Manegepony gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Manegepony gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 15:58

Ik weet dat hier laatst al een topic over is gestart, maar aangezien de zoekfuncties het nog niet doen kon ik hem niet vinden. Bloos

Ik heb vorige week een manegepony gekocht; een Haflinger. Ik schat dat ze al een jaar of 7 manegepony is. Veel mensen verklaren me voor gek, maar ik vind dat je het helemaal niet zo merkt. Ze heeft alleen wat moeite met de linkergalop (springt verkeerd aan) en is iets harder in de mond dan ik zou willen. Lachen

Heeft iemand anders ook een manegepony gekocht die als zo lang meeliep? En hoe ging dat, waren er verbeteringen etc?

Vast bedankt!

Flabbergast

Re: Manegepony gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:15

Verschillende doen dat bij ons op de manege.. Het kan zeker verbeteren.. alleen gebeurd dat heel vaak bij ons niet [eigenaren =eigenwys, kunnen alles beter en nemen geen les meer].. Maar volgens mij is zo'n pony niet minder als 'gewone' pony's. Soms wat harder in de mond..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:17

ik ga deze topic zeker volgens.Want ik ga miss een manege pony kopen.Dan dan een jaar manege pony is.Hij heeft moeite met alleen lopen. En de rechterkant van zijn hoeven op te tillen.en het heeft niet met zijn rug te maken ofzo.Want ik weet dat hij het kan.

ojah wat ik ook graag zou willen weten. in welke zin is jullie pony veranderd? ik bedoel. in negetieve dingen en in posentieve dingen?

als de ts niet wil dat ik dit neer zet open ik zelf een topic.Dus ik hoop niet dat ts er bezwaar tegen hebt

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 16:23

Tuurlijk mag dat, we hebben in principe dezelfde vragen. Lachen

Mijn pony kan wel alleen lopen, ook buiten.
En ik ben niet eigenwijs hoor, ik ga netjes les nemen. Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:28

hey loesjuh weet je wat het grappiger ervan is. Bij mij wordt het waarschijnlijk ook een haflinger. En ik ga zeker weten les blijven volgen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 20:17

Dat is inderdaad wel toevallig. Lachen

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:36

Ik heb dan wel geen manegepaard gekocht maar qua stugheid, hard in de mond en op de voorhand lopen deed hij niet onder voor het gem. manegepaard (uitz daargelaten) Ik schrijf met opzet 'deed'want met heel veel les,geduld en aandacht is hij enorm verbeterd in zijn doen en laten. Ik ben al drie jaar met hem bezig en als beginner op hem begonnen maar nu gaat het erg goed hoewel ik weet dat we nooit hoog zullen komen op wedstrijden. Hij is nu 16 en daar is het gewoon te laat voor hoewel we nog steeds vooruit gaan.
Dus hou de moed erin en lekker aan de slag.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:40

Ik heb een aantal jaren geleden een pony gekocht die al 30 jaar in de manege meeliep. Toen ik hem kocht was hij minimaal 33 jaar oud, precies wist niemand het. Die pony is helemaal veranderd. Van een afgestompte pony veranderde hij in een superlieve weer van het leven genietende pony. We hebben nog 3 jaar van hem mogen genieten.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:50

@ gamble: Moed heb ik, anders was ik er ook niet aan begonnen. Knipoog

@ melody2: Wat een positief verhaal zeg! Fijn dat die pony de laatste drie jaar bij jullie heeft doorgebracht!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:54

Amo is een manegepony geweest Ja Na zijn manegetijd was hij er niet best aan toe, broodmager en typisch manegepaard. Nadat hij de eigenaar er weer afbokte heeft hij een jaar lang alleen maar opd e wei gestaan en niks gedaan. Dat jaar heeft hem zó veel goed gedaan Ja Onvoorstelbaar. Hij is nu een fijne pony, alle trucjes die hij op de manege had heeft hij niet meer, hij was ook nooit goed in de rechtergalop, daar heeft hij nu totaal geen moeite meer mee, hij was panisch voor de zweep, merk je nu niks meer van Lachen

het is een hele fijne pony, je kan er alles mee, en omdat hij manegepony is geweest, kan je er alle kanten mee op, naar buiten, dressuren en springen Lachen En je kan er iedereen opzetten, het gaat toch wel goed Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:59

Dat is met mijn Haf inderdaad ook zo; van beginner tot gevorderde, van kind van 6 tot volwassene, iedereen kan er op. Dat is wel leuk.

Ze is gelukkig ook niet zo'n 'verpeste' pony. Ze is in goede conditie enz.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:30

Onze pony hebben we ook van een manege gekocht. ze had daar ongeveer 1 jaar in de lessen meegelopen, en was 4 jaar toen wij haar kregen. Toch merken we nog steeds heel af en toe dat het een manege pony is geweest. Ze is erg moeilijk aan de teugel te krijgen. Maar ach, het is wel een lekker ding,en ze heeft met mijn zus zeer veel prijzen gewonnen, dus het is helemaal goedgekomen. Vaak is zo'n pony/paard door al die ruiters en lessen afgestomd, en zodra het een privepaard is, zie je vaak dat ze weer helemaal opleven, en er vaak erg leuke pony's/paarden tussenzitten.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:50

Yep, wij hebben ruim 5 jaar geleden ook een manegepony overgekocht.
En ik moet zeggen dat ik nog altijd blij ben dat we het gedaan hebben.

Ze is echt enorm veranderd, ik weet nog dat ze heel onstuimig was voordat ze begon met werken op de manege, en al snel vrij afgestompt was. Iedereen zag haar als "het sulletje, de slome".
Ik kon daar doorheenkijken, en nu, na ruim 5 jaar heeft ze haar oude karakter meer dan terug. Ze is af en toe weer heerlijk koppig, maar nog altijd mega lief. Het was voor mij een voordeel dat ik haar al die jaren op de manege ook al gekend had, en ook wist hoe ze voor die tijd was. Ik heb nog altijd lol met haar, en zit er zelfs aan te denken om een startkaart aan te gaan vragen en tussen de paarden te gaan starten met haar.

Tuurlijk heeft ze af en toe nog wel streken, maar welke pony heeft dat niet? En daarbij, ik vind het alleen maar leuk, ik ken haar door en door en weet ook dat ik haar kan vertrouwen. Het is geweldig als je een pony op zo'n gweldige manier ziet veranderen, van duf konijn naar eigenwijze, stoere pony Lachen

Ze heeft trouwens ongeveer 4 jaar meegelopen in de manegelessen voordat wij haar kochten.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 00:00

Ik heb zelf geen manegepaard gekocht, maar twee vriendinnen van mij wel. Het favoriete paard van een van die vriendinnen stond al een tijdje kreupel op de manege. Na wat onderzoeken bleek dat ze peesklap had. Iets wat met rust wel over gaat maar het zware manege werk zou ze niet meer aankunnen. Ze hebben haar toen met z'n tweetjes overgekocht van de manege ( voor de slachtprijs) Na 6 maanden rust loopt ze super! OK dan!
Loopt travers en renvers, wijken etc. Ze is nu 14 en heeft 10 jaar op de manege gestaan. Achteraf blijkt ze ook nog hele goede ( Gelderse) papieren te hebben. Ze gaan haar in het voorjaar laten dekken.
Een manege paard hoeft niet per definitie "afgestompt" te zijn!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 00:13

Bij Indy zitten ook papieren, al weet ik uit mijn hoofd niet welke, en ik weet ook nog niet of ze goed zijn. Clown

Afgelopen zaterdag ging ik haar even rijden (ze staat nog op de manege) om het nieuwe zadel te passen. Ik nam haar over van een meisje van een jaar of 8, waarbij ze heel sloom had gelopen. Haha! Maar direct toen ik er op zat had ze door dat ze beter haar best moest doen, dus ze liep lekker door, gebruikte goed haar achterhand etc.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 00:27

Het paard wat ik twee maanden geleden gekocht heb, heb ik 2 jaar geleden ingereden. Hij was toen van een handelaar maar stond op de manege waar ik rijd. Na een half jaar met mij en een vriendin te hebben gereden is hij in de manegelessen ingezet. Daar heeft hij een maand of 8 meegehuppeld en we merkten duidelijk de achteruitgang. Hij reageerde langzamer, was harder in de mond en liep minder in balans. Ik had toen meteen al plannen, maar dat ging om allerlei redenen niet door. Toen raakte hij in een manegeles kreupel en na een paar maanden stond ie op de manege in de weg en werd ie ergens op de wei gezet. Daar heeft hij een jaar mogen staan en hij is in dat jaar vooral mentaal veel gegroeid. Het jonge en speelse is er een beetje af, maar helaas ook de soepelheid en conditie Knipoog maar hij begint het steeds beter te doen. Weet zeker dat het helemaal goed komt met dat paardje.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:30

Ik heb 4 jaar geleden een manegepaard gekocht. Hij heeft 8 jaar in de lessen meegelopen, en ik had hem al die 8 jaar al trouw verzorgt.
Hij is absoluut wel veranderd, gelukkig alleen in zijn voordeel.
Sja, en vooroordelen over het kopen van een manegepaard: het is natuurlijk maar net wat je er van maakt.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:59

iemand van mijn stal heeft ook een managepaard gekocht. gaat echt goed. natuurlijk het paard blijft veel stugger in de hulpen zeker de beenhulpen en heeft een vreselijk harde mond. daarbij loopt hij op de voorhand maar al dit is al veel minder dan in het begin en het belangrijkste is, het beestje is gelukkig dus wat wil je nog meer

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:49

Ja ikke... 4 jaar geleden (of was het 5?) heb ik een merrie gekocht die te koop stond als fokmerrie. Ze konden er niks meer mee. Merendeel van de ruiters was er gewoon bang voor. Niet gek want ze zat in een continue vluchtmode. Menig mens heeft me voor gek uitgemaakt, maar ik ben nog even gelukkig met haar als toen.

Nu is het een totaal ander paard, maar het heeft daadwerkelijk bloed zweet en tranen gekost. Ze is heel slim en doordat ze ruim 5 jaar in de lessen had gelopen kent ze alle truukjes om zich te onttrekken Lachen
Maar daar wordt je heel wijs en behendig van.

Maar 1 tip, laat m goed keuren want merendeel wat er rondloopt is echt niet goed.

An_J

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:54

Mijn vroegere verzorgpony was ingereden op een manege en heeft tot z'n 9e er gestaan. Hij heeft altijd wel netjes gelopen en was kern gezond maar deed wel moeilijk over sommige dingen zoals: hoeven uitkrabben en springen, het was ook zo at iedereen wist dat hij over die dingen moeilijk deed dus leerde die het niet af. Toen de eigenaar hem kocht omdat de manege er mee zou stoppen was dit naar een weekje al afgeleerd, veder zijn ze er gewoon lessen mee gaan nemen, en hij heeft op wedstrijden nog L gesprongen en M dressuur

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:06

Duvel heeft ook in het manegewerk gelopen, ongeveer een klein jaar.
Toen hij binnenkwam, was het een fijn paardje om mee te rijden, erg braqaf en populair, zodat hij al gauw erg mager werd en ook nogal afgestompt raakte. Toen hebben andere mensen hem gekocht, maar die hebben er niet lang plezier van gehad, na nog geen 4 maanden waren ze al op hem uitgekeken, hij paste toch niet zo goed bij hun dochter als ze wel hadden gedacht.
Toen heeft de huidige eigenaar hem gekocht, voor wie ik hem sinds die tijd verzorg. Toen, ruim 3 jaar geleden was hij nog steeds mager, weinig bespierd en min of meer onopgevoedt. Hij liep door je heen de box uit zodra je hem opendeed enzo, was zo krom als een banaan, kon amper rechtuit lopen. (dat lag niet zo zeer aan het voormalig manegepaard zijn, maar meer omdat die mensen er erg weinig mee deden, 5 dagen per week liep hij alleen een klein uurtje in de stapmolen, verder kreeg hij vrij weinig aandacht op die dagen).
Na een half jaar was er zoveel vooruitgang, toen ben ik met hem wedstrijden gaan rijden, de 1e wedstrijd meteen 3 winstpunten in de B.
Na 10 maanden reden we onze 1e M1 proef. Toen ging het allemaal wat minder hard, ik kwam voor mezelf ook op nieuw terrein, had met een vorig paard 1x L2 gestart, voordat hij helaas moest inslapen.
Na een jaar weinig starten, had ik wel de punten voor de M2, maar ook afgelopen jaar heeft het mijzelf niet meegezeten. Inmiddels hebben we 1 winstpunt M2, maar we zijn nu weer erg fanatiek aan het oefenen en ik hoop nu echt fanantiek te kunnen starten, dus wie weet rijden we einde van het jaar wel Z!
Met een voormalig manegepaard dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:54

het enige wat mij erg opvalt is dat bijna alle paarden van de manege hier in de buurt die verkocht worden binnen 3 jaar afgemaakt worden ivm artrose. De beesjes hebben zo vaak door de duinen, bak en het strand moeten ploeteren dat ze echt versleten zijn..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 11:00

Hmm dat is minder.
Dat heb ik hier eigenlijk nog niet gehoord.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:09

Wij hebben vorig jaar zomer ook een manegepony overgekocht die toen 19 jaar was en alleen gebruikt was voor kleine kinderen. Deze pony was alleen niet correct gereden in de zin dat hij alleen kon galopperen van achter naar voor en niet op de volte. En ook altijd als je met je handen in je zakken ging of hij hoorde een papiertje dan stopte die, draaide 360 graden en kwam met een drafje naar het midden om daar te wachten op een snoepje...kortom bijnaam: de snoepjespony...zo noemde de kleintjes hem omdat ze zijn naam niet wisten. Even een paar keer een ervaren ruitertje erop laten rijden die hem weer netjes terugstuurde en hem leerde rondjes galloperen en het hele probleem van de snoepjes is opgelost...pony zag er toen ookniet optimaal uit, lange klit-manen, dikke stofvacht maar is nu vol glanzend en in blakende gezondheid...en wij geven ook les met haar en gaat super goed. We hopen dat we nog veel van haar mogen genieten. Hoe toepasselijk ook haar naam: Lady Twix...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 13:40

Haha leuke naam ja! Haha!