Voedingswaardes gras in winterperiode

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Voedingswaardes gras in winterperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 16:07

Wie weet waar ik informatie kan vinden over voedingswaardes van het gras in de winter?

Ik kan via google etc nl niets vinden

Ik sta er nl een beetje versteld van hoe goed mijn paarden het nog doen op het gras en zelfs hun brokken soms laten liggen en toch een dikke speklaag kweken... Terwijl ik had verwacht dat ze niet genoeg zouden hebben aan het gras in de winter... (afgezien van enkele mineralen en dergelijke)

IlsjePilsje

Re: Voedingswaardes gras in winterperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:24

Ik heb ooit een keer een overzicht gezien, maar waar.... dat weet ik niet meer.

Wel weet ik dat ik er versteld van stond dat de voedingwaarde in gras niet zo heel veel fluctueerde als ik dacht... en er in de winter nog redelijk veel voedingswaarde in zit.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:43

Heeej...

Ik meen me te herrinneren van mijn tentamen van alfgelopen week dat de VEP waarde van gras in de winter rond de 900 ligt, en in de zomer we tot de 1100 kan oplopen...

Ik kan het wel even voor je nazoeken als je wilt...
Dan kan ik meteen even voor je kijken (als je me het gewicht, gemiddelde uren arbeid en dergelijke geeft) hoeveel ze nodig hebben ongeveer...

Jajaja ..komt mijn HAS me toch nog van pas....

xxx djoon

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:16

Winterdag ligt de VEP waarde inderdaad lager dan zomerdag, logisch, winterdag groeit het gras ook anders dan zomerdag wordt minder bemest enzovoorts.

Dat jou paardjes het goed doen is een goed teken, vergeet niet dat het mede komt doordat ze waarschijnlijk de hele dag kunnen grazen. Paarden op stal of in een paddock krijgen op gezette tijden voer en veelal zodoende minder binnen dan paarden die buiten lopen.

Mijn jongere merrie staat nu sinds 3weken op stal, heeft ruim 9maand buiten gelopen in een koppel op de wei. Ze ziet er super gezond en vol uit, lekker dikke speklaag maar niet vet of te dik. Dat gras heeft haar beter gedaan dan de paarden op stal (die 10-12u per dag buiten in de paddock staan en verdeelt over de dag 5maal hooi krijgen).

Maar wat het verschil nu precies is, ben ik alweer vergeten Haha! heb boven nog wel wat stoffige studieboekjes liggen. Maar misschien dat je via de LTO (nlto in ons geval) misschien meer info kan krijgen? Succes!

TinusTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:17

Wij dachten ook altijd dat het gras in de winter niets "deed"
Maar nu is de shetlander van de buurman toch bevangen geraakt.
Er zit dus ook nu nog genoeg in het gras!!