2,5 en heeft er vorige week 1 uit geschopt en zondag weer 1. Lekker want 5 maart keuring met twee gaten in zn mond dus.