opleiding paardenhouderij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:59

(sorry als de vraag al eerder gesteld is, maar ik kan de zoekfunctie nu niet gebruiken..)
Ik ben van plan te gaan stoppen met m'n opleiding Verpleegkunde, omdat het me totaal niet ligt.. ik wil ontzettend graag de opleiding paardenhouderij gaan volgen, maar helaas blijven m'n ouders steevast volhouden dat er absoluut geen werk in de paarden en dat ik maar wat anders moet zoeken..
Is dit echt zo? En zouden jullie me aanraden om een opleiding hierin te volgen? Het gaat trouwens om niveau 4 ..

Nu ben ik dus benieuwd naar ervaringen van mensen die deze opleiding volgen of hem al afgemaakt hebben en of je met dit diploma ook wat kan doen?

Alvast bedankt!

lachmar

Re: opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:54

Hallo.

Ik heb zelf de opleiding paardensport in Deurne gedaan.
Het is in paarden heel simpel. Of je moet goed kunnen rijden, of goed les kunnen geven en anders vergeet het maar.
Je kunt natuurlijk wel op een manege ofzo gaan werken of ergens gaan gromen, maar dit verdient zo slecht dat je dat ook niet tot je 30/40ste blijft doen.
Ik zou er eerst nog maar is goed over nadenken, want als je niet goed kunt rijden of les kunt geven is het nou eenmaal moeilijk om in de paarden te beginnen. ( Of je moet een rijke vent aan de haak slaan lol)

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:58

mee eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:30

Als je twijfelt, kun je misschien beter eerst eens een tijdje gaan werken in de paarden (bijvoorbeeld vanaf nu tot en met de zomervakantie o.i.d.). Dan heb je meteen een realistischer beeld van wat werken met paarden zo ongeveer inhoudt. Vervolgens kun je dan beslissen of je aan de opleiding begint of toch wat anders gaat doen.

En natuurlijk is er wel werk in de paarden. Er zijn alleen heel veel meer mensen die paardenhouderij studeren/gestudeerd hebben, dan dat er banen zijn.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:53

Ik zou het niet doen
Ik heb zelf een opleiding veehouderij / dierverzorging gevolgd en ben daar met 3 jaar mee gestopt (kreeg toen een sterk 3 jarig diploma)
Dit is in juni 2 jaar terug en ik heb nog steeds geen vaste baan, ik heb wel meerdere baantjes gehad maar die zijn allemaal tijdelijk.
In de dierenwereld is het heel moeilijk om aan een leuke (vaste) baan te komen waarbij je ook nog redelijk verdient. Vaak werk je heel erg hard en lang en verdien je heel weinig. En vooral de paardenwereld is erg hard en moet je heel goed tegen kritiek kunnen.
Als ik jou was zou ik je opleiding afmaken, of iig zorgen dat je een diploma hebt.
Ik ga begin over een maandje met de opleiding secretaresse nederlands met een combinatie medische kantoorvaardigheden. Dit is eigenlijk absoluut niet wat ik wil, maar ik moet wel. Dat is een van de weinige sectoren waar nog echt werk in te vinden is. En aangezien bedrijven zowat geen mensen zonder ervaring en diploma meer aannemen zou ik maar zorgen dat je iig een diploma hebt waar je nog iets mee kan als het niet lukt in de dierenwereld

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:55

Ik raad het je ook af, hou het liever als je hobby.
Herb zelf ook paardenhouderij nivo 3 gedaan en het was niet wat ik er van verwacht had.
En tja zoals ze al boven zeggen of goed rijden of goed kunnen les geven.
En verder moet je maar net geluk hebben dat je ergens kan gaan werken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:30

tja wat jij zegt, het is niet wat ik ervan verwachtte.....

het is net wat je er zelf van maakt.

ikzelf doe nu ook een opleiding paardenhouderij in deurne, mbo/hbo.
Als je gaat kijken wat je in de klas doet en leert kan dat misschien een beetje tegen vallen, het is deze tijd modern om een zelfstuderende/zelfsturende/zelfstandige opleiding aan te bieden, hier in deurne dus ook.
Het komt erop neer dat je veel zelf moet doen.
ik ben op school van 7 uur 's ochtends tot half 8 's avonds, terwijl er ook mensen bij mij in de klas zitten die om 4 uur al thuis zitten.

het verschil tussen die mensen en mij is dat ik na de lessen gewoon verder ga en hun sluiten de dag af. Ik ga bijv mensen helpen met het scheren van hun paard, een rondje mee mennen, nog ff rijden, noem maar op.

Naast school doe ik ook veel op evenementen helpen, daar leer je ook weer van.

veel suc6 met je keuze.

netals ik al zei, het is net wat je er zelf van maakt. Haha!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:08

tja het is inderdaat net wat je wil gaan doen in de paarden,
hoeveel ervaring heb je? hoe oud ben je? ervaring is erg belangerijk.

ik doe zelf nu een opleiding dierverzorging, daar word het zelfde over gezecht... niet veel werk....
ik wil na deze opleiding een eigenbedrijf op zetten, tja dat kost veel geld...
maar dat kost alles hier in nederland Clown

Als je ECHT wil en veel (voldoende) ervaring en kennis heb kun je volgens mij best aan een baan komen....

Ik hoop dat je er uit komt.... is nl wel een moeilijke beslissing..

succes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:54

Ik heb 3 jaar lang niveau 4 Paardenhouderij gedaan, ben vorig jaar gestopt vanwege chronische gewrichtsklachten en heb nu niveau 3 diploma, ben overgestapt naar Dierverzorging Paraveterinair

Ik kan er heel kort in zijn: Je moet van hard werken houden, aanpakken, geen 8-5 baan, niet alleen glitter en glamour, eerder veel vieze stallen, vieze paarden, tuigage dat schoon moet en af en toe eens een paard in je handen...

Weinig verdiensten, weinig aanbod in werk.

Het is er wel, maar voor weinig mensen weggelegd.

Jammergenoeg moest ik verplicht stoppen van de dokter, helemaal na de complimenten van mijn stagebegeleidster, dat ik iemand was die het wel zou redden in de paardenhouderij en dat ze juist mensen zoals ik moesten hebben... snif

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:55

Ik raad t je ook niet echt aan...

Ik wilde ook ontzettend graag opleiding paardenhouderij gaan doen, omdat dat ongeveer t enige was wat me interesseerde.
Ben nu met de opleiding begonnen op t Wellant College in Dordrecht en t stelt echt niets voor.

Of je zit op school om enkele uren niks te doen en ze werken volgens een systeem dat zelf initatief heel erg aangeprezen wordt. Maar kom je echter zelf met ideeen is t nooit goed en krijg je enorm gezeik.

Neej...ik zit juist te denken wat ik voor andere opleiding kan gaan doen, want dit is echt 3 keer niks...zonde van je geld en je tijd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:05

Ik heb 2 jaar de opleiding paardenhouderij en management gevolg op de groene welle. Zou het zeker afraden. Heel erg zware opleiding. Na een half jaar van de 33 leerlingen naar de 25. Ik kan niet verder na het tweede jaar omdat ik tijdens de opleiding een ongeluk op school heb gehad waardoor ik nou voor de rest van leven gehandicapt ben. Dit door de schuld van de school. Ga dus zeker niet hier een opleiding volgen.

Verder inderdaad wat de rest al zegt. Hard werken op andere tijden voor een minimum loon.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:56

Ik ben nog bezig met de 4-jarige opleiding paardenhouderij in Nijmegen, zit nu in de 3e.

Ik raad het je ook af! ik zou eigenlijk al gestopt zijn maar wil graag mijn 4 jarig diploma halen. Je moet gewoon of voor jezelf kunnen beginnen (hoop geld hebben) of goed kunnen rijden (niet bang, aardig niveau) of het gewoon net goed treffen (gebeurt ook wel eens Knipoog )

Het is gewoon erg hard werken en dat moet je ervoor over hebben, je zal je dan voor de volle 100% in moeten zetten! en het moet je niet uitmaken dat je hele dagen werkt voor weinig loon.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 01:16

Heyz...
Ik doe zelf ook de opleiding verpleegkunde niv 4 en zit nu in het 2e jaar....ik heb het ook gehad, dat ik heel erg zat te twijfelen, of ik niet de opleiding paardenhouderij, zal doen, maar naar veel afradingen, heb ik er toch vanaf gezien. Ik heb nu echt besloten om het als mijn hobby te houden en desnoods om het later erbij te doen! Knipoog Maak je opleiding verpleegkunde maar af zou ik zeggen, dan kan je zoveel kanten op!! En als je later toch nog wat wil verdienen in de paarden, kan je ook altijd de ORUN opleiding volgen!! Pling

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 01:54

NIET doen meid...