Veulen of jaarling laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Veulen of jaarling laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:34

Als ik een zadelmak paard zou kopen dan zou ik zeker het paard klinisch en zelfs röntgologisch laten keuren. Ondanks dat ik niet een paard zou kopen in een duurdere prijsklasse. In mijn omgeving heb ik namelijk te veel 'probleem' paarden gezien die vooraf niet of slechts klinisch waren gekeurd.

Maar wat als het een jonger paard of zelfs een veulen betreft? Klinisch laten keuren lijkt me nog vrij normaal, maar zou het veulen ook op de foto's moeten gaan. Kan het überhaupt wel?

kiana

Re: Veulen of jaarling laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:45

ja hoor waarom niet.
Veulens va 9 mnd ivm OCD, de rest is afwachten denk ik.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:51

Als ik een 2 of 3 jarige zou kopen zou ik hem zeker klinisch en rontgelogisch laten keuren een veulen denk ik niet zo snel, daar kan nog zoveel mee gebeuren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:02

kiana schreef:
ja hoor waarom niet.
Veulens va 9 mnd ivm OCD, de rest is afwachten denk ik.

mij is verteld(ging een nog geen 1,5 jarige kopen en vroeg advies na de DA ivm 2 afgekeurde paarden en ik toch wat zekerheid wilde)
dat een OCD-onderzoek pas zin heeft vanaf 1,5 tot 2 jaar oud omdat er tot die tijd nog ocd's ontwikkeld kunnen worden

heb haar dus ook niet laten keuren, ze was nog superjong, beweegt lekker soepel, ff lijf en benen bekeken en gevoeld en in de mond gekeken, niets raar opgemerkt dus t zal wel goed zijn Ja

2 compleet goedgekeurde paarden bij aankoop heb ik inmiddels afgekeurd hier thuis staan, dus een keuring geeft nooit zekerheid het sluit alleen gebreken uit maar echt zekerheid heb je nooit.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:10

ocd is tot 9 mnd.
waarom gaat het kwpn anders nu jaarlingen checken op ocd ?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:13

Volgens mij controleert het KWPN de dieren van anderhalf Verward

Ik keur ook geen jonge paarden, maar ik koop ook nooit geen dure jonge dieren (überhaupt geen dure paarden Haha!). Als ik een jaarling van een paar 1000 euro zou aanschaffen zou ik het ws. wel doen.
Eigenlijk is het wel verstandig om er iig een klinische keuring bij te doen, even luisteren naar het hartje en longen e.d. is zo stom nog niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 08:02

nee, ik zie er het nut niet van in.

Misschien als ik een dure jaarling zou aanschaffen, maar in een normale prijsklasse zou ik het niet doen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 08:26

Ik heb mijn veulen gekocht op de leeftijd van 3,5 a 4 maanden. Ik heb haar toen klinisch laten keuren. Gewoon een beetje zekerheid. Volledige zekerheid zal je toch nooit hebben. Rontgenologisch heb ik niet gedaan, omdat zoals de rest zegt, OCD zo jong toch nog niet zchtbaar is.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 16:54

Bedankt voor de reacties!

Als ik (zoals de planning is) deze zomer een veulen van een maand of 4 koopt, dan ga ik hem voor de zekerheid maar klinisch laten keuren.
Op de foto's heeft blijkbaar nog weinig nut op die leeftijd; tijdens de verdere groei kan er inderdaad nog zat gebeuren.

Maar mocht ik bij een fokker een droompaard tegen komen die 1,5 à 2 jaar is dan kies ik wellicht wel voor de zekerheid voor beide keuringen... Nog geen garantie, maar dan weet je in ieder geval dat het paard bij aankoop gezond is.