Meningsverschil met bijrijder wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Meningsverschil met bijrijder wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:10

Ik kom net terug van 3 maanden stage, waarbij ik doordeweeks bij anderen thuis ben ingetrokken, in het weekend wel gereden, voor zover mogelijk, en mn bijrijder in mijn plaats laten lessen op de vereniging.

Nu had ze 2x per week les, 1 dressuur en 1 springles.

De instructie bij springen vond dat zij nim moest laten uitrazen als die fris was, weinig mocht werken aan nagevelijkheid en dat lekker springen en een beetje dresuren goed voor hem was. als hij iets eng vind, vooral laten kijken en verder niet teveel vragen. (die les reed ik niet in, ga ik nu wel in rijden, als het bevalt)

De instructie van de dressuurles, vindt dat als hij wegspringt je hem op de rem moet zetten, als hij iets eng vindt, niet laten kijken, schoudervoor, en erlangs rijden. en dat hij gewoon vwnw gereden moet worden (die les rijdt ik ook al een tijdje in, en dat bevalt prima die methode, gaat hij echt beter van lopen)

Nu wil M. hem niet harder aanpakken, en laat hem als hij er vandoor gaat, duurt het even voor ze hem rustig terugneemt, gevolg: wedstrijd ik een paard wat echt link was, en waar geen stuur of rem op zit. krijg ik te horen dat ie in de les ook al zo was de dag ervoor, grrr.... doe dan wat!!!!
Zelf deze week bezig geweest en hem erdoor gepakt, ha hij loopt weer, zij blijft nu lessen op za. alleen is dat niet zo'n geweldige instructie, zij beweert dat het komt doordat hij fris is, ik weet dat dat ook meespeelt, maar hij wordt link op deze manier, nu wil in in juli voor 3 maanden naar het buitenland vertrekken, moet ik er iemand bijvragen in die periode of gewoon hopen dat een half jaar lessen, en ik die blijf zeuren dat ze strenger moet zijn genoeg is..
Verder klinkt het heel goed tussen die 2, en nim verdomt het om voor mensen die hij niet mag wat te doen, ze rijdt hem nu een jaar, normaal pak ik hem alleen goed aan, zodat hij het niet in zn hoofd haalt te emmeren, maar als dat dus niet, minder gebeurt... dan krijg je dit.

Sorry van het lange verhaal, maar wat denken jullie wat het beste is om te doen?

Leone

Re: Meningsverschil met bijrijder wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:15

Ik zou met haar gaan praten en haar uit leggen waarom het belangrijk is dat hij op de manier van de "dressurinstructie" aangepakt wordt... Leg haar uit dat het op wedstrijd anders een onbegonnen zaak is/wordt en dat dat toch niet de bedoeling kan zijn... Maar ik denk als ze echt niet naar je wilt luisteren je zelf naar een andere bijrijder moet gaan zoeken... het is een blijft jou paard

Maar je hebt een half jaar lees ik om dit aan haar verstand te peuteren Haha!
Laatst bijgewerkt door Leone op 30-01-05 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:15

Het woord bijrijder zegt het al... het is een persoon die jouw paard bij rijdt. Rijden op twee verschillende manieren pakt eigenlijk nooit goed uit. Het is jouw paard en jij zult duidelijke regels op moeten stellen. Als jij wilt dat jouw bijrijder strenger voor je paard moet zijn, moet je er van op aan kunnen dat dit gebeurt. Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard en als jij ziet dat de afspraken en regels omtrent dit onderwerp niet worden nageleeft, zul je er wat aan moeten doen. Of jouw bijrijdster rijdt jouw paard op de manier die jij wilt, of zoek een andere bijrijdster.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:17

In ieder geval met je bijrijder praten. Het is jouw paard en zij moet zich daarom aanpassen aan jouw rijden, niet andersom... Als die instructrice je niet aan staat, dan verder zoeken en niet daar lessen. Hetzelfde voor je bijrijder. Je hebt een bijrijder om er gemak van te hebben, geen last. Is misschien wat onaardig ten opzichte van je bijrijder, maar je paard gaat voor.

Ik zou tegen je bijrijder zeggen wat je als probleem ziet en hoe je het wilt hebben. Misschien kunnen jullie er dan samen uit komen. Als je bijrijder initiatiefloos blijft rijden, zou ik mijn paard er zeker geen 3 maanden door willen laten rijden. Dan herken je je paard niet meer als je terug komt.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:18

Het lijkt mij dat jij uitmaakt wat er met je paard gebeurt en dat de bijrijder je paard hetzelfde moet rijden als jou, dus als ze een instructeur heeft die het anders wil zou ik hem rap uit die les halen, ik heb ook bijrijders maar ze rijden het paard zoals ik dat wil en als ze instructie hebben die mij niet past worden ze uit die les gehaald of ik heb het er met de instructie over, bij mij mag een paard niet wegrennen als hij fris is, zet hem maar aan het werk dan heeft hij ook geen tijd van kijken.
Ik zou dus met mijn bijrijder gaan praten, ze moet het paard wel op dezelfde manier rijden als jij.
Succes ermee

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:34

De instructie staat qua methode me wel aan, het enige probleem is dat ze niet echt geweldig les geeft.
Ik probeer haar het ook duidelijk te maken, alleen zegt zij elke keer dat het wel om haar veiligheid gaat, zucht...
en ze vindt het zielig hem in zn mond te trekken als ie fris is, wat op zich niet nodig is, als je maar consequent genoeg bent.
Maar zal het er wel met haar over hebben, wil eigelijk liever geen andere bijrijder, zij kan het ook goed met mn ouders vinden, en nim staat thuis dus dat scheelt. en ze ruimt de stal altijd zo netjes op... wat ik nogals een vergeet. Maar ze is niet echt makkelijk in de omgang ADHD geval, erg hyper en moeilijk op in te praten. Maar we gaan t proberen. Desnoods ga ik dr zelf wel lesgeven op mijn manier, wie weet helpt dat.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:02

Ik zou direct met haar gaan praten. Ik heb 2 jaar lang 1 paard gedeeld en merkte dat we verschillend reden, waardoor het paard ook niet wist waar hij aan toe was.

Probeer duidelijk te maken dat het jouw paard is en dat jij beslist wat hoe er gereden wordt!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:06

Ze neemt dr telefoon niet op, dus heb haar maar een mailtje gestuurd dat ze toch eens moet gaan nadenken over hoe te rijden en uitgelegt waarom.
nu hopen dat ze het goed oppakt, als het goed is zie ik haar vanavond nog wel ff dan kan ik het er dus met haar er over hebben...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:24

VValar schreef:
Het woord bijrijder zegt het al... het is een persoon die jouw paard bij rijdt. Rijden op twee verschillende manieren pakt eigenlijk nooit goed uit. Het is jouw paard en jij zult duidelijke regels op moeten stellen. Als jij wilt dat jouw bijrijder strenger voor je paard moet zijn, moet je er van op aan kunnen dat dit gebeurt. Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard en als jij ziet dat de afspraken en regels omtrent dit onderwerp niet worden nageleeft, zul je er wat aan moeten doen. Of jouw bijrijdster rijdt jouw paard op de manier die jij wilt, of zoek een andere bijrijdster.

sluit ik me helemaal bij aan

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:33

sandr0 schreef:
VValar schreef:
Het woord bijrijder zegt het al... het is een persoon die
jouw
paard bij rijdt. Rijden op twee verschillende manieren pakt eigenlijk nooit goed uit. Het is jouw paard en jij zult duidelijke regels op moeten stellen. Als jij wilt dat jouw bijrijder strenger voor je paard moet zijn, moet je er van op aan kunnen dat dit gebeurt. Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard en als jij ziet dat de afspraken en regels omtrent dit onderwerp niet worden nageleeft, zul je er wat aan moeten doen. Of jouw bijrijdster rijdt jouw paard op de manier die jij wilt, of zoek een andere bijrijdster.

Ik wou precies hetzelfde zeggen. Ik dnek niet dat je straks met een fijn gevoel in het buitenland zit, als het zo doorgaat.
Je zou er voor dat half jaar dat je in het buitenland zit ook iemand bij kunnen nemen, die hem meer aanpakt.. dat je een beetje hetzelfde idee houdt als hoe het nu is...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:41

Nimmy schreef:
, alleen zegt zij elke keer dat het wel om haar veiligheid gaat, zucht...

en gelijk heeft ze !!!!!!!!

praat gewoon rustig met haar, verder ben je wel heel tevreden met d'r, en ze doet je paard al een jaar, dus probeer het op te lossen!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:27

Laat haar anders een keer kijken als jij rijdt. Dan kan ze het verschil zien en ook zien waarom het nodig is om hem aan te pakken. Ik rij mijn paard ook samen met iemand. Zij is er tot voor kort heel vaak afgevallen omdat hij stierlijk vervelend bij haar was en bokte. Advies van mij wilde ze niet hebbe. Op het punt dat ze bang van hem is geworden is ze toch bij me gekomen voo rhulp. Gaat nu al stukken beter. Ook zij durft hem niet aan te pakken. Als ik er dan ff op ga en hem op zijn flikker geef, ziet ze meteen hoe hij zich opeens voor me inzet en dat alles over is en dat ze er dus niet bang voor hoeft te zijn
En jij bent de baas en jij hebt hem betaald en wilt dus niet dat hij verknald wordt!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:16

Het is JOUW paard, dus zij heeft zich maar aan jou aan te passen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:41

ze ziet me vaak zat rijden, en ze weet ook dat aanpakken werkt,
ga vanavond het er met haar over hebben, en nu ze ook met hem lest, en gaat starten denk ik dat ze wel merkt dat hem aanpakken nodig is.

vooral als ik weg ben, en anders zoek ik nog wel iemand die als ik weg ben hem ook kan doen, alleen vindt het nu een beetje vroeg daarvoor, en vind 3 mensen teveel, en dan hou ik zelf geen dagen meer over om te rijden, dat is ook niet de bedoeling.

en mn ouders betalen, en die vinden dat ze het geweldig doet.. is ook weer zo'n struikelblok.
maar hopelijk gaat ze het inzien, mn ouders begrijpen mn stanpunt in ieder geval wel, dat is al heel wat.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:03

Ik ben het er niet mee eens dat rijden op twee verschillende methodes niet kan werken.
Zo rijd mijn zusje pas 3 jaar en ik al 12 jaar, tsja, dat valt in niveau uiteraard niet te vergelijken.
Ook mijn vriend (absolute beginner) en vader (al 30 jaar niet meer gereden ofzo Knipoog) hobbelen wel is een rondje.

Het enige wat ik van alle 3 eis is dat als ze iets willen doen (Eef een opdracht geven) dat ze het dan ook afmaken en niet denken 'ow ze doet het niet, laat maar zitten'. Iedereen moet consequent zijn, al is het dan op een eigen niveau. Je vraagt iets van je paard, dan moet die dat doen ook.

Als zij niet durft door te zetten (wat ik opmaak uit haar preek over haar veiligheid) zou ik maar is een preek beginnen over dat dit niet werkt. Een paard zn zin geven is alleen maar gevaarlijker, want dan luistert die de volgende keer zeker niet. Als dit niet aan haar verstand valt te peuteren, kan je beter iemand anders zoeken denk ik.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:47

Je hebt eigenlijk een ideale bijrijdster. Eentje die je kunt vertrouwen, die ook blijft komen en die goed met het paard en ook nog met je ouders op kan schieten....

De manier van rijden is natuurlijk ook belangrijk, maar daar kun je toch rustig over praten. Je paard zal er echt niet dood van gaan als jij er drie maanden niet meer op jouw manier mee rijdt. Als je dan terugkomt en je gaat weer rijden, zijn de maniertjes er zo weer uit....

Wees blij dat je een betrouwbare bijrijdster hebt, die vind je niet zo gauw nog een keer....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:38

sandr0 schreef:
VValar schreef:

Ik sluit me hier steenvast bij aan! Het is jouw paard dus jij hebt de uiteindelijke verantwoording...als jij lekker kunt rijden moet je er ook voor zeggen dat je dit kunt behouden natuurlijk...en er zijn genoeg meiden die graag willen rijden, betrouwbare bijrijdsters genoeg...die plegen een moord om een paard te mogen rijden en verzorgen en dan ook nog les te mogen rijden...dat is geen excuus maar ik zou er iig goed over nadenken...maar het ligt dus ook aan de verschillende instructeurs...je bijrijdster doet nu net de andere instructeur volgen dan jij doet...dat botst ook...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 14:16

Marita schreef:
Je hebt eigenlijk een ideale bijrijdster. Eentje die je kunt vertrouwen, die ook blijft komen en die goed met het paard en ook nog met je ouders op kan schieten....

De manier van rijden is natuurlijk ook belangrijk, maar daar kun je toch rustig over praten. Je paard zal er echt niet dood van gaan als jij er drie maanden niet meer op jouw manier mee rijdt. Als je dan terugkomt en je gaat weer rijden, zijn de maniertjes er zo weer uit....

Wees blij dat je een betrouwbare bijrijdster hebt, die vind je niet zo gauw nog een keer....

Ben ook nog steeds erg blij met dr in het algemeen
Bij hem slechte manieren eruit rijden is niet zo makelijk, hij kan dan erg strek en standvastig zijn. en hij weet precies hoe hij het over moet nemen... zolang je hem dr geen aanleiding toe geeft is hij heel goed te rijden, maar als hij na 3 maanden makkelijk rijden weer aan t werk moet weet ik niet of dat zo weer gaat, en heb geen zin in eerst een periode vechten en een achteruitgang van weet ik t wat.

Maar we hebben t erover gehad, ze snapt dat het mijn paard is, en als ik zeg dat ze consequent moet zijn dat huppelen en wegschieten niet mag ze er ook wat aan moet doen, maakt me nog niet zoveel uit wat als ze hem maar op zn kop geeft... en ze snapt het. eindelijk... en ze rijdt zelf ook al 11 jaar, dus wat dat betreft moet ze het makkelijk kunnen.
en ze rijdt nu bij een instructrice waar ik het ook mee eens ben, dus dat gaat vast goedkomen, ik ga nu steeds mee naar les, en wat ik nu zie bevalt me wel.

Mss dat er in die periode iemand bij moet die hem ook wat meer aanpakt, maar dat zien we nog wel.