Knagen op houten-bakrand..help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Knagen op houten-bakrand..help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:59

Hi

Sinds een eind november hebben we een houten-bakrand van 3 balken onder ellkaar.
In deze bak staan ze overdag met veel hooi (kuil en of gewoon hooi).
Sinds een paar weken heeft de twenter door dat je ook op het hout kunt bijten. Waar duidt dit op? Verveling, vitamine-tekort? Ze krijgt op stal een zou/lik-blok en voer + hooi.

Sinds woendsdag zie ik het Lady ook doen? Dat moet toch duiden op iets? Weten jullie wat het kan zijn?

laatmederin

Re: Knagen op houten-bakrand..help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:06

Ik zou in eerste instantie aan verveling of de behoefte om te grazen te denken, maar aangezien ze er met meerdere tegelijk staan en hooi hebben kan dat het toch niet zijn zou je zeggen...

Dus geen verklaring van mijn kant. Misschien wel een oplossing. Bij ons werden de hekken e.d. altijd geverfd met carboleum, dat vinden ze vaak heel vies en voorkomt zo knagen (wel paarden binnenhouden tot het goed droog is natuurlijk). Dit is allicht geen oplossing voor het onderliggende probleem, maar zorgt iig wel dat niet je hele nieuwe bak opgevreten wordt.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 20:17

Hi.

Hmm...daar kan ik wel naar kijken. Het is gewoon erg zonde. Ik dacht aan verveling. Maar dat is toch vreemd, ze komen elke dag buiten en staan met 'n 3e in de bak. Worden elke dag gereden/gelongeerd/gewandeld ect ect.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:39

Kan verschillende oorzaken hebben. Wisselt ze misschien haar snijtanden? Doorkomende tanden geven veel jeuk aan het tandvlees en veel knaagbehoefte. Het kan ook verveling zijn of een tekort aan vezels in het dieet (kortstengelig hooi ipv langstengelig, hard hooi). Dit kun je oplossen door wilgentakken en/of fruitboom takken te verstrekken. Maar daar is moeilijk aan te komen in de winter.... Misschien hooi in twee netten overelkaar geven? Dan zijn ze ook even bezig het eruit te vissen.

[edit:aanvulling]
Het is een natuurlijk gedrag. In het wild knagen ze ook graag op boom(bast).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:11

Oplossing is denk ik gewoon een simpel stroomdraadje boven en tussen je planken spannen...en de stroom erop zetten als ze erin staan en uit als je gaat rijden...

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:44

Bij ons doen de paarden dit ook Verward

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:35

[edit:aanvulling]
Het is een natuurlijk gedrag. In het wild knagen ze ook graag op boom(bast).[/quote]

Ook mijn paardje staat in een longeerbak de houtsnippers af te lebberen! Zijn ze schoon dan gooit ze, ze terug of staat er een lange tijd op te kauwen en soppen. Maar ik heb altijd begrepen dat hout splintert en dat die splinters niet bevordelijk voor de buikwand zijn!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 18:53

Ze bijten het eraf en eten het niet op gelukkig.

Ik ga denk ik toch maar voor het stroomdraadje

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:30

Bij ons zijn ze ook aan het hek begonnen.
Binnenkort maken we een nieuwe bak en daar komt natuurlijk ook hout aan te pas. Dit willen ze wit schilderen,maar volgens mij kunnen we het inderdaad beter met carboleum insmeren.
Waar het nu precies aan ligt dat knagen weet ik niet

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:54

gesina schreef:
Bij ons zijn ze ook aan het hek begonnen.
Binnenkort maken we een nieuwe bak en daar komt natuurlijk ook hout aan te pas. Dit willen ze wit schilderen,maar volgens mij kunnen we het inderdaad beter met carboleum insmeren.
Waar het nu precies aan ligt dat knagen weet ik niet

Als je een nieuwe bakrand zet en je begint met carboleum, dan kun je hem niet meer in een andere kleur verven...carboleum is namelijk erg onderhoudsvrij maar kan niet overschilderd worden. Wit wordt bruin enzo...Ik zou dan voor een simpel draadje gaan, geen onderhoud en toch mooie bak

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:58

Jah bij ons doen (sommige) paarden het ook...
Bij ons is ook een stroomdraadje langs de rand gespannen en dat werkt prima... Knipoog