voor het eerst naar strand wat kan ik verwachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

voor het eerst naar strand wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 21:06

Ik ga morgen voor het eerst met mijn merrie van 11 jaar naar het strand. Eerst een stujk door de duinen en dan nog zon 5 minuutjes over het strand. Tis best een pittig paardje en ik ben niet zon held. Hoe waren jullie ervaringen op het strand voor het eerst? En hoe waren de paarden? groetjes eline

Mocca

Re: voor het eerst naar strand wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:19

Ik ben ook wel benieuwd wat ik kan evrwachten, ik wil met Amo ook eens naar het strand. Maar met hem weet ik wel wat ik kan verwachten: Oh, strand, wat leuk *sjokt verder* Haha! Zelf zal ik behoorlijk in de stress zitten, maar Amo is echt zo'n paard van: boeiend, waar maak je je druk om Verward het is maar strand hoor Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:31

Euh, ik zou het niet weten Haha!

Ik denk dat ze wel flink opgefokt zal zijn, maar het ligt ook aan het karakter van je paardje natuurlijk...

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 21:36

Ze is best ¨pittig maar er nog nooit bij me vandoor gegaan ofzo. Ook is ze niet echt schrikkerig. Maar wil wel altijd hard lopen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:42

ik had ook een druk paard maar k ben gelukkig niet snel bang.

maar ik had voor de zeker heid toch maar haar martingaal om mijn beugels wat korter emn stevige handschoenen aan .
dus wij het strand op ik gelijk diep in mijn zadel gaan zitten en wat denk je Cool haha gaat ze stilstaan hahah ze was zo vol verwondereing dat het zon groote open ruimte was.
en verder was ze mega lief(toen ze eindelijk weer durfde te lopen)

ik had echt een knetter paard verwacht maar ik kon op slot zelfs met een lange teugel stappen. zelfs na een mega harde galop (het was een engelse volbloed dus ja dat wil wel Vingers aflikken )

liep ze dr na nog erg rustig alleen die golfjes he aaaaaa die zijn pas gevaarlijk vooral dat schuim daar moet je wel effe met 4bene te gelijk de lucht in springen ahahahha.

o tis een beetje lang geworden ahah Pling Vork

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:06

poeh ik heb soms al schrik in de bak als ze hard gaat galloperen laat staan op het strand Vork

beauty is nrps dus dat gaat extra hard denk ik Bloos!

ik zou gewoon recht voor je kijken en niet onder je Bloos

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:08

Van de zomer voor het eerst naar het strand geweest met MAris, samen met een vriendin en haar paard. De foto's stonden in mijn profiel maar die doet het nu effe niet jammer genoeg.
Ik kan je zeggen dat het mij reuze mee viel. Ik had verwacht dat hij echt helemaal zou flippen bij het zien van zo'n grote bak met zand en zoveel water!! Maar hij vond het bos, waar we door moesten enger haha. Eenmaal op het rand keek hij wel zo rond van: HE wat is dit nou weer. Maar hij deed braaf wa tik van hem vroeg. Alleen het water kreeg ik hem niet in. zelfs na 3 dagen niet. Haha! Dat was toch wel heel vreemd, water wat naar je toe komt en danweer weg gaat. Verward
In de gallop ging hij er zelf niet vandoor. Okeej na dat we een aantal honden tegen kwamen die mee gingen rennen natuurlijk wel.. Maar het was echt heerlijk en ik heb aan hem gemerkt dat hij het ook leuk vond. Eindelijk eens een km of wat volluit in de gallop. Heerlijk gewoon. Ik hoop dat jij vandaag ook een leuke dag hebt gehad. Want je ging vandaag toch??
Afbeelding
Let niet op zn neus riem want die zit te laag en let ook nietop zn dikke buik want dat komt van het gras. Hij zit inmiddels weer op zn goede gewicht Haha!

Afbeelding Het bos en het strand bij Noordwijk..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:18

Vaak zijn paarden helemaal overdonderd als ze voor de eerste keer het strand zien.
Mijn Duitser wist niet hoe snel hij om moest keren toen hij boven aan het duin stond }>
Toen ik hem eenmaal op strand had, durfde hij nauwelijks te lopen *LOL*

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:22

Naar mijn ervaring zijn juist paarden die al wel vaak op het strand zijn geweest daar knetter, omdat ze dan geleerd hebben dat ze hard mogen galoperen. Voor paarden waarvoor het allemaal nog nieuw is, is er vaak geen reden om gek te gaan doen (tenzij het hard waait natuurlijk, want niemand houdt ervan gezandstraald te worden Pling ). Dus als het voor je paardje nieuw is zou ik me niet al te druk maken.

En mocht ze wel druk worden kan je haar altijd nog het mullere zand insturen, staan ze echt zo stil, veels te zwaar om te rennen.

Veel plezier!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:32

ik ben met mijn 2 jarige arab aan de hand 2 keer op het strand geweest, ik had vanalles verwacht, maar het valt erg mee. Ze zijn ten eerste verrast door de hoeveelheid zand die ze opeens onder zich hebben en voor zich zien liggen, ten 2e de ruimte en ten 3e de zee die wel een erg raar geluid maakt. Dus wegvliegen doen ze niet echt, ze zijn echt verbaasd. Ik liep met een snurker over het strand, die dicht op mij geplakt was.

Succes!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 13:35

Ik ben net terug van de rit naar het strand. Ze was hardstikke braaf. Heb wel gedraafd maar nog niet gegaloppeerd,dat komt volgende keer wel.Ze vond de zee wel eng. Groetjes eline

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:51

Vaak zijn paarden erg overdonderd maar het verschilt per paard een beetje wat ze doen.
Ik zou er voor zorgen dat je je paard sowieso onder controle heb, doe een martingaal oid om ook al gebruik je die thuis nooit. En wees op alles voor bereid maar ga niet zenuwachtig op je paard zitten, dan breng je dat over en gaat het al snel fout. De kans bestaat dat je paard aan het rennen gaat en niet meer wil stoppen, trek m dan op een volte en laat m kalmeren!
Succes en veel plezier!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:55

Heel verschillend.
Mijn pony is normaal ook onwijs druk, maar de eerste keer op het strand kreeg ik hem met veel pijn en moeite in een handgalopje. Hij snapte niet wat hij met al die ruimte aanmoest! De 2e keer durfde hij al wel harder, maar op het gras gaat hij nog steeds veel harder dan op het strand. Ik heb geen idee wat het is, maar waarschijnlijk de ruimte ofzo, van water/golven is hij niet bang.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:25

even een tip: ga de eerste keren dat je naar het strand gaat niet galopperen maar gewoon rustig stappen en misschien een drafje. Ze associeren dan het strand niet meteen met 'hard gaan'. Als je meteen flink gaat galopperen doen ze dat de volgende keer geheid ook....
Die van mij durft ook niet in de aanrollende golven te stappen. Wel in pierebadjes, of achter een ander paard aan. Misschien een tip?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:35

Fijn dat het goed is gegaan!
Ik weet dat mijn vorige tinker (staat nu ook vlak bij het strand) de zee erg indrukwekkend en eng vond de eerste keer.
Goede tip ook van jackie70!

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:45

Toen ik voor de eerste keer naar het strand ging te paard, was met een hele groep en die pony waar ik op zat vond het wel aardig om in de zee te gaan rollen en zo ben ik dus ook in de zee beland... Clown

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:50

Heranda schreef:
Toen ik voor de eerste keer naar het strand ging te paard, was met een hele groep en die pony waar ik op zat vond het wel aardig om in de zee te gaan rollen en zo ben ik dus ook in de zee beland... Clown

Whahah, oh sorry, ik mag niet lachen Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:27

bedankt voor de tips allemaal, groetjes eline

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:09

tyson20 schreef:
Ik ben net terug van de rit naar het strand. Ze was hardstikke braaf. Heb wel gedraafd maar nog niet gegaloppeerd,dat komt volgende keer wel.Ze vond de zee wel eng. Groetjes eline

Dat vind ik heel verstandig van je! Wanneer ik op een paard naar het strand ga wat daar voor het eerst is stap ik alleen maar en neem hooguit een stukje draf mee. Op deze manier leer je je paard niet dat het strand ook altijd racen betekend. Ik ken genoeg paarden die zodra ze het strand opkomen direct in galop aanspringen als je ze de kans geeft. Dit komt omdat de ruiters dit de paarden in het verleden hebben aangeleerd.

Met mijn eigen paard moet ik nog een keer naar het strand. Wil over een aantal maandjes gaan als ze iets langer onder het zadel is. Ik denk dat zij het ook wel ontzettend spannend zal vinden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:33

En hoe heb je het gehad op het strand?

Mijn arabier was voor de 1e keer op het strand ook niet zo'n held Haha! Normaal wil hij altijd heel graag erg hard maar nu durfde hij amper in galop Nagelbijten / Gniffelen hij ging gauw weer terug naar draf.

Die golven vond hij echt levensgevaarlijk en sprong er iedere keer heel hard vandaan en wou het liefst zo de duinen weer in maar na even aanhouden en de paarden van mijn stalgenoten die wel durfden, kreeg ik Omar ook eindelijk in de zee maar zodra er dan weer een golf kwam wou hij hij er weer uitrennen Haha! En ik had me nog wel zo op een rengalopje verheugd! Volgende keer beter.