Ervaringen sneeuwbeslag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Ervaringen sneeuwbeslag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 20:47

Wat zijn jullie ervaringen met sneeuwbeslag? Hiermee bedoel ik dat de hoefsmid een rubberen ring of leren ring tussen het hoefijzer en de hoef bevestigd. Op deze manier kleeft de sneeuw niet vast aan het hoefijzer. Kan dit kwaad, is dit slecht voor de hoef? Leer of rubberen ring beter?

Sim

Re: Ervaringen sneeuwbeslag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:35

Kitty1 schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met sneeuwbeslag? Hiermee bedoel ik dat de hoefsmid een rubberen ring of leren ring tussen het hoefijzer en de hoef bevestigd. Op deze manier kleeft de sneeuw niet vast aan het hoefijzer. Kan dit kwaad, is dit slecht voor de hoef? Leer of rubberen ring beter?

Mijn ervaring is, dat als het sneeuwt in Nederland dat de grond dan 9 van de 10 keer is bevroren en dat je dan toch niet buiten kunt rijden.
Ligt er alleen sneeuw en is de grond zacht genoeg, dan is sneeuwbeslag perfect. Ik persoonlijk zou voor rubber of kunststof gaan. Sneeuw smelt toch en dat tast wel het leer aan.
Het is niet slecht voor de hoef, zolang de stand van de hoef niet anders wordt (maar meestal gebeurt dat niet, omdat het stuk wat er tussen gaat maar milimeterwerk is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:40

Ik wilde ook een ring, maar mijn smid rade een heel leren zooltje aan
En dit bevalt me goed.
Sneeuw blijft er niet onder plakken.
Voor het rijden heb ik het niet gedaan, want idd, het is toch hard.
Ik heb het gedaan zodat ik ze met een gerust hart in de wei kan zetten.

Slecht zal wel meevallen.
En het is maar voor 1 of 2 beslag beurten.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:17

Röskur mijn IJs heeft sneeuwringen sinds een paar weken! Lachen Hij staat 24/7 buiten dus het is ideaal. Hij struikelde namelijk de hele tijd vorige winter toen het sneeuwde, ivm klompen sneeuw en grond onder zijn ijzers. (dus ook tegen blessures, lijkt me iig niet gezond als je paard de halve dag zo rondstrompelt Ach gut ) Ik had wel dat er een klein beetje grond onder zat de morgen dat het had gesneeuwd, maar die middag kon ik door de smeltende sneeuwpaden gewoon een rit maken!!!! Alles ging prima, hij kreeg geen klompen, gleed niet uit etc. OK dan! Ben er tot nu toe dus tevreden over. Lachen

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 10:29

Roskur, wat voor sneeuwringen heb jij dan?