Paard op mijn naam, door ouders betaald, hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Paard op mijn naam, door ouders betaald, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:11

Toen ik anderhalf jaar geleden mijn paard kocht (of beter gezegd mijn ouders) is ze dus door mijn ouders betaald. Omdat er niemand lid was van het KWPN, en ze wel op onze naam gezet moest worden, ben ik toen lid geworden van het KWPN en is ze op mijn naam gezet. Sinds juli zijn mijn ouders uit elkaar en gezien het feit dat ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, moet alles nu verdeeld/verrekend worden. Van wie is mijn paard nu? Wordt het beschouwd als een gift? En zoniet, moet ik dan de helft van de waarde nu, of van de waarde toen ik haar kocht terugbetalen? (Ik zeg de helft, omdat als het geen gift is geweest, het van mijn moeders kant een gift wordt, zij zal er in ieder geval geen aanspraak op maken.)
Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven en bij mij een stukje onzekerheid wegnemen.

Cassidy

Re: Paard op mijn naam, door ouders betaald, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:15

Als het paard op jouw naam staat ben jij de eigenaar.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:24

Als je 18 jaar of ouder bent en het paard staat op jouw naam, is er niets aan de hand. Hoe het onder deze leeftijd zit weet ik niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:33

Het lijkt mij ook dat het paard van jou is, het staat tenslotte op jou naam. Ik weet niet hoe je paard betaald is, maar als dat contant is, is er niet eens terug te vinden wie hem betaald heeft...

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:51

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben 19, dus ik ben gerustgesteld. Het geld is overigens toen overgemaakt, maar dat maakt dus niet uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:23

Volgens mij maakt het niet uit op wiens naam het paard staat en is dat geen eigendomsrecht. Het gaat er meer om wie de verzorging van het paard betaald heeft. Als jij dat zelf hebt betaald kun je inderdaad je paard zien als een gift, als je ouders dat hebben betaald.......dan is het paard in hun beider bezit.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:34

Neonlight schreef:
Volgens mij maakt het niet uit op wiens naam het paard staat en is dat geen eigendomsrecht. Het gaat er meer om wie de verzorging van het paard betaald heeft. Als jij dat zelf hebt betaald kun je inderdaad je paard zien als een gift, als je ouders dat hebben betaald.......dan is het paard in hun beider bezit.

Klopt helemaal.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 18:19

Dat maakt het lastig dan. Ik betaal dingen als voer, dekens, zadel, veearts en les, maar mijn ouders betalen de hoefsmid en stalling. Over de afgelopen maanden heeft mijn moeder weer meer betaald dan mijn vader, dus het is ingewikkeld. En als ik nu de helft van mijn paard van mijn vader zou kopen, betaal ik dan de waarde van nu of van toen ik haar kocht?

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:22

Volgens mij is het paard gewoon van jou. Het staat op jouw naam, en hoe dat ooit geregeld is, doet er niet zoveel toe.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:47

denk je dan dat jouw ouders er moeilijk om gaan doen?

ik mag toch hopen dat ze een scheiding voor jou zo soepel mogelijk willen laten verlopen.

en dat er geen machtsstrijd over een paard gevoerd gaat worden.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 18:51

mirgino schreef:
denk je dan dat jouw ouders er moeilijk om gaan doen?

ik mag toch hopen dat ze een scheiding voor jou zo soepel mogelijk willen laten verlopen.

en dat er geen machtsstrijd over een paard gevoerd gaat worden.

Ja, dat hoopte ik ook. Mijn moeder zal haar 'helft' gewoon schenken, mocht blijken dat ze juridisch gezien niet van mij is, maar mijn vader heeft al aangegeven dat mijn paard voor de helft van hem is en dat hij dus recht zou hebben op de helft... Ik had de hoop dat, omdat ze toen toevallig op mijn naam is gezet, nu ook juridisch gezien van mij zou zijn.

Sylvia_Amin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:00

Daar heb ik ook nog nooit over nagedacht; mijn paard staat op mijn naam maar ik heb hem samen met mijn moeder gekocht. Mijn vader betaalt de stalling en ik de rest van de kosten Verward

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:49

Het op naam staan heeft echt geen enkele betekenis. Zoek maar eens in oude Hoefslagen, hebben diverse artikelen over rechtszaken ingestaan. Ook is er enkele jaren(?) geleden een zaak bij de rijdende rechter geweest. Het kwam er op neer dat degene die de verzorging betaalde (en dan voor langere tijd) de eigenaar was. In jullie gavel is dat dus jij en je ouders. Of dat in gelijke mate is weet ik dus niet, ik weet niet wat de kosten van jouw paard zijn. Dat jouw moeder de laatste tijd meer heeft betaald dan jouw vader maakt niks uit, ze zijn tenslotte nog steeds in gemeenschap van goederen getrouwd. Zoals ik er nu tegen aan kijk zijn er 2 eigenaren, aan de ene kant jij, aan de andere kant jouw vader en moeder. Als er door jou gelijke kosten betaald worden zal dit dus 50% en 50% zijn. Dat zou betekenen dat als jouw moeder haar deel aan jou schenkt, er nog 25% overblijven die je dan zou moeten betalen. En ja, wat is de waarde van een paard.....wat de gek er voor geeft, of de slachtprijs??? Of toch de prijs die er destijds voor betaald is? Ik zou anders eens naar een rechtswinkel gaan. Ben je toevallig wel rechtsbijstand verzekerd?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:06

Mochten je ouders het zo wettelijke en via de recht het willen regelen, moet je kijken wat je paard nu waard is. Want bij giften over hoge bedragen moet weer belasting worden betaald. Heb ik het dan wel over bedragen van 10.000 euro ofzo, maar goed, geen idee wat je op stal hebt staan??!!
Misschien is het beste om dit gewoon met je ouders zelf te bespreken. Niet alles hoeft per se via het recht te gaan. Als ze beide instemmen in de situatie die nu gaat of 1 die jij voorstelt, hoef je helemaal nergens bang voor te zijn. Neem aan dat ze alsnog het beste voor jou willen en je niet je paardje willen afnemen??!!!!!!!!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:18

Ja, ik heb volgens mij rechtsbijstand. Wel een goed idee om even naar een rechtswinkel te gaan, het is ingewikkelder dan ik dacht.
Ik heb ook een oproep geplaatst op een juridisch prikbord en kreeg daar de reactie dat een derde ook een paard voor een ander kan kopen. Het gaat er dan om, voor wie het paard gekocht is. Dat is voor mij dan gunstig, omdat mijn ouders niets met paarden hebben en ze dus specifiek voor mij gekocht is. Dan is er sprake van een schenking. Probleem is dan wel, dat ze het allebei als schenking zien, en niet als bruikleen. Dan gaat Neon's verhaal van de 25% terugkopen op, denk ik, qua kosten is het namelijk ongeveer 50%-50%.
Phynix, toen ik haar kocht was ze 3,5 en niet zadelmak. Inmiddels loopt ze L1 + 7 en is in principe M klaar, ben bang dat ze dus redelijk in prijs is gestegen. Het is gewoon een leuk paard, geen 10.000 euro, maar tussen de 6000 en 8000 zit het wel denk ik. Ik hoop dat mijn vader geen aanspraak gaat maken op zijn 50% of 25%, maar hij ziet het als zijn paard en weigert mee te betalen aan de nieuwe stalling (waar ik sinds oktober/november sta) en heeft zijn auto (die voor de trailer stond) al verkocht. Daarnaast heeft hij in een zog. goed gesprek gevraagd hoe ik het zie om mijn paard weg te doen. Ik heb gezegd dat ze niet weggaat en dat, als hij wel wil verkopen, hij dan volgende week de helft van het aankoopbedrag op zijn rekening heeft. Misschien niet zo handig van mij om dat te zeggen, maar ja dat is achteraf. Feit is gewoon dat ik haar absoluut niet wil verkopen, vandaar dat ik wil weten hoe het zit, voordat ik bedragen over ga maken die ik niet over hoef te maken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:27

Ik weet dus niet hoe het precies rechtelijk zit. Maar mocht je vader blijven volhouden dat hij een geldbedrag wilt zien, betaal hem dan die 25% van het aankoop bedrag terug. Zal dus een realtief klein bedrag zijn. Jij hebt je paard op dat niveau gebracht, dus hoeft hij er geen winst op te maken. Misschien kan je op die manier het gerechtelijke voorkomen.
Dat hij stalling niet meer wil betalen kan je natuurlijk niets meer aan doen. dat is een keuze die hij zelf maakt en waar jij mischien de dupe van bent. Kan alleen advieseren om met hem zelf tot een schikking te komen, om te voorkomen dat het via de rechter gaat. Tenzij je vooraf natuurlijk 100% zeker weet dat je niets hoeft te betalen...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:28

Want inderdaad aan de andere kant, moet jij dan ook al je kerst-/sinterklaas-/verjaardag kado's terug betalen. Waren ook een geschenk op nu jouw naam??!!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:32

ik denk dat je het best aan je ouders kan vragen hoe het zit...
of je ouders vinden dat het paard van hun is of van jou...
ik denk niet dat je ouders het paard nu ook gaan opsplitsen ( de waarde dan) je blijft je moeders kind en je vaders kind dus ik neem aan dat als je ouders gaan scheiden dat ze het paard niet in waarde zullen scheiden...
( sorrie erg onduidelijk geformuleerd, maar ik hoop dat je het begrijpt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:09

Als je vader moeilijk gaat doen over je paard en daar echt de helft van wil hebben zou ik dat dus echt belachelijk vinden. Probeert hij jou een hak te zetten of zo? Hoe ver kun je gaan?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:19

Cassidy schreef:
Als je vader moeilijk gaat doen over je paard en daar echt de helft van wil hebben zou ik dat dus echt belachelijk vinden. Probeert hij jou een hak te zetten of zo? Hoe ver kun je gaan?

Ik heb geen idee wat er met mijn vader aan de hand is. We hebben 1,5 jaar geleden nog overwogen om zelfs 2 paarden te kopen, hij was onwijs enthousiast. We gingen altijd met z'n tweeën op wedstrijd, hoefsmid en naar les. Hij reed en rijdt zelf niet, maar naarmate ik ouder en serieuzer werd, ging hij ook daarin mee in zijn enthousiasme. In juli kwam hij op een zaterdagochtend met de mededeling dat hij een vriendin had van 27 en dat hij daar bij introk. En sindsdien is mijn vader ontzettend veranderd, doet en zegt dingen waarmee hij bij veel mensen dingen stuk maakt. Noem het een midlifecrisis, ik weet het niet. Overigens, hij woont nu ook in Purmerend...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:35

Dat is allemaal wel errug banketstaaf voor je zeg!!
Mocht je vader er dus toch zo ver in gaan, zou ik onderling met hem afspreken dat je 25% van het aankoopbedrag terug betaald aan hem. Zet het wel op papier!! Op deze manier hoef je dus niet via de rechter en kan het niet nog vervelender uitpakken voor je. Dan ben je er gewoon vanaf!!! (Denk dat je dat ook wel graag wilt in deze sotuatie) Ach gut

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:14

Wat banketstaaf voor je dat je ouders (vader) zo moeilijk doen Ik hoop maar dat het goed geregeld kan worden en dat je paard er niet de dupe van wordt Lachen Sterkte!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:11

waarom krijg ik het gevoel dat het zijn nieuwe vriendin is die zit te pushen om dat geld. Ik zou me ergens goed laten informeren bij een advocaat of notaris. Of Bij een ombudsman of zo.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:18

Als je vader aangeeft geen stalling meer te willen betalen, dan sta jij in je recht denk ik. Jij bent degene die het paard verzorgt, opleidt en nu dus ook degene die de stalling betaalt (of je moeder, maar voor zover ik begreep, staat zij gewoon aan 'jouw kant'). In mijn ogen ben jij dan degene die zichzelf eigenaar kan noemen, eventueel samen met je moeder. Dat het paard op jouw naam staat zegt ook wel wat volgens mij. Het is niet iets dat compleet genegeerd wordt door bijvoorbeeld een rechter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:55

Eigenlijk denk ik dat je vader heel weinig kans maakt als hij van jou een deel van het aankoopbedrag gaat terugeisen. De rechter zal gaan kijken wie er voor het paard gezorgd heeft en voor wie het paard gekocht is.
Dat hij de stalling betaald heeft is niet echt doorslaggevend, zeker niet omdat je een deel van die periode minderjarig was en het dus niet zo verwonderlijk was dat je ouders dat voor je betaalden.