Veulen na jaar gespeend, merrie ontzettend dikke uier...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Veulen na jaar gespeend, merrie ontzettend dikke uier...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 17:45

Zoals in mijn andere topic te lezen is : En zo heb je er ineens 2 pony's bij... hebben wij sinds woensdag een shetmerrie en haar veulen van bijna een jaar op stal.
Ze komen bij een schapenboer vandaan die er niks mee doet, waar ze in de weg staan en die van verzorging niks weet.
Hij vond het plots leuk een veulentje bij de merrie te nemen en heeft haar laten dekken, waardoor er vorig jaar een veulen uitkwam.
Het veulen stond tot op afgelopen woensdag tot ze bij ons kwamen nog aan de merrie en dronk nog van de merrie.
We hebben het veulen bij de merrie weggehaald. De merrie staat in een andere schuur met Bas, het veulen naast de pony van mn vriendin.
Het gewoonlijke gehinnik hoort erbij, maar verder gaat het goed.
Op de uier van de merrie na.
Ik zag de uier vanmiddag... wat een groot ding! Ik weet dat dat even afwennen moet maar dit was echt ontzettend groot, het bungelde heen en weer tussen dr benen. Het veulen heeft natuurlijk bijna een jaar bij de merrie gedronken. De uier stond behoorlijk op spanning, dus ik heb er een beetje spanning afgehaald door een klein beetje melk eruit te laten lopen. Natuurlijk niet te veel, ze moet niet steeds melk aan blijven maken.

Maar wat moet ik nou met die uier aan ? Heb nl het idee dat het zo blijft, ik heb iig nog nooit zo'n dikke uier bij een (shet)merrie gezien.
Ik weet niet of het verstandig is steeds de spanning eraf te halen door er melk uit te laten, aan de andere kant weet ik niet of het wel zo slim is die uier zo ontzettend dik te laten zijn...

Fleda

Re: Veulen na jaar gespeend, merrie ontzettend dikke uier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:00

Niet proberen aan te komen! Dan blijft de uier melk aanmaken. De uier blijft een paar dagen strak staan, en het is niet echt een fijn gezicht, maar daarna slinkt het uier vrij snel! Ik vond het bij mijn merrie echt verschrikkelijk om te zien, volgens mij doet het verdomd veel pijn z'on uier, maar dit is wel de beste manier!

Als het erg warm wordt, kan je het eventueel met een zachte straal even afspuiten, dat verlicht/verkoeld een beetje!

Succes!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:04

En..bewegen bewegen en nog eens bewegen. Zo loopt ze
ook de spanning eraf. En iid koelen met een zachte straal koud/lauw water.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 18:27

Tsja ze begint nu pas weer met bewegen, ze heeft continu met het veulen op een loopstal gestaan en is vandaag pas voor het eerst sinds tijden weer op de wei geweest.
Conditie is ook ver te zoeken dus echt volop in de beweging zal niet lukken. Maar weidegang krijgt ze nu zowiezo weer elke dag en kan een beetje longeren met dr.

Vind die uier er eng uitzien,misschien komt dat omdat het veulen er zo lang bij gestaan heeft. Ik heb ervaring met merries met pas afgespeende veulen, maar zoals ik al zei heb ik nog nooit zó'n uier gezien

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:48

Even een tijdje van de brok afhalen als ze dat al kreeg en ook niet op een wei zetten met veel gras, liever nog in een paddock op zand en wat oud hooi voeren. Krachtvoer en voer met veel vocht (gras) stimuleert de melkgift teveel.
Vaak is een kleine week al voldoende.
Melken absoluut niet doen, daar wordt het alleen maar erger van.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:11

Op krachtvoer staat ze niet, de weide stelt niks voor, meer blubber dan gras en het gras dat er staat is meer voor de sier dan dat er voedingwaarde in zit.
Ze krijgt 2 plakjes oud hooi per dag, wat meer buikvulling dan voeding is ( meer heeft ze ook niet nodig, onze andere pony's krijgen hetzelfde terwijl die wel beweging hebben, zijn sobere pony's met grote kans op hoefbevangenheid )

Melken zal ik laten voortaan. Zal de uier dagelijks in de gaten houden.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:55

maar zou je het veulen er niet pas bij weg halen als het allemaal gewend is, ik bedoel aan mensen enzo mischien dat ze dan van haar moeder ziet dat het niet eng is en dat ze zo sneller tam word...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:02

Veel stappen
Rantsoen vermindern
niet te veel eiwitten
En de uier goed in de gaten houden.

Dit alles is inverband met kans op onstoken uiers als de veulen afgespeend wordt....

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:09

geloof dat bijna alles al is genoemd
mis alleen nog insmeren met kampferspiritus tegen de pijn en dikte van de uier (goede ervaringen mee),te koop bij kruidvat ed
bij de kassa ernaar vragen ,is een flesje van eigen merk vaak

als smeren moeilijk gaat omdat merrie te pijnlijk vind
inhoud in een plantenspuit ed overgieten en de uier daarmee benevelen.

met een dikke week zal dikste van de uier voor bij zijn

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 01:00

skaay schreef:
maar zou je het veulen er niet pas bij weg halen als het allemaal gewend is, ik bedoel aan mensen enzo mischien dat ze dan van haar moeder ziet dat het niet eng is en dat ze zo sneller tam word...

Nee, het veulen is al veel te lang bij de merrie en probeert juist steeds achter de merrie weg te schieten. Zo'n merrie wordt helemaal uitgemolken door een veel te groot en oud veulen, die is ingevallen bij de flanken en zoals ik al zei ziet die uier er erger uit dan bij een paard waarvan op normale leeftijd een veulen gespeend wordt.
Veulen leert wel, er staan meerdere pony's en ze komen bij ons dagelijks in handen, dus mocht ze iets over willen nemen van groepsgenoten dan is die mogelijkheid er, ze heeft ook contact met anderen, alleen niet dr eigen moeder.

Ik zal maandag even naar die kampferspiritus kijken

Bedankt voor de reacties allemaal