Hooi gewikkeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hooi gewikkeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:33

Stel ik heb een pak vers hooi, net gehooid dus, en ik laat dit wikkelen. Heb ik dan kuilgras of gewoon hooi? Gaat dit dan alsnog gisten en wordt het pittiger, meer eiwitten?

Zijn er mensen die dit doen? Ik wil dit nl gaan proberen omdat ik denk dan geen stof meer te hebben,moet nl altijd hooi natmaken voor mijn paard. Ook hoop ik dat mijn hooi gespaard wordt door de muizen.

Zoals eerder in een topic aangegeven, hebben we dus een muizenplaag. Het gif dat we gekocht hebben, wordt dus totaal niet aangeraakt Boos! Boos! Boos! Boos!

Mensen ervaring met deze manier van wikkelen??

Voor- en nadelen??

Morrie

Re: Hooi gewikkeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:39

wij hebben uitsluitend gewikkeld hooi, het ligt eraan hoe droog het is als het in het pak gaat: is het nat (heeft het na het maaien geregend en is het niet meer gekeerd en gedroogd) dan wordt het kuil en is het droog (na het maaien niet meer geregend en lang liggen drogen, regelmatig gekeerd) dan heet het voordroog.

Onverpakt hooi is hier in de buurt eigenlijk niet meer te krijgen zelfs, de boer heeft nog wat in de hooiberg van een paar jaar oud, maar als dat op is, zal het iets zijn van vroeger, vrees ik

Kuil beval meer eiwitten dan voordroog.

Vorige week was er per ongeluk een pak kuil gevoerd ipv voordroog (iemand zag, voelde en rook het verschil niet) en er stonden meteen een aantal paarden ziek: buikpijn en diarree Boos!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:30

Als het gras zo droog is als hooi en het wordt gewikkeld, dan blijft het gewoon hooi, net wat hierboven vermeld wordt.

Het voordeel van gewikkeld hooi is, dat het niet gaat stoffen en dat het lekker fris en vers blijft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:02

Ik vraag me alleen af of de muizen er nu wel netjes afblijven.
Mijn pakken vlas worden ook gewoon aangevreten nl. Boos!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:58

wij zelf maken elk jaar twee soorten hooi omdat we verschillende aanvragen krijgen de een wil pakjes hooi hebben en een ander wil gewikkeld hooi hebben.
het verschil is dat pakjes hooi droger zijn maar meer stoffig en gewikkeld hooi is iets natter maar daardoor minder stoffig.
de reden dat het ietsjes natter is komt door het feit dat pakjes hooi uit kunnen wasemen dus die worden alleen maar droger. en in de gewikkelde balen blijft toch altijd nog ietsjes vocht achter dat door het plastic er niet uit kan.
van muizen zal je waarschijnlijk geen last hebben als je zo af en toe een pak koopt. maar ga je voor een heel seizoen opslaan is het wel raadzaam om er af en toe wat muizen korrels tussen de balen te strooien want ze knagen zich er wel een weg door of anders doen ratten het wel, en kijk ook uit met vogels zols eksters en kraaiachtigen want die willen ook nog wel eens gaan pikken in het plastic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:18

Sugarmiss, snap ik niks van. Vanmorgen trok in nog een heel pak hooi naar voren en BAM helemaal kapotgewroten Boos! Viel in kleine stukjes uiteen.

Iets verder op staat mijn vlas, maar daar eten ze gelukkig niets van.

En echt we hebben een ware plaag.

Oke dan nieuwe oproep, waar kan ik in Noord Braband gewikkeld hooi kopen? Dit wordt dus voor mij de nieuwe manier. Ik hoop echt dat ik nu ook het hooi niet meer hoef nat te maken. Kan ik net zo veel ervan voeren, ong. een half pak dag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:30

Misschien vinden 'mijn' muizen het vlas lekkerder dan het hooi Clown
of is dit iets nieuws voor ze (ben net overgestapt) en moeten ze het nog even uitproberen.

Over het algemeen is kuil/voordroog iets eiwitrijker. Niet elk paard kan die omschakeling even makkelijk aan.
Ik zou het mengen en langzaam overgaan.

Omdat het eiwitrijker is hoeven ze er dus ook minder van. Maar omdat er ook meer vocht inzit is het moeilijk in te schatten hoeveel je moet voeren.

Af en toe even prikken of je al ribben voelt Clown (maw voeren op het oog Pling )

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:53

Sugarmiss schreef:
Ik vraag me alleen af of de muizen er nu wel netjes afblijven.
Mijn pakken vlas worden ook gewoon aangevreten nl. Boos!

Mijn kuil wordt niet aangevreten, mijn vlas wel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:55

Ben blij dat ik niet de enigste ben met dat probleem Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:09

bij mij laten ze het vlas liggen en beginnen ze aan de wortelen en het hooi Boos! stelletje meevreters.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:27

erg he? Super caid gekocht, maar nog geen korreltje hebben die krengen gegeten Boos!

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:32

Wij hebben kleine pakjes voordroog liggen, waarvan er toch bij een aantal gaten in de folie gebeten zijn door muizen Boos! .
Misschien moet ik er wel enkele pakken vlas bij leggen als afleiding Clown .