Hoe los ik dit goed op? (Achteruit lopen)...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Hoe los ik dit goed op? (Achteruit lopen)...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:48

...Amo heeft er een handje van om altijd zijn eigen zin door te drijven, en hier wordt ik zo langzamerhand gek van. Als hij iets niet wil, of niet verder wil lopen, gaat hij staken. Hij staat stil en zet geen stap vooruit, je kan drijven en schoppen wat je wil, meneer gaat niet Lips are sealed Als je aanspoort gaat hij maar 1 kant op, en dat is achteruit...

Zoals vandaag:
We gaan richting bak, en zo'n 50 meter van de bak is de wei. Vriendje shet staat in de wei, maar Amo moet eerst even werken Ach gut Vol goede moed gaan we rijdend richting bak, oortjes naar voren, lekker stappend. Maar dan komt het, meneer wil niet verder. Oortjes nog steeds naar voren, maar verder lopen deed hij dus niet.
Ik: benen aangesloten, teugels erbij, zweepje, en hup paard, lopen jij.
Paard: haha, dacht jij dat baasje Vork Ik ga dus mooi niet, punt.
Ik: Dat dacht jij maar, lopen!
Paard: Pff...ik wil naar de wei!
Ik (raakt al geïrriteerd): paard stel je niet aan en loop eens door!
Paard: Ja dag!
Ik (boos): Lopen! *geeft paard een schop*
Paard (geïrriteerd): Ga nou weg mens Boos! (verzet geen stap)
Ik (steeds bozer): en nou ga jij lopen! (vriendelijke tik met de zweep }> )
Paard: Jij wil dat ik loop? Ik loop!
Ik: Ja, maar niet achteruit Stoom uit je oren (wordt nu echt boos) Kan je niet normaal lopen!

Zo gaat dat elke keer, als hij geen zin meer heeft gaat hij gewoonweg achetruit lopen, je kan aansporen of meppen wat je wil, paard loopt er alleen maar harder achteruit van. Je kan er te paard weinig tegen beginnen, alleen maar afwachten tot hij het achteruit lopen zat is en besluit weer een stukje vooruit te gaan.
Maar ik wordt er gek van! Hij flikt dit elke keer, laatst lagen we in het bos bijna in de sloot omdat meneer besloot niet naar huis te willen en dan maar achteruit door te lopen. Een sloot kan hem dan niet in de weg liggen, ik kon er net op tijd afspringen om hem tegen te houden. Als je afstijgt en naast hem meeloopt gaat het perfect, je hoeft hem neit eens vast te houden, hij loopt wel mee. Maar zodra ik ben opgestegen en weer verder wil rijden gaat hij weer achteruit lopen. Als er iemand naast ons meeloopt of fietst is er niets aan de hand.

Begrijp het niet verkeerd, het is een schat van een beest, maar dit is voor hem dé manier om ergens niet heen te hoeven. Zelf kan ik al aardig goed met dit probleempje omgaan, en hij doet het bij mij steeds minder omdat hij merkt dat het weinig zin heeft en hij uiteindelijk toch wel moet doen wat ik wil, maar zodra er een vreemde op zit blijft hij et doen. hij bokt niet, stijgert niet, rent niet weg, nee dit paard loopt achteruit *diepe zucht* Haha!

Tips of lotgenoten?

Mocca

Re: Hoe los ik dit goed op? (Achteruit lopen)...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:51

Hij doet dit trouwens niet altijd en elke dag, maar het komt steeds vaker voor. Tijdens het buitenrijden moet andere mensen hem vaak even voor me op de goede weg slepen, anders blijf ik afstijgen, hij heeft precies door wanneer we weer richting huis gaan, en dat wil hij niet Vork En als we richting bak gaan probeert hij het ook steeds vaker.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:00

Ik ken het.. Mijn paardje deed het ook altijd. Ik heb ook al bijna in de sloot gezeten met haar, werd er echt helemaal gek van. Heb haar verder proberen te slaan, maar dat werkte alleen maar averechts. Ik ben op een gegeven moment maar gewoon stil gaan staan, om me heen kijken, rustig wachten. Na een tijdje proberen aan te sporen, ging ze dan achteruit, dan weer blijven stil staan. Net zo lang tot zij er ook genoeg van had. Heb je veel geduld bij nodig, maar het werd bij mij toen wel minder. Het resultaat van dit heb ik nooit kunnen zien, omdat m'n paardje ziek werd en ik haar in moest laten slapen, dus of het echt werkt.. ik weet dus niet of je er wat aan hebt..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:21

tja, mijn pony vroeger wou ook weleens niet vooruit.... ("bang" voor een paaltje) Die ezel schopte ik er dan maar achterwaarts langs. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan hè. Slagbomen op concours nam ik ook altijd achterwaarts Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:23

Als hij achteruit wil lopen, dan laat je hem toch vrolijk achteruit lopen? Wel bij voorkeur in de richting natuurlijk die jij op wil gaan, maar desnoods een andere kant op. Bij de meeste paarden is de lol er gauw af als ze 10 of 20 meter achteruit moeten (ik heb één van de uitzonderingen Haha! ) Enne, boos worden heeft geen nut, gewoon rustig volhouden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:45

Laat een deskundige eens naar zijn rug en gebit kijken. En past het zadel nog wel? Heel erg veel problemen, ook staken, komen voort uit een lichamelijk ongemak (PIJN!). Als een pony absoluut niet richting de bak wil, ga dan eens bij jezelf na of jij na zo'n drama het nog kunt opbrengen hem vriendelijk en vol enthousiasme te belonen voor het werk dat hij wel doet?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:58

Ik zie wel wat in het idee van Waratje. Ik heb wel vaker de instelling dat we een paard moeten pakken op wat hij juist doet. Gaat hij steeds hard scheuren, lekker laten gaan. Maar wil hij naar draf, dan juist nog 10 rondjes. Wil hij achterwaarts lopen? Prima, maar als hij ermee klaar is, gaat hij nog 20 meter naar achteren. Ligt waarschijnlijk aan het paard, maar bij mij werkt het altijd wel. Mijn pony ging/gaat altijd in protest met aan de teugel rijden en ging ook achterwaarts. Heb hem een keer de bak achterwaarts laten lopen, maar toen hij tegen de rand stond, mocht hij hetzelfde stuk weer terug. Denk dat ze op die manier de lol er niet meer in gaan zien en dan opgeven. Succes!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:08

Waratje schreef:
Als hij achteruit wil lopen, dan laat je hem toch vrolijk achteruit lopen? Wel bij voorkeur in de richting natuurlijk die jij op wil gaan, maar desnoods een andere kant op. Bij de meeste paarden is de lol er gauw af als ze 10 of 20 meter achteruit moeten (ik heb één van de uitzonderingen Haha! ) Enne, boos worden heeft geen nut, gewoon rustig volhouden.

Hier ben ik nu dus ook mee bezig. Paard wil achteruit? Prima, loop jij maar achteruit. Maar dit is dan ook het soort paard wat waarschijnlijk niet opgeeft, want meestal duurt het een hele tijd voor meneertje weer vooruit wil. Ik kan er de laatste tijd wel om lachen, hij heeft er alleen zichzelf mee, maar buiten vind ik het een ander verhaal, hij oopt zo ahcteruit de weg op oif de sloot in Scheve mond

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:09

PeruaansePas schreef:
Laat een deskundige eens naar zijn rug en gebit kijken. En past het zadel nog wel? Heel erg veel problemen, ook staken, komen voort uit een lichamelijk ongemak (PIJN!). Als een pony absoluut niet richting de bak wil, ga dan eens bij jezelf na of jij na zo'n drama het nog kunt opbrengen hem vriendelijk en vol enthousiasme te belonen voor het werk dat hij wel doet?

Er is niks mis met zijn rug of gebit, dat is zeker Lachen Het is puur een manier om onder zijn werk uit te komen en om te laten weten dat hij er dus mooi geen zin in heeft En als hij doet wat ik wil, wordt hij zeker beloont, maar de volgende keer blijft hij het vrolijk weer doen Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:29

Als je alle medische dingen hebt uitgesloten, zou ik gewoon je instructeur in de bak zetten en hem eens met de longeerzweep een klap op zijn kont geven... Zie maar eens hoe vlug ze dan vooruit willen Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 13:41

griebels schreef:
Als je alle medische dingen hebt uitgesloten, zou ik gewoon je instructeur in de bak zetten en hem eens met de longeerzweep een klap op zijn kont geven... Zie maar eens hoe vlug ze dan vooruit willen Haha!

Ín de bak is het nooit een probleem, vooral buiten, en tsja, kan moeilijk altijd een instructeur meeslepen he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:45

Laat maar achteruit lopen
maar als hij niet meer wil, nog een heeeeel stuk extra achteruit.
En als het kan, achteruit in de richting die jij wil.

En de longeerzweep werkt ook, maar je hebt dan weer slimmerikken die weten wanneer de zweep in de buurt is en wanneer niet Lachen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:58

Die van mij doet het ook... ook alleen bij een sloot (diepe greppel), ze weet dat ik dan in paniek raak, en wil er dan ook zo snel mogelijk af.

Hoe ik dat afgeleerd krijg weet ik niet, ik ben wel eens afgestapt en heb haar achteruit laten lopen richting sloot, en ze loopt dan gewoon door. Dus ik weet niet of ze het door heeft dat er een sloot is??

Maar ik durf het risico niet te lopen dat we er alletwee achterover invallen... veel te stijl en te diep!

Dus ik stap dan maar af en loop een stuk totdat de greppel uit zicht is.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:20

cow_girl schreef:
Die van mij doet het ook... ook alleen bij een sloot (diepe greppel), ze weet dat ik dan in paniek raak, en wil er dan ook zo snel mogelijk af.

Hoe ik dat afgeleerd krijg weet ik niet, ik ben wel eens afgestapt en heb haar achteruit laten lopen richting sloot, en ze loopt dan gewoon door. Dus ik weet niet of ze het door heeft dat er een sloot is??

Maar ik durf het risico niet te lopen dat we er alletwee achterover invallen... veel te stijl en te diep!

Dus ik stap dan maar af en loop een stuk totdat de greppel uit zicht is.

Ja, dat doe ik nu ook maar, afstappen en weglopen, want Amo banjert vrolijk door Verward

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:22

ik maak altijd een kleine volte en probeer het nog eens.... Vork

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:22

Haa!

bij ons is zo'n pony op de manege..je moet echt geen jaar op paardrijden zitten want ik stond een keer midden in de bak. Hoe pakt iedereen het aan:

Veel been geven...maarja...op een gegeven moment doen je benen zeer van het schoppen en je armen van het tikken (meppen...) van de zweep en heeft de pony nog geen stap verzet...het enige wat ie gedaan heeft is gebokt....

Mijn verzorgpony wilt ook wel eens lopen. Ik hou dan een teugel heel kort bijvoorbeeld de rechter en dan draait ie de rechterkant op..hij moet wel lopen dus als hij dan loopt. Geef ik een tik en drijf aan. Bij die pony van de manege gaat dat niet zo makkelijk. Maar bij die voel je dat ie gaat stoppen. Dan geef je weer been en tik je.

Ikw eet natuurlijk niet hoe het bij jou paard zit Tong uitsteken maja...misschien kan je dr wat mee