Ervaringen met ruiterpaspoort/ F-proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Ervaringen met ruiterpaspoort/ F-proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 19:56

Gisteren is mij op de ALV van onze vereniging gevraagd om mij eens te verdiepen in het ruiterpaspoort en de F-proeven. Er is sprake dat wij per 2006 over gaan op dit systeem. Ik heb de fnrs pagina hierover uitgebreid gelezen, maar heb toch nog wat vragen over de werking in de praktijk.

Zijn er op bokt mensen bijvoorbeeld bestuursleden/ leden van het wedstrijdsecretariaat of andere organiserende betrokkenen die mij meer kunnen vertellen over het functioneren van het geheel. Bijvoorbeeld de administratieve romslomp, is dat veel extra werk? Hebben jullie het ruiterpaspoort voor alle ruiters/amazones volwassenen en jeugd verplicht gesteld, zoals de FNRS voorschrijft? Wordt het ruiterpaspoort ook volledig bijgehouden?
Worden er naast de F-proeven ook gewone onderlinge wedstrijden b-l-m enz gereden, of alleen f-proeven?
Moeten de gevordere ruiters ook bij de F-1 beginnen?

Verder voor de mensen die de proeven zelf rijden.
Zijn er bij jullie op de manege vooral kinderen of ook volwassenen die de proeven rijden?
Worden er naast de F-proeven ook gewone onderlinge wedstrijden b-l-m enz gereden, of alleen f-proeven?

En verder een vraag aan zowel ruiters als organisatoren.
Zijn de proeven leuk? Leuker of minder leuk dan de reguliere onderlinge wedstrijden.
Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop op veel reacties. Graag alleen onderbouwde reacties, waar ik iets mee kan.
Alvast bedankt.

Melissa

Re: Ervaringen met ruiterpaspoort/ F-proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:40

Ik mag nu de F6 starten en ben begonnen bij de F4. Bij de even getallen (tot en met de F6) zit ook theorie, ik vind het uit de map opzich wel onduidelijk uitgelegd voor wat jongere kids. De toetsen zelf zijn mutiple choice en vrij makkelijk. De proefjes zijn soms best pittig (ik heb er tot nu toen weinig last van gehad)

Bij ons op stal zijn jeugd en volwassenen wedstrijden gesplits, echter iedereen die daar een voet in de beugel zet moet in het bezit zijn van een ruiterpaspoort!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 20:50

Bedankt voor je reactie Melissa.
Worden er bij jou op de manege ook nog gewone onderlinge wedstrijden georganiseerd, of is dat helemaal gestopt?

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:10

de proeven van F zijn niet zo veel moeilijker dan de gewone b-l-m-z. alleen doe je het in keinere stapjes. na de twee winstpunten mag je al over naar een iets moeilijkere proef. dit waren met name onderlinge wedstijden. maar volgens mij zijn de 'gewone b-l-m-z' proeven daar buitenom. daar moetje dan weer een startkaart voor hebben ipv ruiterpaspoort van de fnrs.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:28

Bij ons worden sinds een jaar of 4 de F-proeven verreden.
Er is op zich geen reden om onderlinge B-L proeven te rijden.
F8 staat ongeveer gelijk aan B en F12 aan L1.
Gevorderde ruiters kunnen beginnen met F5
F1 en F2 zijn zonder galop.
Als je F12 hebt uitgereden kun je een startkaart aanvragen en L1 starten met een manegepaard
Een FNRS manege kan tegenwoordig KNHS wedstrijden uitschrijven, dit hoeft dus niet meer via een rijvereniging.
Het grote verschil in de proeven is, dat je bij de F proeven niet als combinatie maar als ruiter beoordeeld wordt.
Er staan op het protocol dan ook veel punten die te maken hebben met houding, zit en hulpen.
Volgens mij zit er behoorlijk wat administratie aan vast.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 11:30

Ik begrijp van de site van de fnrs dat je promotiepunten moet halen. Zijn dat die winstpunten die je bedoelt lovemaan? Hoeveel moet je er halen voor je naar de volgende proef over gaat? Of is de promotiepunt het diploma? Jullie begrijpen het al. Het is helemaal nieuw voor me.
Zijn er misschien mensen die weten of er binnenkort ergens in de omgeving van Schiedam F-proefjes vereden worden. Dan kan ik eens gaan kijken.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:05

ik bn ook met fnrs bezig geweest.. ik bn vanaf f 1 naar de f 6 gegaan.. maar ik bn er nu meej gestopt omdat je zoveel moet doen om een ruiterbewijs te krijgen niej meer normaal..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 13:04

Hallo Mariskafally,

Je deed dus mee aan de F-proeven om je ruiterbewijs te halen. Hoe lang heb je er over gedaan om van F-1 naar F-6 te komen? Heb je er wel eens aan gedacht om het ruiterbewijs op een andere manier te halen. Bijvoorbeeld tijdens een ponykamp?

Vond je de F-proeven wel leuk, en was de theorie moeilijk?

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:41

Ik heb op een fnrs manege gewerkt waar ze de F-proeven reden
Voor de kinderen is het erg leuk! De caprilli proeven waren bij ons favoriet. Knipoog

De papieren rompslomp is wel veel, alles moet worden opgestuurd met pasfoto's,punten en gegevens en dat is af en toe een heel gedoe.

Ik ben daar zelf in de F6 gestart omdat alle kinderen het deden vond ik het ook belangrijk om zelf mee te doen en te kijken hoe moeilijk het was en hoe ik de kinderen het beste klaar kon stomen voor een proef.
Dat valt erg mee, je merkt dat veel kinderen in de F-6/7 blijven hangen en daar niet doorkomen. Dat is erg frusterend voor die ruitertjes.

Het fijne is dat je na twee keer genoeg punten mag je al door naar de volgende proef.

Bij de F-proeven word ook meer gekeken naar de ruiter. Geeft de ruiter duidelijk de goede hulp maar luistert het paard niet krijgt de ruiter toch een voldoende.

De theorie is niet moeilijk. Voor dyslectische of moeilijk lerende kinderen organiseerde we bijles.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:02

Ook bij ons op de manege worden regelmatig FNRS-wedstrijden georganiseerd. In welke proef je moet beginnen wordt in overleg met de instructrice bepaald. Ik ben zelf begonnen in de F4, vorig jaar, en ga volgend weekend voor de eerste keer de F6 proberen. Bij ons is alleen het diploma van de F6 verplicht, alle andere theorie hoef je niet te doen (mag natuurlijk wel!). Bij ons doen kinderen en volwassenen mee, maar vaak wel in gesplitste rubrieken. Ook kun je bij ons met je eigen paard/pony meedoen (in aparte rubriek) als je minstens 1 keer in de 2 weken lest, of je paard in pension hebt staan.
Naast deze FNRS-wedstrijden worden er bij ons ook gewone KNHS-wedstrijden georganiseerd, daar kun je echter alleen met eigen paarden/pony's aan meedoen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 16:48

Is het aan te raden om theorieles voor de kinderen te organiseren, of is dit eigenlijk niet nodig.
Jullie merken hoe meer antwoorden in krijg hoe meer vragen ik verzin.
Hoe is bij jullie de uiteindelijke invoering van het ruiterpaspoort gegaan. Is het verplicht gesteld, of is het vrijblijvend gehouden?

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:15

Bij ons waren er duidelijk kinderen die wat extra hulp konden gebruiken met het leren, vooral voor de F6. De lessen werden goed bezocht.

Het was niet verplicht om een paspoort te hebben en/of F-proeven te rijden. Ik hoor wel dat dat bij vele maneges anders is.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 16:23

Zijn er hier verder nog mensen die de proeven gereden hebben, of bij organisatie binnen de vereniging betrokken zijn?
Ik probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen en van zo veel mogelijk bronnen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:32

schopje Bloos

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:51

Wat voor info wil je nog meer dan?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:25

Ik wil vooral weten in hoeverre er voor de vereniging meer administratieve handelingen bijkomen. En in hoeverre de mensen van het wedstrijdsecretariaat dit systeem beter/niet beter vinden dan het standaard b-l-m verhaal.

En verder wil ik van zoveel mogelijk mensen weten of zij de proeven makkelijk/ moeilijk vinden en vooral of ze ze leuker vinder om te rijden.
Ik ben ondertussen bezig om het bijbehorende boek verantwoord paardrijden bij de FNRS te bestellen, maar dat wil nog niet echt vlotten.

Ik moet zeggen dat ik lang zaam aan steeds positiever over dit systeem ga denken. Ik was eerst vrij negatief, omdat ik in het verleden zelf een ruiterpaspoort heb gehad. Ik heb toen kennis gemaakt met de FNRS methode van geld incasseren. Het kwam er op neer dat ik in mei al herinneringen met flinke prijsverhogingen ontving terwijl mijn ruiterpaspoort in augustus verliep. Dat was het eerste jaar dat het bestond en bij een andere vereniging. Ik heb hem dat jaar ook niet gebruikt en me verder niet verdiept in de proeven. Zodra ik mijn verlenging toen betaald heb heb ik opgezegd. Ik had het even gehad met de FNRS