informatie hoofdstellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

informatie hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:42

Omdat het hoofdstel van orlandao niet echt lekker past bij Corenzo (op de een of andere manier komen zijn oren in de knel) gaan we morgen een nieuwe kopen. Maar er is zoveel keus. Wie kan mij in Jip en Janneke taal de verschillen uitleggen qua neusriemen ed.

lovemaan

Re: informatie hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:52

euh, er zijn veel verschillende neusriemen: maar drie die echt vaak gebruikt worden.....gecombineerde neusriem, dit is een hoge neusriem met een spareriempje.
lage neusliem/africhtings neusriem. die zie je vaak op maneges. dat is een neusriem die laag op de neus ligt.
en de mexicaanse neusriem, deze word heel vaak bij het springen gebruikt, dan is de kaak mooi vrij.

maar kijk anders even bij www.divoza.nl of andere ruitersportzaak sites, daar staan ook wel veel verschillende op, en soms ook met uitleg Ach gut

(verder weet ik er ook niet veel van hoor, ik rij met gecombineerde die zie je het vaakst en hij rijdt lekker! Pling )

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:56

gamble schreef:
Omdat het hoofdstel van orlandao niet echt lekker past bij Corenzo (op de een of andere manier komen zijn oren in de knel)

Komen zijn oren in de knel? Misschien als je hem een gaatje losser maakt, de bakstukken bedoel ik, dat ie al wat ruimer valt? Maar dan moet natuurlijk het bit niet te laag hangen he Knipoog
Of misschien is je frontriem te krap? als dat het geval is, hoef je toch alleen maar een nieuwe frontriem te kopen Pling
Succes!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:14

Ja toen ik het las dacht ik ook dat je frontriem te krap was!

Maar ik zou gewoon voor een gecombineerde neusriem gaan.
Je kan de sperriem er ook gewoon afhalen als je hem niet gebruikt.

Bij de Engelse Kan je er geen sperriem aan doen.
Mexicaanse Werkt scherp in
Lage Neusriem...Uhm tsjaaa...Word op maneges gebruikt, waarom zou ik echt NIET weten Tong uitsteken Haha

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:34

mijn advies is ga naar een ruitersportzaak en vraag om een normaal kwalitatief goed hoofsdtel, hoeft nieteens erf duur te zijn. Je zal denk ik bijna altijd met een gecomineerde neudriem thuiskomen maar dat is prima om gewoonmee te rijden.

Ik ben erg voorstander van "houd he gewoon zo simpel mogelijk" normaal passend hoofdstel normaal goed bit en je bent een heel eind op weg

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 09:09

syltje_777 schreef:
Lage Neusriem...Uhm tsjaaa...Word op maneges gebruikt, waarom zou ik echt NIET weten Tong uitsteken Haha

jah he, hebben ze altijd op maneges.....misschien om het makkelijk te houden voor de ruiters, dat ze de riempjes niet verkeerd doen?!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:02

Dat zal het denk ik zijn, het word ook gebruikt bij paarden met een botafwijking op die plek van de hoge neusriem.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:49

De lage neusriem (Duitse of Hannoveraanse neusriem) is in het midden van de 19e eeuw uitgedacht om de paarden te beschermen tegen de harde hand van de cavaleristen.
Omdat het met het onder het bit bevestigde kinriempje tegengas geeft tegen het aantrekken van de teugels door de ruiter, moest het verhinderen dat de onderkaak wordt ontwricht.

Nadeel van de lage neusriem:
Hij ligt direct op het beweeglijke deel van de neus, net boven de neusgaten.
Deze kan een paard opblazen, zodat hij bij zware inspanning meer lucht kan opnemen.
De lage neusriem belemmert in dit geval dus de ademhaling.

De gecombineerde neusriem is een combinatie van de Engelse en de Duitse (lage) neusriem.
De ligging van de neusriem is hetzelfde als de Engelse, maar het sperriempje heeft dezelfde werking als de Duitse neusriem, maar belemmert de ademhaling minder.
Helaas zie je heel vaak dat deze neusriem niet goed past.
Is hij bv. te groot, dan zakt hij op de neus omlaag en als de sperriem strak wordt aangehaald om het opensperren van de mond te verhinderen.
Zo kan een paard niet correct ademhalen.

Zo heb je dan ook nog de Amerikaanse neusriem. Dit is een rondgesneden leren neusriem. Hij wordt precies zo aangebracht als de Engelse neusriem, maar is qua inwerking een stuk scherper.

Ik ben zelf eerlijk gezegd een voorstander van de Engelse neusriem, zodat het paard in ieder geval vrij kan ademhalen.

Succes met het vinden van een goed passend hoofdstel !