kuilgras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamaron

kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:24

Wie van jullie voert kuilgras en waarom...en wat is het voordeel (of nadeel) ten opzichte van gewoon hooi?

Chrissetje

Re: kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:30

van kuil worden ze wel drukker omdat er veel zoetstoffen inzitten en veel eiwitten...
daarom krijgen paarden ook niet al te veel kuilgras op een dag
hooi mag daar tegenover wel veel meer gevoerd worden... Haha!

Iloveyuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:31

Vingers aflikken
wat is kuilsras Bloos

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:32

Ik heb niet zoveel verstand van kuil, omdat ik op dit moment gedwongen aan het overstappen ben van hooi naar kuil.

Hoe het in de praktijk precies valt weet ik dus nog niet, ik weet alleen dat er behoorlijk wat eiwitten in zitten in vergelijking met hooi en dat je er minder van hoeft te voeren, het is in de aanschaf duurder dan hooi, maar je doet er in verhouding ong. net zolang mee, dus uiteindelijk scheeld het niet zoveel of zelfs niks.

Mijn paard is dampig dat is de reden dat ik hem van het hooi af haal en op kuil zet, na wat proefmaaltijden laat hij zich het goed smaken en hoest op dit moment ook minder maar of dat nu gelijk van het kuil komt weet ik niet kan ook toeval zijn, daarvoor kreeg hij altiid nat hooi.

Er is best wat verschil tussen de ene kuil en de andere, koeienkuil eet mijn paard niet en zo zegt men is ook niet gezond voor een paard, heb ik van horen zeggen.
Ik ben wbt de prijs net zo duur uit als met het hooi, niet in aanschaf maar in verbruik, en krijg daarvoor echte goede kwaliteit paardenkuil, dus met een goede geur en zonder schimmels of sporen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:23

Iloveyuna schreef:
:9
wat is kuilsras Bloos

het zit in grote lichtgroene:lichtblauwe verpakkingen...
het is best plakkerig en stevig,het ruikt lekker zoet,word meestal aan koeien gevoerd Vork

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:10

Kuilgras is gras dat direct na het maaien op een hoop wordt gegooid en afgedekt met plastiekfolie, of in plastiek balen wordt gewikkeld.
Er kan geen lucht bij het gras omdat het plastiek het gras afsluit van de lucht. Er gaan dan anaêrobe processen plaatsvinden. Suikers worden omgezet naar melkzuur door melkzuurbacteriën.
Indien je slecht kuilgras hebt (vb. veel zand mee opgeschept bij het verzamelen van het gras) zijn er meer boterzuurbacteriën. Hierdoor wordt er boterzuur gevormd en dat stinkt enorm. Zo'n kuilgras mag je niet geven!!

Het voordeel van kuilgras is dat het stofvrij is.
De nadelen zijn dat niet ieder paard kuilgras lust en dat kuilgras sneller schimmelt (omdat het vochtig is). Ook is het arbeidsintensiever: kuilgras weegt door zijn bewaarde vocht veel zwaarder dan gedroogd hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:15

Citaat:
koeienkuil eet mijn paard niet en zo zegt men is ook niet gezond voor een paard, heb ik van horen zeggen.

dat maakt geen verschil!!! ik woon op een boerderij..heb koeien en uiteraard paarden....mijn paarden eten het zelfde kuilgras dan onze koeien....en er is niets anders aan hoor!!!!

Citaat:
Kuilgras is gras dat direct na het maaien op een hoop wordt gegooid en afgedekt met plastiekfolie, of in plastiek balen wordt gewikkeld.
Er kan geen lucht bij het gras omdat het plastiek het gras afsluit van de lucht.

dat hoeft niet met kuilgras.....zoals hier boven staat woon ik op een boerderij....wij hebben een ecte kuil....geen balen met plastic folie dus!! bij het gras in de kuil kan ook geen lucht omdat het met een loader stivig is aangereden.....als de kuil klaar is komt er een grote lap plastic over en een laag van ± 30-40 cm zand....om het aan te duwen....iedere dag schept me pa er zand vanaf en zet hij ze kuilgras die dan "bloot" word op stal....en moet binnen 2 dagen op gevoerd worden in verband met schimmelen enz. Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:47

Citaat:
dat maakt geen verschil!!! ik woon op een boerderij..heb koeien en uiteraard paarden....mijn paarden eten het zelfde kuilgras dan onze koeien....en er is niets anders aan hoor!!!!

Maakt absoluut wel verschil! Kuilgras voor paarden wordt ook wel voordroog genoemd. Kuilgras gaat vrij snel in de baal (of in de kuil) en voordroog laten ze eerst een aantal dagen liggen, zodat het veel minder nat het pak in gaat. Koeienkuilgras bevat veel meer eiwitten etc. dat paarden voordroog.

Mijn paard kan wel tegen voordroog, maar van kuilgras wordt ze ziek. Ze krijgt dan een allergische reactie op die eiwitten. Vorig jaar waren we nog net op tijd...

Dit is dan ook meteen mijn mening over kuilgras... als je zeker weet dat het voordroog is, dan is dat wel fijn voor je paard. Ik heb mijn paard weer op nat hooi staan, omdat ze bij ons op sta koeienkuilgras hebben.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:02

ben op zich niet zo voor stander van kuil
1 van mijn paardjes raakt dan aan de diaree en dan zet ik hem weer 3 a 4 dagen op hooi en dan is weer over en dan gata ie weer op kuil
maar reden dat ik hem kuil voor is omdat ie vrij mager is ( slecht verzorgd oude eigenaar) maar volgend jaar gewoon hooi geen kuil meer voor mij

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:13

ik geef mijn paarden ook kuil,
het ruikt ontzettend zuur, maar mijn paarden vinden het veel lekkerder dan hooi.
ze reageren er verder goed op

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:13

Ik voer ook voordroog kuilgras en mijn paard is er echt gek op, voer ook nog een klein beetje hooi bij maar hij pakt eerst de kuil.
Het nadeel van kuil in balen is dat je niet kan zien hoe een pak er vanbinnen uit ziet en er wil nog wel een verschil in kuil zitten.
Als je grote balen kuil hebt is het goedkoper dan hooi, want kuil kost gemiddeld 30 euro en voor 1 paard heb ik genoeg voor een maand. Een maand met 1 baal doen is wel te lang want dan gaat hij schimmelen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:16

miriamrocky schreef:
ben op zich niet zo voor stander van kuil
1 van mijn paardjes raakt dan aan de diaree en dan zet ik hem weer 3 a 4 dagen op hooi en dan is weer over en dan gata ie weer op kuil
maar reden dat ik hem kuil voor is omdat ie vrij mager is ( slecht verzorgd oude eigenaar) maar volgend jaar gewoon hooi geen kuil meer voor mij

Mijn paard raakte de eerste 2 dagen aan de dunne, dat was gelukkig vrij snel weer over, even een overgang zeg maar.
Wordt een paard van kuil dikker dan van hooi (ik dacht als je minder kuil voert dan hooi dat dat niet zo hoeft te zijn), omdat je jouw paard om die reden tijdelijk op kuil hebt staan?

De reden dat je hem het liefste op Hooi hebt, heeft dat met die Diarree te maken of zijn er nog meer nadelen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:20

Dan denk ik dat mijn paard ook dat "voordroog" kuil heeft, want het nattere koeienkuil om het maar even zo te zeggen, dat eet hij gewoon niet.

Ik heb speciaal naar "paardenkuil" gezocht, ik heb er verder geen verstand van, maar misschien is het verschil dat koeienkuil natter is en zuurder ruikt?
Het zal op zich hetzelfde zijn, alleen de bereiding vooraf is anders. Vermoed ik.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:50

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:42

mijn tinker werd er inderdaad druk van in het rijden, zeg maar gerust onhandelbaar, hij liep te stuiteren en kon zelfs met een buitenritje niks met hem beginnen. ik ben dus op hooi over gegaan en heb een rustig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:59

Mijn paardje (arabier) raakt van alleen maar kuilgras aan de diarree. Mijn stalhouder voert uitsluitend kuil. Vandaar dat ik gekozen heb voor zelf hooi kopen. Ze krijgt ´s avond wanneer ze van het land komt hooi, ze heeft geen diarree meer. ´s Ochtends krijgt ze nog kuil. Kuil vindt ze veel lekkerder.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 03:14

ik voer voordroog aan mijn paarden en gewoon hooi !

' s morgens krijgen ze een plakje voordroog , ' s middags hooi en 's avonds ook hooi !

sinds ik ' s morgens voordroog geef hoest er geen enkel paard meer en ze verdragen het voordroog kuil perfect en ze lusten het zeer graag !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 08:25

Ik voer kuil vanwege het hoesten van mijn paard.
Kuil is stofvrij, en hooi moest elke dag weken...

Mijn paard wordt er niet drukker van, hooguit iets dikker... Bloos

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:48

je moet het wel in 1,5 -2 weken opvoeren, anders gaat het schimmelen

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:57

Bij mij op stal voeren ze ook kuil!Ook met de reden dat het stofvrij is!

Iloveyuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:30

haha
nu weet ik wat kuilgras is Bloos Tong uitsteken

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:03

Citaat:

Daar zit wel degelijk verschil in. echte kuil voor koeien is heel anders dan voordroog. Mijn paard staat op een boerderij en hier krijgen de koeien echt kuil en de paarden voordroog. de echte koeienkuil is vaak natter, ruikt zuurder en heeft vaak korte "stengels'. koeienkuil is veel meer bemest dan voordroog en bevat veel meer eiwitten. dit is voor betere melk bij de koeien.

Ik heb ook een dierenarts gesproken en die vertelde dat echte kuil helemaal niet goed is voor paarden. veel te zuur en teveel eiwitten. het is echt bedoelt voor koeien.